Tabris Skrevet 6. mai 2008 #61 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg har aldri sagt at man ikke kan få veldresserte og lykkelige hunder om man ikke følger Nordenstam. Ei heller nevner Nordenstam noe om at man ikke kan gå på jobb på to år. Nei, det er ikke snakk om valper, men jeg reagerte kraftig på det jeg så. I den ene videoen ble det også lagt vekt på at hunden ble endret fra en "aggressiv gladiatorhund" til en "rolig underkastende hund" i løpet av seks minutter. Endret 6. mai 2008 av Tabris
mysan Skrevet 6. mai 2008 #62 Skrevet 6. mai 2008 Ja, men det skal vel kanskje ikke mer til for å lære en hund hvem som er sjef, og at det ihvert fall ikke er den? Saken er vel bare at folk flest ikke kan nok om hunders psykologi og adferd til at de har gjort dette klart for hunden fra den var valp. Jeg ser at jeg selv er for vinglete og "føler" for mye på hundens vegne til å klare og få det til helt. Han er valp foreløpig, men en vakker dag... derfor;kurs. Og det er jo JEG som må kurses, hunden er helt grei han. Han er hund. Og forhåpentlig vil jeg lære nok til at jeg slipper krisepsykologi til ham senere
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 6. mai 2008 #63 Skrevet 6. mai 2008 Synes mannen er flink jeg. Mer skal jeg ikke involvere meg i denne debatten
birma Skrevet 6. mai 2008 #64 Skrevet 6. mai 2008 Disse hundene som Milan trener og jobber med er hunder som andre har gitt opp. Ta f.eks da Canis som går så hardt ut mot Milan og oppfordrer folk tilå spamme tvnorge og skrive under på lister slik at programmet fjernes, en venninne tok kontakt med dem fordihun ikke fikk til hunden sin. Den hadde en adferd som ikke var ønskelig. Hun betalte for å få privattime av en canis hundeinstruktør. Instruktøren sa ved kursets slutt at denne hunden var det best å avlive. Det var klikker og godbit om hverandre. Min venninne kom i kontakt med en som trener hunder privat og denne hilste på hunden og sammenmed eieren gikk de gjennom diverse episoder av Milan og fant frem til hva som var hensiktsmessig å forsøke på denne hunden. Resultatet er en hund som er glad og lykkelig og ikke viser noe tegn til den utagering og adferd den tidligere hadde. Hundene som Milan har i sitt "hjem" er alle hunder som er gitt opp av andre. De viser enorm livsglede og fungerer fint sammen, hannhunder som tisper. Og de lystrer Milan og ser på han som deres leder og er hoppende glade når han er i nærheten. en studiekamerat var der nede og hilste på da han bodde i USA. Og har filmet masse fra private hunder og hunder som Milan tidligere har jobbet med. De viser ingen tegn til å være krypende eller redd for eieren sin. Det er viktig å merke seg at det også advares mot å gjøre dette hjemme uten å ha kontaktet rett personell.
Tabris Skrevet 6. mai 2008 #65 Skrevet 6. mai 2008 Saken er vel bare at folk flest ikke kan nok om hunders psykologi og adferd til at de har gjort dette klart for hunden fra den var valp. Dette er jeg veldig enig i.
mysan Skrevet 6. mai 2008 #66 Skrevet 6. mai 2008 Disse hundene som Milan trener og jobber med er hunder som andre har gitt opp. Ta f.eks da Canis som går så hardt ut mot Milan og oppfordrer folk tilå spamme tvnorge og skrive under på lister slik at programmet fjernes, en venninne tok kontakt med dem fordihun ikke fikk til hunden sin. Den hadde en adferd som ikke var ønskelig. Hun betalte for å få privattime av en canis hundeinstruktør. Instruktøren sa ved kursets slutt at denne hunden var det best å avlive. Det var klikker og godbit om hverandre. Min venninne kom i kontakt med en som trener hunder privat og denne hilste på hunden og sammenmed eieren gikk de gjennom diverse episoder av Milan og fant frem til hva som var hensiktsmessig å forsøke på denne hunden. Resultatet er en hund som er glad og lykkelig og ikke viser noe tegn til den utagering og adferd den tidligere hadde. Hundene som Milan har i sitt "hjem" er alle hunder som er gitt opp av andre. De viser enorm livsglede og fungerer fint sammen, hannhunder som tisper. Og de lystrer Milan og ser på han som deres leder og er hoppende glade når han er i nærheten. en studiekamerat var der nede og hilste på da han bodde i USA. Og har filmet masse fra private hunder og hunder som Milan tidligere har jobbet med. De viser ingen tegn til å være krypende eller redd for eieren sin. Det er viktig å merke seg at det også advares mot å gjøre dette hjemme uten å ha kontaktet rett personell. Når man leser sånt som dette, så får man jo nesten lyst til å starte et opprop for boikott av Canis istedet
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 7. mai 2008 #67 Skrevet 7. mai 2008 Det er jo selvfølgelig lettere for en utenforstående og komme inn i en setting og si: "JEG ER SJEFEN og toppen av hierakiet" enn for en som har hatt rollen "under sjefen" og komme og ta over. Det skaper fler konfrontasjoner og bekreftelser. Det er AVLÆRING. Det jeg har funnet merkelig her inne at folk uttaler seg så bastant og sitter med så lite kunnskap om hva de eller hvem de uttaler seg om av "spesialister". Det blir tullete og vill-ledende. Skal en trene hund må en bruke de metodene som virker på den individuelle hund. Og det finnes ett hav av metoder og fremgangsmåter og forskjelilg intensitet i de forskjellige individer og situasjoner..........men man kan ikke si på generell basis at det passer for alle. Det handler om å prøve og feile og finne det som virker i gitte situasjoner. Disse spesialistene har MANGE innfallsvinkler. Det hele handler som regel om bruk av fantasi for å finne en fremgangsmåte gir ønsket resultat lettest/fortest mulig. Som sagt; INNLÆRING........og AVLÆRING er to vidt forskjellige ting. Punkt en med er å se helheten ikke en sekvens på 3 minutter og tro at man vet. Da får man heller kaste inn håndkledet og innse at disse spesialistene faktisk vet bedre enn det du gjør etter tre minutter på tv.
Tabris Skrevet 7. mai 2008 #68 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes det er litt snodig at de som stiller seg kritisk til Cesars metoder blir kritisert for å tro at de vet mer enn ekspertene, mens de som mener hans metoder er bra, ikke blir kritisert for det samme. Hvordan kan de som sier metodene hans er bra vite det hvis vi som kritiserer dem ikke kan vite at de er dårlige?
girrl Skrevet 7. mai 2008 #69 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes cecar gjør en bra jobb og forstår ikke hvorfor folk tar slik på vei! Han bruker hundespråk og kropsspråk for å komunisere med hundene, akkuratt slik hundene seg imellom ville komunisert for å bli forstått av hverandre. Når leder av hundeflokken skal respekteres, bruker hunden da klikketrening på de andre hundene i flokken? Når en hund skal sloss om sin plass i flokken, knurrer, bjeffer den da ikke for å komunisere med sine medhunder? Klikketrening og adferdstrening er også bra metoder, men di er tross alt utviklet av mennesker, og i enkelte tilfeller er gjerne hundens eget språk det beste alternativet. De som kritiserer dette programmet synes jeg er trangsynte.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 7. mai 2008 #70 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes det er litt snodig at de som stiller seg kritisk til Cesars metoder blir kritisert for å tro at de vet mer enn ekspertene, mens de som mener hans metoder er bra, ikke blir kritisert for det samme. Hvordan kan de som sier metodene hans er bra vite det hvis vi som kritiserer dem ikke kan vite at de er dårlige? Sitter med en "vag" følelse av at det er meg du sikter til. Jeg har ikke sagt at den enes metode er bedre enn den andre. Men jeg har sagt at man kan ikke trekke slutninger om at dette var (denne lille sekvensen på tv som du har bedømt etter) var feil måte å takle situasjonen. Du forundret meg når du refererte til Nordenstam som en bruker av mild (som du har tolket det) oppdragelse. Du har lest Du er sjefen og tolket i eget hode ut hva det innebærer i en annen situasjon enn valpetid. Det er feil. Jeg vet kanskje litt mer enn deg om Nordenstam - andre situasjoner - realistiske situasjoner i gitte problemstillinger. Da er din tolkning av Du er sjefen - som dreier seg om oppvekst og innlæring noe helt annet. Men du har tolket dette sammen til en realitet som ikke er. Jeg vil ikke si at Cesar eller Nordenstam gjør gale ting. Alle gjør ting bra og noen ting ikke så bra - men vi har med folk som lever av dette og har erfaring. Og dette er ikke i samsvar med den virkeligheten du har fremlagt her inne - det du tror du har sett ut av en bok til annet bruk enn hva clippet med Cesar dreide seg om. så lenge du ikke ser på forskjellen på innlæring og avlæring. Og du kommenterer to spesialister opp mot hverandre - hvor den ene jobber med avlæring og den andre tar for seg innlæring. Da holder du deg ikke til saken her men blander to vidt forskjellige ting og det du sier er FEIL på grunnlag at du ikke vet mer. Det har jeg gitt kritikk for det er tullete og vill-ledende.
mysan Skrevet 7. mai 2008 #71 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes det er litt snodig at de som stiller seg kritisk til Cesars metoder blir kritisert for å tro at de vet mer enn ekspertene, mens de som mener hans metoder er bra, ikke blir kritisert for det samme. Hvordan kan de som sier metodene hans er bra vite det hvis vi som kritiserer dem ikke kan vite at de er dårlige? Nå kan det vel hende at de som lovpriser Cesar har sett mer enn ett program med ham da, Tabris. Ikke sant? At de har sett mer enn akkurat hva han gjorde med akkurat denne ene hunden, hvor du ikke likte metoden.
bonaqua Skrevet 7. mai 2008 #72 Skrevet 7. mai 2008 Jeg har sett alle programmene på TvNorge, og jeg synes Cesar Milan er flink. Det er jo rødsone-tilfeller han tar seg av. Og da sier det jo seg selv at det ikke funker med en lomme full av pølsebiter og en klikker. Har selv rottweiler, og kjenner til staheten hos denne rasen. Har selv tatt henne i nakkeskinnet (som valp), øret og rykket i båndet. Men det som funker best er å holde henne på hver side av kinna, se henne i øynene og snakke stramt! Da skjønner hun at det er alvor.
Tabris Skrevet 7. mai 2008 #73 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Nå kan det vel hende at de som lovpriser Cesar har sett mer enn ett program med ham da, Tabris. Ikke sant? At de har sett mer enn akkurat hva han gjorde med akkurat denne ene hunden, hvor du ikke likte metoden. Jeg har sett flere klipp enn bare det ene, men, nei, jeg har ikke sett et helt program. Når det er sagt, så vil jeg bare påpeke at jeg ikke er alene om å reagere (og da snakker jeg ikke bare om Canis). (Og jeg har aldri sagt at pølsebiter og klikker er det eneste rette, det finnes en mellomting). Endret 7. mai 2008 av Tabris
mysan Skrevet 7. mai 2008 #74 Skrevet 7. mai 2008 Nordenstam bruker vel verken pølsebiter eller klikkere, kun seg selv som menneske og flokkleder. Hva han gjør med hunder som allerede har blitt et problem, aner jeg ikke. Og det er sikkert like mange som er pro Cesar som det er folk som er i mot ham. Det vesentlige er vel at han hjelper de som trenger det, og at det virker det han gjør.
Tabris Skrevet 7. mai 2008 #75 Skrevet 7. mai 2008 Jeg er faktisk ikke enig i at så lenge det virker så er det greit. Fordi det kommer helt an på til hvilken pris det virker.
mysan Skrevet 8. mai 2008 #76 Skrevet 8. mai 2008 Når jeg sier "virker" så mener jeg i den grad at hunden også har det bra etterpå. At den føler seg kuet og underlegen der og da, ser jeg ikke på som noe problem. Den skal være underlegen menneskene sine.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #79 Skrevet 8. mai 2008 Her er klippet som canis har linket til. Har sett noen programmer med han, og synes generelt at han har mye fornuftig å si. Jeg har ikke sett programmet, men må si at jeg ble ganske sjokkert av det klippet der. Og dette er en mann som liksom skal være et eksempel for hundeeiere?? Presse hunden ned i bakken og omtrent kvele den med halsbåndet.?! Bare fordi han ikke går fint når en annen hund passerer.... Nei, dette er en metode som kunne vært brukt om hunden viste aggressiv oppførsel mot f.eks barn. Da bør man presse de i bakken og vise at de er underlegen. Men i dette tilfellet?! Nei, her er det avledning og ROS når hunden gjør som den skal som gjelder. Liker absolutt IKKE vold som læring, og dette var direkte vold.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #80 Skrevet 8. mai 2008 Hunden må jo bli livredd når eieren presser den ned i bakken og omtrent kveler den!!! Og den er tydelig redd fra før, det er derfor den bjeffer når den ser den andre hunden. Den er usikker. Og den blir ikke mindre usikker når eieren gjør sånn som det der. Se hvordan den puster og peser og er helt utslitt på slutten. Nei dette var vondt å se!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå