Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #101 Skrevet 15. juli 2008 Det klippet der syns jeg var direkte dyreplaging. Jeg så det uten lyd, og fokuserte på hunden. Hva faen er greien med å presse et kamera inn i trynet på hunden?! Hunden viser tydelig at den er ekstremt usikker og sender ut dempede signaler. Den ser bort og har ørene bakover. Da bør man ta hintet, og holde seg unna hunden. Men nei, denne idioten må presse hunden til det ytterste så den biter. Hadde faen meg bitt jeg også, hadde de presset et kamera inn i trynet mitt og ikke tatt mine signaler om å stikke. Hunden var selvfølgelig redd, men poenget var at den vendte seg til kameraet slik at den slapp å bli så redd igjen. Eksponeringsterapi kalles dette. Det er veldig stressende både for dyr og mennesker å gjennomgå, men mye bedre enn å gå igjennom livet å være full av fobier for vanlige ting. Det sparte antagelig bikkja for masse unødvendig stress seinere. Forøvrig bør det utføres av noe som har peiling på det de driver med (det er for eksempel ingen god idé å kaste en hund med vannskrekk i sjøen for å "kurere" den). Og det har jeg inntrykk at Cesar har.
Gjest misa Skrevet 15. juli 2008 #102 Skrevet 15. juli 2008 Enig med gjest her. Dessuten så er de fleste klippene her inne tatt ut av sammenhengen, og uten lyd blir det i alle fall fremstilt på en svært negativ måte. Jeg vil anbefale alle som reagerer på disse klippene å se hele episoden, da skjønner man ganske mye mer. -misa
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 24. oktober 2008 #103 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg fikk en mail fra Canis her om dagen der de oppfordret til å skrive under på at "Hundehviskeren" på TVNorge måtte tas av luften fordi de mente at Cesar Millan mishandlet hundene... http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=215 Nå er jeg en som aldri utøver vold eller skriker på hunden, og jeg synes heller ikke at metodene Cesar bruker er slik. Han er rolig og dominant, og dytter hunden får å få oppmerksomhet når det trengs...men jeg har aldri sett ham verken klype eller skremme hunden. Canis har funnet et klipp der Cesar skal hjelpe med å sosialisere en hund som er farlig for andre hunder, og de mener han er i ferd med å kvele hunden. Jeg føler nesten som om de er mer interessert i å selge bøkene sine enn å faktisk ha en gyldig grunn til å kritisere, for en slik aggressiv hund trenger disiplin, ikke en klikker! Jeg siterer: "Tiltakene er basert på at Millan bruker sterke ubehag som kvelning med renneløkke, spark, klyp, truende gester, rykk i strupelenke og å tvinge hunden inn i unaturlige positurer. Nesten-besvimelser og utmattelse er også noen av metodene" Jeg ser ærlig talt ikke at han truer hunden på noe som helst måte...ja han har et strupebånd, men det må han ha for å kontrollere hunden så den ikke dreper andre hunder. "Spark"? Han dulter borti hunden med foten...akkurat som om jeg ville dultet borti en venn for å få oppmerksomhet om det var noe jeg ville de skulle være obs på. Det er for mange i dette landet som er alt for opptatt av å menneseliggjøre hunden, men det er og blir en hund; et dyr. En skal selvsagt ikke slå eller være voldelig mot hunden, men hunden skal vite sin plass i flokken. Jeg har brukt "SHJJJ" metoden på hunden min, med et påfølgende lite rykk i selen, og dette tok hunden med en gang. På EN dag stoppet han å dra i båndet. Kom det andre hunder så pleide han å kvele seg selv ved å dra seg bort til andre hunder, men med denne metoden så får jeg ham til å stå rolig til jeg tillater ham å hilse på andre hunder. Han er mye mer oppmerksom på meg ute, men jeg har da aldri vært stygg med ham. Så var det egentilig Cesar gjør galt? Min mening om kritikken mot treneren er overdrevet maximalt. Første tanken min var også at de tenkte på bok salget her. Jeg har fått en hund som har oppmerksomheten mot oss, samspill og slapper av i flere situasjoner også pus begynner han å overse. Det var en aldeles kritikk mot hundehviskeren jeg ikke har sett noe til eller forsto. En hund er langt i fra et menneske og kan aldri bli det, Cesar sparker ikke, han dulter borti hunden. Det ser heller ut som at hundene begynner å føle seg trygge, forstått og får et samspill. Håper Hundehviskeren kommer tilbake på tv. Gå på lydighetskurser i Norge, de har også sine metoder. Der er det ikke kjære mor for hunden.
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 24. oktober 2008 #104 Skrevet 24. oktober 2008 Enig med gjest her. Dessuten så er de fleste klippene her inne tatt ut av sammenhengen, og uten lyd blir det i alle fall fremstilt på en svært negativ måte. Jeg vil anbefale alle som reagerer på disse klippene å se hele episoden, da skjønner man ganske mye mer. -misa Så enig. Tror det er kun boksalget de er redde for.. Hundehviskeren har solgt utrolig godt i Norge..
Gjest L_C Skrevet 24. oktober 2008 #105 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er stor tilhenger av hundehviskeren og hans metoder
Gjest Vet Skrevet 24. oktober 2008 #106 Skrevet 24. oktober 2008 jeg har ikke lest hele tråden her, men jeg har sett etpar programmer med denne såkalte hundeviskeren ( eller hundeterroristen som jeg helst omtaler ham som) - mannen har ingen formell kompetanse på afderd. - han har misforstått basal kunnskap om adferd og baserer sine synspunkter på synsing og "erfaring" jeg skal være den første til å signere at dette programmet tas av sendelisten til TV Norge . Metodene til denne mannen er rett å slett til å grine av.
Gjest Melodi Skrevet 27. oktober 2008 #107 Skrevet 27. oktober 2008 Hva som er riktig trening kommer vel an på hunden. Noen hunder er lette å trene mens andre er stae som /&%¤"¤!!!!! Vi har en labrador på 4 år. Hun er nok så grei i oppførselen, men har altid vært sta og egen. Vi har alltid slitt med at hun hopper. Vi har alltid slått ned på det, med alt fra nei, sette henne i kroken, dytte henne vekk, osv men ingen ting har hjulpet. Nå er jeg gravid i 26 uke og her forrige uke så tok hun meg rett i magen. Hun er tung og jeg svimte nesten av og kastet opp etterpå. Så nå gjør jeg følgende når hun hopper. Jeg tar henne i øret, vet det gjør vondt for henne og det er det som er meningen. Men det har gidd resultater, hun hopper ikke mere nesten, bare hvis hun ikke rekker å teneke seg om.
Gjest L_C Skrevet 27. oktober 2008 #108 Skrevet 27. oktober 2008 Når folk reagerer såppass på hundehviskerens metoder lurer jeg på hva slags metoder som blir brukt ? Er det kun belønning det går på rundt om? Dersom hunder gjør noe galt, skal man overse det, og heller gi godbit hvis den gjør noe bra? Jeg roser hundene mine hvis de gjør noe bra, men hvis de gjør noe som ikke er lov så overser jeg det ikke nei! Jeg har aldri reagert på metodene hundehviskeren har brukt. Det han gjør er langt ifra voldelig.
Gjest Melodi Skrevet 27. oktober 2008 #109 Skrevet 27. oktober 2008 Når folk reagerer såppass på hundehviskerens metoder lurer jeg på hva slags metoder som blir brukt ? Er det kun belønning det går på rundt om? Dersom hunder gjør noe galt, skal man overse det, og heller gi godbit hvis den gjør noe bra? Jeg roser hundene mine hvis de gjør noe bra, men hvis de gjør noe som ikke er lov så overser jeg det ikke nei! Jeg har aldri reagert på metodene hundehviskeren har brukt. Det han gjør er langt ifra voldelig. Må si meg eing med deg. Vi roser vår jente masse når hun er flink, noe hun er veldig ofte. Men hun blir ikke oversett når hun gjør noe galt. Hun er alt for sta til det, og bruker det for alt det er vært etterpå.
Gjest vet Skrevet 27. oktober 2008 #110 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har aldri reagert på metodene hundehviskeren har brukt. Det han gjør er langt ifra voldelig. å ha på en strøypelenke , brutalt plassere hunden på et iskaldt undersøkelsesbord , og mer eller mindre skremme vannet av den fordi den er redd .... det er etter min mening voldelig adferd..... en hund som er redd og ikke tør ta inititativ til noe som helst skal da ikke kureres med å lære ting ved bruk av terror og frykt. Hvis det barnet du venter er redd for å gå til tannlegen, ville du da ha kløpet det i øret for å få det til å sitte stille i tannlegestolen???? tror du dette barnet ville assosiert tanlegen med noe positivt etterpå? hva med assosiasjonene den får mot deg? Cesar Miller har kanskje forstått en brødel hundepsykologi, men hunder er ikke flokkdyr som han beskriver dem. Det er feil. og de signalene han forklarer selv har han overhode ikke forstått. de kan ikke vitenskapelig dokumenteres. Han får ikke min stemme. Jeg ville aldri hatt en hund som var "lydig" og oppførte seg eksemplarisk fordi den var redd meg. slike hunder tør jo ikke å ta initiativet til noe som helst. de blir jo helt fordummet og i bunn og grunn usikre for hver ny situasjon som oppstår.
Gjest Gjest_Annema_* Skrevet 27. oktober 2008 #111 Skrevet 27. oktober 2008 å ha på en strøypelenke , brutalt plassere hunden på et iskaldt undersøkelsesbord , og mer eller mindre skremme vannet av den fordi den er redd .... det er etter min mening voldelig adferd..... en hund som er redd og ikke tør ta inititativ til noe som helst skal da ikke kureres med å lære ting ved bruk av terror og frykt. Hvis det barnet du venter er redd for å gå til tannlegen, ville du da ha kløpet det i øret for å få det til å sitte stille i tannlegestolen???? tror du dette barnet ville assosiert tanlegen med noe positivt etterpå? hva med assosiasjonene den får mot deg? Cesar Miller har kanskje forstått en brødel hundepsykologi, men hunder er ikke flokkdyr som han beskriver dem. Det er feil. og de signalene han forklarer selv har han overhode ikke forstått. de kan ikke vitenskapelig dokumenteres. Han får ikke min stemme. Jeg ville aldri hatt en hund som var "lydig" og oppførte seg eksemplarisk fordi den var redd meg. slike hunder tør jo ikke å ta initiativet til noe som helst. de blir jo helt fordummet og i bunn og grunn usikre for hver ny situasjon som oppstår. Det er nettopp her så veldig, veldig mange av dere bommer på det aller groveste. Dere sammenligner hundene med mennesker/menneskebarn. Hunder ER flokkdyr. Så til de grader også. Enkelte hunderaser er enda mer utpreget flokkdyr enn andre, men alle hunder er født med flokkinstinktet. De følger sin leder, eller forsøker å ta lederposisjonen selv. Dette ser jeg så tydelig i mitt arbeid med trekkhunder, men også hos andre "kosehunder". Jeg betviler ikke CMs metoder i det hele tatt. Han er en naturlig leder, og det værer hundene umiddelbart. Jeg lurer dog på om hundeeierne han hjelper er istand til å følge opp og jobbe videre, men det er jo en annen sak.
Gjest Revenka Skrevet 27. oktober 2008 #112 Skrevet 27. oktober 2008 Etter 7 år som hundeeier har jeg erfart at det finnes like mange måter å trene hund på som det er hunder og hundeeiere. Den ene metoden er ikke nødvendigvis mer rett enn den andre. Ser fast på tvnorge på søndager og jeg må si at jeg liker metodene til Milan. Syns han har masse fornuftige metoder. Har sett de aktuelle klippene det er vist til her og jeg syns ikke det er mishandlig. At det er satt i gang en underskriftskampanje er latterlig.
Gjest L_C Skrevet 27. oktober 2008 #113 Skrevet 27. oktober 2008 Hvis det barnet du venter er redd for å gå til tannlegen, ville du da ha kløpet det i øret for å få det til å sitte stille i tannlegestolen???? tror du dette barnet ville assosiert tanlegen med noe positivt etterpå? hva med assosiasjonene den får mot deg? Nå klarer jeg heldigvis å se forskjell på hundeoppdragelse og barneoppdragelse, så dette blir neppe noe problem for meg
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. oktober 2008 #114 Skrevet 27. oktober 2008 Nå klarer jeg heldigvis å se forskjell på hundeoppdragelse og barneoppdragelse, så dette blir neppe noe problem for meg Jeg vil si meg enig med dette svaret, og i tillegg legge til; Hvorfor i alle dager sammenligner du tannlegen med det å hoppe på folk uten lov? Man vil at ungen skal trives hos tannlegen, men man vil ikke at hunden skal trives med å hoppe på folk.
Gjest Vårinn Skrevet 27. oktober 2008 #115 Skrevet 27. oktober 2008 Han får ikke min stemme. Jeg ville aldri hatt en hund som var "lydig" og oppførte seg eksemplarisk fordi den var redd meg. slike hunder tør jo ikke å ta initiativet til noe som helst. de blir jo helt fordummet og i bunn og grunn usikre for hver ny situasjon som oppstår. Tullball. Ufattelig at du det hele tatt har sett en eneste episode med Cecar Millan. Hadde du sett programmet hadde du vitterlig fått med deg at fyren legger stort fokus på at hundene skal føle seg trygge og selvsikre, men at eieren alltid er sjefen. Sistnevnte er noe som bidrar til enda større trygghet for en hund. Hunder har ingenting imot å la seg lede, tvert imot trives de under lederskap. Hvis ikke mennesker leder hunden, tar hunden over styringa. Hundene Millan lærer opp, adlyder ikke Millan eller eierne fordi den er REDD, men fordi den har RESPEKT for menneskene som setter grenser OG fordi den LIKER å adlyde. Da får den ros og mestringsfølelse. I motsetning til det du påstår så ER hunder faktisk flokkdyr. Se hvordan hundens nærmeste slektning, ulven, lever vilt. I flokk med klare sosiale rangordninger. Ulvene lever ikke i konstant frykt for alpha-paret, men vet derimot hva som er lov/ikke lov å gjøre. Dette blir da gjort, og alle har sine faste roller uten at de er fordummede ulver som er usikre på nye situasjoner. Ta bare en kikk på hva Cecar er opptatt av når han tar hunder tilbake til rehabiliteringssenteret sitt; han setter fokus på å øke selvtillitten hos hundene og han fryder seg når en i utgangspunktet usikker hund etterhvert begynner å løfte halen og oppføre seg med verdighet, men UTEN å opptre dominant ovenfor de andre. Sistnevnte er jo nettopp ofte et av hovedproblemene Cecar jobber med; dominante hunder som ikke fungerer med andre dyr og mennesker fordi de ikke har faste rammer. Skal disse hundene få ture frem som de vil, ender de hos Dyrebeskyttelsen for omplassering ørten ganger, og så avlivning fordi ingen ønsker å ha en aggressiv hund i hus.
pittie Skrevet 27. oktober 2008 #116 Skrevet 27. oktober 2008 Syns ikke dette er dyremishandlig, og å legge hunden på bakken for å vise hvem som er sjefen er det ikke noe gale med. Han er en flink mann. Men må si jeg liker bedre metodene til hun de sendte før, hun med hestehal, svarte klær og rød bil. Hun er mer skånsom og dyktig.
Gjest Gjest_dragoline_* Skrevet 28. oktober 2008 #117 Skrevet 28. oktober 2008 All ÆRE til Cesar. Synes han er helt fantastisk. I steden for å kritisere bør alle sette seg ned når programmet hans går, og lære noe. Hvor mange er det som klarer det som han kan?? Må si jeg har ikke sett hundetrenere som har slik kontroll som han har. Utrolig menneske det der sier jeg bare.. Syk energi. Hundeverden trenger en slik mann. Både for oss og for hundene sin del. (lurer på om han er halvt hund jeg, he he)
la Flaca Skrevet 28. oktober 2008 #118 Skrevet 28. oktober 2008 Her må man bare bruke hodet og vurdere hvordan hver enkelt hund er skrudd sammen. Selvfølgelig kan alle lære noe av programmet. En hel del faktisk, særlig når det gjelder hvordan ens egen sinnstemning og kroppsspråk overføres til hunden. Men samtidig er det verdt å merke seg at en del er rimelig overdreven bruk av "lederskap" og fysisk makt. Å heise en liten hund etter nakken og holde den der til den er i en "submissive state", om og om igjen, er en vei jeg aldri ville velge å gå for å få en lydig hund. Det samme gjelder å legge på rygg og holde fast til hunden gir opp. Hadde jeg gjort det med min hund ville han skydd meg som pesten og blitt generelt utrygg. Han er en myk hund og de ablegøyene han gjør kommer ofte av stress. Skulle jeg tatt i bruk fysisk makt i en sånn sammenheng hadde jeg mistet all respekt fra hundens side. Men det er godt mulig at det finnes individer som derimot kunne få en vekker med en slik behandling, det kommer an på så mye. Alle våre firbeinte er forskjellige, og det finnes ingen fasit. Derfor kan det slå veldig feil ut å tro at standard-metodene til Milan er positivt for alle. Og for the record; selfølgelig er hunder flokkdyr! Selve definisjonen av flokkdyr også.
Ecolia Skrevet 28. oktober 2008 #119 Skrevet 28. oktober 2008 Hvor mange er det som klarer det som han kan?? Må si jeg har ikke sett hundetrenere som har slik kontroll som han har. Og nettopp derfor bør man være forsiktig med å bruke de metodene han gjør, uten å vite at man er ekspert på timing og det å bytte mellom glad og streng. Straff fungerer ypperlig, men hvor mange her kan si med hånda på hjertet at de straffer ALDRI i affekt av følelser, dere timer hundre prosent rett og aldri urettferdig, og nanosekundet etter dere har straffet, så er dere smørblide igjen? Jeg vet at jeg ikke kan det, og derfor holder jeg meg til andre metoder. Det betyr ikke at jeg ikke kan snakke til hundene mine eller være streng. Men jeg går ikke fysisk inn, for det er ikke noe som er i meg naturlig. Har både sett og kjenner folk som trener med fysisk straff og det fungerer bra. Men det er de menneskene som det faller naturlig for, og som ikke straffer fordi de blir gretne osv..
Gjest Gjest_nessi_* Skrevet 28. oktober 2008 #120 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg synes Cesar Milan er helt utrolig. Kan nok være enig i at det han gjør noen ganger ser volsomt ut, men som andre har sagt før meg - det er veldig vanskelig å avlære en uønsket adferd. Han har jo selv sagt i flere programmer at han i enkelte tilfeller fremprovoserer uønsket adferd, for å kunne avlære den. Dette er hunder som eieren nesten har gitt opp, og alternativet kan ofte være avlivning, eller er det bedre at en hund skal fortsette å leve et liv innenfor husets fire vegger, fordi eieren ikke tør å gå tur med den? Jeg er veldig for innlæring med ros og godbiter, men det fungerer absolutt ikke på alle hunder. Når man ser den flokken mannen har bygget seg opp - hvordan han får så mange sterke hunder til å gå sammen - være så harmoniske - da kan man ikke nekte for at mannen vet hva han driver med. Hvem andre har en flokk med pitbuller de kan bruke i opplæring av problemhunder? Noen som så episoden hvor han visste hvordan han mater hundene sine?? Det er hunder med respekt og ikke frykt for eieren sin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå