Adila Skrevet 13. august 2008 #61 Skrevet 13. august 2008 Jeg er jente og ville aldri byttet en mamma og pappa mot to fedre til foreldre. En far kan aldri vite hvordan en jente tenker eller har det, spesielt i puberteten når kroppen og hjernen utvikles voldsomt. Det samme må det være for gutter som vokser opp med bare mødre. Mener å ha hørt/lest at gutter oppvokst med alenemødre er overrepresentert i kriminelle miljø, bla pga mangel på en farsfigur å se opp til. Broren min og pappa gjør veldig mye "gutteting" sammen som broren min og mamma aldri kunne ha gjort. For meg blir det feil at to mødre eller to fedre skal "lage" barn sammen. Men det er MIN mening. Selv om dine foreldre er slik og slik, så er ikke alle andre foreldre sånn. Selv om man har en mor betyr det ikke at det går ann å snakke om følelser med henne, hun har ikke nødvendigvis kunnskap om hva som går rundt oppi hodet ditt, hun kan ha totalt motsatte interesser enn det du har selv om du er jente. Homofile og lesbiske er like forskjellige som heterofile er, bortsett fra at de forelsker seg i samme kjønn. Det du sier om alenemødre har jeg også hørt. Men tror det ligger mer bak enn bare fordi hun er mor til sin sønn. Tror mye går på dårlig økonomi og lite hjelp fra "far". Alt dette skaper dårligere rammer for å oppfostre barn. Barn kan havne på skråplanet uansett om de har vokst opp med 2 heterofile foreldre eller bare 1 forelder. Jeg tror byrden i de fleste tilfeller er lettere å bære hvis man er 2 stk om jobben. Ingen foreldre er perfekte, og de som tror de er det kan jekke seg ned noen hakk.
Adila Skrevet 13. august 2008 #62 Skrevet 13. august 2008 Men heldigvis er dette banket igjennom og vedtatt, så samme hva de fordomsfulle menneskene sier. Fornuften seirer til slutt
Gjest meaculpa Skrevet 13. august 2008 #63 Skrevet 13. august 2008 Selv om dine foreldre er slik og slik, så er ikke alle andre foreldre sånn. Selv om man har en mor betyr det ikke at det går ann å snakke om følelser med henne, hun har ikke nødvendigvis kunnskap om hva som går rundt oppi hodet ditt, hun kan ha totalt motsatte interesser enn det du har selv om du er jente. Homofile og lesbiske er like forskjellige som heterofile er, bortsett fra at de forelsker seg i samme kjønn. Det du sier om alenemødre har jeg også hørt. Men tror det ligger mer bak enn bare fordi hun er mor til sin sønn. Tror mye går på dårlig økonomi og lite hjelp fra "far". Alt dette skaper dårligere rammer for å oppfostre barn. Barn kan havne på skråplanet uansett om de har vokst opp med 2 heterofile foreldre eller bare 1 forelder. Jeg tror byrden i de fleste tilfeller er lettere å bære hvis man er 2 stk om jobben. Ingen foreldre er perfekte, og de som tror de er det kan jekke seg ned noen hakk. Tror nok dette er mere vanlig enn du prøver å gi inntrykk av i innlegget ditt. Alle vet selvfølgelig også at ingen er lik. Det er lettere å forstå en jente i tenårene for mor enn for far, det er ganske naturlig for mor har vært tenåringsjente. Jeg mener absolutt at en manglende farsfigur kan gi gutter problemer.
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 13. august 2008 #64 Skrevet 13. august 2008 Seriøst, så hadde jeg ikke likt å vokse opp med 2 av samme kjønn. Hadde heller ikke likt at en av mine foreldre innledet forhold til en av samme kjønn! Er spart for mye opp gjennom barnommen/ungdommen ved at jeg har en "normal" familie. Tror nok barn av homofile tenker sitt når de nærmer seg ungdomsalderen. For et idiotisk innlegg. Seriøst, så hadde jeg ikke likt å spise larver og andre insekter. Men hadde jeg vokst opp i et land der dette er regnet som en delikatesse hadde jeg helt sikkert likt det, jeg også. At du sier at du ikke hadde likt å vokse opp med homofile foreldre sier kun en ting, og det er at du er tvers igjennom farget av en (u)kultur der du kommer fra, og det bildet du har sett deg ut som det ideelle familiebildet. Hadde det nå vært slik at du faktisk hadde vokst opp med homofile foreldre ville du sagt noe helt annet. Og noe litt mer nyansert.
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 13. august 2008 #65 Skrevet 13. august 2008 Tror nok dette er mere vanlig enn du prøver å gi inntrykk av i innlegget ditt. Alle vet selvfølgelig også at ingen er lik. Det er lettere å forstå en jente i tenårene for mor enn for far, det er ganske naturlig for mor har vært tenåringsjente. Jeg mener absolutt at en manglende farsfigur kan gi gutter problemer. Du bør endre litt på begrepene dine. Det er riktig at manglende mannlige rollemodeller er potensielt ødeleggende for gutter. Men ikke manglende farsfigur. En gutt er mer utsatt for problemer av forskjellig karakter dersom han ikke har hatt noen mannlige rollemodeller under oppveksten. Men en mannlig rollemodell må ikke være en far. Det kan være en bestefar, en onkel eller hva som helst.
Blossom86 Skrevet 13. august 2008 #66 Skrevet 13. august 2008 Det er ingenting som heter så mye som en "normal" familie. Det finnes vel ingen "normale" familier? Alle har jo sitt. Og med tanke på at barnet blir "fratatt" en forelder. Er ikke en forelder en som stiller opp for barnet sitt, en som gir barnet kjærlighet og omsorg. Vil absolutt ikke se på en donor eller en surrogatmor som en forelder. Det blir bare en hjelper i prosessen. Hadde vært spennende å se hvordan en person som er mot dette her, hadde reagert hvis dens eget barn hadde vært homofil.
Adila Skrevet 13. august 2008 #67 Skrevet 13. august 2008 Tror nok dette er mere vanlig enn du prøver å gi inntrykk av i innlegget ditt. Alle vet selvfølgelig også at ingen er lik. Det er lettere å forstå en jente i tenårene for mor enn for far, det er ganske naturlig for mor har vært tenåringsjente. Jeg mener absolutt at en manglende farsfigur kan gi gutter problemer. Det kan jo høres ut på enkelte at barn av homofile kommer til å bli skjermet fra alle omgivelser uten å kunne tilegne seg egen kunnskap eller sosialt samvær med andre. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har blitt påvirket som person av ganske mange mennesker. Ikke bare mine foreldre. Mye ligger i genene også. Jeg er ganske forskjellig fra min mor, men jeg fant ut at mine andre kvaliteter kom fra min far (som jeg traff første gang i slutten av tenårene). En forelder kan aldri forme en unge akkurat slik den vil, og kan vel aldri dekke ALLE behov til en hver tid. Mange ting må barna hente andre steder. Dette gjelder like mye hetero foreldre som homofile. Men så viser jo FORSKNING at barn av homofile har det like bra/dårlig som hos heterofile, så alle påstander som blir slengt ut her er kun personlige meninger. Heldigvis sitter ikke dere bedrevitere og deler ut foreldre til barna i verden. Som en annen sa her tidligere, så vil jeg heller leve i en fordomsfri, glad og lykkelig familie med homofile foreldre enn å leve i en trangsynt, fordomsfull og trist "hetero-familie".
Brunhilde Skrevet 13. august 2008 #68 Skrevet 13. august 2008 Dere går igjen inn for å misforstå. Er det ikke litt trist at å få barn blir en slags form for selvrealisering for enkelte grupper? Hvorfor er det slik at når du har problemer med å begrunne dine meninger, så er det "vi" som går inn for å misforstå? Hva er det å få barn for deg, søs? Selvrealisering? Omsorgsbehov? Behov for å reprodusere? Jeg tror de langt fleste velger å få barn for å tilfredsstille et eller annet eget behov, tror ikke du det? Til deg, meaculpa, så vil jeg si at jeg kjenner flere sønner av enslige mødre, og flere døtre av enslige mødre. Alle, og da mener jeg alle, guttene har skikket seg mer enn bra, har aldri vært involvert i kriminalitet, har gjort det bra på skolen og er velfungerende individer i dag.
Blossom86 Skrevet 13. august 2008 #69 Skrevet 13. august 2008 Takk, Adila! Likte det siste avsnittet ditt! Og står det ikke i barnekonvensjonen (som flere har referert til tidligere) at en forelder(eller verge) skal lære barnet å være fordomsfri, lære seg likestilling, og kunne ha et nøytralt syn på andre mennesker, uavhengig av kjønn, fødsel, tro, språk, hudfarge, livsstil etc!?! Hva forteller dere som er "motstandere" av dette til barna deres?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #70 Skrevet 13. august 2008 En gutt er mer utsatt for problemer av forskjellig karakter dersom han ikke har hatt noen mannlige rollemodeller under oppveksten. Men en mannlig rollemodell må ikke være en far. Det kan være en bestefar, en onkel eller hva som helst. Ja, klart hvem som helst kan erstatte far. Selve far er jo uvesentlig i et barns liv. Politikerne syns jo det er veldig viktig at menn jobber i barnehagen, så barnas farsbehov får man jo i tillegg dekt gjennom det offentlige. Bare så synd ungen er i barnehagen noen år av livet. Hadde vært spennende å se hvordan en person som er mot dette her, hadde reagert hvis dens eget barn hadde vært homofil. Jeg kan garantere at jeg hadde vært akkurat like glad i barnet mitt enten ungen var hetro, homo, musikalsk eller totalt umusikalsk. Og står det ikke i barnekonvensjonen (som flere har referert til tidligere) at en forelder(eller verge) skal lære barnet å være fordomsfri, lære seg likestilling, og kunne ha et nøytralt syn på andre mennesker, uavhengig av kjønn, fødsel, tro, språk, hudfarge, livsstil etc!?! Hva forteller dere som er "motstandere" av dette til barna deres? Jeg forteller barna mine sannheten: At homofile er vanlige mennesker som er født til å være tiltrukket av det samme kjønn. Ellers er de like forskjellige som alle oss andre. I tillegg forteller jeg dem at for å lage barn må man være en dame og en mann og dermed kan homofile par ikke lage barn.
Adila Skrevet 13. august 2008 #71 Skrevet 13. august 2008 Så da er det bare folk som kan reprodusere seg som er bra nok som foreldre? Geeez, jeg vet om mange tilfeller som strider imot det argumentet :blaaveis:
Gjest meaculpa Skrevet 13. august 2008 #72 Skrevet 13. august 2008 Du bør endre litt på begrepene dine. Det er riktig at manglende mannlige rollemodeller er potensielt ødeleggende for gutter. Men ikke manglende farsfigur. En gutt er mer utsatt for problemer av forskjellig karakter dersom han ikke har hatt noen mannlige rollemodeller under oppveksten. Men en mannlig rollemodell må ikke være en far. Det kan være en bestefar, en onkel eller hva som helst. Det er helt utrolig hvordan noen kan undervurdere det å ha sin egen pappa. Farsfigur er noe helt annet enn mannlige rollemodeller.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #73 Skrevet 13. august 2008 Så da er det bare folk som kan reprodusere seg som er bra nok som foreldre? Geeez, jeg vet om mange tilfeller som strider imot det argumentet :blaaveis: ?????????????????? Litt grunnleggende naturfag: Alle som er kjønnsmodne kan i utgangspunktet reprodusere seg, også homofile. Men for å lage barn må det være et hunnkjønn og et hannkjønn.
Gjest Lille Bie Skrevet 13. august 2008 #74 Skrevet 13. august 2008 Det er helt utrolig hvordan noen kan undervurdere det å ha sin egen pappa. Farsfigur er noe helt annet enn mannlige rollemodeller. Hva er det du mener med at noen undrervurderer hvordan det er å ha sin egen pappa? Det handler ikke om å undervurdere en far, eller en mor, det handler om at barnet får to foreldre som elsker det barnet mer enn noe annet i hele verden, og som ikke ønsker det barnet noe annet enn ett godt liv. Selv om barnet ikke har en far/mor i den betydningen du vi fram til, så betyr det ikke at det barnet kommer til å havne på kjøret. kusina og fetteren min er barn av en lesbisk mor, og de har ikke opplevd noe form mobbing fordi moren deres er lesbisk, selv om vi bor i en relativt liten by. Folk snakket bak ryggen på både mor og barn i begynnelsen, men etter en stund så så de at det ikke var noe annet enn en litt anderledes familie. Barna er nå i begynnelsen av 20 årene, begge studerer, og kusina mi er gravid. Det er ikke foreldrene som gjør slik at barn av homofile par møter motstand i offentligheten. Det er slike mennesker som deg som går rundt å syntes synd på barnet, fordi det ikke er vokst opp i en "normal" familie.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #75 Skrevet 13. august 2008 Hva er det du mener med at noen undrervurderer hvordan det er å ha sin egen pappa? Det handler ikke om å undervurdere en far, eller en mor, det handler om at barnet får to foreldre som elsker det barnet mer enn noe annet i hele verden, og som ikke ønsker det barnet noe annet enn ett godt liv. Selv om barnet ikke har en far/mor i den betydningen du vi fram til, så betyr det ikke at det barnet kommer til å havne på kjøret. kusina og fetteren min er barn av en lesbisk mor, og de har ikke opplevd noe form mobbing fordi moren deres er lesbisk, selv om vi bor i en relativt liten by. Folk snakket bak ryggen på både mor og barn i begynnelsen, men etter en stund så så de at det ikke var noe annet enn en litt anderledes familie. Barna er nå i begynnelsen av 20 årene, begge studerer, og kusina mi er gravid. Det er ikke foreldrene som gjør slik at barn av homofile par møter motstand i offentligheten. Det er slike mennesker som deg som går rundt å syntes synd på barnet, fordi det ikke er vokst opp i en "normal" familie. Flott at ungene vokste opp uten problemer. En lesbisk kvinne kan fint bli gravid. Uansett om moren er lesbisk eller hetro har barna har likevel en far. Om moren forteller barna hvem faren eller forholde seg til barnefaren får bli opp til henne. Ingen kan tvinge henne. Men at staten bevisst skal gå inn for å frata barn en far er for etter mitt syn uetisk og galt.
Gjest meaculpa Skrevet 13. august 2008 #76 Skrevet 13. august 2008 Hva er det du mener med at noen undrervurderer hvordan det er å ha sin egen pappa? Det handler ikke om å undervurdere en far, eller en mor, det handler om at barnet får to foreldre som elsker det barnet mer enn noe annet i hele verden, og som ikke ønsker det barnet noe annet enn ett godt liv. Selv om barnet ikke har en far/mor i den betydningen du vi fram til, så betyr det ikke at det barnet kommer til å havne på kjøret. kusina og fetteren min er barn av en lesbisk mor, og de har ikke opplevd noe form mobbing fordi moren deres er lesbisk, selv om vi bor i en relativt liten by. Folk snakket bak ryggen på både mor og barn i begynnelsen, men etter en stund så så de at det ikke var noe annet enn en litt anderledes familie. Barna er nå i begynnelsen av 20 årene, begge studerer, og kusina mi er gravid. Det er ikke foreldrene som gjør slik at barn av homofile par møter motstand i offentligheten. Det er slike mennesker som deg som går rundt å syntes synd på barnet, fordi det ikke er vokst opp i en "normal" familie. Hva er pappa da? befruktningsmaskin? ja kanskje jeg synes synd på barnet som ikke får vokse opp og få omsorg fra de som er foreldrene. men jeg sier ikke at steforeldrene gjør en dårlig jobb.
gompen Skrevet 13. august 2008 #77 Skrevet 13. august 2008 (endret) Det er helt utrolig hvordan noen kan undervurdere det å ha sin egen pappa. Farsfigur er noe helt annet enn mannlige rollemodeller. Desverre opplever ikke min sønn å ha sin egen pappa, og jeg er ikke lesbisk. Allikevel har jeg en kjæreste som fungerer helt utmerket som farsfigur. Han er mer pappa på alle områder, enn mitt barns biologiske opphav som ikke er tilstede overhodet. Og min sønn klarer seg, utrolig nok kjempebra gitt... Barn er da vitterlig ikke avhengig av begge sine biologiske foreldre for å få en god oppvekst. Endret 13. august 2008 av gompen
Blossom86 Skrevet 13. august 2008 #78 Skrevet 13. august 2008 Hva er pappa da? befruktningsmaskin? ja kanskje jeg synes synd på barnet som ikke får vokse opp og få omsorg fra de som er foreldrene. men jeg sier ikke at steforeldrene gjør en dårlig jobb. Poenget er at det finnes ingen pappa i en familie med to mødre(med unntak), eller mamma i en familie med to fedre(unntak også her). Foreldrene er de som oppdrar barnet, og gir barnet kjærlighet og omsorg. Personen som har gitt sæd eller egg er ikke en forelder! Så hvordan kan du synes synd på barnet når den har begge sine foreldre tilstede? Evt. steforeldre, fosterforeldre, adoptivforeldre.. eller de som bare har en forelder? Det er ingen pappa eller mamma, det er en donor! Disse menneskene vil kanskje ikke ha kontakt med de barna de "setter" til verden. De gjør dette her for at andre mennesker skal få et barn! Hva med adoptivbarn? Mange av de biologiske foreldrene vil ikke ha kontakt med ungen på senere tidspunkt. Er det synd på barna da?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #79 Skrevet 13. august 2008 Poenget er at det finnes ingen pappa i en familie med to mødre(med unntak), eller mamma i en familie med to fedre(unntak også her). Foreldrene er de som oppdrar barnet, og gir barnet kjærlighet og omsorg. Personen som har gitt sæd eller egg er ikke en forelder! Så hvordan kan du synes synd på barnet når den har begge sine foreldre tilstede? Evt. steforeldre, fosterforeldre, adoptivforeldre.. eller de som bare har en forelder? Det er ingen pappa eller mamma, det er en donor! Disse menneskene vil kanskje ikke ha kontakt med de barna de "setter" til verden. De gjør dette her for at andre mennesker skal få et barn! Og det er akkurat det du skriver som er etisk umoralsk. Nemlig at staten bevisst/går inn for å frata barnet en far. Dette gjør de for å tilfredsstille en (to) kvinners forplantningsbehov. Staten sier at en fars rolle i et barns liv er uvesentlig.
Brunhilde Skrevet 13. august 2008 #80 Skrevet 13. august 2008 Og det er akkurat det du skriver som er etisk umoralsk. Nemlig at staten bevisst/går inn for å frata barnet en far. Dette gjør de for å tilfredsstille en (to) kvinners forplantningsbehov. Staten sier at en fars rolle i et barns liv er uvesentlig. Så det du sier her er at det er greit om to menn adopterer (evt benytter surrogatmor), men ikke at to kvinner får barn sammen ved hjelp av sæddonor? Hvor er logikken?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå