Gå til innhold

Foreldremøte

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Klasker meg i panna :klaske: for svaret ditt her Petra!

-For det første så valgte hun selv å legge ut dette - ingen tvang henne til dette!

-For det andre så er det ikke meningen å kjøpe over evne!

-For det tredje så tviler jeg på at hun led en enorm nød da hun la ut kr.120;- for de som ikke betalte av uante grunner - da hadde hun ikke gjort det!

Jeg forstår prinsippet - men ikke måten hun taklet dette på!

-For det fjerde så kan det være at disse foreldrene ikke var klar over dette utlegget - det hender forstår du at elever glemmer å informere foreldrene om beskjeder de får med seg fra skolen - jo, dette skjer!

-Det finns de som ikke der og da har penger selvom det dreier seg om kun kr.20;- og som etter en stund glemmer dette, men ville ha betalt beløpet dersom ansvarlige hadde ringt eller mailet vedkommende å minnet denne personen på dette (på en hyggelig måte)

Å slenge ut om dette "problemet" på et foreldremøte ved å navngi høyt hvem dette gjelder, og i tilegg at det var gave til en lærer -er uhørt og totalt mangel på sosial intelligens. :angry:

Som 2 gjester over her skriver, så kan det være at familien ikke hadde penger der og da - var kjempe lei seg pga. dette, men får samtidig slengt dette rett i trynet i andre foreldres påhør!

Er også enig med dem som skriver at klassekasse kan være smart, istedenfor å samle inn kr.20;- den ene uka - kr.50;- den andre uka osv - hva med de som har 3-5 barn! Det blir mye utgifter til sammen!

Nei, denne dama som trådstarter beskriver handlet TOTALT feil!

Tipper hun la ut for de andre for å være grei .. så er takken at hun ikke får pengene tilbake. Og jeg er sikker på at de har blitt minnet på dette før.

Blir litt sjokkert over at så mange synes synd på de som ikke har betalt - men ikke på den moren som tross alt var grei å la ut for de som hadde glemt det i utgangspunktet. For jeg tviler veldig sterkt på at 6 foreldrepar ikke hadde råd til å betale kr. 20 pr par .. altså, 10 kroner pr foreldre .. Isåfall så synes jeg synd på dem når ungene om noen år starter på ungdomsskole og videregående ..

Husk at siden gaven ble kjøpt før ferien så har disse foreldrene hatt 4 måneder på å skrape sammen de kronene .. tror mer det er viljen enn evnen det skorter på for enkelte.

Dessuten må jeg legge til at alle foreldre som går på foreldremøter får være med å stemme over om de skal samle inn penger til diverse formål. Jeg har mer enn en gang opplevd at foreldre har satt foten ned .. det er ikke noe flaut med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

PETRA:

Jeg er uansett veldig uenig i måten denne dama håndterte situasjonen på- selvom jeg prinsipielt forstår henne!

MEN, måten hun sa fra på er totalt feil!

Du ser vel det du også?

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbanna og gått til rektor, rett og slett.

Uansett om grunnen er feilinformasjon, glemsel eller dårlig råd. Sånn gjør man IKKE!

Fristende å stille på neste foreldremøte, når du tenker på at læreren hang deg ut på det forrige forran de andre foreldrene..

Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Er det dere foreldre i fellesskap som har funnet ut at det skal gis avslutningsgave? Hvis ikke har dette kvinnemennesket i grunn bare seg selv å takke.

Jeg har ingen problemer økonomisk med å bidra til spleiselag. Men hadde det vært slik at man skulle kjøpe avslutningsgave til læreren hver sommer hadde jeg faktisk blitt "en smule irritert". Heldigvis er ikke dette vanlig på skolen der våre barn går. Og jeg tviler sterkt på lærerne forventer det heller.

La oss si at det er omlag 20 elever i klassen og hver skal betale 20 kr. Da blir det faktisk en gave til rundt 400,-. Ganske drøyt. Det må da være mer enn bra om ungene lager en sang, skriver dikt, tegner eller plukker en fin blomsterbukett.

At derimot læreren får en avslutningsgave når barna går ut av skolen bidrar jeg gjerne til. Husker forresten selv at vi gjorde det til "frøken" (for omlag et kvart århundre siden). Det var vi jentene i klassen som samlet inn penger og handlet gave. Et askebeger og med en pyntehund i onyx! :fnise:

Skrevet

Jeg hadde blitt sur om jeg fikk en lapp fra et kvinnemenneske med beskjed om å betale for noe uten at dette var bestemt av alle på forhånd. Og jeg ville gitt henne klar beskjed om det.

Ingen enkeltforelder kan bestemme over de andre 20. Og det er det på tide en eller to av dem forstår.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Jeg hadde blitt sur om jeg fikk en lapp fra et kvinnemenneske med beskjed om å betale for noe uten at dette var bestemt av alle på forhånd. Og jeg ville gitt henne klar beskjed om det.

Ingen enkeltforelder kan bestemme over de andre 20. Og det er det på tide en eller to av dem forstår.

Det er bare å møte opp på foreldremøtene så får man informasjon, kan delta i diskusjoner og si hva man mener.

Men det er typisk at de som ikke gidder møte opp er de som klager mest.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å henge ut folk som ikke bidrar. Synd for læreren som hørte på, de kunne tatt det uten læreren tilstede. Men det er jo et evig tilbakevendende problem at folk ikke gidder å bidra. Gapestokken var ikke så dum, egentlig.

Skrevet
Jeg synes det er helt greit å henge ut folk som ikke bidrar. Synd for læreren som hørte på, de kunne tatt det uten læreren tilstede. Men det er jo et evig tilbakevendende problem at folk ikke gidder å bidra. Gapestokken var ikke så dum, egentlig.

Så vis jeg bestemmer at du skal betale 20 kr til meg, og du ikke vil, så kan jeg sette deg i gapestokk?

Skrevet
Så vis jeg bestemmer at du skal betale 20 kr til meg, og du ikke vil, så kan jeg sette deg i gapestokk?

Hvis du tenker littegrann lenger neste gang, og tenker littegrann på hva som var temaet i denne tråden, så er jeg HELT sikker på at du skjønner poenget. Stå på, du kan klare det!

*himler bare LITT med øynene*

Skrevet
Hvis du tenker littegrann lenger neste gang, og tenker littegrann på hva som var temaet i denne tråden, så er jeg HELT sikker på at du skjønner poenget. Stå på, du kan klare det!

*himler bare LITT med øynene*

Jeg liker når barn prøver argumentere.

Skrevet

Fikk et anfall av velvilje, så jeg skal svare litt mer ordentlig: dersom du egentlig mente at du som klassekontakt hadde bestemt at alle skulle bidra med 20,- og jeg ikke gadd å bidra, uten å meddele at jeg ikke ville være med på det, ja da har jeg fortjent å bli hengt ut. Gapestokk er ikke lov i dagens samfunn, tror jeg, så det ville nok blitt bråk om du hadde prøvd det. Men litt offentlig uthenging på foreldremøte, det burde jeg tåle når jeg oppfører meg som et esel. Det må være lov å reservere seg mot å bli med på slike gaver, men da er det min forbanna plikt å meddele det så tidlig som mulig, slik at disse 20 kronene kan tas vekk fra budsjettet også.

Skrevet
Fikk et anfall av velvilje, så jeg skal svare litt mer ordentlig: dersom du egentlig mente at du som klassekontakt hadde bestemt at alle skulle bidra med 20,- og jeg ikke gadd å bidra, uten å meddele at jeg ikke ville være med på det, ja da har jeg fortjent å bli hengt ut. Gapestokk er ikke lov i dagens samfunn, tror jeg, så det ville nok blitt bråk om du hadde prøvd det. Men litt offentlig uthenging på foreldremøte, det burde jeg tåle når jeg oppfører meg som et esel. Det må være lov å reservere seg mot å bli med på slike gaver, men da er det min forbanna plikt å meddele det så tidlig som mulig, slik at disse 20 kronene kan tas vekk fra budsjettet også.

Se, du kan om du vil.

En klassekontakt er kun en klassekontakt, og har ingen bestemmelsesrett over andre foreldre.

Selv om man blir gitt et verv betyr ikke det at man kan styre og bestemme som man lyster.

Mange har ikke råd/lyst/har vilje til å betale masse små beløp for en tjeneste som er lovbestemt at skal være gratis. Vis et menneske (les: klassekontakt) ønsker å overstyre dette, må hun gjerne det, men da får hun og ta med i avgjørelsen at ikke alle foreldre er villige til å betale.

Skrevet

Poenget er vel ikke akkurat beløpet det er snakk om her, men snarere måten denne damen valgte å håndtere situasjonen på, og alt pengemaset vi blir utsatt for i skolen.

Selv er jeg møkka lei, og jeg boikotter. Vel, alt kan jeg ikke boikotte, for da ville ungene våre faktisk ikke fått være med på skolens juleavslutninger. Der koster det nemlig kr 30 pr voksen og kr 15 pr barn å komme inn. Jada, for skolebarna også... Men man har jo ikke hjerte til å boikotte sånt, når barna har øvd på skuespill og sanger i ukesvis? Jeg synes vikelig synd på en av de store barnefamiliene her, med to voksne og 4 barn, som må betale 120 kroner for å få overvære den årlige juleavslutningen. Spesielt når jeg vet at moren faktisk er blitt tatt for nasking av mat i butikken her, fordi de sliter økonomisk.

Det blir ikke tatt inngangspenger ford arrangementet er så kostbart. Det foregår i skolens lokaler, og foreldrene står for kakebaking. Det som koster er kaffe, og brus og godteposer til barna. Forrige skole vi var tilknyttet hadde gratis juleavslutning. Selvfølgelig. Alle bidro til kakebordet, og alle hadde med egen kaffe og drikke til barna. Godteposer var det aldri snakk om. Hvorfor i all verden skulle det det? Hvor mange godteposer konsumerer ikke disse ungene i løpet av desember og januar, på diverse juletrefester og avslutninger på fritidsaktiviteter? Fullstendig unødvendig.

Og hvorfor er det nå blitt sånn at læreren på død og liv må få en gave før hver bidige sommerferie? Forbaska tull! Den personen som fant på dette er vel den samme idioten som kom på den smarte tradisjonen med å overrekke små gaver til gjestene i barneselskap.

Et av barna våre skal på leirskole om ett år, og vi har holdt på med innsamling lenge nå. Og jeg er drit lei av å få disse jævla kjeks- og kakeboksene i hus som vi skal bruke ukesvis på å prakke på slekt og venner som kjøper av pliktfølelse, og ikke fordi de har så innmari lyst på kjeks og kaker. De har jo allerede kjøpt fra både korpset, håndballaget og speideren, og sitter selv med et lager som ungene deres sliter med å få solgt.

Har ikke kommunen råd til å sponse leirskole får man heller kutte ut leirskole. For meg er det greit, jeg kunne fint cashet ut barnets andel i en omgang, men sånn er det faktisk ikke for alle, og sånt skal man alltid ha i bakhodet.

I fjor høst ble det bestemt at vi skulle betale inn 200 kroner til klassekasse for førsteklassingen. 200 kroner!! Ja, jeg vet at sånt er frivillig, men det føles ikke lenger så innmari frivillig når klassekontakten sender ut en likelydende mail til samtlige foreldre i klassen hvor hun faktisk purrer på bidraget til klassekassa samtidig som hun lister opp alle som har betalt... Joda, jeg har råd til å betale de 200 kronene, men jeg gjør det ikke. Faktisk har vi 3 barn. Hvis det kreves 200 kroner til klassekassa for alle 3 begynner det å bli litt penger. Joda, vi har råd til det også, vi, men hva med alle de som ikke har det? Er det ikke på tide å sette ned foten, også på vegne av dem? Hvem tror forresten at det føles greit for noen å være den som protesterer mot klassekasseordning på et foreldremøte? Frivillig tvang, kaller jeg det.

Den norske grunnskolen skal være gratis. Det finnes mange måter å bidra på, og alt trenger ikke koste penger.

Skrevet (endret)

Det tristeste i den aktuelle saken er vel egentlig at masse mennesker styrer masse for å gi læreren en oppmerksomhet h*n helt sikkert ikke ville savnet... Tror det er viktigere å gi ros enn ting til folk, jeg da.

Når det gjelder juleavslutninger så er det helt sikkert et økonomisk spørsmål - skolen har vel ikke råd til å lage i stand uten å ta betalt for det. Bli hjemme, sier jeg, spar barna for julemaset, sommeravslutningsmaset og la dem gå på skolen bare for å lære noe, så kan de få gjøre noe artig om kveldene i stedet... Det ville sikkert vært kjærkomment for lærerne også, uten at jeg kjenner så mange barneskolelærere akkurat. Men det er vel ingenting som tyder på at ikke lærerne også heller ville funnet på noe annet den kvelden...

Endret av HomicidalPsychoJungleCat
Skrevet
Er det dere foreldre i fellesskap som har funnet ut at det skal gis avslutningsgave? Hvis ikke har dette kvinnemennesket i grunn bare seg selv å takke.

Jeg har ingen problemer økonomisk med å bidra til spleiselag. Men hadde det vært slik at man skulle kjøpe avslutningsgave til læreren hver sommer hadde jeg faktisk blitt "en smule irritert". Heldigvis er ikke dette vanlig på skolen der våre barn går. Og jeg tviler sterkt på lærerne forventer det heller.

La oss si at det er omlag 20 elever i klassen og hver skal betale 20 kr. Da blir det faktisk en gave til rundt 400,-. Ganske drøyt. Det må da være mer enn bra om ungene lager en sang, skriver dikt, tegner eller plukker en fin blomsterbukett.

At derimot læreren får en avslutningsgave når barna går ut av skolen bidrar jeg gjerne til. Husker forresten selv at vi gjorde det til "frøken" (for omlag et kvart århundre siden). Det var vi jentene i klassen som samlet inn penger og handlet gave. Et askebeger og med en pyntehund i onyx! :fnise:

Signerer denne jeg! Okey, når har vi diskutert opp og i mente hvorvidt de som ikke betalte lot være pga dårlig råd eller bare ikke gadd.

Jeg har aldri før vært borti dette fenomenet, sommeravslutningsgave til læreren?! Og for en ganske stor sum penger og... Da vi gikk ut av 10ende klasse ga vi blomster til lærerne, men dette var på eget initiativ (altså noe vi elever bestemte oss for).

Barnehagen ungen min gikk i i fjor (vi har nettopp flyttet) hadde slik ordning at ved juleavslutningen "solgte" barnehagen de tingene barna hadde laget i løpet av det halvåret. tegninger, skulpturer, syltetøyglasslykter osv. Da stod det et glass på et bord ved siden av alt barna hadde lagd. Pengene her skulle gå til utstyr type fargede ark, fargeblyanter, ja - hobbyting, ettersom barnehagen ikke hadde noe særlig penger til å kjøpe inn slike ting. Det var selvfølgelig frivillige summer, altså man kunne bestemme selv hvor mye man ville gi, men jeg var student og dette var i slutten av en måned, så det begynte å bli veldig lite penger til overs... Selv om man kunne bestemme selv, så var det veldig ubehagelig å skulle legge 20 kroner i koppen når alle andre la 100 kroner, noen 200. Det var jo veldig i alles påsyn... Vel, jeg ga 50, og det ble litt trangt en stund. men vi overlevde ;)

Poenget er, det er liksom ille nok å sende med ungene 20 kr her og 50 kr der til turer og grilling og utflukter og alt mulig annet. Dette er på en måte penger man "gjerne" betaler, såfremst økonomien tilsier det, fordi det kommer ungene til gode. Men når de i tillegg begynner å mase om penger til lærergaver, da tror jeg at jeg hadde satt foten ned. Det får være grenser... De får jo faktisk betalt for jobben de gjør.

Lærere vet like godt som foreldre hvor mye mas og tull som følger med pengeinnsamlinger... så tror en lærer også ville satt mye større pris på en hjemmelagd gave. Hvis alle tegnet eller malte et bilde, og skrev en hilsen på baksiden av arket, så kunne man hefte alle tegningene sammen til en liten bok, og det ville blitt et kjempeflott minne for resten av livet. En stor fin blomsterbukett visner i løpet av en uke,....

Selv om dette dreier seg om "bare" 20 kroner, så kan ikke klassekontakten legge ut for dette, og automatisk anta at foreldrene ønsker å bidra. Det hadde vært noe annet dersom klassekontakten hadde gjort dette etter avtale med enkelte forelder fordi noen sier "oj, jeg har glemt å sende med jenta mi penger og jeg vet gaven skal kjøpes i morgen.. kan du legge ut?"

Dersom jeg hadde så dårlig råd, at det var et problem for meg å sende med ungen 20 kr nå og da til diverse aktiviteter, så tviler jeg sterkt på at jeg hadde gått til lærer og informert om dette, slik at alle kunne ekskludere meg fra slike innsamlinger. Enhvers økonomiske situasjon er en privatsak, og resten av foreldrene i klassen har ingenting med å kreve begrunnelser for hvorfor man ikke bidrar. Jeg er så LEI av at alle forventer forklaringer for alt mulig rart. Spesielt ting som i utgangspunktet er frivillig. Tenker at dersom jeg hadde så dårlig råd, ville jeg nok heller sagt til alle at jeg lot være å bidra av prinsipp, ettersom skolen er gratis, fremfor å si at jeg ikke hadde råd..

Skrevet

Eg ville satt mest pris på å få sleppe å få gåve fra elevane mine. Eg har inga interesse for pynteting, og vil mykje heller få ei hyggleg tilbakemelding for den jobben eg har gjort. Ja, eg får betalt for jobben min, men litt ros og ein takk ville vore triveleg. Eg tenkjer med skrekk på kva eg kunne risikere å få dersom småskuleungar skulle lage noko til meg!

*Grøss*

Skrevet

Har vist denne tråden til samboer og han så omtrent sånn ut: :overrasket:

Han har aldri mottatt gave fra barna (dvs foreldrene) ved skoleårets slutt, og ser det heller ikke som naturlig. Noen foreldre går sammen frivillig og kjøper en blomsteroppsats til jul eller skoleårets slutt, men det gir de han da på fritiden. Det syns han naturligvis er koselig. Ellers setter han stor pris på å få hjemmelagde julekort, tegninger og brev fra elevene sine.

Skrevet (endret)
Jeg hadde blitt fly forbanna og gått til rektor, rett og slett.

Uansett om grunnen er feilinformasjon, glemsel eller dårlig råd. Sånn gjør man IKKE!

Fristende å stille på neste foreldremøte, når du tenker på at læreren hang deg ut på det forrige forran de andre foreldrene..

Les trådstarters innlegg så ser du at det ikke var læreren som hang ut noen!!!

Hva da! Fristende å dra på neste foreldremøte - blir du innkalt på et foreldremøte skal du da stille opp uansett!

Men kjære deg da.Det at en forelder bestemmer seg for dette er vel fordi hun har "giddet" å være klassekontakt!

Det er ikke uvanlig å gi en gave til læreren pr.semester! Det du kaller for et KVINNEMENNESKE er ei som faktisk sier ja til å være klassekontakt, for de fleste sier NEI til å være det!

Har du barn?Neppe.

Poenget er vel ikke akkurat beløpet det er snakk om her, men snarere måten denne damen valgte å håndtere situasjonen på, (...)

Enig!!!

Endret av Helen
Skrevet
Blir litt sjokkert over at så mange synes synd på de som ikke har betalt - men ikke på den moren som tross alt var grei å la ut for de som hadde glemt det i utgangspunktet.

Enig, når de ikke har betalt får de tåle å høre det.

Skrevet

Hvorfor skal lærerne få gaver om det ikke er fortjent? De får jo lønn som alle andre...

Jeg vet om mange sure og udugelige lærere som ikke har gjort noe bra for mine barn, hvorfor skal jeg spleise på gave til de? Nei, det gidder jeg ikke å være med på, og barnets navn behøver ikke stå på kortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...