Tabris Skrevet 1. mai 2008 #41 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Bare for ordens skyld: Min hund er oppdratt etter Nordenstams metoder og jeg har aldri så mye som tatt i en klikker. Til og med da reagerer jeg på flere ting jeg har sett av Cesar. Endret 1. mai 2008 av Tabris
mysan Skrevet 1. mai 2008 #42 Skrevet 1. mai 2008 For det første så er ikke vi hunder, vi er mennesker og hunden forholder seg helt annerledes mot oss enn mot artsfrender. For det andre så tvinger vi hunden inn i en situasjon den normalt ville unngått. Hunder er konfliktskye, og det er ikke naturlig for en hund å omgåes med fremmede hunder utenfor flokken. Det er vi som på død og liv skal tvinge det på dem, og det er det ikke alle som takler like bra. Særlig hvis de ikke er godt nok sosialisert. Nei, vi er ikke hunder, men hundene er heller ikke mennesker, ergor kan vi ikke oppdra dem som det. Vi er hundens flokkleder, og jeg kan ikke se at det blir galt å bruke hundens egne metoder for å vise den plassen i hierarkiet. DER tror jeg den menneskelig følelsen av dårlig samvittighet kommer inn, og det at vi må være snille mot hverandre. At hundene må sosialiseres så tidlig som mulig, er jeg helt enig i, men det er når noe har gått galt underveis at hundepsykologen/adferdsterapeuten kommer inn i bildet. Antakelig oppdrar han eierne like mye, om ikke mer enn hunden. Og som nevnt tidligere: Det vi ser på skjermen er nok en liten del av arbeidet han legger ned i hver hund. Bare for ordens skyld: Min hund er oppdratt etter Nordenstams metoder og jeg har aldri så mye som tatt i en klikker. Til og med da reagerer jeg på flere ting jeg har sett av Cesar. Nå skal jeg google Nordenstam og lese og lære Takk for tips, Tabris.
mysan Skrevet 1. mai 2008 #43 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Og nå har jeg bestilt boka Du er sjefen:) Endret 1. mai 2008 av mysan
Gjest Lilleulv Skrevet 1. mai 2008 #44 Skrevet 1. mai 2008 Jeg er forresten også enig i dette at vi er ikke hunder og vi klarer ikke å snakke med samme språk som en hund uansett om vi prøver. For meg å oppdra min valp som hundemammaen gjorde tror jeg blir feil. Jeg klarer å få lederskap allikevel ved helt andre metoder. Ved å være konsekvent, tålmodig og å ha klare regler. i tillegg må hundene jobbe for belønning, det er jeg som styrer godene. Kan forresten også fortelle at jeg har litt erfaring med den type problemer man ofte ser på programmer som Hundehviskeren. Det ble slutt mellom meg og min eks, jeg var en stund singel før jeg møtte min nåværende kjæreste. I den perioden var det bare meg og hunden min, og hun hadde det veldig bra med det. Så kom kjæresten inn i livet mitt, og det synes hun ikke noe om. Hun kjefta og prøvde å presse seg mellom oss i senga og sofaen, og hun beit han i øret en gang når han skulle kose med meg. Metoden jeg brukte var at med én gang hun viste antydninger til å være vanskelig når vi skulle sitte inntil hverandre så måtte hun ned av senga, ned av sofaen, eller ut av rommet. alt etter som hvor vi befant oss. Det at hun ikke oppførte seg førte da til at hu ikke fikk sitte i sofaen sammen med oss. I tillegg sørget jeg for at kjæresten fikk lov til å mate og styre godbitene + ta henne med på tur. både så hun skulle se at han styrte godene og for at de skulle få positive opplevelser sammen. Hun måtte sitte med kontakt og vente på "versågod" før han ga henne mat. det tok ikke lange tiden før det var slutt på alt tull og hun viste stor respekt for han. Noen ganger synes jeg faktisk at hundene respekterer han mer enn de respekterer meg faktisk, og det tror jeg har med hans rolige vesen å gjøre og måten han er på med hundene. ganske imponerende i hvert fall!
Tabris Skrevet 1. mai 2008 #45 Skrevet 1. mai 2008 Lilleulv: Jeg hadde også brukt lignende metoder hadde jeg hatt samme problem (og min hund må også sitte og vente på et "værsågod" før hun kan spise). Det er ikke det jeg er uenig i, ei heller at man tar i hunden i enkelte situasjoner. mysan: Jeg har lært utrolig mye av den boken.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. mai 2008 #46 Skrevet 2. mai 2008 Bare for ordens skyld: Min hund er oppdratt etter Nordenstams metoder og jeg har aldri så mye som tatt i en klikker. Til og med da reagerer jeg på flere ting jeg har sett av Cesar. Nå ble jeg lang i masken Men så tenker jeg............du har kanskje lest boken: Jeg er sjefen. Og tolket etter eget befinnende. Og det er din erfaring/kjennskap til Nordenstam? Hmmmmmm. Og litt kikk på Cesar på tv - så er det det du dømmer etter der.............hmmmm.
Tabris Skrevet 2. mai 2008 #47 Skrevet 2. mai 2008 Jeg har jo naturligvis tolket den etter eget befinnede - jeg kan jo ikke tolke det etter andres. Og nå tolker du tydelig det jeg har skrevet etter eget befinnede, naturlig nok. Det jeg reagerer på er ikke at Cesar tar i hunden eller krever noe av den - det er måten det gjøres på og i hvilke situasjoner det blir gjort.
Gjest Piper Skrevet 4. mai 2008 #48 Skrevet 4. mai 2008 Lilleulv: Jeg hadde også brukt lignende metoder hadde jeg hatt samme problem (og min hund må også sitte og vente på et "værsågod" før hun kan spise). Det er ikke det jeg er uenig i, ei heller at man tar i hunden i enkelte situasjoner. mysan: Jeg har lært utrolig mye av den boken. Og er det boken "du er sjefen" som er utgangspunktet for læringen din, så ville enkelte mennesker sagt det samme om deg og læringen din som de sier om Cesar. Min mann liker ikke "du er sjefen" og mener det er en bok som burde vært forbut. Han har drevet med kurser selv, og mener at man kan trene hunder på andre måter. Han liker heller ikke alle metodene til Cesar, for han mener også at han går litt for hardt frem. Uansett så vil det alltid være mennesker som er uenig i andres treningsmetoder, for mennesker er ulike.
Tabris Skrevet 4. mai 2008 #49 Skrevet 4. mai 2008 Uansett så vil det alltid være mennesker som er uenig i andres treningsmetoder, for mennesker er ulike. Absolutt.
la Flaca Skrevet 4. mai 2008 #50 Skrevet 4. mai 2008 mysan: Jeg har lært utrolig mye av den boken. Huffda...
Tabris Skrevet 4. mai 2008 #51 Skrevet 4. mai 2008 Jeg synes det er litt morsomt å observere at de fleste ser ut til å synes at Cesar har mange bra tips (og det er ikke grenser for hva man tror man er hvis man er uenig med noe av det han gjør), men hvor mange det også er som er synes Nordenstam er den store stygge ulven. Jeg får det ikke helt til å stemme, må jeg innrømme. Men litt småmorsomt synes jeg jo at det er.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #52 Skrevet 4. mai 2008 Jeg fikk en mail fra Canis her om dagen der de oppfordret til å skrive under på at "Hundehviskeren" på TVNorge måtte tas av luften fordi de mente at Cesar Millan mishandlet hundene...http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=215Nå er jeg en som aldri utøver vold eller skriker på hunden, og jeg synes heller ikke at metodene Cesar bruker er slik. Han er rolig og dominant, og dytter hunden får å få oppmerksomhet når det trengs...men jeg har aldri sett ham verken klype eller skremme hunden. Canis har funnet et klipp der Cesar skal hjelpe med å sosialisere en hund som er farlig for andre hunder, og de mener han er i ferd med å kvele hunden.Jeg føler nesten som om de er mer interessert i å selge bøkene sine enn å faktisk ha en gyldig grunn til å kritisere, for en slik aggressiv hund trenger disiplin, ikke en klikker! Jeg siterer:"Tiltakene er basert på at Millan bruker sterke ubehag som kvelning med renneløkke, spark, klyp, truende gester, rykk i strupelenke og å tvinge hunden inn i unaturlige positurer. Nesten-besvimelser og utmattelse er også noen av metodene"Jeg ser ærlig talt ikke at han truer hunden på noe som helst måte...ja han har et strupebånd, men det må han ha for å kontrollere hunden så den ikke dreper andre hunder. "Spark"? Han dulter borti hunden med foten...akkurat som om jeg ville dultet borti en venn for å få oppmerksomhet om det var noe jeg ville de skulle være obs på.Det er for mange i dette landet som er alt for opptatt av å menneseliggjøre hunden, men det er og blir en hund; et dyr. En skal selvsagt ikke slå eller være voldelig mot hunden, men hunden skal vite sin plass i flokken. Jeg har brukt "SHJJJ" metoden på hunden min, med et påfølgende lite rykk i selen, og dette tok hunden med en gang. På EN dag stoppet han å dra i båndet. Kom det andre hunder så pleide han å kvele seg selv ved å dra seg bort til andre hunder, men med denne metoden så får jeg ham til å stå rolig til jeg tillater ham å hilse på andre hunder. Han er mye mer oppmerksom på meg ute, men jeg har da aldri vært stygg med ham. Så var det egentilig Cesar gjør galt? Min respekt for canis er dalende. Hvor mange ar skrevet på listen som ikke har sett programmene? Når hunden blir et "villdyr" og alternativet er avliving... utrolig hvor raske folk er å underskrive et opprop på nett. Noen har stolt blindt på Canis sine uttalelser og signert. helt på apenivå.... I dag uttaler de at mannen ikke har utdannelse i den jobben han utfører...Hva slags bevis har Canis for det? han er en anerkjent mann for sine metoder til å få skikk på hundene. jeg vet om bare canis som er kritisk til dette.
Tabris Skrevet 4. mai 2008 #53 Skrevet 4. mai 2008 I dag uttaler de at mannen ikke har utdannelse i den jobben han utfører...Hva slags bevis har Canis for det? http://www.cesarmillaninc.com/about/about.php ...jeg vet om bare canis som er kritisk til dette. http://www.americanhumane.org/site/PageSer..._dog_whisperer/ http://dogtime.com/cesar-millan-and-ian-dunbar.html (se spesielt til høyre på siden) http://www.msnbc.msn.com/id/12648003 http://en.wikipedia.org/wiki/Cesar_Millan#Critics
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 5. mai 2008 #54 Skrevet 5. mai 2008 Jeg har jo naturligvis tolket den etter eget befinnede - jeg kan jo ikke tolke det etter andres. Og nå tolker du tydelig det jeg har skrevet etter eget befinnede, naturlig nok. Det jeg reagerer på er ikke at Cesar tar i hunden eller krever noe av den - det er måten det gjøres på og i hvilke situasjoner det blir gjort. Neida, tror ikke jeg tolket så mye. Men jeg fikk vel forståelsen av at du ikke har vært hos Nordenstam og gått på kurs...for å si det slik. At din versjon av Nordenstam er noe du har i ditt hode. Jeg er sjefen - er en bok som handler om fra valp til voksen - hvilke føringer en legger i bånn....basis i oppvekst. Det du er på tv med Cesar er problemstillinger - innlærte problemstillinger og avlæring. "Jeg er sjefen" er ikke til bruk i slike settinger, tro meg. Kanskje kan det gå og bruke "dine" metoder om du ikke driver med noe annet i livet og du har fokus på hund og problemstillingen 24/7. Men slik er ikke livet - hverken for hund som oppdrar hund eller oss mennesker i forhold til hund. Derfor så må en skape oppmerksomhet og få fokuset vekk fra problemstillingen. Så kan en diskutere om hva som funker.....og det kan være at et hardt knips/avledning er tingen til å holde fokus ett annet sted må til. Tja - har bare lyst til å si "våkn opp" og ikke skap en romatisk verden ut av noe du ikke har fått med deg. Og man har ikke kunnskap/realiteter nok til å dømme at metodene du ser ettlite klipp av er feil.
Tabris Skrevet 5. mai 2008 #55 Skrevet 5. mai 2008 Jeg synes du ilegger meg litt for mange meninger utfra det jeg skriver (igjen er vi inne på dette med å tolke. ). Vi kan gjerne diskutere dette videre, men da utfra hva jeg faktisk skriver, ikke utfra at du tillegger meg at jeg lever i en verden som ikke er tilfellet.
Gjest Gjest_Karina_* Skrevet 5. mai 2008 #56 Skrevet 5. mai 2008 Min respekt for canis er dalende. Hvor mange ar skrevet på listen som ikke har sett programmene? Når hunden blir et "villdyr" og alternativet er avliving... utrolig hvor raske folk er å underskrive et opprop på nett. Noen har stolt blindt på Canis sine uttalelser og signert. helt på apenivå.... I dag uttaler de at mannen ikke har utdannelse i den jobben han utfører...Hva slags bevis har Canis for det? han er en anerkjent mann for sine metoder til å få skikk på hundene. jeg vet om bare canis som er kritisk til dette. Jeg fikk også akkurat samme oppfatning av det du sier om canis når jeg mottok mail fra dem. Jeg fant argumentene deres tynne og med lite holdepunkter. Et dyr er et dyr, i dyreriket er det et sterkt hiearki og Cesar Milan underbygger veldig mange av disse. Du må alltid vise en hund hvem som er lederen, dette vil gjøre hunden mer rolig og trygg. Det at han faktisk dytter borti (avledning) dyret og bruker strupebånd i enkelte tilfeller (PS. Dette er milde strupebånd som legger lite press på hals). Dette er en mild form for oppdragelse, og det er kun tull hysteriet rundt. Du ser helt klart og tydelig på kroppsspråket til hunden at den er trygg og tilfreds. Det vil alltid forresten være et visst stress for en hund til å begynne med når den lærer noe nytt. Det er uvant, og krever litt tid. Selvom hunden peser og flakker litt med øynene, så betyr det ikke at den har det vondt. Folk får lære seg litt om det å ha hund før de uttaler seg. Her i Norge i dag, og jeg ser mange skremmende eksempler på det - så er det mange som har liten eller ingen grensesetting på hunden sin. Dette får samme effekt på de som oss mennesker. Angst og at de begynner med hersketeknikker fordi de legger seg på rang som leder. Vi har sen "søt" dverg pincher til nabo. Den har vokst opp med null grenser. Den dominerer og hersjer litt med nabolaget. Bjeffer ukontrollert om eier går ifra den, bjeffer når den kommer inn døra og skal ut døra i oppgangen (markerer territoriet) og jager folk og fe som kommer innenfor det området hun bor. Hun har selv forsøkt flerfoldige ganger å bite min kjære bullterrier. Hvorfor: Jo ingen grenser og dvergpincher (ja, de søte små) - de har faktisk hjernen til en dobermann - de er avlet derfra. Derfor må disse hundene i utgangspunktet ha en markerende leder for å klare seg. Dobermann er en dominant hund i utgangspunktet med sterkt vaktinnstinkt. Vel, barnehagementalitet når det kommer til dyr kommer man ikke langt med.
Tabris Skrevet 6. mai 2008 #57 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hvorfor føler noen behov for å stemple de man er uenig med? "Lever i en romantisk verden" "stoler blindt" "apenivå" "våkn opp" "barnehagementalitet" "hysteri" "lær deg litt om hund før du uttaler deg" Alt dette er bare fra denne ene siden i hele denne tråden. Jeg blir så matt av slikt. Ikke bare er det usaklig, men man ilegger også motdebattanten en haug med meninger og holdninger som man ikke har forutsetning til å vite noe om. Hvorfor kan man ikke diskutere bare med saklige argumenter, fremfor å komme med den type stempling og ordbruk? Endret 6. mai 2008 av Tabris
mysan Skrevet 6. mai 2008 #58 Skrevet 6. mai 2008 Hvorfor føler noen behov for å stemple de man er uenig med? "Lever i en romantisk verden" "stoler blindt" "apenivå" "våkn opp" "barnehagementalitet" "hysteri" "lær deg litt om hund før du uttaler deg" Alt dette er bare fra denne ene siden i hele denne tråden. Jeg blir så matt av slikt. Ikke bare er det usaklig, men man ilegger også motdebattanten en haug med meninger og holdninger som man ikke har forutsetning til å vite noe om. Hvorfor kan man ikke diskutere bare med saklige argumenter, fremfor å komme med den type stempling og ordbruk? Nå har du vel selv lagt hodet ditt på hoggestabben ved å mene at du misliker Cesar sine metoder etter å ha sett ETT av programmene hans, og din egen bakgrunn for hundeoppdragelse er en eller flere bøker av Nordenstam. Jeg fikk forresten Du er sjefen i posten på fredag, og har lest den. Jeg sitter med det samme inntrykket som en over her skrev; man må ha utrolig mye tid til rådighet hvis man skal følge hans prinsipper, i hvert fall det som står i den boken. Hunden skal ikke ha leker, du skal være leken og sørge for å holde ham aktivert liksom... jeg kjente straks at dette er uforenlig med folk flest sin tilmålte fritid. Sikkert greit for ham som har hund som levevei. Ellers var det mye greit å ta med seg i boken, og jeg tror at dersom jeg føler behov for ytterligere trening med Kompis etter det kurset han og jeg begynner på nå i mai, så kan jeg tenke meg en helg i Trysil hos Nordenstam. Men jeg må på kurs, jeg kan ikke oppdra hunden kun utifra bøker, det fikser jeg ikke.
Tabris Skrevet 6. mai 2008 #59 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg har jo ettertrykkelig skrevet at jeg kun har uttalt meg basert på hva jeg har sett i videoene. Jeg kan jo ikke uttale meg om metoder han bruker som jeg ikke vet om. Uansett synes jeg ikke det å ha meninger som mange er dypt uenige i rettferdiggjør at man bruker kallenavn og at man ilegger en meninger og holdninger man ikke vet noe om. Ja, Nordenstams metoder er krevende - og det er nettopp det det er å ha hund også. Spesielt valper. Jeg mener ærlig og oppriktig at man bør ta seg den tiden det tar om man har hund og ikke velger snarveier for egen bekvemmlighets skyld. Da får man heller vurdere å ikke ha hund. Når det er sagt, så har jeg ikke forstått Nordenstam slik at hunden absolutt ikke skal ha noen leker. Jeg har mer forstått ham slik at hovedfokuset skal være på å bygge et nært forhold mellom hund og eier. Det blir litt som barn og tv, slik jeg ser det. Oups, der fòr visst hodet mitt ned på hoggestabben igjen, gitt. Endret 6. mai 2008 av Tabris
mysan Skrevet 6. mai 2008 #60 Skrevet 6. mai 2008 Nå viser det seg jo faktisk at folk som ikke følger Nordenstams metoder, og som faktisk må jobbe og ikke kan være hjemme og oppdra hunden sin i to år, også har veloppdragne og lykkelige hunder, så der la du nok hodet ditt igjen ja. Og ellers, tilbake til Cesar. Det er jo som nevnt tidligere i tråden snakk om feillærte hunder han blir tilkalt til. Ikke for å oppdra valper. Major difference. Jeg så forresten nå på søndag også, og der kom det fram at han var hos familien i noen timer, ikke bare i få minutter som viser på tv, og det står jo litt mer i stil. Og tatt i betraktning Nordenstam som får veldresserte hunder i løpet av en langhelg, så virker det ikke så galt heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå