Gå til innhold

Inkompetente barnehageansatte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man må selvsagt ta ansvar for de feilene man gjør. En kirurg kan for eksempel miste retten til å praktisere hvis feilen h*n gjorde var uaktsom. Og en toppleder i en bedrift må gå hvis h*n gjør en stor blunder. Det er ikke noe annerledes for barnehageansatte.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet
Man må selvsagt ta ansvar for de feilene man gjør. En kirurg kan for eksempel miste retten til å praktisere hvis feilen h*n gjorde var uaktsom. Og en toppleder i en bedrift må gå hvis h*n gjør en stor blunder. Det er ikke noe annerledes for barnehageansatte.

Du er en smule naiv om du tror på det; for ikke mange kirurger ville fått bevilgningen sin i det hele tatt som lege, og dersom de fullførte uten feil, brukte mange år, tid og penger på dette og vips der mistet de bevilgningen sin igjen? ;)

Tro meg; denne barnehagen (og mange andre) har lært av denne saken. Og en kan og bør tilgi.

Skrevet
for ikke mange kirurger ville fått bevilgningen sin i det hele tatt som lege, og dersom de fullførte uten feil, brukte mange år, tid og penger på dette og vips der mistet de bevilgningen sin igjen? ;)

:klø:

Gjest Mayamor
Skrevet
:klø:

Hva var det ikke skjønte. Ved å bruke flere ord kan jeg lettere forklare deg det du måtte lure på. :)

Skrevet
Godt poeng. Men en barnehageassistent som tjener 200.000 i året skal anmeldes, saksøkes og sparkes.....

Slike inlegg som dette syns jeg faktisk ikke hører hjemme noen steder.

Hva vet du om hvem som var med barna ut?

Det kan godt være styreren for alt det du vet, eller ped-lederen, eller fagarbeideren likeså som assistenten som også aller mest sannsynlig tjener mer enn 200 000....

At denne saken bør få ettervirkninger er det vel ingen tvil om, men å anmelde, saksøke (som jo er det samme?) og sparke alle de ansatte tror jeg ikke tjener noen.

Dette er en feil som ikke skal skje, på lik linje som at sykepleiere ikke skal gjøre feil under medisinering. Allikevel skjer begge deler. Og man trenger rutiner for hva som skal skje i slike situasjoner. Det er helt klart menneskelig å feile, men vi skal alltid strebe etter å unngå dem.

Når ting allikevel har skjedd er det liten vits i å være etterpåklok, men man må sette seg ned og se på hva som kan gjøres i fremtiden for å unngå at slike ting skjer igjen. Det har barnehagen gjort, og jeg vil tro at om jeg hadde jobbet der og vært med på den turen ville jeg aldri kunne tilgi meg selv.... Og ville nok sørget for aldri å ha mistet oversikten igjen...

Bare en ting litt utenfor tema. Hva skal en barnehage gjøre når man ikke får innvilget inngjerding av uteområdet fordi man ikke ene og alene bestemmer dette? Hvordan skal man som ansatt til enhver tid klare å ha oversikt over 40 barn når det er mange steder å gjemme seg bort?

Hvem er da ansvarlig om et barn forsvinner? Er det de ansatte eller til sist kommunen som ikke etterkommer et krav om sikring?

Bare et spm.

Skrevet
Jeg er sykepleier, og kan gjøre mange feil i jobben min. Det skjer jo! Men det er enkelte ting jeg og mine kolleger er veldig nøye med og som vi ikke KAN gjøre feil på - f.eks. gi feil medisin til feil pasient. Det skjer ikke fordi vi er veldig nøye med rutiner siden det ellers kunne vært farlig.

For noe tull, slikt skjer da innimellom det også. Kjenner personlig til et eksempel der en pasient måtte insistere på å IKKE ta medisinen, fordi den var feil, men sykepleier stod på sitt og sa den var riktig. Resultat: feil medisin som potensielt kunne gjort stor skade.

Skrevet
Enkelte Kg-brukere representerer mange ganger en god gammeldags heksejakt. :kaffe:

jobber du i barnehage siden du er så dårlig til å se sakens reelle natur?

Skrevet

Mayamor er vel en av de som faktisk ser sakens reelle natur.

Gjest Mayamor
Skrevet

Og jeg spør deg om du virkelig er ufeilbarlig, eller hvilke yrker har du blitt sparket ut av? :)

Skrevet
Men hva hvis situasjonen ikke hadde gått bra. Hva om barnet hadde løpt ut i veien og blitt påkjørt av en bil og blitt drept. Tenk hvilke konsekvenser det hadde fått da. Og det kunne faktisk skjedd. Som mor får jeg bare utrolig vondt inni meg av denne historien. Hadde nok saksøkt og tatt ut barnet mitt av den barnehagen.

Synd for barnet å bli tatt ut av barnehagen hvor han sannsynligvis trives godt og har venner. Hvorfor skal barnet straffes?

Skrevet
Synd for barnet å bli tatt ut av barnehagen hvor han sannsynligvis trives godt og har venner. Hvorfor skal barnet straffes?

Godt å se at det er flere som ser at det er ikke bare svart hvitt. Ellers enig med Harlekin, Mayamor, Donpedro med flere.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Som pedagogisk leder på småbarnsavdeling, vil jeg si at hvis dette hadde skjedd med et av våre barn, ville jeg hatt store problemer med å gå på jobb igjen. Hvordan skal man noen gang kunne få et godt forhold til de foreldrene igjen?

Det er en hver barnehageansattes verste mareritt at noe alvorlig skal skje med barna mens de er i vår varetekt. Jeg kan lett forestille meg hvor forferdelig dette føles for både foreldrene og de ansatte i barnehagen.

Selvfølgelig blir det gjort feil i alle yrker, men gode rutiner bør forhindre fatale feil. Når min avdeling er på tur, teller vi barn hele tiden.

Jeg går ikke i forsvar for noen her, men skjønner hvor forferdelig dette må være for alle parter.

Skrevet
Og jeg spør deg om du virkelig er ufeilbarlig, eller hvilke yrker har du blitt sparket ut av? :)

Det finnes ikke et eneste seriøst yrke hvor man ikke blir suspendert - ihvertfall midlertidig når man begår alvorlige feil .. Er du yrkessjåfør og kjører på et menneske så tar de lappen fra deg øyeblikkelig mens de sjekker saken nærmere. På min arbeidsplass blir menneskelige feil tatt veldig alvorlig og den eller de som er ansvarlige blir tatt ut av tjeneste mens gransking pågår ..

Når man jobber med barn så har man et vanvittig stort ansvar. I dette tilfelle hadde de ansvarlige flaks at ikke noe var skjedd .. Kun ren og skjær flaks ..

Gjest Gjest_eureka_*
Skrevet

Må bare si at foreldrene mine har forlatt meg to ganger; en gang på bensinstasjonen og en gang på en fergekai. Den ene gangen hadde de kjørt helt hjem (en halvtimes kjøretur) og merket fortsatt ikke jeg var borte før nabo ringte og lurte på om de hadde glemt meg, siden jeg satt og gråt på en benk.

Er glad ingen anmeldte foreldrene mine! Bedre foreldre og bedre oppvekst tror jeg ikke at jeg kunne hatt. Og når jeg tenker meg om så har jeg ikke nevnt alle gangene jeg har blitt borte for dem i butikker/kjøpesentre ol....

Nå har jeg ikke små selv siden jeg ikke kan få barn, men flere av vennene mine som har barn har også glemt igjen/mistet sine flere ganger. Og da snakker vi jo om to voksne som skal passe på noen svært få barn, ikke som i barnehagen hvor få voksne som skal passe på en hel haug med barn. Alle burde forstå det er forferdlig sårt for den som glemmer/mister synet av et barn, og ikke minst burde alle også vite hvor mennesklig det er.

Skrevet

Å si at feil skjer alle steder er overhodet ingen unnskyldning .. Slike feil SKAL rett og slett ikke kunne skje.

Skrevet

Er det mulig å være så fjern?! Og atpåtil ikke merke det når man er tilbake igjen i barnehagen?? Blir målløs her jeg sitter jeg... Så uansvarlige mennesker kan umulig jobbe i barnehage! Det er en feil man bare IKKE kan begå. Tenk hva som kunne skjedd a! Slike folk provoserer meg! Om ikke den ansvarlige blir anmeldt bør den hvertfall få en skikkelig straff av noe slag. Holder ikke med advarsel her altså..

Jeg synes ikke personen bør få jobbe i barnehage! Såpass strengt må det være. Er klar over at alle kan gjøre feil, men et sted går grensen, syns nå jeg.

Her om dagen når jeg var ute å kjørte bil og skulle svinge av på en sidevei, oppdaget jeg en 2-3åring som satt heeelt alene i veikanten. På veien er det stor trafikk og høy fartsgrense! Heldigvis så jeg han før han hadde gått ut i veien(!)

Når barnet er i barnehagen har barnehagepersonalet ansvaret for at barnet er i trygge omgivelser. Hjemme har foreldrene ansvaret... Noen foreldre, kanskje mange også, er også uansvarlige! skremmende..

Skrevet
Som pedagogisk leder på småbarnsavdeling, vil jeg si at hvis dette hadde skjedd med et av våre barn, ville jeg hatt store problemer med å gå på jobb igjen. Hvordan skal man noen gang kunne få et godt forhold til de foreldrene igjen?

Det er en hver barnehageansattes verste mareritt at noe alvorlig skal skje med barna mens de er i vår varetekt. Jeg kan lett forestille meg hvor forferdelig dette føles for både foreldrene og de ansatte i barnehagen.

Selvfølgelig blir det gjort feil i alle yrker, men gode rutiner bør forhindre fatale feil. Når min avdeling er på tur, teller vi barn hele tiden.

Jeg går ikke i forsvar for noen her, men skjønner hvor forferdelig dette må være for alle parter.

i motsetning til mayamor er du en kompetent barnehageansatt...

Skrevet (endret)

Er det RART sier nå jeg? Barnehager ansetter tydeligvis alt mulig slags rask, så det forbauser meg ikke at slike ting skjer. I alle andre yrker er det en grundig gjennomgang av papirer og bakgrunn før noen blir ansatt, men barnehager ansetter alt som kryper opp fra grøftene.

Det virker som om holdningen er "de skal bare være barnevakter, så det er ikke nøye hva slags personer det er". Imidlertid så er det et snev av sannhet i dette.

For HVOR vanskelig er det egentlig å leke med Lego hele dagen? Det ENESTE de må passe på er barna og deres sikkerhet, men selv ikke det greier de. Går man forbi en barnehage i utetiden, så er det 99% sjangse for at de ansatte står sammen og kakler som en hønseflokk i stedet for å se etter barna. Og på tross av dette VÅGER de å mase om høyere lønn! De skulle heller ha hatt LAVERE lønn helt til de greier å skjerpe seg.

Jeg ser det er mange som føler seg truffet og har behov for å gå i forsvar i denne tråden. KG er tydeligvis hjem for en god del inkompetente barnehagetanter.

Endret av Helen
Gjest førskolelærerstudent
Skrevet

dette er vel et godt eksempel på at voldsom barnehageutbygging er en uting...

mange ukompetente og uengasjerte ansatte i barnehager, desverre.

men hva gjør man når barnehagene fylles av barn, men ingen vil jobbe der? da blir det litt så-som-så da!

IKKE kritikk av barnehageansatte, men systemet og holdninger(politiske sådann)!

i dette tilfellet sansynligvis:

assistenter med liten erfaring-ingen førskolelærer/ped.leder med, alt for mange barn, sykdom og fravær blandt personalet, null og niks vikarbudsjett= grei dere så godt dere kan.

resultat: stress, uoversiktelig og kaotisk for alle. og sikkert helt forferdelig for alle parter innvolvert. *grøss*

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet (endret)
Det virker som om holdningen er "de skal bare være barnevakter, så det er ikke nøye hva slags personer det er". Imidlertid så er det et snev av sannhet i dette.

For HVOR vanskelig er det egentlig å leke med Lego hele dagen? Det ENESTE de må passe på er barna og deres sikkerhet, men selv ikke det greier de. Går man forbi en barnehage i utetiden, så er det 99% sjangse for at de ansatte står sammen og kakler som en hønseflokk i stedet for å se etter barna. Og på tross av dette VÅGER de å mase om høyere lønn! De skulle heller ha hatt LAVERE lønn helt til de greier å skjerpe seg.

Jeg ser det er mange som føler seg truffet og har behov for å gå i forsvar i denne tråden. KG er tydeligvis hjem for en god del inkompetente barnehagetanter.

:klappe: som om jeg skulle ha sagt det selv!

Endret av Helen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...