Gå til innhold

Frp vil fjerne samfunnets sikkerhetsnett!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Illinois opplevde en reduksjon på nesten 90% på antall mennesker som levde på stønad.

Det som gjorde reformen mulig var at folk enten ble omskolerte eller jobbet i delvis statsstøttede bedrifter. I løpet av 5 år vil alle hatt mulighet til å omskolere seg, prøvd ulike yrker eller flyttet til et sted med flere arbeidsplasser

.

Norge har dette systemet og har hatt det lenge. Dette faller imidlertid under trygdesystemet og har for så vidt ikke så mye med sosialhjelp å gjøre slik det er definert her i landet p.t.

Som Clinton-tilhenger er det vel lite trolig at jeg støtter FrP?

Jo, USA er en liberalistisk stat og selv Clinton befinner seg langt til høyre for FrP i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sperten
Hva med resultatetene fra USA der antall fattige sank dramtisk som følge av reformen og velferden til de fattigste gikk opp?

Antall fattige sank så lenge IT-boblen vokste - totalt ca. 20%. Da boblen sprakk, steg antallet igjen, og er i dag nesten like høyt som det var før det begynte å synke.

Nedgangen i antall fattige skyldtes først og fremst USAs fantastiske oppgang på 90-tallet, men også Clintons plan (vel, opprinnelig var det faktisk republikanernes plan).

Frps plan virker urealistisk, men ned Norges vanvittige sosialbudsjett må noe helt klart gjøres. Det er vel med dette som det alltid er med Frp: de tar den helt ut for at folk skal venne seg til tanken. Det tror jeg er nødvendig, så jeg hilser utspillet velkommen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
.

Norge har dette systemet og har hatt det lenge. Dette faller imidlertid under trygdesystemet og har for så vidt ikke så mye med sosialhjelp å gjøre slik det er definert her i landet p.t.

Jo, USA er en liberalistisk stat og selv Clinton befinner seg langt til høyre for FrP i mange sammenhenger.

Enkelte punkter i den demokratiske politikken kan ansees å ligge til høyre for hva FrP mener på et bestemt punkt. Dette betyr ikke at vi ikke har noe å lære fra amerikanske politikere.

Norge har hatt et system som ikke fungerer. Når det finnes mennesker i dette landet som velger å ikke jobbe fordi de mottar tilstrekkelig stønad er politikken feilslått.

Jeg finner det også merkelig at Norge er et av de landene i verden med høyest andel syke. Vi har har et av verdens beste helsesystem, beste arbeidsvilkår, store fagforeninger og alt tilrettelagt for arbeiderne, men alikevel er vi sykere enn noen gang før og sykere alle andre.

Systemet med omskolering og arbeid i støttede bedrifter fungerer ikke så lenge muligheten til å ikke gjøre noe foreligger. At folk velger å ikke delta i de de tilbud som foreligger skyldes ikke nødvendigvis latskap. Det er et komplisert bilde, skam, ond sirkel etc. Poenget er at PRWOR tvinger folk; dette har gitt fantastiske resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enkelte punkter i den demokratiske politikken kan ansees å ligge til høyre for hva FrP mener på et bestemt punkt. Dette betyr ikke at vi ikke har noe å lære fra amerikanske politikere.

Norge har hatt et system som ikke fungerer. Når det finnes mennesker i dette landet som velger å ikke jobbe fordi de mottar tilstrekkelig stønad er politikken feilslått.

Jeg finner det også merkelig at Norge er et av de landene i verden med høyest andel syke. Vi har har et av verdens beste helsesystem, beste arbeidsvilkår, store fagforeninger og alt tilrettelagt for arbeiderne, men alikevel er vi sykere enn noen gang før og sykere alle andre.

Systemet med omskolering og arbeid i støttede bedrifter fungerer ikke så lenge muligheten til å ikke gjøre noe foreligger. At folk velger å ikke delta i de de tilbud som foreligger skyldes ikke nødvendigvis latskap. Det er et komplisert bilde, skam, ond sirkel etc. Poenget er at PRWOR tvinger folk; dette har gitt fantastiske resultat.

Ok.Da tyr vi til den fascistiske løsningen ved å tvinge syke folk til å arbeide.Dersom de ikke orker lar vi de bo ute og sulte ihjel.Det samme med arbeidsøkere som ikke finner arbeid/nok arbeid.Vi har skjønt poenget ditt nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok.Da tyr vi til den fascistiske løsningen ved å tvinge syke folk til å arbeide.Dersom de ikke orker lar vi de bo ute og sulte ihjel.Det samme med arbeidsøkere som ikke finner arbeid/nok arbeid.Vi har skjønt poenget ditt nå. :)

Hvordan kan dette være facistisk? Alle studier viser at de syke får det vesentlig bedre når de arbeider. Med Bill's (eller også et samarbeid mellom repulbikanerne og Clinton) reform vil disse syke få fem år på å finne egnet arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har hatt et system som ikke fungerer. Når det finnes mennesker i dette landet som velger å ikke jobbe fordi de mottar tilstrekkelig stønad er politikken feilslått.

Jeg vil påstå at det er svært få mennesker i Norge som bevisst velger å ikke være i arbeid fordi de høye sosialhjelpssatsene gjør det attraktivt å ikke være det. Drøyt 4.000 kroner i måneden til livsopphold er ikke på noen måte "fett" i Norge idag...

Å sammenligne Norge med USA blir helt feil når ordiningene og politikken har vært så forskjellige gjennom mange år. Resultatene du viser til er ikke overraskende, men de var, som sagt, godt utprøvd i Norge lenge før de i det hele tatt var et tema i amerikansk politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan dette være facistisk? Alle studier viser at de syke får det vesentlig bedre når de arbeider. Med Bill's (eller også et samarbeid mellom repulbikanerne og Clinton) reform vil disse syke få fem år på å finne egnet arbeid.

Og du tror at syke mennesker i Norge går automatisk over på "fet" trygd etter at de har vært sykmeldt ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med en link til dette?

Man trenger egentlig ingen link for å vite at dette er FrP på sitt beste.

Er helt sikker på at det er mange som går altfor lenge på sosialtrygd, en stønad som de som trenger det mere skulle hatt.

Det er det Frp vil ha til livs.

Saken er vel at de som trenger det mest HELLER IKKE ville fått...

Ja, folk blir utrygge..

Det digger meg å lese dette. "Folk" må begynne å forstå at de skal jobbe!

At det å motta sosialhjelp ikke er greit. Da har man regnet feil.

Da må man kanskje gå litt mindre på byen og forstå at ikke alt er bare kult, men at livet betyr, også i Norge, å ta ansvar!

Ikke bare skylde på at man er kvinne eller for sort eller for lav eller for feig.

Man må våken og deretter stå opp :)

Så må man gøre noe. Det forlanges ikke i dag.

Gud, som jeg gleder meg til den dagen da flere av oss innser at livet også kan være tøft.

(Det er ikke noe som heter *det digger meg*. Lær deg norsk.)

Regnet feil? Det er som regel grunner til at man havner på sosialstønad, og for i det hele tatt å få penger over tid må man selge det man eier som kan være av verdi og "unødvendig" for sosialkontoret. Hus, bil osv... kvitt deg med og lev på pengene. At det er dyrere og leie enn å eie bryr man seg katta om.

Verden er ikke svart/hvit selv om den tydeligvis ser sånn ut fra den bobla du sitter i.

De færreste sosilhjelpsmottagere opplever situasjonen sin som kul.Jeg fatter ikke at det går ann å skrive noe sånt.

Det handler om at man overhodet ikke har innsikt og ikke kan se utenfor sin egen nesetipp ;)

Dette var i grunnen en dårlig idé.

I ethvert samfunn i verden, uansett hvor så vil man alltid finne en liten prosent ubrukelige mennesker som ikke fikser å ta vare på seg selv eller leve innenfor den norm fellesskapet er bygget rundt.

Disse menneskene blir uansett hvordan man ser på det samfunnets økonomiske byrde, og i den sammenhengen så vil sosialhjelp resten av livet være det billigste alternativet.

Om man i USA så litt nærmere på tallene så tror jeg de ville se at det ville være en billigere løsning å fore taperne pa sosialhjelp enn sånn som i dag, å sperre dem inne i kostbare fengsler der dagsoppholdet koster det 20 dobbelte av hva en sosialhjelpsmottager mottar.

Et mye viktigere spørsmål i denne sammehengen enn å rehabilitere håpløse tilfeller, er hvordan vi unngår at klientstatusen går videre i neste ledd i familien slik det ofte gjør i dag. Vi må finne løsninger som sørger for at barn av sosialklienter REELT sett får det samme utgangspunkt for egenutvikling som andre barn.

Veldig så nedlatende du skriver om de som av ulike årsaker faller utenfor. Mennesker er ikke like og har ikke det samme utgangspunktet. Jeg tviler på at det er mange som faktisk velger å leve på et eksistensminimum.

Jeg aner ikke. Jeg har bare hørt det av noen en gang. Men det skal visst ha vært noe skikkelig stort.

Fantastisk :klappe:

Nabokona har 13000 utbetalt i måneden i syketrygd. Hun vasker bilen, spyler garasjen, klipper plen, vasker klær og går lange turer. Hun har ikke jobbet på 10 år. Det er dette FRP står for, at folk skal ut i jobb og ikke snylte på staten slik som dette.

Dette er et så typisk utsagn fra en rekke mennesker som ikke skjønner at man kan være syk uten å sitte i rullestol :roll:

Jeg har en venninne som fikk et massivt hjerteinnfarkt før hun fylte 40. Så massivt at hun måtte legges i kunstig koma for å overleve. Grunnen: Stresset arbeidssituasjon over mange år.

Resultat: KAN ikke jobbe noe mer. Hun får simpelthen ikke lov. Men du kan ikke se på henne at hun er syk. Hun kan spyle garasje og bil, klippe plen og gå lange turer med hunden, trene et par ganger i uka osv... men hun KAN faktisk ikke jobbe. Og hun har endel mer enn de 13000 du snakker om i uføretrygd, fordi hun hadde en krevende jobb med masse ansvar.

Nå er det dessuten hennes tidligere arbeidsgiver som betaler mesteparten av hennes trygd, eller pensjons/forsikringsordningene de hadde der - ikke trygdekontoret. Sånt synes heller ikke utenpå. :roll:

Reformen vil føre til bostedsløshet og til at nødvendige primære behov ikke blir dekket.Dersom lønna,trygden,studielånet osv er for lavt til å dekke slike utgifter vil det føre til sosial nød.Du gjentar deg selv og overser lokiske argumenter i denne tråden med vilje.

Tror ikke det er med vilje, jeg. Tror simpelthen det er mangel på forstand. Mangel på livserfaring.

Illinois opplevde en reduksjon på nesten 90% på antall mennesker som levde på stønad.

Det som gjorde reformen mulig var at folk enten ble omskolerte eller jobbet i delvis statsstøttede bedrifter. I løpet av 5 år vil alle hatt mulighet til å omskolere seg, prøvd ulike yrker eller flyttet til et sted med flere arbeidsplasser.

Som Clinton-tilhenger er det vel lite trolig at jeg støtter FrP?

Jeg vil nok også ta høyde for at noen kanskje måtte flytte hjem til mor og far og leve på dem igjen. Plutselig er de vekk fra statistikken! :klappe:

Og du tror at syke mennesker i Norge går automatisk over på "fet" trygd etter at de har vært sykmeldt ett år?

:ler: Ja, sånn er det nok. Sosialstønad og uføretrygd osv er fete saker.... for dem som har tjent godt over lang tid.

Har du hatt en dårlig betalt jobb, ikke jobbet lenge nok, ikke jobbet i det hele tatt pga at du ble syk i ung alder, så blir ikke trygda fet gitt.

Jeg synes helt ærlig at man bør sette seg litt inn i ting før man bastant mener i hytt og pine.

Noen ganger er det simpelthen lurest å holde kjeft :fnise:

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man trenger egentlig ingen link for å vite at dette er FrP på sitt beste.

Saken er vel at de som trenger det mest HELLER IKKE ville fått...

(Det er ikke noe som heter *det digger meg*. Lær deg norsk.)

Regnet feil? Det er som regel grunner til at man havner på sosialstønad, og for i det hele tatt å få penger over tid må man selge det man eier som kan være av verdi og "unødvendig" for sosialkontoret. Hus, bil osv... kvitt deg med og lev på pengene. At det er dyrere og leie enn å eie bryr man seg katta om.

Verden er ikke svart/hvit selv om den tydeligvis ser sånn ut fra den bobla du sitter i.

Det handler om at man overhodet ikke har innsikt og ikke kan se utenfor sin egen nesetipp ;)

Veldig så nedlatende du skriver om de som av ulike årsaker faller utenfor. Mennesker er ikke like og har ikke det samme utgangspunktet. Jeg tviler på at det er mange som faktisk velger å leve på et eksistensminimum.

Fantastisk :klappe:

Dette er et så typisk utsagn fra en rekke mennesker som ikke skjønner at man kan være syk uten å sitte i rullestol :roll:

Jeg har en venninne som fikk et massivt hjerteinnfarkt før hun fylte 40. Så massivt at hun måtte legges i kunstig koma for å overleve. Grunnen: Stresset arbeidssituasjon over mange år.

Resultat: KAN ikke jobbe noe mer. Hun får simpelthen ikke lov. Men du kan ikke se på henne at hun er syk. Hun kan spyle garasje og bil, klippe plen og gå lange turer med hunden, trene et par ganger i uka osv... men hun KAN faktisk ikke jobbe. Og hun har endel mer enn de 13000 du snakker om i uføretrygd, fordi hun hadde en krevende jobb med masse ansvar.

Nå er det dessuten hennes tidligere arbeidsgiver som betaler mesteparten av hennes trygd, eller pensjons/forsikringsordningene de hadde der - ikke trygdekontoret. Sånt synes heller ikke utenpå. :roll:

Tror ikke det er med vilje, jeg. Tror simpelthen det er mangel på forstand. Mangel på livserfaring.

Jeg vil nok også ta høyde for at noen kanskje måtte flytte hjem til mor og far og leve på dem igjen. Plutselig er de vekk fra statistikken! :klappe:

:ler: Ja, sånn er det nok. Sosialstønad og uføretrygd osv er fete saker.... for dem som har tjent godt over lang tid.

Har du hatt en dårlig betalt jobb, ikke jobbet lenge nok, ikke jobbet i det hele tatt pga at du ble syk i ung alder, så blir ikke trygda fet gitt.

Jeg synes helt ærlig at man bør sette seg litt inn i ting før man bastant mener i hytt og pine.

Noen ganger er det simpelthen lurest å holde kjeft :fnise:

I stedet for å ha en saklig debatt argumenteres det med en generell nedlatende tone og med bruk av hersketeknikker. Når det finnes så mange på stønadsordninger i Norge er åpenbart at en debatt er nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reformen fikk personer som var arbedisføre ut i arbeid. Sosialsystemet var lagt opp slik at det ikke fordret til arbeid. Har vi en liknende situasjon i Norge? De på sosialhjelp ser det ikke som verdt å bruke innsats på å få noen få hundrelapper ekstra i måneden?

Det vil lønne seg for de aller fleste å jobbe fremfor å gå på sosialen. Er man en enslig voksen vil man minimum sitte igjen med det dobbelte i livsopphold, dersom man jobber fulltid for 100 kr timen.

Hovedproblemet med sosialstønad pr i dag er at det ikke lønner seg å ta deltidsjobber, fordi man trekkes 100% av det man tjener i stønad. Dette hadde man løst ganske enkelt ved å feks trekke 80% av det man tjener fra stønaden, opp til man tjener det samme som man har i stønad, fordi man da ville sittet igjen med litt ekstra ved å jobbe.

Å tidbegrense sosialstønad fungerer dårlig, fordi det per i dag mangler ett alternativ for langtidklientene, bla de som går på andre trygder, har lavtlønnede jobber, sykdommer som ikke kvalifiserer til uføretrygd, de som venter på at saken deres skal behandles ett eller annet sted i trygdesystemet osv. Dersom man legger om på systemet så disse får ett alternativ vil man også bli kvitt langtidsklientene. Mens med å derimot fjerne stønaden fullstendig vil man hive folk på gata og tvinge dem til desperate handlinger, som feks kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kemle
Veldig så nedlatende du skriver om de som av ulike årsaker faller utenfor. Mennesker er ikke like og har ikke det samme utgangspunktet. Jeg tviler på at det er mange som faktisk velger å leve på et eksistensminimum.

Det er fordi jeg ikke har den ringeste respekt for folk som baserer hele sin eksistens på at andre arbeider og bidrar til samfunnet.

Penger il å overleve skal de få. Jeg er ikke komfortabel med at folk sulter eller lider, uansett årsak.

Men respekt og anerkjennelse får de lete etter andre steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi jeg ikke har den ringeste respekt for folk som baserer hele sin eksistens på at andre arbeider og bidrar til samfunnet.

Penger il å overleve skal de få. Jeg er ikke komfortabel med at folk sulter eller lider, uansett årsak.

Men respekt og anerkjennelse får de lete etter andre steder!

Så folk som av ulike årsaker ikke KAN jobbe, får ikke din respekt.

Det er stygt og si det, men jeg håper nesten at du blir ufør av årsaker som ligger langt utenfor din kontroll. Barnslig ja, så absolutt, men du viser ingen respekt for mennesker som ikke er akkurat som deg, så hvorfor ikke.

Særdeles lite godt i innlevelser og livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Isabell_*
Så folk som av ulike årsaker ikke KAN jobbe, får ikke din respekt.

Det er stygt og si det, men jeg håper nesten at du blir ufør av årsaker som ligger langt utenfor din kontroll. Barnslig ja, så absolutt, men du viser ingen respekt for mennesker som ikke er akkurat som deg, så hvorfor ikke.

Særdeles lite godt i innlevelser og livserfaring.

Det er forskjell på de som ikke KAN jobbe og de som KAN men ikke VIL. Sistnevnte har jeg ingen respekt for. De som derimot ikke KAN jobbe pga sykdom eller liknende har jeg ingen problemer med at samfunnet passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Isabell, og snylterne er nok i klart mindretall, men man kan ikke ta fra folk som trenger det, godene, pga at det finnes udugelige mennesker uten moral. Ellers er det faktisk ikke så himla lett å få hjelp på sosialkontoret.

Jeg var der en gang pga en manglende betaling på en strømregning som resulterte i stenging av strøm.

Det endte med at jeg lånte pengene av moren min for å slippe og snakke med det forferdelige mennesket sosialkontoret en gang til. Maken til nedlatende kvinnemenneske skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kemle
Så folk som av ulike årsaker ikke KAN jobbe, får ikke din respekt.

Det er stygt og si det, men jeg håper nesten at du blir ufør av årsaker som ligger langt utenfor din kontroll. Barnslig ja, så absolutt, men du viser ingen respekt for mennesker som ikke er akkurat som deg, så hvorfor ikke.

Særdeles lite godt i innlevelser og livserfaring.

Det var ikke hva jeg sa. Jeg snakket om sosialtrygdmottakere, ikke andre trygdemottakere. Uføre får uføretrygd, pensjonister får pensjon, syke får sykepenger. Alt er plausible grunner for å stå utenfor arbeidslivet.

Det er sosialhjelpsmottagerne jeg sikter til, og da spesielt de som lever på almisser over lang tid. Det er ynkelige mennesker som på ingen måte fortjener noen respekt eller forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kemle
Det er forskjell på de som ikke KAN jobbe og de som KAN men ikke VIL. Sistnevnte har jeg ingen respekt for. De som derimot ikke KAN jobbe pga sykdom eller liknende har jeg ingen problemer med at samfunnet passer på.

Nei. Samfunnet skal ta vare på ALLE, uavhengig om de fortjener det eller ikke. Vi skal ikke ha hjemløse, sultende og lidende mennesker i Norge. Det ville være skammelig.

Så får det være opp til den enkelte om han/hun vil reise seg igjen etter å ha gått overende eller fortsette å leve krypende i søla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I følge lost skal det tildeles sosialhjelp i en overgangsperiode

det er villkår for å kunne motta stønad og disse skal være

fyllt.

Så har vi rusmisbrukere, syke, uføretrygdede, invandrere, enslige forsørgere som så pent blir kalt "marginaliserte grupper " ... som pga av strukturelle forhold og systemet blir tvunget til å søke sosialhjelp ( burde heller vært mer trygd ) untak av rusmisbrukere kanskje.

Alle blir fulgt opp og vil si det er ett bra system så lenge saksbehandlerne er empatiske og reflekterte med evne til problemløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke hva jeg sa. Jeg snakket om sosialtrygdmottakere, ikke andre trygdemottakere. Uføre får uføretrygd, pensjonister får pensjon, syke får sykepenger. Alt er plausible grunner for å stå utenfor arbeidslivet.

Det er sosialhjelpsmottagerne jeg sikter til, og da spesielt de som lever på almisser over lang tid. Det er ynkelige mennesker som på ingen måte fortjener noen respekt eller forståelse.

Det er alltid en grunn til at enkelte ikke klarer seg i samfunnet. Det er en grunn til at enkelte ikke klarer å holde på en jobb, eller i det hele tatt å få en jobb. Tror du ikke alle ønsker et liv i materiell overflod? Kunne kjøre fet bil og reise på ferie verden rundt fire ganger i året? Det tror jeg, men mennesker er forskjellige og mange er ikke i stand til å gjennomføre sine drømmer. Det kan bunne i hva som helst.

Man kan lide av depresjoner uten å være klar over det. Det arter seg rett og slett som tiltaksløshet og slitenhet uten grunn, og det er ikke noe man bare kan skjerpe seg ut av.

Du forteller meg om veldig liten innsikt når det kommer til mennesker, og at du forventer at alle skal være som deg eller bedre, ellers er de udugelige, men kjære deg.. livet er ikke så enkelt.

Alle har sin historie enten det er sånn eller sånn, og enten du forstår historien eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...