lolitamus Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 (endret) Lurer på om alle katter er likense når det gjelder å være innekatt? Er det synd at katter må være inne? Selvom den får all oppmerksomhet og mat og god hygiene den måtte trenge? Endret 25. juni 2008 av lolitamus
SummerJoy Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Jeg syns det er synd med innekatt. Tenk alt de går glipp av.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Mine katter trives iallefall godt inne. Det hender de er ute sammen med oss, men de foretrekker somregel å være inne, eller ligge på altanen eller i altandørsåpningen og slikke sol. Jeg har ragdolls.
Gjest Screemy Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 (endret) Det er bare tull at enkelte katter ikke liker seg eller tilpasser seg som innekatt! Forholdene for en innekatt må selvsagt være annerledes enn for en utekatt! Mere leker, oppmerksomhet, klorestativ, gjerne en uteplass på balkongen/inngjering i hagen etc...og det beste er at det er mer enn en katt! (ikke bare det beste, men egentlig et "must") --- Veldig mange katteraser vil helst være ute, men de som helst liker å være ute er som oftest "huskatt" og "blandingskatter" Det er veldig mange katteraser som faktisk trives best inne - og nå blir vel bruker Tabris sint her - men det er faktisk tilfelle Tabris Hvilke raser som innekatt:kan nevne Birma,Siameser, Perser......finns flere! Endret 26. juni 2008 av Screemy
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 (endret) Veldig mange katteraser vil helst være ute, men de som helst liker å være ute er som oftest "huskatt" og "blandingskatter" Det er det dummeste jeg har hørt. Det er nok disse du SER mest ute, men det er fordi eierne lar de få gå ut, ikke fordi de liker å være ute mer enn andre katter. Min britisk korthår pus elsker å være ute, og det kunne aldri falle meg inn å sperre ham inne hele livet. Men det var ikke dette TS spurte om heller. Hun lurte på hvilke raser som passet best som innekatt, og der kommer jeg desverre til kort. Endret 26. juni 2008 av Helen
la Flaca Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Hvilke raser som innekatt:kan nevne Birma,Siameser, Perser......finns flere! Nope. Birma; super utekatt, siameser med lopper i blodet? Selvfølgelig elsker den å være ute!! (Har selv hatt den som utekatt) Perseren likeså, selv om den er mer sedat og har borrelås på hele kroppen . Ragdoll er den eneste rasen jeg kjenner der en god del trives inne, pga. ekstrem avl. Men de er store katter og trenger mye plass. Generelt syns jeg "innekatt" er pyton og blir kvalm bare av å høre det absurde uttrykket. Og jeg vet at har man først hatt katt gående ut og inn etter eget ønske, og ser hvilken glede det gir dem, så velger man ikke et dårligere alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Min Birma og min Perser kan gå ut men de vil ikke.De vil bare være inne.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 Har Birma - hun trives utmerket inne. Nysgjerrig på hva som er ute, hender hun sniker seg ut men kommer veldig fort inn igjen. Ei venninne har huskatt som innekatt. Selv kom det en streifende skogskatt til meg og bosatte seg, hun ville være inne hun. Foretrekker at folk har kattene inne jeg, eventuelt har de ute i kattegård eller lufter dem med sele og bånd. Man slipper uønskede kattunger, mye sykdomm, at kattene blir borte, noen er slemme med dem, de blir ihjelkjørt og at de plager naboene med å gjøre fra seg i blomsterbed, sandkasser eller inne hos folk.
Gjest Tnita Skrevet 26. juni 2008 #9 Skrevet 26. juni 2008 Jeg hadde Birma. Hun trivdes kun inne. Perfekt innekatt! Nå har jeg en blanding. Hun er så rampete! Sammenlignet med Birmaen så var Birmaen mye roligere og enklere å ha. Katter er forskjellige fra rase til rase, tror jeg.
Tabris Skrevet 26. juni 2008 #10 Skrevet 26. juni 2008 Den perfekte innekatt er en teddybjørn-katt. Alle andre katter er dyr hvor det å gå ute er et såpass minimumskrav at til og med mange husdyr har krav på det.
Gjest Ragdolleier og oppdretter Skrevet 26. juni 2008 #11 Skrevet 26. juni 2008 Ragdoll er den eneste rasen jeg kjenner der en god del trives inne, pga. ekstrem avl. Men de er store katter og trenger mye plass. Definer ekstremavl, og hva du mener med dette... Har du satt deg godt inn i denne rasen, slik at du har grunnlag for å komme med slike påstander??
Gjest gjest2 Skrevet 26. juni 2008 #12 Skrevet 26. juni 2008 Jeg syns det er synd med innekatt. Tenk alt de går glipp av. Hvorfor er det synd på en katt som er inne. den går glipp av slosskamper,tanken på å bli påkjørt og mennesker som vil skade dem....Stakkars puser... Nei jeg har innekatter selv,men vet dere egentlig hva en innekatt er. Mine katter trives like godt inne som ute så de er ofte ute med meg å leker, så alle de fine tingene en katt opplever ute trenger ikke en innekatt å gå glipp av. De har det bare mye tryggere rundt seg, for de vet at matmor er i nærheten:)
Tabris Skrevet 26. juni 2008 #13 Skrevet 26. juni 2008 Innekatter går glipp av noe av det mest grunnleggende for ethvert levende vesen med et minimum av intelligens og bevegelsesrom: Muligheten til å gå fritt ute. Innekatt er for meg et begrep som er så avsindig at jeg ikke klarer å forstå at noen helt oppriktig klarer å forsvare det.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #14 Skrevet 26. juni 2008 Innekatter går glipp av noe av det mest grunnleggende for ethvert levende vesen med et minimum av intelligens og bevegelsesrom: Muligheten til å gå fritt ute. Innekatt er for meg et begrep som er så avsindig at jeg ikke klarer å forstå at noen helt oppriktig klarer å forsvare det. Kattene og eierne er fornøyde med det , men ikke du , hvorfor?
Tabris Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 Fordi det fratar kattene noe av det mest grunnleggende et dyr har rett til, og det er med på å tilpasse dyr mer og mer til vår livsstil i stedet for at vi tilpasser oss deres. Det er en egoistisk tankegang jeg ikke liker. Jeg leser jo mange ganger her på KG at innekatteiere skriver "kattene trives fordi de vet ikke bedre" eller "de har aldri erfart noe annet" - utsagn som impliserer at det faktisk eksisterer noe "bedre". Det å gå ute, jakte på byttedyr og inspisere territoriet er grunnleggende katteatferd. Det sier vel også litt om hvor grunnleggende det er når det er lovfestet at økologisk dyrehold skal inkludere at dyr har rett til å gå ute.
Gjest Screemy Skrevet 26. juni 2008 #16 Skrevet 26. juni 2008 (endret) Nope. Birma; super utekatt, siameser med lopper i blodet? Selvfølgelig elsker den å være ute!! (Har selv hatt den som utekatt) Perseren likeså, selv om den er mer sedat og har borrelås på hele kroppen . Ragdoll er den eneste rasen jeg kjenner der en god del trives inne, pga. ekstrem avl. Men de er store katter og trenger mye plass. Det kan nok være veldig individuelt for katter om den ene bestemte rasen liker å være ute eller ikke! Min erfaring er at Birma og Perser liker helst å være inne selvom dem har tilgang til uteliv så foretrekker de å være inne! Det ser ut som det er flere her som har samme erfaring som meg når det kommer til rasen Birma! Endret 26. juni 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #17 Skrevet 26. juni 2008 Innekatter går glipp av noe av det mest grunnleggende for ethvert levende vesen med et minimum av intelligens og bevegelsesrom: Muligheten til å gå fritt ute. Innekatt er for meg et begrep som er så avsindig at jeg ikke klarer å forstå at noen helt oppriktig klarer å forsvare det. Er det noe bedre med hund i bånd, en såkalt innehund? Hva er best! En streifende katt uten hjem eller at katten har et hjem med kjærlige eiere der den ikke kan få komme ut! Ikke ALLE katter liker å være ute Tabris! 1
Gjest gjest2 Skrevet 26. juni 2008 #18 Skrevet 26. juni 2008 Er det noe bedre med hund i bånd, en såkalt innehund? Hva er best! En streifende katt uten hjem eller at katten har et hjem med kjærlige eiere der den ikke kan få komme ut! Ikke ALLE katter liker å være ute Tabris! Kjempe bra skreve gjest
Helen Skrevet 26. juni 2008 #19 Skrevet 26. juni 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Tabris Skrevet 26. juni 2008 #20 Skrevet 26. juni 2008 Er det noe bedre med hund i bånd, en såkalt innehund? Hvis en hund aldri får gå løs så synes jeg ikke det er særlig bra, nei. Men den får tross alt gå ut, og det er mer naturlig for en hund å alltid omgås ens flokk tett enn hva det er med de fleste katter. Hva er best! En streifende katt uten hjem eller at katten har et hjem med kjærlige eiere der den ikke kan få komme ut! Det beste er en katt med et hjem med kjærlige eiere der den får gå ut. En slik enten/eller-situasjon som du viser her blir kunstig, og har lite med diskusjonen å gjøre. Ikke ALLE katter liker å være ute Tabris! De fleste katter vil være ute om de får gå ut fra de er små. Uansett så kan katten i det minste velge selv om den vil være ute eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå