Gå til innhold

Hundehviskeren....

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har sett et par YouTube-videoer av ham nå, og lest bittelitt på Canis. Jeg er sånn sett enig i en del av tingene han sier (å behandle en hund som en hund, og ikke som et firbent barn - noe jeg alltid har ment selv er viktig. Hunden er mer en tam ulv enn den er en firbent baby).

Men det er når jeg ser klipp som dette jeg begynner å bli skeptisk igjen.

http://www.youtube.com/watch?v=fkovdvsWLS4

Jeg får det inntrykket at han går for raske og gammeldagse løsninger i stedet for å virkelig lese hundens finere kroppspråk og å ta den tiden det trenger. F.eks så er det helt tydelig at hunden viser dempende signaler når kameraet blir stukket oppi ansiktet på den, og da burde man virkelig kunne nok om hund til å respektere dette! (Hunden viser her klart at den ikke velger en aggressiv løsning for å fjerne det som truer, men den mildeste hunden faktisk kan, og det blir tolket som at her har treneren virkelig fått til en trygg og god hund på bare noen minutter!)

Når det gjaldt det å ta fra den benet, så bruker han her også en ren overhøvlingsteknikk, og hunden virker gjennom hele videoen både anspent og usikker. Joda, det virker nok - hvis man nykker nok rundt halsen og henger over hunden, så vil de fleste hunder vise underkastelse, men hvor trygg hunden har blitt av en slik oppførsel er en helt annen sak.

Det klippet der syns jeg var direkte dyreplaging. Jeg så det uten lyd, og fokuserte på hunden.

Hva faen er greien med å presse et kamera inn i trynet på hunden?!

Hunden viser tydelig at den er ekstremt usikker og sender ut dempede signaler.

Den ser bort og har ørene bakover.

Da bør man ta hintet, og holde seg unna hunden. Men nei, denne idioten må presse hunden til det ytterste så den biter.

Hadde faen meg bitt jeg også, hadde de presset et kamera inn i trynet mitt og ikke tatt mine signaler om å stikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Kamraer har linser som gir ett synsbedrag av hvor nære de er objektet.

Studer en ulveflokk og deres kamp om tilværelsen - hieraki og oppdragelse. Det er tøft - men slik er det. Og slik er disse dyrene våre. Tenk hund ikke menneske.

Skrevet (endret)

Jomfrua: Jeg ville satt pris på om du sluttet å komme med utsagn som "Tenk hund, ikke menneske". Det er ingenting som tilsier at selv om vi er uenige i Cesars metoder, så tenker vi menneske og ikke hund.

Og når du sammenligner med en ulveflokk:

Jeg har aldri sett eller hørt om en ulveflokk hvor en ulv fra en annen flokk kommer inn, struper en annen ulv som viser ivrig interesse i andre ulver, nykker gjentatte ganger med strupebåndet til ulven vrir seg og vil bort, for deretter å legge ulven i bakken med hånden rundt strupen på den til den gir seg av delvis underkastelse og delvis utmattelse, for til slutt å stolt erklære at han har forvandlet en aggressiv gladiatorhund til en rolig underkastende hund på seks minutter.

Endret av Tabris
Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Jomfrua: Jeg ville satt pris på om du sluttet å komme med utsagn som "Tenk hund, ikke menneske". Det er ingenting som tilsier at selv om vi er uenige i Cesars metoder, så tenker vi menneske og ikke hund.

Og når du sammenligner med en ulveflokk:

Jeg har aldri sett eller hørt om en ulveflokk hvor en ulv fra en annen flokk kommer inn, struper en annen ulv som viser ivrig interesse i andre ulver, nykker gjentatte ganger med strupebåndet til ulven vrir seg og vil bort, for deretter å legge ulven i bakken med hånden rundt strupen på den til den gir seg av delvis underkastelse og delvis utmattelse, for til slutt å stolt erklære at han har forvandlet en aggressiv gladiatorhund til en rolig underkastende hund på seks minutter.

Huff da, Tabriz. Denne skjønte du ikke.

Som sagt tenk hund (eller ulv) ikke menneske. Men du må også kunne tenke litt selv ut fra ett slikt uttrykk.

Skrevet
struper en annen ulv som viser ivrig interesse i andre ulver, nykker gjentatte ganger med strupebåndet til ulven vrir seg og vil bort, for deretter å legge ulven i bakken med hånden rundt strupen på den til den gir seg av delvis underkastelse og delvis utmattelse, for til slutt å stolt erklære at han har forvandlet en aggressiv gladiatorhund til en rolig underkastende hund på seks minutter.

Hunden hadde et aggresjonsproblem når det kom til andre hunder, og det var et problem for eierne dens også. Ivrig interesse blir en underdrivelse.

Aggresjon mot andre hunder er ofte et problem hos staffer. Dette var en pitbull som jo er 98% amstaff og 2% bull terrier.

MIN staff er ivrig interessert foreløpig, men han skremmer vannet av enkelte hunder som bare ikke takler den iveren han viser. Sånn er det bare faktisk.

Gjest Gjest
Skrevet
Kamraer har linser som gir ett synsbedrag av hvor nære de er objektet.

Studer en ulveflokk og deres kamp om tilværelsen - hieraki og oppdragelse. Det er tøft - men slik er det. Og slik er disse dyrene våre. Tenk hund ikke menneske.

Og kameraer har linser som gir et synsbedrag slik at det bare ser ut som om hunden er vettskremt også da eller ?

Skjerpings.

Jeg tenker medfølelse uansett om man snakker hund eller menneske, og jeg kommer ALDRI til å støtte en fyr som struper hunder for å få de til å lytte. Legge i bakken er ok, men ikke så det gjør vondt.

Er tydelig at han er altfor hardhendt når hunder han har trent sliter med blødninger og brudd i nakke. Denne mannen har fått mange saksøkelser av eiere som har måttet betalt dyre dommer hos dyrelege etter at hundene har fått gjennomgå av denne idioten.

Skrevet
Hunden hadde et aggresjonsproblem når det kom til andre hunder, og det var et problem for eierne dens også. Ivrig interesse blir en underdrivelse.

Aggresjon mot andre hunder er ofte et problem hos staffer. Dette var en pitbull som jo er 98% amstaff og 2% bull terrier.

MIN staff er ivrig interessert foreløpig, men han skremmer vannet av enkelte hunder som bare ikke takler den iveren han viser. Sånn er det bare faktisk.

Det første jeg tenkte da jeg så den videoen var at hunden slett ikke virket aggressiv, den virket kun voldsomt ivrig etter å hilse på andre hunder. Men jeg slo det bort med at Cesar jo var en ekspert og at jeg nok hadde sett feil - helt til jeg leser på Canis at det faktisk ikke bare var meg som så det.

Gjest Gjest
Skrevet
Det første jeg tenkte da jeg så den videoen var at hunden slett ikke virket aggressiv, den virket kun voldsomt ivrig etter å hilse på andre hunder. Men jeg slo det bort med at Cesar jo var en ekspert og at jeg nok hadde sett feil - helt til jeg leser på Canis at det faktisk ikke bare var meg som så det.

Så du hele episoden? Da ville du sett at hunden faktisk angrep om den kom nær nok når den oppførte seg slik. Den fløy i trynet på en av hundene til Cesar, helt uten grunn.

Hunden gikk virkelig inn for å drepe hver gang den så andre hunder..

Du må huske på at dette var en pit bull. De er avlet for å slåss, og å faktisk like å slåss med andre hunder, og har derfor et litt utydelig kroppspråk. De kan vise noe som ser ut som interesse for å hilse på den andre hunden, og når de kommer nær nok så går de til angrep.

Gjelder selvsagt langt fra alle hunder av disse typene, men det er ofte tilfellet de gangene de er usikre, dominante og ikke har blitt godt nok sosialisert, slik som Emily i klippet du så...

En godt sosialisert pit bull er en stabil og snill hund, som er god med både mennesker og andre hunder.

Skrevet
Dette var en pitbull som jo er 98% amstaff og 2% bull terrier.

Æææææ - sorry altså, men en Pitbull terrier er en Pitbull Terrier, ikke 98% av am.staff og 2% bull terrier. Du er vel klar over at i 1936 ble Pitbul Terrieren delt i 2 - Am.staff for familie og show og American Pitbul Terrier for kamp og bruks. Det er en ren rase!

• 4 uker senere...
Gjest trjenta
Skrevet
Må si at jeg synes Canis har veldig mye vas å by på. De har masse korselige ting å sitte å lese på, men så veldig mye dybde og fagkunnskap virker det ikke som de har.

Er helt enig at en ALDRI skal gjøre en hund vondt, men hunder lærer på litt andre måter en mennesker gjør. Hunderaser er forskjellige og noe er veldig myke hunder som bare trenger et litt skarpt blikk og ett nei for å gi seg, mens andre trenger litt mere motstand for å gi seg.

Har for det meste hat rotwiller og fuglehund selv. Rotwiller er veldig sta hunder, plus at de er sterke og eieren trenger å ha kontrol på de. Vi passet på at våre rotwiller valper altid hviste hvem som var sjefen. Når de kom i ungdomsårene så var ofte behovet for å ta tak i haldsbåndet og dra de på plass nødvendig. Også det å gå ned på kne for nesten å gnurre til de for at de skulle ta hintet.

Alle våre fuglehunder har vært myke hunder. De er vimsete og urolige men de behøver aldri noe mer en en litt streng beskjed for å lye.

Ser ikke noe galt i det Cesar gjør på videoen. Her er det mennesker som har oppdratt hunden til å tro den er alfaen i flokken og da trengs det mer en ett nei for å rette opp det.

Kan ikke si at det ser ut som han kveler hunden? Når vi fikk den ene setter hunden vår 12 mnd gamel så var hun ikke flink til å gå i bånd. Hun dro som bare det i begynnesen og heste som en gammel mann med kols.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har stor respekt for Cesar, og det har hundene hans også. Og det er stor forskjell på redsel og respekt.

Canis derimot har jeg mistet respekten for etter dette.

Skrevet
Jeg ser på Hudehviskeren fast, og synes ikke at metodene hans er brutale eller kan klassifiseres som hundemishandling. Det med de klippene virker brutale, tror jeg skyldes at de er tatt ut av sammenheng.

Signerer. Lærer mye av ham.

Canis har jeg derimot et ambivalent forhold til.

Skrevet
Æææææ - sorry altså, men en Pitbull terrier er en Pitbull Terrier, ikke 98% av am.staff og 2% bull terrier. Du er vel klar over at i 1936 ble Pitbul Terrieren delt i 2 - Am.staff for familie og show og American Pitbul Terrier for kamp og bruks. Det er en ren rase!

Har du noen link som bekrefter dette?

Dette var nytt for meg også. Det som sies rundt omkring er jo at den er 2% bull terrier og 98% amstaff.

Det jeg fant nå når jeg søkte litt er at både amstaff og pitbull stammer fra staffordshire bull terrieren.

Ellers, når det gjelder pitbullen på programmet som viser agressivitet, og som noen anser som iver, så er det sånn med disse hundene at de har litt forvirrende kroppspråk. De logrer gjerne før et angrep, og kan selvfølgelig rett og slett se ivrige og nysgjerrige ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg sett noen programmer med Cesar og jeg har likt det jeg har sett så langt, selvom jeg reagerte på de filmene på You Tube. Men de var gjerne tatt litt ut av sammenhengen og kunne virke brutale.

Syns iallefall han virker som en fin fyr! :)'

Men litt skeptisk enda.

• 4 uker senere...
Skrevet
Jeg har jo naturligvis tolket den etter eget befinnede - jeg kan jo ikke tolke det etter andres. Og nå tolker du tydelig det jeg har skrevet etter eget befinnede, naturlig nok. ;)

Tabris: Jeg er ikke enig i alt du skriver, men denne kommentaren syns jeg fortjener applaus. :) Til tross for ulike ståsteder i en diskusjon fortjener alle parter å bli hørt og å fremme sine synspunkter, uten at man skal fremstilles som dum av den grunn. Som sagt er jeg ikke enig i din vurdering, men syns at en diskusjon som du legger opp til kan bidra til større forståelse for begge parter.

Når det kommer til Cesar Millan og hans metoder, syns jeg han har svært mye fornuftig å lære bort. Jeg er en stor beunderer av hans måte å jobbe med hunder på. I motsetning til andre her, mener jeg at Millan har stor respekt for og kjærlighet til hunder.

Jeg har blant annet sett hele episoden med hunden Ruby, som er linket til overfor. Klippet her er dessverre bare et lite utdrag. Mitt inntrykk er at hunden er full av angst, usikker og redd, lenge før Millan kom inn i bildet. Familien hadde store problemer med å håndtere Ruby, og hunden virket aggressiv og ustabil. Det man ser på TV vil alltid være gjenstand for ens egen tolkning, og ingen av oss seere vil få hele historien uansett. :)

Millan understreker i sine programmer at selv om han kanskje oppnår kontroll raskt, krever en rehabilitering lang tid og stor dedikasjon fra eierne. I ett tilfelle anslo han rehabilitering av en hund til ca to måneder, og dette var ikke en av de vanskeligste tilfellene.

Ellers så jeg nettopp en episode om en 5 år gammel boxer, Coach, som hadde utviklet en svært aggressiv adferd over det siste året, og bitt flere personer. Familien hadde derfor bestemt seg for å avlive hunden. De avlyste imidlertid for å prøve en siste gang med Millan. Se den episoden! Måten hunden etter hvert sitter ved siden av Millan på, rørte meg dypt. Jeg har aldri sett et så nært bånd mellom menneske og dyr før.

Ut fra de mange programmene jeg har sett med The Dog Whisperer til nå, har jeg fått en stor respekt for Cesar Millan. Jeg er svært uenig i at han utøver noen form for vold mot hundene.

Jeg er glad for at det er mange meninger om en sak. Noen ganger kan folks synspunkter, som i utgangspunktet var motsatt av mine, få meg til å se en sak i nytt lys og bidra til en større forståelse. Det er noe alle parter har nytte av.

-misa

Gjest gomisa
Skrevet
Tabris: Jeg er ikke enig i alt du skriver, men denne kommentaren syns jeg fortjener applaus. :) Til tross for ulike ståsteder i en diskusjon fortjener alle parter å bli hørt og å fremme sine synspunkter, uten at man skal fremstilles som dum av den grunn. Som sagt er jeg ikke enig i din vurdering, men syns at en diskusjon som du legger opp til kan bidra til større forståelse for begge parter.

Når det kommer til Cesar Millan og hans metoder, syns jeg han har svært mye fornuftig å lære bort. Jeg er en stor beunderer av hans måte å jobbe med hunder på. I motsetning til andre her, mener jeg at Millan har stor respekt for og kjærlighet til hunder.

Jeg har blant annet sett hele episoden med hunden Ruby, som er linket til overfor. Klippet her er dessverre bare et lite utdrag. Mitt inntrykk er at hunden er full av angst, usikker og redd, lenge før Millan kom inn i bildet. Familien hadde store problemer med å håndtere Ruby, og hunden virket aggressiv og ustabil. Det man ser på TV vil alltid være gjenstand for ens egen tolkning, og ingen av oss seere vil få hele historien uansett. :)

Millan understreker i sine programmer at selv om han kanskje oppnår kontroll raskt, krever en rehabilitering lang tid og stor dedikasjon fra eierne. I ett tilfelle anslo han rehabilitering av en hund til ca to måneder, og dette var ikke en av de vanskeligste tilfellene.

Ellers så jeg nettopp en episode om en 5 år gammel boxer, Coach, som hadde utviklet en svært aggressiv adferd over det siste året, og bitt flere personer. Familien hadde derfor bestemt seg for å avlive hunden. De avlyste imidlertid for å prøve en siste gang med Millan. Se den episoden! Måten hunden etter hvert sitter ved siden av Millan på, rørte meg dypt. Jeg har aldri sett et så nært bånd mellom menneske og dyr før.

Ut fra de mange programmene jeg har sett med The Dog Whisperer til nå, har jeg fått en stor respekt for Cesar Millan. Jeg er svært uenig i at han utøver noen form for vold mot hundene.

Jeg er glad for at det er mange meninger om en sak. Noen ganger kan folks synspunkter, som i utgangspunktet var motsatt av mine, få meg til å se en sak i nytt lys og bidra til en større forståelse. Det er noe alle parter har nytte av.

-misa

Signerer denne! Utrolig bra skrevet! :klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Skrevet

Takk, det var hyggelig å høre. :)

Jeg skulle skrive "takk gomisa", men så så jeg hva det egentlig står. :ler:

-misa

Gjest go misa hehe
Skrevet

Hehe bare hyggelig;) Glemte mellomrommet der haha;)

Skrevet

Nå har jeg sett 19 episoder i den første sesongen med Hundehviskeren, og må bare si at respekten for Cesar Millan bare blir større. I noen episoder savner jeg imidlertid en oppfølging, og skulle gjerne sett om hunden fortsatte med den positive fremgangen. I episode 17 feks, møter vi pitbull/dalmantineren Julius, og det er fælt å se hvor redd og nervøs den stakkars hunden er! Skulle gjerne likt å visst om han kom seg helt ut av den destruktive tilstanden han var, selv om vi fikk se at han gjorde fremgang.

-misa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...