Cienna Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Jeg fikk en mail fra Canis her om dagen der de oppfordret til å skrive under på at "Hundehviskeren" på TVNorge måtte tas av luften fordi de mente at Cesar Millan mishandlet hundene... http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=215 Nå er jeg en som aldri utøver vold eller skriker på hunden, og jeg synes heller ikke at metodene Cesar bruker er slik. Han er rolig og dominant, og dytter hunden får å få oppmerksomhet når det trengs...men jeg har aldri sett ham verken klype eller skremme hunden. Canis har funnet et klipp der Cesar skal hjelpe med å sosialisere en hund som er farlig for andre hunder, og de mener han er i ferd med å kvele hunden. Jeg føler nesten som om de er mer interessert i å selge bøkene sine enn å faktisk ha en gyldig grunn til å kritisere, for en slik aggressiv hund trenger disiplin, ikke en klikker! Jeg siterer: "Tiltakene er basert på at Millan bruker sterke ubehag som kvelning med renneløkke, spark, klyp, truende gester, rykk i strupelenke og å tvinge hunden inn i unaturlige positurer. Nesten-besvimelser og utmattelse er også noen av metodene" Jeg ser ærlig talt ikke at han truer hunden på noe som helst måte...ja han har et strupebånd, men det må han ha for å kontrollere hunden så den ikke dreper andre hunder. "Spark"? Han dulter borti hunden med foten...akkurat som om jeg ville dultet borti en venn for å få oppmerksomhet om det var noe jeg ville de skulle være obs på. Det er for mange i dette landet som er alt for opptatt av å menneseliggjøre hunden, men det er og blir en hund; et dyr. En skal selvsagt ikke slå eller være voldelig mot hunden, men hunden skal vite sin plass i flokken. Jeg har brukt "SHJJJ" metoden på hunden min, med et påfølgende lite rykk i selen, og dette tok hunden med en gang. På EN dag stoppet han å dra i båndet. Kom det andre hunder så pleide han å kvele seg selv ved å dra seg bort til andre hunder, men med denne metoden så får jeg ham til å stå rolig til jeg tillater ham å hilse på andre hunder. Han er mye mer oppmerksom på meg ute, men jeg har da aldri vært stygg med ham. Så var det egentilig Cesar gjør galt?
Tabris Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Jeg har ikke sett programmet, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men generelt sett anser jeg Canis som både seriøst og fagmessig tungt (da spesielt tenker jeg på bladet som jeg bare nå nylig har sagt opp abonnementet på).
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 Her er klippet som canis har linket til. Har sett noen programmer med han, og synes generelt at han har mye fornuftig å si.
Tabris Skrevet 29. april 2008 #4 Skrevet 29. april 2008 (endret) Da har jeg sett det klippet som ble linket til, og må si jeg er ganske skeptisk. Jeg har ikke sett noe annet av ham, så jeg skal ikke uttale meg om ham på generelt grunnlag, men for meg så det ut som om han nærmest kvelte hunden ned i underkastelse, og jeg kan ikke forstå at dette skal lære hunden noe som helst (bortsett fra kanskje å roe seg med andre hunder for å unngå et slikt ubehag). Etter hva jeg vil tro (uten at jeg skal påberope meg å være noen form for hundeekspert), så er en hund som allerede har kommet til det stadiet av stress som den hunden var i, blokkert for læring eller å høre på hva eier har å si. Slikt må tas før hunden har opparbeidet seg slikt et stressnivå, når den fortsatt er i stand til å lytte. Å bruke kvelerhalsbånd og fysisk makt for å tvinge den i bakken når stressnivået er så høyt kan jeg ikke se kan bidra til noen stor læringsprosess. Endret 29. april 2008 av Tabris
Fun Light Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Jeg syns det virker som om han er veldig flink med hunder, jeg lærer noe nytt hver gang!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Jeg fikk en mail fra Canis her om dagen der de oppfordret til å skrive under på at "Hundehviskeren" på TVNorge måtte tas av luften fordi de mente at Cesar Millan mishandlet hundene... http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=215 Nå er jeg en som aldri utøver vold eller skriker på hunden, og jeg synes heller ikke at metodene Cesar bruker er slik. Han er rolig og dominant, og dytter hunden får å få oppmerksomhet når det trengs...men jeg har aldri sett ham verken klype eller skremme hunden. Canis har funnet et klipp der Cesar skal hjelpe med å sosialisere en hund som er farlig for andre hunder, og de mener han er i ferd med å kvele hunden. Jeg føler nesten som om de er mer interessert i å selge bøkene sine enn å faktisk ha en gyldig grunn til å kritisere, for en slik aggressiv hund trenger disiplin, ikke en klikker! Jeg siterer: "Tiltakene er basert på at Millan bruker sterke ubehag som kvelning med renneløkke, spark, klyp, truende gester, rykk i strupelenke og å tvinge hunden inn i unaturlige positurer. Nesten-besvimelser og utmattelse er også noen av metodene" Jeg ser ærlig talt ikke at han truer hunden på noe som helst måte...ja han har et strupebånd, men det må han ha for å kontrollere hunden så den ikke dreper andre hunder. "Spark"? Han dulter borti hunden med foten...akkurat som om jeg ville dultet borti en venn for å få oppmerksomhet om det var noe jeg ville de skulle være obs på. Det er for mange i dette landet som er alt for opptatt av å menneseliggjøre hunden, men det er og blir en hund; et dyr. En skal selvsagt ikke slå eller være voldelig mot hunden, men hunden skal vite sin plass i flokken. Jeg har brukt "SHJJJ" metoden på hunden min, med et påfølgende lite rykk i selen, og dette tok hunden med en gang. På EN dag stoppet han å dra i båndet. Kom det andre hunder så pleide han å kvele seg selv ved å dra seg bort til andre hunder, men med denne metoden så får jeg ham til å stå rolig til jeg tillater ham å hilse på andre hunder. Han er mye mer oppmerksom på meg ute, men jeg har da aldri vært stygg med ham. Så var det egentilig Cesar gjør galt? De som skriver under på en slik liste må være pga de liker å se sitt navn. Han kommer inn der hunder er feil oppdratt. Det han viser på klippet er ikke noe vold med hunden. Hunden må ovegi seg, samtidig får den klapp av han. Hva vil DU gjøre med en slik hund? Denne hunden er utrolig engstelig for andre hunder. Han får han til å forstå at ingen vil gjøre han noe vondt. Så hele programmet på tv og han fikk til hunden. Til eiers store glede. Trodde Canis var mer seriøs enn som så. jeg har stor hund som var vanskelig en periode og jeg var da tøffere enn som vist på dette klippet. Slutt og behandle hunden som barn.
mocci Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 (endret) Ja jeg forstår ikke den massive kritikken som rettes mot han. Jeg syns han er veldig flink med hunder og faktisk kommuniserer han på hundens premisser. Jeg er veldig enig i at vi mennesker tillegger hundene våre følelser og menneskelige relasjoner, jeg tar meg i å gjøre det selv også... tenker ofte at hunden min sikkert kjeder seg hvis den bare står rett opp og ned tilsynelatende uvirksom. Ja hunder er utrolig intelligente men de er fortsatt bare et dyr. Endret 29. april 2008 av mocci
Tabris Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Jeg reagerte ikke på det klippet fordi jeg menneskeliggjør hunden, men fordi jeg - utfra det jeg så - ikke synes det er den riktige måten å gå frem på. (At man er uenig i en treningsmetode betyr ikke automatisk at man menneskeligjør hunden).
Tabris Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Jeg har sett et par YouTube-videoer av ham nå, og lest bittelitt på Canis. Jeg er sånn sett enig i en del av tingene han sier (å behandle en hund som en hund, og ikke som et firbent barn - noe jeg alltid har ment selv er viktig. Hunden er mer en tam ulv enn den er en firbent baby). Men det er når jeg ser klipp som dette jeg begynner å bli skeptisk igjen. http://www.youtube.com/watch?v=fkovdvsWLS4 Jeg får det inntrykket at han går for raske og gammeldagse løsninger i stedet for å virkelig lese hundens finere kroppspråk og å ta den tiden det trenger. F.eks så er det helt tydelig at hunden viser dempende signaler når kameraet blir stukket oppi ansiktet på den, og da burde man virkelig kunne nok om hund til å respektere dette! (Hunden viser her klart at den ikke velger en aggressiv løsning for å fjerne det som truer, men den mildeste hunden faktisk kan, og det blir tolket som at her har treneren virkelig fått til en trygg og god hund på bare noen minutter!) Når det gjaldt det å ta fra den benet, så bruker han her også en ren overhøvlingsteknikk, og hunden virker gjennom hele videoen både anspent og usikker. Joda, det virker nok - hvis man nykker nok rundt halsen og henger over hunden, så vil de fleste hunder vise underkastelse, men hvor trygg hunden har blitt av en slik oppførsel er en helt annen sak.
Gjest Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 Oj, jeg tror jeg kommer til å bli dømt som rene hundemishandlere her om jeg sier hva jeg gjør, for å ikke glemme trennere og bøker som jeg har fulgt. Å legge en hund i bakken funker faktisk. Jeg har til nå opplevd to hunder av typen kamphund (altså store, sterke og ikke så lette å holde igjen for de som har prøvd) og hver gang de har blitt ille har jeg satt meg ned med de holdt de fast og fått de til å ligge der o.s.v. Alle har roet seg ned og de har hvertfall ikke hatt noe vondt av dette. Med tanke på hvordan folk lærer å takle hundene sine nå til dags (rykke i bånd, kjeft, skrike, sparke, slå, o.s.v.) så er vel hans metoder rene himmelen. En klikker kan gjøre stort lite med en hund som allerede har kommet over hakket hvor de kan gjøres om på. Om hunden har begynt å gå amok når han ser aldri så er det sjelden verken klikker eller godbiter funker. Han er kanskje litt hardhent innimellom, men ikke til den grad at han burde fjærnes fra tv. Han gir folk tips og viser hvordan man kan gjøre det, og det er bedre enn ingeting for de som ikke gidder å lære bikkja si noen ting og bare sitter hjemme og syter over at bikkja er dum.
Tabris Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 Den hunden som vises i den første videoen virket faktisk ikke aggressiv i det hele tatt, det er det verste. Den begynte først å sprelle og "skape seg" etter å ha blitt strupet og dratt hardt i båndet flere ganger av treneren. Jeg ser heller ikke at det nødvendigvis alltid er galt å legge en hund i bakken, men jeg reagerte mest på hvordan han selv nesten fremprovoserte uroligheten hos hunden, og flere ganger nesten kvelte/strupet den - i tillegg til at å legge en fremmed hund i bakken etter seks minutter ikke akkurat skaper den tilliten han snakker om. Jeg har sett flere klipp av ham på YouTube nå, og det virker som om han ofte "trener" hundene i ekstremt kort bånd, og de fleste han trener virker svært usikre, urolige og nervøse av mangel på mulighet til å komme seg unna situasjonen.
Gjest Infralove Skrevet 29. april 2008 #12 Skrevet 29. april 2008 (endret) Han er kanskje litt hardhent innimellom, men ikke til den grad at han burde fjærnes fra tv. Han gir folk tips og viser hvordan man kan gjøre det, og det er bedre enn ingeting for de som ikke gidder å lære bikkja si noen ting og bare sitter hjemme og syter over at bikkja er dum. Men det står jo at råda hans ikkje burde følgast utan tilsyn av ein hundetrenar. Reknar med at det er ein grunn til det. Eg veit at om eg hadde trudd at metodane til hundekviskraren funka, så hadde eg prøvd dei på min hund likevel. Og om eg er nok ikkje den einaste. Og sidan den advarselen er der, så er vel ikkje det ein bra ting om folk faktisk prøver seg på dei metodane. (Redigert: forandra på litt rare setningar.) Endret 29. april 2008 av Infralove
Alice Ayres Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 Jeg ser på Hudehviskeren fast, og synes ikke at metodene hans er brutale eller kan klassifiseres som hundemishandling. Det med de klippene virker brutale, tror jeg skyldes at de er tatt ut av sammenheng.
Gjest Piper Skrevet 29. april 2008 #14 Skrevet 29. april 2008 Jeg reagerte ikke på det klippet fordi jeg menneskeliggjør hunden, men fordi jeg - utfra det jeg så - ikke synes det er den riktige måten å gå frem på. (At man er uenig i en treningsmetode betyr ikke automatisk at man menneskeligjør hunden). Og siden du er uenig i denne treningsmetoden, vil jeg gjerne vite hva du ville ha gjort for å forhindre hunden i å eventuelt bite deg. For det er jo det denne hunden gjør, den holder på å bite han. Jeg er ikke alltid like enig i måten han trener hundene på, men jeg syns ikke den metoden var så gale.
Frey Skrevet 29. april 2008 #15 Skrevet 29. april 2008 Cesar Millan er utvilsomt en mann som kan mye om hund, men jeg er likevel ikke enig i alt han gjør. Rykking med pigghalsbånd er bl a noe av det jeg ikke liker. Jeg synes også han har noen merkelige ideer innimellom, som at en hund som går foran er dominant..
Titti72 Skrevet 29. april 2008 #16 Skrevet 29. april 2008 Jeg syns dette virket fornuftig, men tanke på rase/oppførsel. Han er jo ikke bare der de 3 minuttene klippet vises. Han fanger opp signalene raskt, og ser problemet, og kommer med en løsning. det er ikke 1 million forskjellige situasjoner/problemer med hunder. Det går som regel i de samme greiene. Det står jo på skjermen at dette ikke er noe uerfarene burde gå å gjøre med en kamphund, men hvis du ikke kan ta i bikkja di, så er alt så skakkjørt i utgangspunktet at alt må hjelpe. Det med å komme problemene i forkant (hysterisk/sinna når andre bikkjer kommer), funker dårlig. Bikkja ser/lukter hunden lenge før deg, og da har det allerede starte å kortslutte i hodet dens. Jeg ser det ofte på mine turer med hunden min. Noen ganger er underkastelse den løsningen som må velges fordi bikkja har bikka over (jeg vet det er eierens feil, men det er bikkja som må slite med det). Jeg syns ikke han kvelte bikkja til underkastelse. Jeg har sett flere pitbuller, som knapt nok kan løpe etter en ball 2 ganger, uten å pese så mye som det. Det er nok ikke "kvelningen" men opphisselsen som gjør at hunden peser som den gjør. Vist kan det se brutalt ut, men hadde moren til bikkja vært der så skal jeg love dere at dette hadde vært barnemat i forhold til hva hun hadde latt h*n gå igjennom! Hunden i det første klippet, syns jeg at viste klare ustabile tegn. Den var usikker, og hadde skikkelig "eiendelstrang". Det er bikkjer som bykster rett på for å forsvare tingene "sine", og det ville vært synd om den skulle fortsette med det. Jeg syns det er bedre at en fagperson kommer i 1-2 dager og ordner opp, en at en eier som knapt har giddet og gått på annet en valpekurs selv skal prøve å fikle det rett igjen. For å løse et problem så må man jo framprovosere en "farlig" situasjon, så at han "måtte" gjøre det her i klippene er for meg en selvfølge. At hunden trenes i kort bånd, skjønner jeg. Det er vanskelig å korrigere en hund hvis båndet og hunden er 3 meter unna. Tror også det er tryggere for hunden å være tett på et menneske, en "alene" i situasjonen. At han løser disse problemene så raskt og greit syns jeg er et pluss og viser at han gjør noe riktig. Mange prøver selv å få til ting, og kjøper f.eks. klikkerboka, leser forordet og "mekker til" en klikkeroppdragelse utifra "egne erfaringer og sunt vett". Kan det bli verre en det? Jeg fikk også mailen til Canis, og jeg syns det var rart at det sto mer om bøkene jeg burde kjøpe gjennom dem, og hva jeg skulle gjøre hvis jeg ikke klarte å bestille gejnnom nettbutikken, var ganske så suspekt og provoserende. Jeg signerte ikke, og jeg sendte den i retur og sa at dette faktisk hjelp disse hundene til å få et bedre liv. Så hva er da problemet? De viser ikke hunder med småproblemer i programmet, men skikkelige caser hvor eieren selv aldri hadde klart å få til en løsning.
Tabris Skrevet 29. april 2008 #17 Skrevet 29. april 2008 (endret) Og siden du er uenig i denne treningsmetoden, vil jeg gjerne vite hva du ville ha gjort for å forhindre hunden i å eventuelt bite deg. For det er jo det denne hunden gjør, den holder på å bite han. Jeg er ikke alltid like enig i måten han trener hundene på, men jeg syns ikke den metoden var så gale. Grunnen til at den hunden prøver å bite ham, er fordi treneren struper, nykker og drar i båndet. Du ser at hunden etterhvert blir villere - ikke fordi den vil bort til den andre hunden, men fordi den vil bort fra treneren og det ekstremt stramme båndet. Så hva ville jeg gjort for at den hunden ikke skulle bite meg? Latt være å ha på den strupebånd som gikk rundt strupen og øret og nykke hardt i det gjentatte ganger hadde vært mitt første bud. Endret 29. april 2008 av Tabris
Titti72 Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 Grunnen til at den hunden prøver å bite ham, er fordi treneren struper, nykker og drar i båndet. Du ser at hunden etterhvert blir villere - ikke fordi den vil bort til den andre hunden, men fordi den vil bort fra treneren og det ekstremt stramme båndet. Så hva ville jeg gjort for at den hunden ikke skulle bite meg? Latt være å ha på den strupebånd som gikk rundt strupen og øret og nykke hardt i det gjentatte ganger hadde vært mitt første bud. Men det hadde ikke løst noen ting. Hunden hadde vært like gal neste gang den møtte en annen hund. Problemet må løses, og klarer han det på en dag, så tror jeg de "traumene" hunden utsettes for den dagen, er bedre en årevis med skriking, rykking i båndet og "fiffige" løsninger.
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. april 2008 #19 Skrevet 30. april 2008 Grunnen til at den hunden prøver å bite ham, er fordi treneren struper, nykker og drar i båndet. Du ser at hunden etterhvert blir villere - ikke fordi den vil bort til den andre hunden, men fordi den vil bort fra treneren og det ekstremt stramme båndet. Så hva ville jeg gjort for at den hunden ikke skulle bite meg? Latt være å ha på den strupebånd som gikk rundt strupen og øret og nykke hardt i det gjentatte ganger hadde vært mitt første bud. Nå var det vel ikke den hunden som prøvde å bite han? Eller har jeg gått glipp av noe? Ellers så synes jeg egentlig ikke at den hunden så ekstremt aggresiv ut sånn som de sa, men mulig det er vanskelig å dømme når man ser det i en liten utgave uten høytalere på pc.
Gjest Melly Skrevet 30. april 2008 #20 Skrevet 30. april 2008 Må si at jeg synes Canis har veldig mye vas å by på. De har masse korselige ting å sitte å lese på, men så veldig mye dybde og fagkunnskap virker det ikke som de har. Er helt enig at en ALDRI skal gjøre en hund vondt, men hunder lærer på litt andre måter en mennesker gjør. Hunderaser er forskjellige og noe er veldig myke hunder som bare trenger et litt skarpt blikk og ett nei for å gi seg, mens andre trenger litt mere motstand for å gi seg. Har for det meste hat rotwiller og fuglehund selv. Rotwiller er veldig sta hunder, plus at de er sterke og eieren trenger å ha kontrol på de. Vi passet på at våre rotwiller valper altid hviste hvem som var sjefen. Når de kom i ungdomsårene så var ofte behovet for å ta tak i haldsbåndet og dra de på plass nødvendig. Også det å gå ned på kne for nesten å gnurre til de for at de skulle ta hintet. Alle våre fuglehunder har vært myke hunder. De er vimsete og urolige men de behøver aldri noe mer en en litt streng beskjed for å lye. Ser ikke noe galt i det Cesar gjør på videoen. Her er det mennesker som har oppdratt hunden til å tro den er alfaen i flokken og da trengs det mer en ett nei for å rette opp det. Kan ikke si at det ser ut som han kveler hunden? Når vi fikk den ene setter hunden vår 12 mnd gamel så var hun ikke flink til å gå i bånd. Hun dro som bare det i begynnesen og heste som en gammel mann med kols.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå