Gå til innhold

Homofile og barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ut fra det du mener her, er det da en rettighet å få barn?

Det er ingen som har rett til å få barn. Heller ikke heterofile ektepar.

Videoannonse
Annonse
Gjest meaculpa
Skrevet
Det er ingen som har rett til å få barn. Heller ikke heterofile ektepar.

Der sa du det ! ;)

Skrevet
Der sa du det ! ;)

Nettopp! :) Jeg skjønner ikke hvor argumentet om det å ha rett til å få barn kommer fra. Homofile ønsker ikke assistert befruktning eller adopsjon fordi de mener at de har, eller burde ha, rett til å få barn. Det kommer derimot av at de (eller nærmere bestemt noen av dem), i likhet med andre mennesker ønsker å få barn. Heterofile får jo ikke barn fordi de mener at de har rett til det, og det samme gjelder for homofile.

Gjest meaculpa
Skrevet

Lesbiske par krever rett til assistert befruktning

Rett til Surrogatmor vil også komme.

De krever en rett til å få barn!

Skrevet

Lebser krever kun det samme som alle andre kvinner har rettighet til. Og det er flott!

Skrevet

De krever ikke å få rett til å få barn. De kan jo dessuten få barn selv om denne loven ikke vedtas enten de har rett til det ikke, for eksempel gjennom å alliere seg med en enslig eller et mannlig homofilt par som også ønsker seg barn. Eller de kan dra til Danmark for å bli befruktet med donorsæd.

Etter mitt syn, handler dette lovforslaget altså absolutt på ingen måte om rettigheter mht det å få barn, like lite som assistert befruktning ved hjelp av donorsæd i heterofile parforhold gjør det idet, som jeg sa i det forrige innlegget mitt, ingen har rett til å få barn.

For min del handler dette om at så lenge assistert befruktning med donorsæd er lovlig praksis i Norge, bør også lesbiske par få adgang til det. (Som jeg har skrevet mange ganger før, er jeg imidlertid ikke tilhenger av bruk av donorsæd (eller -egg, eller surrogatmor for den del)).

Skrevet
De krever ikke å få rett til å få barn. De kan jo dessuten få barn selv om denne loven ikke vedtas enten de har rett til det ikke, for eksempel gjennom å alliere seg med en enslig eller et mannlig homofilt par som også ønsker seg barn. Eller de kan dra til Danmark for å bli befruktet med donorsæd.

Etter mitt syn, handler dette lovforslaget altså absolutt på ingen måte om rettigheter mht det å få barn, like lite som assistert befruktning ved hjelp av donorsæd i heterofile parforhold gjør det idet, som jeg sa i det forrige innlegget mitt, ingen har rett til å få barn.

For min del handler dette om at så lenge assistert befruktning med donorsæd er lovlig praksis i Norge, bør også lesbiske par få adgang til det. (Som jeg har skrevet mange ganger før, er jeg imidlertid ikke tilhenger av bruk av donorsæd (eller -egg, eller surrogatmor for den del)).

Med andre ord: De krever rett til å få barn.

Å ønske seg barn er noe helt annet.

Skrevet
Med andre ord: De krever rett til å få barn.

Å ønske seg barn er noe helt annet.

Mener du da også at heterofile som søker om å få assistert befruktning med donorsæd krever rett til å få barn?

Skrevet

Mener du da også at heterofile som søker om å få assistert befruktning med donorsæd krever rett til å få barn?

Par som får donorsæd får donorsæden pga av at mannens sæd ikke er frisk. Den syke mannen får donert "organ" som en annen frisk mann er villig til å gi bort. Som annen organdonasjon er det bare personer som er syke som får sine organer byttet ut med organer fra friske folk. Det er en vesentlig forskjell.

Selv om sæddonasjon er liberalt i Danmark er det dermed ikke sagt at Norge skal innføre det. Skal vi feks tillate abort i 6 måned selv om dette blir utført i Russland og Kina?

Skrevet
Når det evt. blir tilfelle at flere mennesker velger å gå for å få rett til å få barn tror jeg kanskje det blir et opprør da også..

Enslige burde få lov til å få assistert befruktning, i og med at de ikke gjort det på 'naturlig' vis.

Det burde være mulig å få hjelp til assistert befruktning hvis man ikke har mulighet til å få gjort det på den naturlige måten.

Jeg tror også at det burde være(og det er vel) en aldersgrense. Med tanke på at barna skal vokse opp, og burde ha foreldre som kan følge de gjennom barndommen, og ikke at foreldrene blir for gamle og ikke orker. det har noe med helsemessig tilstander å gjøre.

Hvis ektemannen før sin død, skrev under på at kvinnen kan bruke hans sæd i etterkant til å få barn(barna vil jo da vite hvem som er sin biologiske forelder), og det burde være lov. Men, jeg synes det burde være juridisk festet.

Enslige menn/homofile burde ha samme rettigheter som lesbiske. De burde få rett på surrogatmor. Tviler på at surrogatmødrene ville gjennomgått en graviditet og en fødsel, for å så tviholde på barnet etterpå. Jeg tror også at barnet vil da "vite" hvem som er sin surrogatmor, fordi det kanskje er lettere å få vite enn donorsæd.

Donorene kan også velge. Om de vil at barnet skal få vite hvem personen er(har ingen juridisk rettighet til barnet uansett), eller om de ikke vil at barnet skal vite av det.

Tror at hvis barnet blir sykt og trenger f.eks en donor, kan reglene bøyes og donoren kan testes for å se om den kan hjelpe barnet. Men samtidig, reglene for å være donorsæd er veldig strenge, og de som vil bli det må gjennom en hel haug med tester.

Jeg tror at dette, ihvertfall det med surrogatmor burde være lov. Og håper det blir lovfestet en gang!

Jeg tror det du skisserer opp her vil være en gitt utvikling når nå lesbiske par har fått rett til assistert befruktning. Når to ulike kjønn ikke lengre er betingelsen for å sette barn til verden vil det nærmest være merkelig om ikke også enslige skal få lovfestet rett til dette.

I likestillingens navn tror jeg også det med tiden vil settes krav om at dersom sæddonasjon skal tillates til lesbiske og enslige kvinner må det også gis rett til at enslige menn og homofile par får lage barn, med andre ord at surrogatmødre blir tillatt.

Siden man må være 18 for å gifte, seg bør vel nedre aldersgrense være 18 år for å få tilgang på donorsæd/surrogatmor. Eller kanskje 16 år siden 16 er seksuell lavalder?

Du skriver at det bør være en øvre aldersgrense. Nei, det behøver det ikke å være: dersom et par består av en yngre og en eldre person vil dette være nok til at barnet får en foreldre å vokse opp med. La oss si at kvinnen er over fertil alder, feks 65 år og mannen er 40. Kvinnen kan få donert et egg som befruktes med mannens sæd. Så lenge kvinnen ønsker å bære fram barnet bør mao kvinnen få rett til eggdonasjon.

Og siden vi i dag lever lengre enn for bare noen år siden bør også enslige kvinner som er over fertil alder (noen rundt 40) få rett til både å få donert egg og sæd.

Så fremst vi velger å bryte de etiske grensene vil framtidens laboratorieforplantning verken være avhengig av

- antall foreldre,

- foreldrenes kjønn

- eller foreldrenes alder.

Og med stortingets lovvedtak er vi allerede på vei. Dessverre.

Gjest Gjest_ravn_*
Skrevet

Jeg syns heller ikke det er rett at lesbiske skal få rett til assistert befruktning.

Jeg er enig med "Gjest1" i at den nye formen for laboratorieforplantninger er i ferd med å føre oss ut på både ville og gale veier.

Gjest meaculpa
Skrevet

Jeg er også totalt enig med gjest1, og har også sagt min mening om dette i denne tråden.

Men man blir jo selvfølgelig kalt både fordomsfull, sneversynt, gammeldags, kristen-konservativ, dobbeltmoralsk, at man mobber barna til homofile/lesbiske par og at heterofile ødelegger barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...