Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #41 Skrevet 17. april 2008 Så lenge slike mennesker som deg sprer rundt seg med så mye drit og usannheter om en så stor yrkesgruppe, så er det kanskje ikke så rart at det er mange som skyr å arbeide i barnehage???? Jeg jobber selv i barnehage, er fagarbeider og er stolt over den jobben jeg gjør. Jeg ser at det jeg bidrar med er med på å forme barna til de voksne menneskene de en gang skal bli. Og det er veldig tilfredstillende for meg å se at det jeg gjør har innvikning. For det ser jeg. Hver eneste dag. Jeg har jobbet flere steder etter at jeg var ferdig med utdanningen, og har tatt annen utdanning også i mellomtiden. men jeg har nå fallt tilbake på mitt yrke som barne og ungdomsarbeider fordi det er utrolig givende. Syns det er synd om folk bruker tid og energi på å høre på slike som deg. Det går utover barna dine.... De fortjener det beste, ikke sant? Selv om du nå kanskje er sint pga det som har skjedd i denne barnehagen så betyr ikke det at det er slik på alle barnehager. Det som riktignok er likt for alle barnehager er at det heldigvis er mennesker og ikke roboter som jobber der. Dvs at feil kan skje, til tross for alle rettningslinjer og mulige forhåndsregler man måtte ha. Selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at slike feil som dette aldri i verden hadde skjedd. Det er jo helt forferdelig, og jeg kunne aldri tilgitt meg selv om det hadde skjedd på min utflukt..... Der for teller, og teller jeg når vi er på tur. Både når vi går, er på stedet vi gikk til, når vi går tilbake og når vi har kommet tilbake. Om du selv har barn i barnehage foreslår jeg at du tar det opp med de som jbber der om hvilke rutiner de har for slike ting. Hva barnehagen din gjør for å unngå at slike ting kan skje..... Jeg tror alle barnehagene går gjennom sine rutiner i disse dager etter denne hendelsen, for å se om dette er noe som kunne skjedd hos dem. Jeg kunne sikkert skrevet utrolig mye mer om dette temaet, men jeg tror det er grunnleggende at det er sunt med kritikk etter en slik hendelse. Og det bør helt klart få konsekvenser av en eller annen art. Hva denne konsekvensen går ut på er heldigvis ikke opp til oss å bestemme..... Det jeg også vil si er at det også er sunt å tenke litt før man snakker.....
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #42 Skrevet 17. april 2008 Man må selvsagt ta ansvar for de feilene man gjør. En kirurg kan for eksempel miste retten til å praktisere hvis feilen h*n gjorde var uaktsom. Og en toppleder i en bedrift må gå hvis h*n gjør en stor blunder. Det er ikke noe annerledes for barnehageansatte. Bortsett fra at den som er toppleder i en stor bedrift får fallskjerm når han eller hun må gå for å ha gjort en dårlig jobb, men det får ikke en barnehageansatt. Får vondt inni meg når jeg leser slike saker. Det skulle absolutt ikke skjedd med tanke på hva som kunne hendt. Men, hvis de ansatte ellers gjør en GOD jobb og dette var en engangstilfelle, kan jeg ikke se det er grunn til å anmelde hendelsen. Det blir litt følelsesmessig fra familiens side. Prøv heller å få en god dialog med de ansatte. Jeg vil tro de ansatte har fått seg en real støkk av denne hendelsen, og er nøye med å telle barn neste gang de er på tur.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #43 Skrevet 17. april 2008 dette er vel et godt eksempel på at voldsom barnehageutbygging er en uting... mange ukompetente og uengasjerte ansatte i barnehager, desverre. men hva gjør man når barnehagene fylles av barn, men ingen vil jobbe der? da blir det litt så-som-så da! IKKE kritikk av barnehageansatte, men systemet og holdninger(politiske sådann)! i dette tilfellet sansynligvis: assistenter med liten erfaring-ingen førskolelærer/ped.leder med, alt for mange barn, sykdom og fravær blandt personalet, null og niks vikarbudsjett= grei dere så godt dere kan. resultat: stress, uoversiktelig og kaotisk for alle. og sikkert helt forferdelig for alle parter innvolvert. *grøss* Her syns jeg faktisk du lager en hvilepute for de ansatte jeg... Jeg har ofte vært på utflukt sammen med en annen assistent eller fagarbeider. (er fagarbeider selv) Og vi kan da telle like godt som en førskolelærer. Det er jo det som er hele poenget i denen saken. At personalet ikke har hatt oversikten når de skulle ha hatt det.....!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #44 Skrevet 17. april 2008 Som ped leder er jeg faktisk ganske rystet over at de glemte en 2 åring igjen i skogen ( vi teller ALLTID over ALLE - MEN jeg er ekstra påpasselig ovenfor de yngste av naturlige årsaker. At de ikke merket det etter å ha kommet til barnehagen en gang synes jeg er kritikkverdig. Samtidig er vi alle bare mennesker...
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #45 Skrevet 17. april 2008 For noe tull, slikt skjer da innimellom det også. Kjenner personlig til et eksempel der en pasient måtte insistere på å IKKE ta medisinen, fordi den var feil, men sykepleier stod på sitt og sa den var riktig. Resultat: feil medisin som potensielt kunne gjort stor skade. Ja, jeg har hørt om mange slike tilfeller jeg også!! Så det blir gjort feil overalt! Jeg er i allefall ingen feilfri person. Jeg gjør feil hver dag, små som store. :-))
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #46 Skrevet 17. april 2008 (endret) Det virker som om holdningen er "de skal bare være barnevakter, så det er ikke nøye hva slags personer det er". Imidlertid så er det et snev av sannhet i dette. For HVOR vanskelig er det egentlig å leke med Lego hele dagen? Det ENESTE de må passe på er barna og deres sikkerhet, men selv ikke det greier de. Går man forbi en barnehage i utetiden, så er det 99% sjangse for at de ansatte står sammen og kakler som en hønseflokk i stedet for å se etter barna. Og på tross av dette VÅGER de å mase om høyere lønn! De skulle heller ha hatt LAVERE lønn helt til de greier å skjerpe seg. Jeg ser det er mange som føler seg truffet og har behov for å gå i forsvar i denne tråden. KG er tydeligvis hjem for en god del inkompetente barnehagetanter. dette er en spøk? hvis du tror det eneste man gjør i en barnehage er å leke med lego tror jeg du må sette deg inn i hva man egentlig gjør i pedagogiske institusjoner... og kanskje se hva "lek" er og hva slags arbeid og kunnskap det kreves for en voksen å "leke" i den sammenheng. og det å "skravle sammen" i utetiden er en dyd av nødvendighet, kjære deg. antall barn i barnehagene øker, mens tid til samtale minker for de ansatte. for å kunne gi barna oppfølging og tilpassede utfordringer må man faktisk bruke den lille tiden som er til samtale, slik at man sikrer at ingen faller utenfor, overses, gis store nok utfordringer i hverdagen osv. og.. dersom du mener barnehagene tilbyr et ræva opplegg i utgangspunktet tror jeg ikke det vil bedres om lønna settes ned... om ditt syn begrunnes gjennom overskrifter fra førstesider på VG så forstår jeg deg, selvfølgelig! jeg har ingen familiær tilhørighet til noen av barna der jeg jobber, ergo jeg heter ikke tante. Endret 18. april 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #47 Skrevet 17. april 2008 dette er en spøk? hvis du tror det eneste man gjør i en barnehage er å leke med lego tror jeg du må sette deg inn i hva man egentlig gjør i pedagogiske institusjoner... og kanskje se hva "lek" er og hva slags arbeid og kunnskap det kreves for en voksen å "leke" i den sammenheng. og det å "skravle sammen" i utetiden er en dyd av nødvendighet, kjære deg. antall barn i barnehagene øker, mens tid til samtale minker for de ansatte. for å kunne gi barna oppfølging og tilpassede utfordringer må man faktisk bruke den lille tiden som er til samtale, slik at man sikrer at ingen faller utenfor, overses, gis store nok utfordringer i hverdagen osv. og.. dersom du mener barnehagene tilbyr et ræva opplegg i utgangspunktet tror jeg ikke det vil bedres om lønna settes ned... om ditt syn begrunnes gjennom overskrifter fra førstesider på VG så forstår jeg deg, selvfølgelig! jeg har ingen familiær tilhørighet til noen av barna der jeg jobber, ergo jeg heter ikke tante. Godt sagt! :bukke:
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #48 Skrevet 17. april 2008 Her syns jeg faktisk du lager en hvilepute for de ansatte jeg... Jeg har ofte vært på utflukt sammen med en annen assistent eller fagarbeider. (er fagarbeider selv) Og vi kan da telle like godt som en førskolelærer. Det er jo det som er hele poenget i denen saken. At personalet ikke har hatt oversikten når de skulle ha hatt det.....! ikke meningen overhode! har ofte vært på turer uten utdannet personale, går selvfølgelig supert! ikke ment som det er en hvilepute, på noenmåte! en god assistent/fagarbeider er alfaomega for å få en avdeling til å fungere(min mening ) det jeg prøver å peke på er at det er fryktelig mange føringer for tida. pga politikk og økonomi strekkes man uholdbart langt, og vi har jo strengt tatt ikke noe valg! skal ikke uttale meg om denne spesifikke saken, men på en generelt grunlag må jeg si dette burde ses på som et stikk til politikere både kommunalt og sentralt om at nok er nok!
lunina Skrevet 17. april 2008 #49 Skrevet 17. april 2008 Det kommer kanskje ut av det blå, men TENK PÅ BARNA I AFRIKA! Over alt i hele verden er det barn som lider, både av sykdommer, sult og fyskisk/psykisk vold - HVER ENESTE DAG! Tenker dere ikke på at det den lille ungen der opplevde er barnemat i forhold til andre situasjoner? Hvorfor skal dere absolutt saksøke og sparke folk som faktisk gidd å ta en drittjobb for å passe de bortskjemte drittungene deres? Norske foreldre er til å få i halsen. Synes synd i barna..
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #50 Skrevet 17. april 2008 (endret) Det virker som om holdningen er "de skal bare være barnevakter, så det er ikke nøye hva slags personer det er". Imidlertid så er det et snev av sannhet i dette. For HVOR vanskelig er det egentlig å leke med Lego hele dagen? Det ENESTE de må passe på er barna og deres sikkerhet, men selv ikke det greier de. Går man forbi en barnehage i utetiden, så er det 99% sjangse for at de ansatte står sammen og kakler som en hønseflokk i stedet for å se etter barna. Og på tross av dette VÅGER de å mase om høyere lønn! De skulle heller ha hatt LAVERE lønn helt til de greier å skjerpe seg. Jeg ser det er mange som føler seg truffet og har behov for å gå i forsvar i denne tråden. KG er tydeligvis hjem for en god del inkompetente barnehagetanter. Hehe, du er tydeligvis en kverulant som liker å terge opp folk. Det er ikke mulig å ha så rare synspunkt! "Ha en fin dag", ser ut som du trenger en liten hyggelig hilsen. Kan være fare for at det smitter over - pass på!! Endret 18. april 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #51 Skrevet 17. april 2008 Alle papirer blir sjekket, også politiattester. Kan være enig i at det ikke er alltid er kompetente voksne som arbeider med barn. Med det mener jeg at det er ikke alle som klarer "å se barns behov" MEN vi er obs og kan luke fort ut dem som ikke passer. Og det gjør vi!
Gjest Gjest_Tessa_* Skrevet 17. april 2008 #52 Skrevet 17. april 2008 og det å "skravle sammen" i utetiden er en dyd av nødvendighet, kjære deg. antall barn i barnehagene øker, mens tid til samtale minker for de ansatte. Utetiden er ikke en tid hvor ansatte skal stå i en klynge og skravle om den siste sydenturen, kakeoppskrifter eller at venninna til søsteren til mannen er utro. De skal være der for å passe på barna. Enda verre er det at barna ofte sendes ut uten at det er voksne til stede. Senest i forrige uke fant jeg min sønn på 2 år stående på trappa hjemme da jeg kom fra butikken. Nå bor jeg heldigvis bare 2-300 meter fra barnehagen, men ting kan alikevel skje om jeg så bare bodde 50 meter fra barnehagen. Dette er ting som overhodet ikke skal forekomme! Meeen, så lenge de ansatte får sin kvalitetstid sammen, så er jo ikke det nøye med barna.
Gjest barnehageansatt Skrevet 17. april 2008 #53 Skrevet 17. april 2008 Utetiden er ikke en tid hvor ansatte skal stå i en klynge og skravle om den siste sydenturen, kakeoppskrifter eller at venninna til søsteren til mannen er utro. De skal være der for å passe på barna. Enda verre er det at barna ofte sendes ut uten at det er voksne til stede. Senest i forrige uke fant jeg min sønn på 2 år stående på trappa hjemme da jeg kom fra butikken. Nå bor jeg heldigvis bare 2-300 meter fra barnehagen, men ting kan alikevel skje om jeg så bare bodde 50 meter fra barnehagen. Dette er ting som overhodet ikke skal forekomme! Meeen, så lenge de ansatte får sin kvalitetstid sammen, så er jo ikke det nøye med barna. Det høres ut som om du heller burde lære sønnen din litt om grunnleggende oppførsel slik at han holder seg der han skal være. Alle foreldre burde ha blitt pålagt å tilbringe en uke i en barnehage slik at de får se hva vi har å slite med. Barnehagene er fulle av drittunger, og barn er ofte et speilbilde av sine foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #54 Skrevet 17. april 2008 Utetiden er ikke en tid hvor ansatte skal stå i en klynge og skravle om den siste sydenturen, kakeoppskrifter eller at venninna til søsteren til mannen er utro. De skal være der for å passe på barna. Enda verre er det at barna ofte sendes ut uten at det er voksne til stede. Senest i forrige uke fant jeg min sønn på 2 år stående på trappa hjemme da jeg kom fra butikken. Nå bor jeg heldigvis bare 2-300 meter fra barnehagen, men ting kan alikevel skje om jeg så bare bodde 50 meter fra barnehagen. Dette er ting som overhodet ikke skal forekomme! Meeen, så lenge de ansatte får sin kvalitetstid sammen, så er jo ikke det nøye med barna. tja... var nettopp dette jeg prøvde å få fram at man ikke gjør. det er da vi som voksne i barnehagen har mulighet til å diskutere barna, utfordringer og løsninger i hverdagen. skal ikke si noe om hvordan det gjøres i andre barnehager, men vil tro tidsproblematikken er det samme der. er det ikke noe å diskutere bruker vi tid med barna, ikke de andre voksne i utetiden! at du fant ditt barn hjemme, i barnehagetiden, er en annen sak. helt forferdelig, og noen har tydeligvis ikke gjort jobben sin!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #55 Skrevet 17. april 2008 Alle foreldre burde ha blitt pålagt å tilbringe en uke i en barnehage slik at de får se hva vi har å slite med. Barnehagene er fulle av drittunger, og barn er ofte et speilbilde av sine foreldre. Er det noen som burde ha tilbragt en uke i en barnehage, så er det politikerne som hele tiden forsøker å få inn flere unger på færre voksne. På småbarnsavdelinga i den lokale barnehagen er de nå 11 unger på 3 voksne. Enda snakkes det om nedskjæringer i arbeidsskokken. Det siste utsagnet ditt sier mye mer om deg en eventuelle "drittunger" som måtte finnes på din vei. En ting er iallefall sikkert; jeg ville ikke hatt deg som ansvarsperson for mine barn.
Rotehøna_21 Skrevet 17. april 2008 #56 Skrevet 17. april 2008 Jeg er en assistent i en barnehage og trives veldig godt med det. Jeg klarte desverre ikke fagprøven, men det av personlige grunner. Alikevel klarer jeg å telle hvor mange barn vi er til enhver tid. Klarer som regel alltid å telle til 20 (da det er 20 barn på avdelingen).. Jeg må innrømme at da vi er ute så tar jeg gjerne en prat med de andre annsatte, men jeg glemmer ikke barna for det. Jeg har alltid oversikt og følger alltid med. Skjer det noe, så iler jeg jo bort for å hjelpe eller trøste eller hva som trengs, og venter ikke til jeg har sagt ferdig en setning. Men selvfølgelig sitter jeg jo mest med barna og gjør noe med dem.. Det er ikke alltid bare bare å jobbe i barnahge.. Det er jo mye man må huske, mye man må passe på, og man må jo være utrolig tålmodig, og det er en del viltre og frekke unger. Barnehage yrket en lett jobb i forhold til mange andre jobber vil jeg tro, så kanskje derfor det jobber mye rart der.. Man tror kanskje man klarer det, men så er man kanskje ikke så god på det alikvel.. Selvfølgelig, en hendelse som dette skal jo ikke skje. Men hva hvis de hadde telt, og snudde seg bort i 3sek. De små tassene er utrolig raske, og forsvinner fort ut a syne. Det skal ikke mange sekundene til.. Desverre så feiler vi alle mann, hvertfall de fleste av oss. Sånn det er å være menneske desverre.. Jeg elsker jobben min, syns det er utrolig givende å jobbe med barna og følge deres utvikling og det gir meg en utrolig stor glede. Hadde dette hendt meg, Hadde jeg vært utrolig flau og hatt det vondt inni meg. Så tror nok ikke de glemmer noen barn igjen ..
Gjest Gjest-M- Skrevet 17. april 2008 #57 Skrevet 17. april 2008 Å si at barnehagen er full av drittunger, tyder på et forkastelig menneskesyn. Hvis man som omsorgsperson begynner å se på barna som et problem, er man i feil yrke. Som pedagog og voksenperson er det mitt ansvar å analysere MIN atferd for å se hva jeg kan gjøre for å hjelpe barn med atferdsvansker. Måten man møter barnet på, snakker med det på, sin egen rolle i det hele, er selve grunnlaget for god pedagogikk. Jeg som voksen kan ikke forvente at et barn plutselig skal skjønne at det skal endre atferd, JEG må endre måten jeg samhandler med dette barnet på. Denne saken er bare trist for alle involverte, og jeg håper alle barnehageansatte går nøye gjennom sine rutiner. Vi kan alltid gjøre en bedre jobb.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #58 Skrevet 17. april 2008 Å si at barnehagen er full av drittunger, tyder på et forkastelig menneskesyn. Hvis man som omsorgsperson begynner å se på barna som et problem, er man i feil yrke. Som pedagog og voksenperson er det mitt ansvar å analysere MIN atferd for å se hva jeg kan gjøre for å hjelpe barn med atferdsvansker. Måten man møter barnet på, snakker med det på, sin egen rolle i det hele, er selve grunnlaget for god pedagogikk. Jeg som voksen kan ikke forvente at et barn plutselig skal skjønne at det skal endre atferd, JEG må endre måten jeg samhandler med dette barnet på. Denne saken er bare trist for alle involverte, og jeg håper alle barnehageansatte går nøye gjennom sine rutiner. Vi kan alltid gjøre en bedre jobb. FLOTT! En glede å se at det finnes fornuftige og kompetente mennesker der ute!
Gjest Gjest-M- Skrevet 17. april 2008 #59 Skrevet 17. april 2008 FLOTT! En glede å se at det finnes fornuftige og kompetente mennesker der ute! For meg er dette en selvfølge. Den dagen barna ikke lenger er mitt hovedfokus i mitt yrke, har jeg ikke mer i barnehagen å gjøre. Men takk for hyggelige ord:))
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #60 Skrevet 17. april 2008 For meg er dette en selvfølge. Den dagen barna ikke lenger er mitt hovedfokus i mitt yrke, har jeg ikke mer i barnehagen å gjøre. Men takk for hyggelige ord:)) Bare hyggelig, mine tanker er identiske med dine:) Mvh ped leder for 19 nydelige barn:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå