Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #81 Skrevet 18. april 2008 Takk for informasjonen, men jeg vet... Og det er heller ikke 21 barn på en småbarnsavdeling... til informasjon Det spiller ingen rolle. Dersom det var seks toåringer på denne turen, så skulle det ha vært 2-3 ansvarlige for denne gruppen. Så hva gikk galt tror du? ALle skjønner jo at gjengen som var ute denne dagen tok alfor lett på telleoppgaven sin. Jeg hadde garantert byttet barnehage, og jeg er selv ped leder i en.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #82 Skrevet 18. april 2008 Det er vel ikke irrelevant. Man bør se hele bildet før man kritiserer noe. Og da tenker jeg ikke på den spesifikke saken denne tråde startet med, men kritiseringen av de imbesile, uintilligente "barnehagetantene" og deres ledere. Nei, det er uansett utilgivelig, det finnes ikke en eneste ting som kan unnskylde at de glemte igjen et lite barn i skogen. sånt skal ikke skje, og skjer det så er det fordi noen er uegnet i jobben sin.
Paradokset Skrevet 18. april 2008 #83 Skrevet 18. april 2008 Slike inlegg som dette syns jeg faktisk ikke hører hjemme noen steder. Hva vet du om hvem som var med barna ut? Det kan godt være styreren for alt det du vet, eller ped-lederen, eller fagarbeideren likeså som assistenten som også aller mest sannsynlig tjener mer enn 200 000.... Du skjønte poenget? Barnehageansatte er såvidt jeg vet en av de mest underbetalte yrkesgruppene i Norge. Innlegget var en kommentar til de som hylte opp om at de ansatte burde "straffes". Om du skal pålegge de barnehageansatte ytterligere ansvar så ser jeg for meg at det etterhvert ikke finnes så mange barnehager her i landet. Dette er en feil som ikke skal skje, på lik linje som at sykepleiere ikke skal gjøre feil under medisinering. Allikevel skjer begge deler. Og man trenger rutiner for hva som skal skje i slike situasjoner. Det er helt klart menneskelig å feile, men vi skal alltid strebe etter å unngå dem. Og barnehagen tok dette på alvor og hadde et møte rett etterpå for å skjerpe rutiner etc?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #84 Skrevet 18. april 2008 Om du skal pålegge de barnehageansatte ytterligere ansvar så ser jeg for meg at det etterhvert ikke finnes så mange barnehager her i landet. Det minste man må kunne forlange av barnehageansatte er vel at de klarer å holde orden på hvor ungene er... Eller er det for mye å forlange at de er ansvarsfulle?
Paradokset Skrevet 18. april 2008 #85 Skrevet 18. april 2008 Det minste man må kunne forlange av barnehageansatte er vel at de klarer å holde orden på hvor ungene er... Eller er det for mye å forlange at de er ansvarsfulle? Og den enkleste måten å gjøre dette er å holde alle sammen innesperret på et rom hele dagen. Aldri i livet tatt dem med på tur ut i alle fall. Det hadde i alle fall jeg gjort om jeg hadde vært barnehageansatt og risikert de drakoniske straffetiltakene som foreslås her(jeg ville sannsynligvis aldri tatt jobben i utgangspunktet)
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #86 Skrevet 18. april 2008 Og den enkleste måten å gjøre dette er å holde alle sammen innesperret på et rom hele dagen. Aldri i livet tatt dem med på tur ut i alle fall. Det hadde i alle fall jeg gjort om jeg hadde vært barnehageansatt og risikert de drakoniske straffetiltakene som foreslås her(jeg ville sannsynligvis aldri tatt jobben i utgangspunktet) Jeg synes du bagatelliserer hendelsen, det må gå an å ha to ting i hodet samtidig (gå på tur og passe på barna) selv for barnehagetanter
Paradokset Skrevet 18. april 2008 #87 Skrevet 18. april 2008 Jeg synes du bagatelliserer hendelsen, det må gå an å ha to ting i hodet samtidig (gå på tur og passe på barna) selv for barnehagetanter Jeg synes vi som foreldre og samfunn bør begynne å tenke litt over hva vi forventer. Vi setter barna våre bort til en yrkesgruppe med lite utdannelse og minimalt med lønn - samtidig som vi forventer plettfri oppfølging og at de påtar seg alt ansvar.
HeleneHarepus Skrevet 18. april 2008 #88 Skrevet 18. april 2008 Jeg synes du bagatelliserer hendelsen, det må gå an å ha to ting i hodet samtidig (gå på tur og passe på barna) selv for barnehagetanter Uttrykket "barnehagetanter" er nedlatende. Synes det sier mye om en debattant hvordan hxn uttrykker seg. Denne saken er en vekker for flere enn de som glemte 2 åringen. Det er en vekker for oss foreldre, for assistentene, pedagogiske lederne, styrerne og kanskje en gylden mulighet til å sette større fokus på emnet ved at det blir mer lukrativt lønnsmessig å jobbe i en barnehage slik at de beste blir rekruttert. I mine øyner er dette en lei sak med en god utgang. Synes barnehagen har lagt seg flat, og mer kan de ikke gjøre. Å sparke folk har ingen hensikt; for få vil vel være mer påpasselig med dette enn de innvolverte. Å ta ut barnet av barnehagen, ville jeg heller ikke gjort da barnet da mister alle vennene sine og sin hverdag. Ikke bare fryd og gammen det heller. Så vidt jeg husker å ha lest, skrev de i avisen at moren til 2 åringen ikke ville ta barnet ut av barnehagen. La oss bare håpe at hun tenker selv, følger egen magefølelse og ikke er en bruker av Kg og ser hva enkelte får seg til å skrive. For her er det mye heksejaktmentalitet gitt.
HeleneHarepus Skrevet 18. april 2008 #89 Skrevet 18. april 2008 Ny sak: Reddet kamerat fra drukningsdøden http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3482505.ece Kanskje det er samme som debatterer her, som er gjester her på Kg? HVOR VAR LIVVAKTA. Hvis læreren hadde gjort en god innsats hadde han ellere hun fulgt med og det hadde ikke vært noen ulykke! Hva er alternativene? Skal barnehageansatte/lærere/trenere etc aldri tørre ta barna våre med på en tur ut av polstrede rom i redsel for tenk om? Eller skal vi kunne bruke sunn fornuft og innse at ulykker kan skje? Barn kan bli gjenglemt? Skalpellen kan ligge igjen etter en operasjon? Feil medisin kan bli gitt? En melkeallergiker kan få i seg melk ved et uhell? Glutenbunn istedet for glutenfri bunn til personen med cøliaki. Bremsene kan svikte på sykkelen/bilen/bussen. Hesten kan løpe løpsk. Shit happens. Må vi alltid ha et hode å hogge av? Og dersom ja; hvorfor med tanke på at det er som regel menneskelig feil som gjør at uhell skjer?
Harlekin Skrevet 18. april 2008 #90 Skrevet 18. april 2008 Javel, så du mener at jeg skal godta at barnehagepersonalet iblant glemmer ungen min i skogen? Drit og dra, kan de ikke passe barnet mitt så bør de finne seg en annen jobb. I kassa på Rimi kan de forhåpentligvis ikke gjøre så stor skade. Eller på et lager eller noe. Men i nårheten av BARN skal de ikke være, om de ikke har basisegenskaper som å PASSE PÅ BARNET! Ville NOEN av disse ha glemt sitt eget barn i skogen? Tenk litt over det du... Det er faktisk et innlegg i denne tråden der noen foreldre nettopp glemte igjen barnet sitt - og innleggeren mente at disse foreldrene var verdens beste! Feil skjer selv med verdens beste forelder og barnehageansatt. Tenk litt over det, du ...
Gjest gammelost Skrevet 18. april 2008 #91 Skrevet 18. april 2008 Følelsene sier at hadde det vært mitt barn hadde jeg antakeligvis gått til krig mot barehagen og dens øvrighet, anmeldt hele bunten,- og forlangt oppsigelser. Jeg må si meg enig her. Det er greit å stå på sidelinja og være avslappet når det ikke berører en selv, men hvor mange her kan med hånden på hjertet si at de hadde vært like avbalanserte hvis det gjaldt ens eget barn? Iallefall ikke jeg.
Harlekin Skrevet 18. april 2008 #92 Skrevet 18. april 2008 Jeg må si meg enig her. Det er greit å stå på sidelinja og være avslappet når det ikke berører en selv, men hvor mange her kan med hånden på hjertet si at de hadde vært like avbalanserte hvis det gjaldt ens eget barn? Iallefall ikke jeg. Akkurat det tror jeg du har helt rett i. Svært få klarer å forholde seg objektiv når det gjelder egne barn. Jeg har ikke problemer med å forstå det, og tipper at jeg kommer til å bli akkurat sånn selv. Men, når disse foreldrene ikke klarer å stoppe følelsene fra å ta overhånd, så må noen andre som klarer å forholde seg rolig og objektiv ta avgjørelsene som det er snakk om i denne tråden.
la Flaca Skrevet 18. april 2008 #93 Skrevet 18. april 2008 Ettersom personalet unngikk å følge regelverket to ganger her vil jeg si at hendelsen er noe som bør slås hardt ned på. Barna ble ikke talt opp da barnehagen forlot skogen, og heller ikke da de kom tilbake til barnehagen igjen. Dette er dobbelt brudd på reglementet i barnehagen, og jeg mener absolutt at det bør vurderes oppsigelse av de ansvarlige ansatte i en sånn situasjon. Slik fungerer det faktisk i alle andre stillinger der noen har opptrådt såpass uaksomt som dette. Følgene dette kunne fått er også noe man skal ta med i beregningen, dette kunne fort endt i døden for toåringen.
Paradokset Skrevet 18. april 2008 #94 Skrevet 18. april 2008 Dette er dobbelt brudd på reglementet i barnehagen, og jeg mener absolutt at det bør vurderes oppsigelse av de ansvarlige ansatte i en sånn situasjon. Nå finnes det nok av eksempler fra helsevesenet hvor kirurger etc indirekte har medvirket til dødsfall uten at de har blitt fratatt autorisasjon. Det er menneskelig å feile og derfor er det sjelden oppsigelse(eller i verste fall straffeforfølgelse) vurderes før det faktisk er snakk om grov uforstand eller bevisst forsømmelse av plikter, og da gjerne gjentatte ganger. Jeg skjønner jo godt at helt andre krav skal gjelde for en overbetalt og privilegiert gruppe som barnehageansatte.....
Carebear1 Skrevet 18. april 2008 #95 Skrevet 18. april 2008 Alle som selv har barn er klar over at uhell ikke kan hindres 100 %. Barna faller og slår seg, da detter ned trappa ved et uhell, eller de faller på ski og brekker armen, til tross for at alt nødvendig sikkerhetsutstyr er på plass. Mange foreldre har også opplevd å miste barna av syne i butikker o.l., selv om de er aldri så påpasselige! Når foreldre flest slik "feiler", hvorfor i all verden er det da så skandaløst ansvarsløst av barnehageansatte å feile på akkurat den samme måten? Barnehageansatte har i tillegg vesentlig flere barn å holde øye en de fleste foreldre, og likevel forventer man feilfrihet?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #96 Skrevet 18. april 2008 Det er faktisk et innlegg i denne tråden der noen foreldre nettopp glemte igjen barnet sitt - og innleggeren mente at disse foreldrene var verdens beste! Feil skjer selv med verdens beste forelder og barnehageansatt. Tenk litt over det, du ... Fint det, la meg passe barnet ditt. SKulel jeg være uheldig å slippe det ute av syne et øyeblikk, slik at det ramler i dammen og drukner, så får du bare ha meg unnskyldt... Tulling, du hadde aldri tilgitt det, skjønner du
Gjest Mayamor Skrevet 18. april 2008 #97 Skrevet 18. april 2008 Jeg tør påstå der finnes flere inkompetente foreldre enn inkompetente barnehageannsatte.
Carebear1 Skrevet 18. april 2008 #98 Skrevet 18. april 2008 Jeg tør påstå der finnes flere inkompetente foreldre enn inkompetente barnehageannsatte. 1
Harlekin Skrevet 18. april 2008 #99 Skrevet 18. april 2008 Fint det, la meg passe barnet ditt. SKulel jeg være uheldig å slippe det ute av syne et øyeblikk, slik at det ramler i dammen og drukner, så får du bare ha meg unnskyldt... Tulling, du hadde aldri tilgitt det, skjønner du Vet du hva, jeg håper (kan jo ikke garantere reaksjonen min, ettersom jeg ikke har vært i denne situasjonen) at jeg, tross i all sorg og smerte, hadde forstått at du ikke gjorde det med vilje, og var forferdelig lei for det som hadde skjedd. Det kan godt hende det hadde tatt meg en stund, men jeg tror jeg hadde klart å tilgi deg. Jeg forstår nemlig at det går an å gjøre forferdelige feil som menneske, men likevel ikke være et dårlig menneske.
Gjest Gjest_Thomas_* Skrevet 18. april 2008 #100 Skrevet 18. april 2008 Etter å ha lest denne tråden er jeg forbauset over at det ikke er noen som har ropt ut at barnets mor burde anmeldes til barnevernet fordi hun har valgt å la barnet være hos de grusomme barnehageansatte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå