Gå til innhold

Samboer -> Gift -> Hva nå?


Nique

Anbefalte innlegg

*edit; ny tittel, siden vi nå er gift*

Siden jeg nå er blitt registrert medlem på KG, så tenkte jeg å prøve meg på en dagbok.

Som tittelen gir uttrykk for, så er jeg samboer, og det er litt nytt for meg å være.

Det er mye smått og stort som skal på plass, da man egentlig er vant til å ha alt/gjøre alt/ bestemme alt på egenhånd.

Litt bakgrunn, jeg var singel fra jeg var 20 til jeg var 28 (29 nå), og så, ut av det blå, ingen så det komme, traff jeg min (kommende) samboer.

Jeg var vel egentlig innstilt på å forbli singel og leve et liv med katter og tantebarn, en smule galgenhumor må man ha i disse ensomme stundene hvor det ikke virket som om det fantes noen for nettopp meg.

nuvel, min samboer traff jeg faktisk på nett først, og sommeren da jeg var 28, bestemte jeg meg for å ta en svipptur til nederland for å se hvem dette mennesket var for en, og etter det gikk det bare en vei, og 6 måneder senere flytta min kjære til norge. Jeg hadde vel kanskje ikke blitt samboer så fort hadde han allerede bodd her, men avstandforhold er ikke noe kjekt, spessielt når vi begge jobber fulltid, og ikke bare kan ta en svipptur til et annet land hver 2. uke.

Så, kort og godt, skal jeg prøve å få ned på "papiret" litt tanker og slikt om dagene generelt da.

Wish me luck

Endret av Nique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker for det, tror jeg kommer til å trives her ja.

Litt morsomt, men også tilvenning for meg, var HOK-vasken (Husvask-oppvaks-klesvask) , plutselig var det en annen som insisterte på å hjelpe til med alt :yvonne: , jeg ble kjempeoverrasket og glad, men jeg måtte samtidig innse at alt ikke blir gjort på min måte.

Og det går greit. Nå gjør sambo størstedelen, siden jeg er i full jobb, og han går hjemme (hvem skulle tro det ville bli så vanskelig å finne jobb til en voksen kar med utdannelse).

Det er fint å komme hjem og se at klesvasken her hengt opp/ pakket sammen, og middagen er nesten klar. Så trår jeg heller til når jeg har fri, turnusjobbing er fint.

Merkelig igrunnen, men han vil heller lage mat eller vaske do, enn å ta oppvasken :fnise: , mannfolk er nå en gang rare. Så det blir en del oppvask på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Phew...ferieuken er over.

Ferien var bra nok den, men siste helga ble litt slitsom. Morro, men slitsom.

Svigerfar, svigerinne og svoger kom på besøk til norge, og eneste som snakker litt engelsk er min svigerinne, så mesteparten av helgen gikk i det i masse prat jeg ikke forstod, eller kunne delta på. Men min kjære og han søster oversatte som best av og til, og svigerfar prøver fortvilet å gjøre seg forstått med fakter/ peking/ ^tegnspråk^, så jeg synes det ble kos likevel. Og man minner seg selv på at sambo trossalt er yngstemann som flytta fra landet og de har ikke sett ham på 6 mnd.

Og min svigerinne hadde kjøpt med en lær-å-lese barnebok fra hjemme til meg, så jeg kan begynne å lære meg språket. Har innsett at svigerfar på 70 ikke kommer til å lære seg engelsk :fnise:

Det ble en fin helg som jeg var grisenervøs for, og jeg gleder meg til neste besøk, enten det blir her eller der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg likte boken kjempegodt, synes det var en morsom og omtenksom gave :)

Så, dagen tankekors;

Jeg er syk.

Verpesyk.

Mildt sagt.

:skratte:

Som skrevet tidligere, så er jeg da 29 nå. Og ønsker meg småtroll i huset.

Meg og sambo har lagt en plan. Hvis han er i fast jobb, så skal jeg slutte på pillen i februar, ikke nødvendigvis for å bli gravid da, men for å få det "ut av systemet".

Så får vi da se hva som dukker opp i løpet av året :lete: Er han ikke i fast jobb, så må jeg få ny resept av legen for et år til.

Heldigvis kan jeg prate med sambo om denne verpesyken min, enda bedre er det å få pøst ut tanker med tvillingsøsteren min, som er like klar for småtroll som meg, men som har det på vent til hun er ferdig med utdannelsen sin. Etter en slik samtale, så går det bedre å vente, da vi vet at det vil komme en tid hvor man kan begynne å prøve ihvertfall. hadde det vært bare opp til meg, så hadde jeg vel vært gravid allerede, men nå har faktisk sambo sitt å si på den saken, så da så.

Prøver å unngå å lese for mye på graviditetsforumet her inne, for det hjelper ikke akkurat, men det er mye bra lesing der da.

Ser det ble litt rotete skrevet det her, men-men.

Nå får jeg vel fortsette på jobben, og gleder meg til morgendagen, da her jeg nemlig fri, sånn før en lang jobbhelg :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på jobb, og klar for jobbhelg.

Har vel teknisk sett vært på jobb et par timer allerede.

Fridagen min var over all forventning, fin dag hjemme med sambo.

Tidlig opp, god tid til sambosysler, ut og shoppe litt nødvendigheter til kjøkkenet, og jaggu fant man ikke et velegnet salg til det gitt.

Kan ikke noe for deet, men vellykket shopping gjør meg happy :fnise:

Sambo fant ut han skulle prøve seg på å lage en nachos-middag han hadde spist ute med en kompis en gang, mmm, det var snaddermat :jepp:

Så da ble det film med god mat til :yvonne:

Liker sånne dager hjemme med ham, før jeg må jobbe langhelger, det gir en ekstra boost så jeg kommer igjennom helgen.

Back to work

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Jeg_vil_hjem_

*gjespe høyt og lenge*.

Nå har jeg vel vært lenge nok på jobb snart vel?

Bare 15 min til nå :natti:

edit; manglet noen ord inni der gitt

Endret av Nique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig---har lest en del på samliv og relasjoner, og kommet over en del tråder som omhandler dette med norsk jente kontra f.eks øst-europeisk/asiatisk jente som kjæreste/kone.

Jeg blir litt oppgitt av det hele..også tenker jeg at det må jo være voldsomt synd i en del av disse mannfolka. Ikke fordi de finner seg en kone fra asia/øst-europa, for det er sikkert mange som trives med det, men fordi de høres ut som om de har hatt bare dårlige erfaringer med norske jenter.

Og det må ha vært skikkelig ille, for makan til hvor manipulerende/pengegriske/jobbfokuserte vi tydeligvis oppfattes som, skal man lete lenge etter.

Men, det er vel et lite poeng i at vi er litt fokusert på jobb og inntekt, da det å leve i norge, ikke akkurat kan kalles billig. Mannens inntekt er som regel ikke nok til å holde familien på fote, med mindre han er i en høytlønnet arbeidsgruppe, og jeg tror ikke majoriteten av mannfolka i norge er nettopp det.

Da har det seg slik at kvinnen må i jobb såfort permisjonstiden er over.

Likestilling i heimen? javisst, mer en gjerne. Men jeg vil ikke kalle oss feminister av den grunn. Nettopp fordi vi må jobbe (somregel) fulltid som mannen må, så er det ikke mer fristende for en kvinne å alene ta alt husarbeid når hun kommer hjem, da er det bedre at begge hjelper til, så har man istedet tid til hverandre samt barn senere...for å ikke snakke om mer overskudd.

Men, skulle mannen ha nok inntekt til at kjære fruen kan gå hjemme i 25 år og oppdra barna og holde hus, så står hun på bar bakke den dagen mannen finner det for godt å finne seg en sprek 20åring , for det er jo hans gode rett som mann, for som eldre, så er han jo bare ditinvert, men kona, ja hun er blitt bare gammel.

Nei, jeg er ikke bitter, og nei, mine foreldre er ikke skilt, de har det faktisk godt sammen, selv etter over 30 år med ekteskap, 5 barn, og begge jobber samt deler husarbeid, mor tar mest klesvask da, og far reparerer bilen mest, men jaggu har de ikke klart seg begge to.

egentlig burde jeg vel skrevet det her som et tema for diskusjon inne på samliv og relasjoner, men jeg orker ikke flere bittre kommentarer, eller nedsettende hentydninger om norske damer, dette er min mening om ting, og passer fint i dagboken min.

kvinner generelt burde være stolte av seg selv, og heller gå inn for gjensidig respekt, samarbeid og en god middag med godt drikke til med kjæresten, fremfor å la snevert mannesyn fra 1800-tallet fortelle oss hvordan vi bør leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koelig å lese om deg og din kjære :)

Og måtte le da jeg leste hvilken gave du fikk av svigerfamilien :)

Har selv en niese som er halvt nederlandsk, så da hun var mindre satt jeg med lekene hennes og prøvde å lære meg nederlandsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, artig :ler: nederlandsk ja..skal bli spennende med enda et språk å lære.

snakker niesen både norsk og nederlandsk? lurer nemlig litt på hvordan det lbir med barn og 2 språk... jeg vil eventuelle barn av meg og sambo skal snakke begge, ikke bare norsk :roll: , men sambo mener vi burde holde oss til bare norsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min snakket både nederlandsk og norsk til henne. Siden niesen min har familie i Nederland som kommer på besøk noen ganger i året, er det greit at de kan snakke sammen.

Og barn er mer "åpne" når det gjelder å lære seg flere språk frem til de er 2-3 år etter det jeg har hørt, så det er bare å snakke med barn på begge språkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres fornuftig ut, det er vel i den aldren barn lettest plukker opp tale, så får det heleler være om de tkommer noen utenlandske gloser til noen intetanende besteforeldre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, da skal endelig sambo på jobbintervju :enig: , skal avgårde i morgen formiddag, spennende-spennende *krysser fingre og tær*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kaffekopp:

Venter og venter....

og venter litt til.

På at klokken skal bli over 12, så sambo har vært på intervju...

Selv sitter jeg på jobben nå, får ikke vært hjemme med ham, men da hadde vi vel bare vært dobbelt så nervøse begge to.

Dette er det andre jobbintervjuet på over 6 måneder, og det er ikke fordi han ikke har søkt på jobber. For det har han. I massevis. Men få har gitt tilbakemelding i det hele tatt, og bare en var "positiv" og tok ham inn til intervju.

Så idag er det spenning i luften, jeg vet de trenger folk der han skal i dag, så her krysses alt av fingre og tær, og håper på det beste.

:tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...