Gå til innhold

IVF GJENGEN

^^Sunny^^

Anbefalte innlegg

Hei :)

Nå begynner det å bli virkelig spennende å følge med her inne. Mye som skal skje i den nærmeste fremtiden :)

Når det gjelder meg og mannen min så har vi etter å ha sett på "timeplanen" fremover gått for å starte opp i slutten av september / starten på oktober for å få litt ro rundt det hele. For som jeg har skrevet tidligere så er vi inne i en veldig hektisk tid akkurat nå, og det er kanskje ikke det beste utgangspunktet....

Resepter på det vi trenger og alt av papirer ventes i postkassen til uka...

Lykke til alle sammen som skal i ilden før meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg er ny i IVF-gjengen. Dvs jeg håper på å få bli medlem. Var på hsg-røntgen i begynnelsen av sommeren og fikk vite at ivf muligens er eneste håp. Men så har gyn stengt kontoret sitt hele sommeren, så jeg har ikke fått vite noe mer om alt som var feil med meg og om dette gjør slik at jeg aldri kan bære fram et barn.

Krysser fingre og håper på time hos gyn snart, så vi kan få en avklaring. Regner med å gjøre det privat, slik at vi slipper de lange ventetidene. Vil gjerne starte så fort som mulig, og orker ikke å vente ett halvt år minimum. Nå er vi prøvere på 3dje året, med mange pergo-runder bak oss før jeg ble sendt på røntgen.

Hvordan fungerer det egentlig (skjønner det praktiske egguthenting, befruktning, innsetting), men når begynner dere for eksempel på medisinene)? Leser dere må ringe inn mens; hva betyr det? Vil det at jeg har lagt uregelmessige sykluser (28-95 dager) være et problem i ivf-sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her jeg.

Skal straks i gang med første prøverør. har prøvd i over 2 år nå, funnet ut at mannen har dårlig sædkvalitet og er altså klare for prøverør.

Det går fort mot oppstart på sprayen, og uttak er satt opp til uke 38...

*skrekkblandet fryd*

Gleder meg til å bli kjent med dere her inne.

Og ja - lykke til alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det egentlig (skjønner det praktiske egguthenting, befruktning, innsetting), men når begynner dere for eksempel på medisinene)? Leser dere må ringe inn mens; hva betyr det? Vil det at jeg har lagt uregelmessige sykluser (28-95 dager) være et problem i ivf-sammenheng?

Sånn det var med meg, (på Riksen) så ringte jeg inn i november da jeg fikk mensen. Sånn at de fikk datoen for første dag i mensen. Da fikk jeg dato for oppstart av medisiner ca 3 uker etter, altså en ukes tid før de beregnet at jeg skulle ha mensen igjen. Da begynte jeg på nesespray. (Jeg har vært gjennom ICSI da, vet ikke hvordan de andre typene er) Så gikk jeg på nesespray i en ukes tid, og da fikk jeg en mensblødning. Fortsatte på sprayen, og fikk dato for når jeg skulle begynne med sprøyter osv.

Jeg vet ikke hvordan det er med uregelmessige sykluser, da jeg ikke har det selv vanligvis - men tror ikke det er et problem altså.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Defekten, velkommen!

Jeg tror ikke lang/uregelmessig syklus vil være noe problem, for medisinene man går på sørger for kontrollert eggløsning. Du blir altså nedregulert (kommer i en kunstig, reversibel overgangsalder) og så stimuleres eggstokkene dine slik at deg begynner å produsere egg. Til slutt setter du en sprøyte som sørger for eggløsning, og dagen etter henter de ut egg på sykehuset.

Du begynner på medisinene ca. 21 dager etter siste mens' første dag (du ringer inn til sykehuset når du har fått mensen, slik at dere kan avtale dato for UL osv.). Da nedreguleres du med nesespray. Når du har fått blødning (1-2 uker etter du begynner med nesespray), får du en dato for når du skal begynne med stimulerende sprøyter. Den går du på i 10 dager, såvidt jeg husker. Så er det eggløsningssprøyte, uttak og innsetting!

PS. Velkommen til de andre nye også, selvsagt!

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til dere nye! :)

Defekten - Harlekin forklarte ivf-regimet veldig bra. Slik foregår de fleste forsøk, de med såkalt "normalt" regime. Jeg fulgte denne, men litt individuelle forskjeller er det alltid. Det er derfor man er inne til ul, slik at legen kan tilpasse til hver enkelt.

For mange blir første runde (hvis det ikke klaffer selvsagt) en "prøverunde", og noen justerer deretter medisineringen noe.

Hvordan det blir denne gangen med meg vet jeg ikke ennå.

Men regner med det blir sikkert noe lignende, siden det "klaffet" så bra med medisineringen sist gang.

Flott at vi er flere her inne nå som kan heie hverandre i mål! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sprayer og sprøyter for tiden. Satser på uttak til uka. Kontroll i morgen, så da vet jeg mer.

Dagene går så utolig seeennnnnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprayer og sprøyter for tiden. Satser på uttak til uka. Kontroll i morgen, så da vet jeg mer.

Oi så spennende!!! Skal krysse fingra for vellykket kontroll og snartlig uttak for dere!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her jeg.

Skal straks i gang med første prøverør. har prøvd i over 2 år nå, funnet ut at mannen har dårlig sædkvalitet og er altså klare for prøverør.

Det går fort mot oppstart på sprayen, og uttak er satt opp til uke 38...

*skrekkblandet fryd*

Gleder meg til å bli kjent med dere her inne.

Og ja - lykke til alle sammen! :)

Oi... Ser ut til at vi ligger ganske likt `Håpet`.. Jeg skal antagelig starte med nesesprayen den 18 august... Så spørs det jo nårtid jeg får blødning da...

Så kjempespennende Prada :hoppe: :hoppe:

Hold oss oppdatert her inne da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Ser ut til at vi ligger ganske likt `Håpet`.. Jeg skal antagelig starte med nesesprayen den 18 august... Så spørs det jo nårtid jeg får blødning da...

Jeg skal starte med nesesprayen ca. 23-25. august. Jeg vet ikke helt nøyaktig, for mensen er ikke kommet enda. Tror den kommer i helgen.

Kjempespennende, Prada! Krysser fingrene for uttaket :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempespennende Prada :hoppe: :hoppe:

Da er vi faktisk helt likt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Prada, du er godt i gang, bare uttak og innsetting igjen snart :)

Da er vi mange som ligger likt i løypa.

Jeg ringte inn mens på mandag, så regner med jeg og kommer i gang den "noen og tjuende" (med spraying).

Skal ringe sykehuset på mandag, de har ennå sommerstengt, men tok likevel i mot telefoner som gjaldt å ringe inn mens.

Kjenner nå at jeg er klart til oppstart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny kontroll til uka. Det er egg der inne, men de må modnes mer over helgen. Trolig uttak til uka om alt går etter planen. Og det håper jeg virkelig det gjør, for nå orker jeg snart ikke mer hormoner! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prada: MÅ du ha ny kontroll før de kan bestemme tid for eggløsningssprøyta og tid for uttak?

Håper du slipper unna uten så mange ekstra dager altså :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det spennende om dagen altså.. snart spraystart for mange, og noen er snart klare for uttak. Gøy at det er flere som starter på spray samtidig. :)

Er det noen andre enn meg som skal ha fryseforsøk eller? Hvis syklusen er i orden så blir det oppstart på Progynova om en ukes tid, og innsetting om ca 3 uker pluss minus. Tida går fort nå, og det er litt skummelt å tenke på at det snart er tid for nytt forsøk. Har liksom tenkt så lite på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ny kontroll til uka. Det er egg der inne, men de må modnes mer over helgen. Trolig uttak til uka om alt går etter planen. Og det håper jeg virkelig det gjør, for nå orker jeg snart ikke mer hormoner! :kjefte:

Det blir ikke mindre hormoner når du blir gravid ;) Men man slipper heldigvis å stikke seg i magen hver dag i det minste :)

Her er det spennende om dagen altså.. snart spraystart for mange, og noen er snart klare for uttak. Gøy at det er flere som starter på spray samtidig. :)

Er det noen andre enn meg som skal ha fryseforsøk eller? Hvis syklusen er i orden så blir det oppstart på Progynova om en ukes tid, og innsetting om ca 3 uker pluss minus. Tida går fort nå, og det er litt skummelt å tenke på at det snart er tid for nytt forsøk. Har liksom tenkt så lite på det...

Vi skal ha fryseforsøk, men jeg ligger jo milevis bak dere andre her, så forhåpentligvis er alle sammen gravide før det blir vår tur :) Har du mange egg på frys?

Har ikke hatt fryseforsøk før, har lurt litt på hvordan det foregår? Regner med at de setter inn egg i naturlig syklus? Begynner du på progynova når du får mensen da? Også progestan etter innsett? Det er ikke noe mer medisiner enn det du må ta?

Jeg ringte Haugesund i går, bare for å høre ang ventetid og sånn. Det var ikke noe venting på fryseforsøk, så det var bare å ringe når vi ville begynne :) Eneste kravet var at mensen var kommet tilbake og at man ikke ammet lenger, så da er vi i teorien klar allerede. Men må nok ha tålmodighet og vente til mini har blitt noen måneder eldre. Gleder meg allerede masse, og det er kjempespennende å følge med på dere andre her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å tenke på en ting - dere med fryseforsøk-erfaring. Vi ble gravide på 1.ICSI og har 6 egg på frys på Riksen. Så neste gang vil det jo bli fryseforsøk for oss (har ikke planer om det nærmeste året altså, hehe). Men vi må ikke gi beskjed til Riksen ang. det nå eller? Jeg er jo gravid, og de kaster vel ikke eggene som er på frys siden de er fra i år. Men når vi vil ha fryseforsøkene våre, ringer vi bare til Riksen og sier fra da, eller må vi gå gjennom en annen mølle først eller hva? Noen som har peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...