Gå til innhold

Foreldremøte

Fremhevede innlegg

Skrevet
Noen lusne kroner?

La meg nå se...

Nå er det 4 uker siden skolestart, og i løpet av disse 4 ukene har vi betalt:

* Krav: kladdebøker til 2 barn i 4 fag (skolen har ikke råd til kladdebøker)

* Ønsket: 100 kroner til hvert barns klassekasse, nye 100 kroner skal betales etter jul

* Ønsket: Mat, drikke og pålegg for 2 barn for 2 dager på "oppstartstur", med tilhørende godteri og kake.

* Krav: Ute og innesko til gym... Uteskoene må være heldempede løpesko (pris pr par 400 kroner) og inneskoene må ha en spesiell såle (pris pr par 370 kroner)

* Krav: Minnepenn med minimun 2 GB lagringsplass

Dette gir oss en ekstrautgift på ca 2000 kr bare på de første 4 ukene, og alt dette er det skolen som har bedt oss om å bidra med.

I tillegg vet vi at det kommer flere utgifter.

Som sagt skal klassekassene fylles på etter jul med nye 100 kroner pr elev, vi må holde barna våre med kladdebøker, blyanter, viskelær, linjal, transportør, passer, kalkulator... kort sagt alt de trenger til undervisningen unntatt lærebøkene... gjennom hele skoleåret.

Det er planlagt flere turer, noen av dem overnattingsturer som også koster litt ekstra, siden klassekassen bare dekker selve turen, ikke mat, drikke og kos...

Dette vil også komme på et par tusen kroner i løpet av året...

Og når det gjelder data og internett: det er forventet at alle elevene har tilgang på data og internett hjemme, og helst også tilgang på fargeprinter!

Jeg vet om minst 3 foreldre som kjøpte ny printer forrige uke fordi de følte de måtte bytte ut sin gamle printer, for at elevene deres skulle få gjort leksene sine uten å måtte låne utstyr fra venner.

Og dette kaller du noen lusne kroner?

20 kroner her, og 20 kroner der, blir fort 500-1000 kroner, og det kan vel knappest kalles en gratis skolegang?

:haar: :dåne:

Jeg er så glad for at det er flere som synes hele dette pengekjøret på skolen er skrekkelig.

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet
Noen lusne kroner?

La meg nå se...

* Ønsket: 100 kroner til hvert barns klassekasse, nye 100 kroner skal betales etter jul

* Ønsket: Mat, drikke og pålegg for 2 barn for 2 dager på "oppstartstur", med tilhørende godteri og kake.

* Krav: Ute og innesko til gym... Uteskoene må være heldempede løpesko (pris pr par 400 kroner) og inneskoene må ha en spesiell såle (pris pr par 370 kroner)

Dette gir oss en ekstrautgift på ca 2000 kr bare på de første 4 ukene, og alt dette er det skolen som har bedt oss om å bidra med.

¨

Så bra du vet det på forhånd da, for da kan man jo spare penger gjennom hele året.

Mat og drikke måtte val barna dine hatt uansett?

Og ang sko, så har vel de fleste barn joggesko, selv om det ikke hadde vært et krav på skolen? Bara dine kan vel kanskje arve av hverandre? OM de ikke er like store da, selvfølgelig, i den alderen våkser de jo så raskt alikevel, så det rekker jo ikke å bli slitt.

Minnepenn koster 100kr. En enganskostnad om barnet ditt ikke roter den bort.

Og om dere har tre barn på barneskolen, må dere uansett innse at dere trenger data og printer ganske raskt, både for ungdomskolen og videregående.

Nei det er ikke gratis med barn i skolen, men man vet at det koster, og da får man heller spare opp litt.

Mye av det er engansutgifter. Man betaler jo ikke 2000kr hver fjerde uke.

Verre blir det. Når barna dine begynne rpå videregående må dere til og med betale for lærebøkene...

Gjest ¤bella¤
Skrevet
For ikke å nevne alt annet utstyr som er nødvendig og forventet at man skal ha, som sykkel, ski, regntøy/støvler, + +

Normale barn, som er vant til å være ute i frisk luft har da regntøy og støvler, uten at det er krav fra skolen?

Skrevet (endret)
Normale barn, som er vant til å være ute i frisk luft har da regntøy og støvler, uten at det er krav fra skolen?

Støvler har nok de fleste ja, men der jeg vokste opp var det sjeelden det regnet så mye at man trengte regntøy. (kanskje med unntak av når man var så små at man lekte på bakken) Likevel skal de ha med regntøy på hytteturen hit eller dit i tilfelle det blir regn. Etter at jeg ble 10 år gammel har jeg ikke brukt regndress. Det betyr vel i praksis at det har blitt kjøpt iallefall 4 regndresser til meg som ikke har blitt brukt. Vi måtte ha med på leirskole, vi måtte ha med de gangene vi skulle på turer, osv.

Endret av Lemming
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Bella: Det er snakk om "ubetydelige beløp" og "virkeligheten". Mens kr 20,- / snute for en årlig oppmerksomhet til en lærer kan høres ubetydelig ut, så er det ikke det lenger når det legges på toppen av alle de andre "ubetydelige" beløpene?

Som Piper påpekte er ikke kr 20,- ubetydelig når det går av den 100-lappen man hadde til mat den uken.

Kanskje ungen hadde helt utmerkede joggesko men fordi det nå skal være BÅDE ute og inne sko så blir det et ekstra utlegg.

Og selv om skoene og maten til oppstartsturen sikkert ikke er det voldsomme utlegget i seg selv så er det prinsippet her man prøver å få sagt noe om: gratisskolen er ikke gratis fordi det kreves ditt og datt. Ei krone her og ei krone der og vipps ... Så var det ikke bare en ubetydelig sum lenger.

Kan det virkelig være så vanskelig å forstå?

Skrevet
¨

Så bra du vet det på forhånd da, for da kan man jo spare penger gjennom hele året.

Mat og drikke måtte val barna dine hatt uansett?

Og ang sko, så har vel de fleste barn joggesko, selv om det ikke hadde vært et krav på skolen? Bara dine kan vel kanskje arve av hverandre? OM de ikke er like store da, selvfølgelig, i den alderen våkser de jo så raskt alikevel, så det rekker jo ikke å bli slitt.

Minnepenn koster 100kr. En enganskostnad om barnet ditt ikke roter den bort.

Og om dere har tre barn på barneskolen, må dere uansett innse at dere trenger data og printer ganske raskt, både for ungdomskolen og videregående.

Nei det er ikke gratis med barn i skolen, men man vet at det koster, og da får man heller spare opp litt.

Mye av det er engansutgifter. Man betaler jo ikke 2000kr hver fjerde uke.

Verre blir det. Når barna dine begynne rpå videregående må dere til og med betale for lærebøkene...

Jeg sier ikke at jeg har problemer med å betale dette for barna mine. Hvis du ser på hva jeg svarer på, var det hun som mente at det var snakk om å betale "noen lusne kroner i skolesammenheng", og jeg er ikke av den formening av at 2-4000 kroner i året er "noen lusne kroner".

Og når det da kommer "noen lusne kroner" på toppen av alt foreldrene må/bør bidra med, da kan det raskt bli for mye.

Jeg har kommet til det punktet at jeg synes nok er nok når enkelte foreldre planlegger klassesamling på kino, eller peppes, på bowlingen, eller hvor det nå er for å "styrke klassemiljøet".

Selv om det tas fra klassekassen må klassekassen fylles opp igjen, og hvem skal stå for den oppfyllingen om det ikke er foreldrene?

Og du snakker om at det er fint jeg vet om det på forhånd slik at jeg kan spare til det... som jeg sa, jeg har ikke problemer med å dekke disse utgiftene, men det er ikke alle som har noe å spare av!

Jeg kjenner mange elever som ikke kan bli med på turer, klassesamlinger, skoleavslutninger osv fordi foreldrene ikke klarer flere utgifter!

Skrevet
Jeg sier ikke at jeg har problemer med å betale dette for barna mine. Hvis du ser på hva jeg svarer på, var det hun som mente at det var snakk om å betale "noen lusne kroner i skolesammenheng", og jeg er ikke av den formening av at 2-4000 kroner i året er "noen lusne kroner".

Og når det da kommer "noen lusne kroner" på toppen av alt foreldrene må/bør bidra med, da kan det raskt bli for mye.

Jeg har kommet til det punktet at jeg synes nok er nok når enkelte foreldre planlegger klassesamling på kino, eller peppes, på bowlingen, eller hvor det nå er for å "styrke klassemiljøet".

Selv om det tas fra klassekassen må klassekassen fylles opp igjen, og hvem skal stå for den oppfyllingen om det ikke er foreldrene?

Og du snakker om at det er fint jeg vet om det på forhånd slik at jeg kan spare til det... som jeg sa, jeg har ikke problemer med å dekke disse utgiftene, men det er ikke alle som har noe å spare av!

Jeg kjenner mange elever som ikke kan bli med på turer, klassesamlinger, skoleavslutninger osv fordi foreldrene ikke klarer flere utgifter!

Og jeg må bare føye til angående joggeskoene: det er krav om heldempede løpesko som jeg betalte 400 kroner for på salg, PLUSS et par innesko som kan brukes i idrettshall. Disse skoene kan kun brukes i gymmen.

De vanlige joggeskoene som vi kjøper rimelig fordi vi vet at de blir raskt vokst ut av uansett, kan IKKE brukes i gymmen!

Skolen stiller altså krav og 3 par joggesko, hvorav 2 av dem er spesialsko!

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Noen lusne kroner?

La meg nå se...

I tillegg vet vi at det kommer flere utgifter.

Som sagt skal klassekassene fylles på etter jul med nye 100 kroner pr elev, vi må holde barna våre med kladdebøker, blyanter, viskelær, linjal, transportør, passer, kalkulator... kort sagt alt de trenger til undervisningen unntatt lærebøkene... gjennom hele skoleåret.

Det er planlagt flere turer, noen av dem overnattingsturer som også koster litt ekstra, siden klassekassen bare dekker selve turen, ikke mat, drikke og kos...

Dette vil også komme på et par tusen kroner i løpet av året...

Og når det gjelder data og internett: det er forventet at alle elevene har tilgang på data og internett hjemme, og helst også tilgang på fargeprinter!

Jeg vet om minst 3 foreldre som kjøpte ny printer forrige uke fordi de følte de måtte bytte ut sin gamle printer, for at elevene deres skulle få gjort leksene sine uten å måtte låne utstyr fra venner.

Og dette kaller du noen lusne kroner?

20 kroner her, og 20 kroner der, blir fort 500-1000 kroner, og det kan vel knappest kalles en gratis skolegang?

Nå har jeg fulgt mine sønner gjennom 12 års skolegang og har aldri opplevd krav om spesialsko .. de trenger utesko og innesko - men disse kan du finne på salg til en rimelig penge. XXL har alltid salg på joggesko ifm skolestart - der finner man både inn- og utesko til noen få hundrelapper.

Det er INGEN barneskoler i dette land som krever at ungene har fargeprinter hjemme .. det nekter jeg å tro. Her hjemme var printeren ødelagt lenge - minst et helt skoleår. Dersom det var noe som absolutt måtte printes ut så mailet jeg det til jobben min og printet det ut der, eller mailet det til noen i familien.

Minnepenn kan du få veldig billig - sjekket Claes Olsson?

Klager du over at ungene dine trenger mat for å reise på tur?

Som en annen skrev så har de fleste unger i dette landet både regntøy og støvler - så jeg ser ikke helt problemet. Jeg vil nå påstå at behovet for ytterklær var større i barnehagen enn på skolen.

Vi kan heller snakkes når ungene begynner på videregående og må ha bærbar PC, forsikring til PC, ekstern hardisk, skolebøker, spesial-kalkulator til flere tusen, passer, linjaler av alle slag, busskort - og dersom de tar yrkesfag så skal de ha vernesko og arbeidsklær fra en spesialbutikk og gymtøy med ute- og innesko, en skikkelig sekk eller bag til å bære PC`en i .. osv ..

Blir litt sjokkert over alt det lages problemer av her .. det er vel ingen som tror at det ikke koster penger med unger i skolealder? Og som en annen skrev - dette er utgifter man er forberedt på og kan spare opp til dersom man har problemer med å ta det på sparket.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Og jeg må bare føye til angående joggeskoene: det er krav om heldempede løpesko som jeg betalte 400 kroner for på salg, PLUSS et par innesko som kan brukes i idrettshall. Disse skoene kan kun brukes i gymmen.

De vanlige joggeskoene som vi kjøper rimelig fordi vi vet at de blir raskt vokst ut av uansett, kan IKKE brukes i gymmen!

Hvilke type sko er det skolen stiller krav om?

Jeg har aldri opplevd at det kreves 3 par forskjellige sko.

De trenger inne- og utesko .. Inneskoene trenger ikke være mer spesielle enn at de ikke lager merker i gulvet .. Det er det eneste kravet jeg noensinne har opplevd. Og hallsko finner du til billig penge i større sportsbutikker om du kikker litt.

Skrevet
Nå har jeg fulgt mine sønner gjennom 12 års skolegang og har aldri opplevd krav om spesialsko .. de trenger utesko og innesko - men disse kan du finne på salg til en rimelig penge. XXL har alltid salg på joggesko ifm skolestart - der finner man både inn- og utesko til noen få hundrelapper.

Blir litt sjokkert over alt det lages problemer av her .. det er vel ingen som tror at det ikke koster penger med unger i skolealder? Og som en annen skrev - dette er utgifter man er forberedt på og kan spare opp til dersom man har problemer med å ta det på sparket.

Du klarer ikke å se poenget!

Jeg bidrar med alt jeg kan for at barna mine skal ha en fin skolehverdag, og for at de skal kunne være med på det som er viktig for dem.

Det være seg internetttilgang, kladdebøker eller spesielle løpesko/gymsko.

Det jeg reagerte på, er at du kaller flere tusen kroner i året for "noen lusne kroner"!

Alle bidrar med det som er viktig for at barna skal ha en god skolehverdag, men når det i tillegg forventes at alle skal ville eller kunne bidra til kostnader som ikke er direkte relatert til skole/undervisning, da mener jeg det går over alle støvleskaft.

Skrevet
Hvilke type sko er det skolen stiller krav om?

Jeg har aldri opplevd at det kreves 3 par forskjellige sko.

De trenger inne- og utesko .. Inneskoene trenger ikke være mer spesielle enn at de ikke lager merker i gulvet .. Det er det eneste kravet jeg noensinne har opplevd. Og hallsko finner du til billig penge i større sportsbutikker om du kikker litt.

At du aldri har opplevd det betyr ikke at det ikke forekommer!

Gymlæreren på skolen til barna mine er veldig opptatt av å forebygge skader som følge av feil sko.

Skrevet
Dette er ikke noen konkurranse i hvem som hadde det dårligst. Jeg sier bare at vi måtte jobbe ekstra mye for å få råd til å leve mens ungene gikk på barne- og ungdomsskolen.

Jeg har ingen som helst interesse av å diskutere min privatøkonomi med deg - sier bare at vi gjorde det som stod i vår makt for at ungene våre ikke skulle lide for at vi tapte masse penger på 90-tallet. Jeg kunne aldri tenkt meg å si til ungene mine at jeg ikke har råd til 20 kroner i klassekassen - og at de må gå til læreren å si det .. Før noe sånt hadde blitt aktuelt så skulle jeg alltid klart å selge noe i huset, pante noen flasker, pantsette noen smykker eller sølvtøy eller låne av familien .. jeg hadde gjort alt for at de skulle slippe det.

Og da sier jeg at du aldri har hatt så dårlig økonomi som det du prøver å få oss til å tro, for da ville det ikke vært noen flasker å pante, pantsette smykker eller sølvtøy. Du har bare det du behøver, og ikke en eneste ting du faktisk kan selge. Og da har man selvfølgelig ikke data ol heller.

At du velger å prioritere å jobbe masse er din sak, men det er ikek alle som kan det. Det er ikke alle som er to stykker, der den ene kan være hjemme med barna mens den andre er ute og jobber. Det finnes faktisk ganske mange aleneforeldre, og de har alt ansvaret selv.

Men selvfølgelig er det enkelt å si at man bare kan gjøre si og så, når man aldri har stått der alene og måtte ta alt ansvaret selv.

Jeg syns du er frekk og nedlatende, og har virkelig null empati med de som ikke er som deg og tenker som deg. Og så har du null peiling på hva det vil si å ha dårlig økonomi, for selv om dere tapte masse penger, så hadde dere tydeligvis nok til å klare dere. Men jeg snakker om de som virkelig sliter, og som har store problemer med å gi bort 20 kr, for de pengene kunne fint vært brukt til en liter melk og et brød. Forstår du egentlig det, eller er du så opphengt i hva du selv velger at ingen andre får lov til å tenke annerledes?

Og det er stor forskjell på å være to, for da er dere to om å få inn penger.

Gjest Gjest_marihøna_*
Skrevet

Da 10. klassen min gikk ut av skolen i fjor sommer, fikk jeg en glasskål og et kort, der det sto "hilsen 10. klasse, *** skole". Det var hyggelig å få gave, og jeg synes de løste signaturen på en fin måte, da jeg er sikker på at det ikke var alle som hadde betalt for gaven. Ingen nevnt, ingen "glemt".

MEN, når det er sagt: da klassen jeg har nå startet sommerferien i år, fikk jeg en tekstmelding fra en mor jeg har hatt mye kontakt med. Hun takket for det gode samarbeidet, og skrev også at sønnen hennes hadde det mye bedre på skolen dette året, og at han derfor var som "en ny gutt" hjemme. Dette, og kommentarer fra og samtaler med elever der de uttrykker at de har det bra og setter pris på meg som lærer, varmer mye mer en glasskålen jeg fikk fra min forrige klasse (ikke for det, det som tidligere sagt hyggelig det!). Altså: direkte tilbakemeldinger fra elever og foreldre på at jeg gjør en god jobb er faktisk noe av det som motiverer meg videre. Og det koster heller ingenting.

(Og her sniker jeg meg ut, uten å kommentere videre pratet om at skolen er dyr, da jeg er så heldig at jeg bor og jobber i en rik kommune som har råd til å betale kladdebøker, skrivesaker og store deler av klasseturene vi er på...)

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
At du aldri har opplevd det betyr ikke at det ikke forekommer!

Gymlæreren på skolen til barna mine er veldig opptatt av å forebygge skader som følge av feil sko.

Javel - han om det. Men han kan ikke tvinge noen til å kjøpe 3 par gymsko uansett. Og jeg tviler veldig på om ungdom får skader av å kun ha 2 par gymsko .. De har gym maks 2-3 timer i uken på ungdomsskolen. Spesialsko trenger de om de driver med eks. friidrett. Min yngste sønn var en aktiv friidrettsutøver - men klarte seg fint med gymskoene (inne- og uteskoene) helt fram til han måtte ha piggsko da han begynte å konkurrere i forskjellige løpsdistanser. At de får skader av å ha 1 par inne og 1 par ute tviler jeg veldig sterkt på - og jeg tviler enda sterkere på at en lærer kan trumfe gjennom at elevene skal ha 3 par gymsko.

Og da sier jeg at du aldri har hatt så dårlig økonomi som det du prøver å få oss til å tro, for da ville det ikke vært noen flasker å pante, pantsette smykker eller sølvtøy. Du har bare det du behøver, og ikke en eneste ting du faktisk kan selge. Og da har man selvfølgelig ikke data ol heller.

At du velger å prioritere å jobbe masse er din sak, men det er ikek alle som kan det. Det er ikke alle som er to stykker, der den ene kan være hjemme med barna mens den andre er ute og jobber. Det finnes faktisk ganske mange aleneforeldre, og de har alt ansvaret selv.

Men selvfølgelig er det enkelt å si at man bare kan gjøre si og så, når man aldri har stått der alene og måtte ta alt ansvaret selv.

Jeg syns du er frekk og nedlatende, og har virkelig null empati med de som ikke er som deg og tenker som deg. Og så har du null peiling på hva det vil si å ha dårlig økonomi, for selv om dere tapte masse penger, så hadde dere tydeligvis nok til å klare dere. Men jeg snakker om de som virkelig sliter, og som har store problemer med å gi bort 20 kr, for de pengene kunne fint vært brukt til en liter melk og et brød. Forstår du egentlig det, eller er du så opphengt i hva du selv velger at ingen andre får lov til å tenke annerledes?

Og det er stor forskjell på å være to, for da er dere to om å få inn penger.

SOm sagt så diskuterer jeg ikke min økonomi med deg .. dette er ingen konkurranse om ha det mest mulig elendig. Når det gjelder tilfellet til TS så var det 6 stykker som ikke hadde betalt .. jeg tviler sterkt på at alle de 6 har så trang økonomi at de ikke kan avse 20 kroner, og om så var så burde de ha vett til å si ifra og be seg fritatt.

Skrevet (endret)

Siden denne dama har et sosialt ansvar, så hadde jeg nok bedt henne ta lang fart og løpe så fort som mulig mot en vegg med hodet først, slik at de antennene som muligens har sitti fast fra fødselen av, kunne ha en mulighet til å poppe frem.

Om dette ikke hadde gjort susen, så ville jeg bedt henne fratre ansvaret som sosial leder umiddelbart.

Uansett hvor slappe foreldrene har oppført seg i dette tilfellet, så er det her et skoleeksempel på hvordan man ikke skal oppføre seg. Det gjør altså mer skade enn gagn.

Hva tjener hun med dette utspillet?? absolutt ingenting. Hun mister all respekt.

Og med tanke på at elever og foreldre skal kunne fungere godt sammen fremover, så kunne hun enkelt og greit på en voksen måte, tatt dette opp med de det gjalt, istede for å hive bensin på bålet.

Endret av baltazar
Skrevet

Oioioi....alt vi klarer å krangle om.

20 kr er ikke mye for de som har, men som en her skrev tidligere, har en kun 100kr som skal vare til neste lønning så ble 20kr plutselig mye alikevel.

Skrevet
SOm sagt så diskuterer jeg ikke min økonomi med deg .. dette er ingen konkurranse om ha det mest mulig elendig. Når det gjelder tilfellet til TS så var det 6 stykker som ikke hadde betalt .. jeg tviler sterkt på at alle de 6 har så trang økonomi at de ikke kan avse 20 kroner, og om så var så burde de ha vett til å si ifra og be seg fritatt.

Jeg har heller aldri sagt at det er en konkurranse, men du må tydeligvis ha ting inn med t-skje. Eller egentlig har jeg forstått det slik at ikke en gang det hjelper, for så lenge du klarte det du klarte så skal alle andre klare det samme.

Og ingen av oss her inne vet hvordan de seks har det, og derfor blir det helt fjernt å si at de ikke har det. Du vet ikke, og kan dermed IKKE si at si og så er det.

Og det er IKKE alle som våger eller har lyst å si i fra, selv om det selvfølgelig hadde vært mye enklere. Men det handler ikke om å ha vett, men at man rett og slett syns det er flaut å ha lite penger. Regner med at du forstår det, siden du prioriterte alt som hadde med barna dine å gjøre, og en av årsakene var kanskje at ikke de på skolen skulle vite at dere hadde dårlig økonomi. Forståelig det også, men det er ikke alle som tenker slik. Og jeg vet at det ble synsing fra min side nå

Skrevet

Det er INGEN barneskoler i dette land som krever at ungene har fargeprinter hjemme .. det nekter jeg å tro. Her hjemme var printeren ødelagt lenge - minst et helt skoleår. Dersom det var noe som absolutt måtte printes ut så mailet jeg det til jobben min og printet det ut der, eller mailet det til noen i familien.

Minnepenn kan du få veldig billig - sjekket Claes Olsson?

Klager du over at ungene dine trenger mat for å reise på tur?

Som en annen skrev så har de fleste unger i dette landet både regntøy og støvler - så jeg ser ikke helt problemet. Jeg vil nå påstå at behovet for ytterklær var større i barnehagen enn på skolen.

Vi kan heller snakkes når ungene begynner på videregående og må ha bærbar PC, forsikring til PC, ekstern hardisk, skolebøker, spesial-kalkulator til flere tusen, passer, linjaler av alle slag, busskort - og dersom de tar yrkesfag så skal de ha vernesko og arbeidsklær fra en spesialbutikk og gymtøy med ute- og innesko, en skikkelig sekk eller bag til å bære PC`en i .. osv ..

Hva bruker ungene dine stipendet sitt på? Da jeg kommer fra en liten plass måtte jeg flytte hjemmefra som 15åring for å gå videregående. Mine foreldre hjalp meg med den første "utstyrspakken" da jeg flyttet hjemmefra, dvs basics i mat, mel, kasseroller kopper, glass, fat, osv. Resten dekket stipendet. Første stipendet ligger gjerne på en 10-16000, til å dekke bøker og nødvendig utstyr. Og om stipendet ikke dekker alt, så er man iallefall laangt på vei.

Det er ingen grunnskoler som KREVER at hjemmet har pc, internett og fargeprinter, men det forventes, og ungene blir i alle fall hengende etter dersom man ikke har det. Onkel og tante har en gammel pc med windows 98, og har enda modem. De ser at datteren, (som nå er 9 år) blir hengende etter, fordi skolen i større og større grad tar i bruk pc og internett. Henviser til nettsider for informasjon, som en del av leksene, osv.

Det er heller ingen som har påstått at det ikke koster noe å ha barn i skolealder. En del av poenget er at skolen i teorien er gratis, men i praksis kreves utstyr av alle typer, og i tillegg forventes det at man skal betale for alt mulig rart. Til og med avslutningsgave til læreren hvert semester - en utgift som er totalt unødvendig.

Hovedpoenget er likevel at moren som beskrives hadde i utgangspunktet ingenting med å legge ut penger for noen som aldri har samtykket til denne utgiften. Og at det var utrolig utidig å henge ut disse forelderne på et foreldremøte.

Skrevet

Til Petra

Leser du noen gang det som blir skrevet, eller leser du bare det du vil lese?

Javel - han om det. Men han kan ikke tvinge noen til å kjøpe 3 par gymsko uansett. Og jeg tviler veldig på om ungdom får skader av å kun ha 2 par gymsko .. De har gym maks 2-3 timer i uken på ungdomsskolen. Spesialsko trenger de om de driver med eks. friidrett. Min yngste sønn var en aktiv friidrettsutøver - men klarte seg fint med gymskoene (inne- og uteskoene) helt fram til han måtte ha piggsko da han begynte å konkurrere i forskjellige løpsdistanser. At de får skader av å ha 1 par inne og 1 par ute tviler jeg veldig sterkt på - og jeg tviler enda sterkere på at en lærer kan trumfe gjennom at elevene skal ha 3 par gymsko.

Ikke 3 par gymsko, 3 par joggesko![/size]

ETT PAR til vanlig/daglig bruk, og TO par (heldempede utesko pluss hallsko) til gymmen!

De kan ikke bruke de vanlige joggeskoene som de ellers bruker til gymsko slik de gjorde på barneskolen, derfor må de ha 3 par.

Hvorfor krangler du på antallet når du hele tiden sier det samme som meg?

Men som jeg også sa: Dette dreier seg ikke om joggesko, internett, fargeskriver eller andre ting som barna trenger til skolearbeidet sitt.

Dette dreier seg om utgifter UTOVER det som det kan forventes at foreldre kan eller vil bidra med!

Det jeg reagerte på, er at du kaller flere tusen kroner i året for "noen lusne kroner"!

Alle bidrar med det som er viktig for at barna skal ha en god skolehverdag, men når det i tillegg forventes at alle skal ville eller kunne bidra til kostnader som ikke er direkte relatert til skole/undervisning, da mener jeg det går over alle støvleskaft.

Skrevet
Til Petra

Leser du noen gang det som blir skrevet, eller leser du bare det du vil lese?

Ikke 3 par gymsko, 3 par joggesko![/size]

ETT PAR til vanlig/daglig bruk, og TO par (heldempede utesko pluss hallsko) til gymmen!

De kan ikke bruke de vanlige joggeskoene som de ellers bruker til gymsko slik de gjorde på barneskolen, derfor må de ha 3 par.

Hvorfor krangler du på antallet når du hele tiden sier det samme som meg?

Men som jeg også sa: Dette dreier seg ikke om joggesko, internett, fargeskriver eller andre ting som barna trenger til skolearbeidet sitt.

Dette dreier seg om utgifter UTOVER det som det kan forventes at foreldre kan eller vil bidra med!

Mine unger hadde aldri egne utesko i gymen når de gikk med joggesko til daglig, hvorfor i all verden skal de det? Krever virkelig gymlæreren dette?

Noe annet er når de blir eldre og ikke bruker joggesko til daglig - da trenger de selvsagt joggesko til utegym.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...