Tabris Skrevet 30. april 2008 #21 Skrevet 30. april 2008 Men det hadde ikke løst noen ting. Hunden hadde vært like gal neste gang den møtte en annen hund. Problemet må løses, og klarer han det på en dag, så tror jeg de "traumene" hunden utsettes for den dagen, er bedre en årevis med skriking, rykking i båndet og "fiffige" løsninger. Jeg er enig i at problemet må løses (selv om jeg ikke synes hunden var aggressiv), men jeg synes ikke det er rett måte å gjøre det på. I tillegg betviler jeg sterkt at han klarer det på en dag, i såfall så er det kun fordi hunden adlyder av redsel, og da ville jeg for min del heller hatt en ivrig hund.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 30. april 2008 #22 Skrevet 30. april 2008 Husk nå at det dere ser han cesar gjør er å AVLÆRE en hund. Det er noe ganske annet enn innlæring av en ny ting.
Tabris Skrevet 30. april 2008 #23 Skrevet 30. april 2008 Jeg synes ikke de metodene er riktige enten man driver innlæring eller avlæring. Det eneste som kan avlære en slik oppførsel på en dag (eller: seks minutter, som videoen stolt viser) er såpass mye fysisk makt at hunden blir skremt og adlyder av frykt. Dette vil gjøre hunden mer utrygg og trenger heller ikke være varig. Det finnes ingen snarveier når man trener hund, enten det er innlæring eller avlæring.
Gjest Skrevet 30. april 2008 #24 Skrevet 30. april 2008 Men hvis Canis sin grunn for dette er at de skal selge flere av sine egne bøker så må de jo faktisk føle seg truet av han, noe som igjen betyr at de faktisk mener han gjør riktig?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #25 Skrevet 30. april 2008 Noen ganger kan det gjøre hunden tryggere at man tar situasjonen ut av dens poter og bare sier at slik skal det gjøres. Så det at man får en usikker hund ved å vise hvor i hirarkiet den hører hjemme tror jeg ikke på. Tror det gjør hunden mer usikker om den ikke vet sin plass. Det som er viktigst er at hunden vet hvorfor korreksjonen kommer, og at man ikke gjør den vondt.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 30. april 2008 #26 Skrevet 30. april 2008 Jeg synes ikke de metodene er riktige enten man driver innlæring eller avlæring. Det eneste som kan avlære en slik oppførsel på en dag (eller: seks minutter, som videoen stolt viser) er såpass mye fysisk makt at hunden blir skremt og adlyder av frykt. Dette vil gjøre hunden mer utrygg og trenger heller ikke være varig. Det finnes ingen snarveier når man trener hund, enten det er innlæring eller avlæring. Hva sier du nå? Du mener Cesar gjør feil? Kan du mer om hund enn han? Du tror ikke han kan lese situasjonen bedre enn deg - slik at din metode i den gitte situasjonen er den rette? Noen ganger er det lurest og holde kjeft og ikke blottlegge sin mangel på kunnskap - stygt sagt - men det er ikke meningen å såre - men sette beina dine litt ned på bakken i forhold til hva du uttaler deg om
Tabris Skrevet 30. april 2008 #27 Skrevet 30. april 2008 Noen ganger kan det gjøre hunden tryggere at man tar situasjonen ut av dens poter og bare sier at slik skal det gjøres. Så det at man får en usikker hund ved å vise hvor i hirarkiet den hører hjemme tror jeg ikke på. Det har heller ikke jeg påstått. Hva sier du nå? Du mener Cesar gjør feil? Kan du mer om hund enn han? Du tror ikke han kan lese situasjonen bedre enn deg - slik at din metode i den gitte situasjonen er den rette? Noen ganger er det lurest og holde kjeft og ikke blottlegge sin mangel på kunnskap - stygt sagt - men det er ikke meningen å såre - men sette beina dine litt ned på bakken i forhold til hva du uttaler deg om Utfra det jeg så, så er jeg uenig med hans metoder. Jeg ser også at det er ganske så mange hundeinstruktører ellers rundt i verden som også er uenig med metodene som brukes, så om jeg nå blottlegger min mangel på kunnskap og ikke har bakkekontakt så er jeg i det minste i godt selskap.
Gjest Helen Parr Skrevet 30. april 2008 #28 Skrevet 30. april 2008 ... så om jeg nå blottlegger min mangel på kunnskap og ikke har bakkekontakt så er jeg i det minste i godt selskap. Det er sannelig godt sagt. Her er det mange eksperter med hver sine metoder!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #29 Skrevet 30. april 2008 Det har heller ikke jeg påstått. Utfra det jeg så, så er jeg uenig med hans metoder. Jeg ser også at det er ganske så mange hundeinstruktører ellers rundt i verden som også er uenig med metodene som brukes, så om jeg nå blottlegger min mangel på kunnskap og ikke har bakkekontakt så er jeg i det minste i godt selskap. Jeg finner det ganske merkelig at folk kan sitte og si at feil metoder er brukt når en ser en av verdens dyktigste lykkes i en handling. Du ser helt sikkert ikke det du burde se av signaler og handling er (før filming og hunden/førers adferd) og det du kan trekke slutninger ut fra - derfor finner jeg det VELDIG snodig at du kan ytre noe som at dette er feil og at dine metoder er bedre. Da mener jeg du ser på deg selv som veldig enestående dyktig med veldig spesielt god kunnskap - da hadde du vært på tv og du hadde kunnet leve av dette. Og det tror jeg ikke du gjør.
Tabris Skrevet 30. april 2008 #30 Skrevet 30. april 2008 (endret) Man trenger ikke være enestående dyktig for bl.a. å se at det faktisk ikke ser ut som om pitbullen er aggressiv. Man trenger heller ikke være enestående dyktig for å se at treneren gjentatte ganger struper hunden. Men bare fortsett å fortell meg hva jeg anser meg selv som, siden du tydeligvis vet det veldig godt. Endret 30. april 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #31 Skrevet 30. april 2008 Det har heller ikke jeg påstått. Det er hårreisende at du påstår at jeg har påstått at du har sagt noe slikt. Jeg synest ikke hundeviskerens metoder er så ille i det hele tatt, han understreker alltid at han ikke gjør hunden fysisk vondt. Han viser ikke redsel og viker heller ikke i kontakt med hunder som har tatt en del av kontrollen. Har selv hatt en hundeaggresiv hund, og den strupingen står de for helt på egenhånd. Er dog enig i at helstrupebåndet kanskje ikke var helt heldig, men pittbuller er veldig sterke og farlige hunder dersom de skal utagere. Himmel og hav.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 30. april 2008 #32 Skrevet 30. april 2008 Man trenger ikke være enestående dyktig for bl.a. å se at det faktisk ikke ser ut som om pitbullen er aggressiv. Man trenger heller ikke være enestående dyktig for å se at treneren gjentatte ganger struper hunden. Men bare fortsett å fortell meg hva jeg anser meg selv som, siden du tydeligvis vet det veldig godt. OK......så hunden er ikke aggressiv.....? Han blir bare strupt. Interessant. Da er det jo ikke noe avlæring.....bra observert. Da kan det være greit og bruke positive innlæringsmetoder - for da finnes det jo ikke noe problem.
lolita90 Skrevet 30. april 2008 #33 Skrevet 30. april 2008 jeg synes han er dyktig, men man bør ikke høre på bare èn instuktør , men høre med flere og finne en måte som passer for deg og din hund... og hunden blir nærvøs når mennesket som hunden bor hos er nærvøs, og det kan resultere i agressjon, mest sannsynlig... må bare legge til at jeg ikke er proff innenfor dette, men dette er mine synspunkter... så hundehviskern prøver å få menneskene til å slappe mer av, men samtidig vise hvem som bestemmer...
mysan Skrevet 1. mai 2008 #34 Skrevet 1. mai 2008 Men det står jo at råda hans ikkje burde følgast utan tilsyn av ein hundetrenar. Reknar med at det er ein grunn til det. Eg veit at om eg hadde trudd at metodane til hundekviskraren funka, så hadde eg prøvd dei på min hund likevel. Og om eg er nok ikkje den einaste. Og sidan den advarselen er der, så er vel ikkje det ein bra ting om folk faktisk prøver seg på dei metodane. (Redigert: forandra på litt rare setningar.) Husk at i USA må alle forholdsregler tas for å unngå søksmål. I dette tilfelle kan det jo hende at noen som ikke helt fikk til det de ser Cesar gjør, blir bitt av sin hund og dermed saksøker Cesar for x antall millioner kroner. Jeg er enig i at problemet må løses (selv om jeg ikke synes hunden var aggressiv), men jeg synes ikke det er rett måte å gjøre det på. I tillegg betviler jeg sterkt at han klarer det på en dag, i såfall så er det kun fordi hunden adlyder av redsel, og da ville jeg for min del heller hatt en ivrig hund. Nå har disse menneskene kontaktet Cesar fordi de har opplevd hunden sin som agressiv overfor andre hunder i en lengre periode. Hvem er DU som kan mene at hunden ikke virker agressiv? Etter et tre minutter langt videoklipp? Man bør også ta høyde for at han er hos eierne og jobber med hunden lenger enn de fem minuttene vi ser på tv. Jeg bruker forresten sch-metoden for min lille propell for å få oppmerksomheten hans når han er opptatt med ting han ikke får lov til, og det funker det. Jeg legger ham også i bakken når han jager kattene, holder dem fast og gnager på hodene deres, for å vise at han er under dem i rang. Det går bedre og bedre for hver dag Nå er han bare 6mdr foreløpig, men sterk som en liten okse, og verre blir han om jeg ikke får stoppet det. Og siden jeg ikke kan veldig mye hundepsykologi, så tar jeg til med det jeg finner, f.eks. via Cesar. (Ellers skal vi på kurs igjen i mai... jeg må lære.)
Tabris Skrevet 1. mai 2008 #35 Skrevet 1. mai 2008 Hvorvidt han er aggressiv utenom videoen kan jeg selvsagt ikke si noe om - jeg kommenterer bare det jeg ser, naturligvis.
mysan Skrevet 1. mai 2008 #36 Skrevet 1. mai 2008 Ja, du kommenterer det du ser i løpet av tre minutter, og mener at han ikke gjør ting riktig. Men du påpeker jo at dette klippet er det eneste du har sett av fyren og metodene hans, den skal du ha for
Gjest Lilleulv Skrevet 1. mai 2008 #37 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes Canis har en tendens til å være litt krampeaktige jeg da... Når det gjelder hundehviskeren så har jeg ingen sterke meninger hverken for eller mot kjenner jeg. Mens derimot det svenske dressurprogrammet med all røskinga i båndet fikk meg til å reagere ganske kraftig! Alt kan ikke løses med klikkertrening og KUN positive metoder mener jeg. Jeg er 100% for bruk av klikker og positivt under innlæring, men når det gjelder problemer, spesielt med dominans og aggresjon i bildet så er jeg egentlig for å bare sette ned foten og få slutt på det jeg.
mysan Skrevet 1. mai 2008 #38 Skrevet 1. mai 2008 Hvordan oppdrar en flokkleder sine undersåtter dersom de ikke opptrer i pakt med sin rang i flokken? Noe mildere enn Cesar eller? Det tror ikke jeg. Der går det i tenner og regelrett slossing. Der er det ikke snakk silkehansker, tror jeg.
la Flaca Skrevet 1. mai 2008 #39 Skrevet 1. mai 2008 Det er jo faktisk ganske elementære greier at for å trene bort en uønsket atferd på en hund så kan man ikke kaste den på dypt vann med én gang og skremme den til å oppføre seg passivt. Strup her gjør jo bare at hunden får ubehag og mindre oksygen, i en allerede stresset situasjon. Takler ikke hunden å passere en annen hund så må man sørge for å befinne seg på såpass stor avstand at den føler seg komfortabel. Trene kontakt og nærme seg sakte men sikkert. Det finnes ingen snarvier fordi det dreier seg om levende vesner. Men den slags trening blir det selvfølgelig ikke no bra tv ut av...
la Flaca Skrevet 1. mai 2008 #40 Skrevet 1. mai 2008 Hvordan oppdrar en flokkleder sine undersåtter dersom de ikke opptrer i pakt med sin rang i flokken? Noe mildere enn Cesar eller? Det tror ikke jeg. Der går det i tenner og regelrett slossing. Der er det ikke snakk silkehansker, tror jeg. For det første så er ikke vi hunder, vi er mennesker og hunden forholder seg helt annerledes mot oss enn mot artsfrender. For det andre så tvinger vi hunden inn i en situasjon den normalt ville unngått. Hunder er konfliktskye, og det er ikke naturlig for en hund å omgåes med fremmede hunder utenfor flokken. Det er vi som på død og liv skal tvinge det på dem, og det er det ikke alle som takler like bra. Særlig hvis de ikke er godt nok sosialisert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå