Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!


Coxy

Anbefalte innlegg

Jeg håper jeg får det sånn etterhvert og ;)

Det er jo mye luft i kroppen de første ukene... Vet om mange som har hatt "mage" mot slutten av det første trimesteret, men som plutselig "mister" den fordi det er mindre luft i kroppen etterhvert... Så kommer den "ordentlige" magen etterhvert :)

Jeg har gått ned i vekt, 3 kg til nå... Og fortsetter jeg å kaste opp alt jeg spiser så blir det nok mer... :sjenert: Det er ingen krise, jeg har endel kilo for mye allerede slik at for min del så håper jeg å kunne holde vektoppgangen så lav som mulig... Men jeg hadde jo håpet at jeg kunne gjort det på en litt sunnere måte enn å kaste opp maten da :ler:

Ja, min teori er at "gravidmagen" min kjem av at eg har luft i magen! Magen kan iallfall ikkje koma av at eg har ete mykje, for eg et mindre no enn til vanlig, sidan eg er litt småuggen heile tida. Og som sagt så tok eg jo til og med av 2 kg forrige veke, når eg kasta opp heile tida.

Satsar på at den ordentlige gravidmagen kjem etterkvart! ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når begynner egentlig den magen å komme da...? Det er vel kanskje veldig individuelt, men... Sånn ca? Gjennomsnittlig?

Idag har jeg virkelig følt at magen er kjempestor. Er nå sikker på at den HAR vokst litt allerede. Men som flere av dere tidligere har skrevet om, det kan jo faktisk være bare luft... :sjenert:

Har kjent en del stikkinger nederst i magen i dag, så livmora driver nok å vokser! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel veldig på når man får mage... Noen får det tidlig og andre sent, men det er som sagt mange som "tror" de har fått mage tidlig, også viser det seg å bare være luft... Livmora kommer jo ikke opp før rundt uke 12 og babyen er jo ikke akkurat svær før den tid heller. Har lest litt på nett og det ser ut til at svært mange har fått mage mellom uke 16-22 elns, men noen får det jo selvsagt tidligere og noen får det senere...

Tror kroppsfasong har mye og si rett og slett. Har man lang overkropp så har man jo større plass for den lille å bevege seg pp. Jeg har veldig kort overkropp, er ikke så lav (1.67), men jeg vil anta at jeg faktisk vil få ganske stor mage pga dette... Vi får se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne linken på nettet, der kan man se hvor forskjellig folks mager utvikler seg :)

http://www.min-mave.dk

...utrolig hvor stor forskjell det kan være, er etpar der som er etpar uker mindre enn meg som ser skikkelig gravid ut - nesten litt misunnelig ja :ler:

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg trudde at når ein var slank i utgangspunktet og aldri hadde vore gravid før, så tok det litt lengre tid før magen begynte å visa.

Jeg trodde det var omvendt. At om man har helt flat mage så synes små endringer fort, men om man har stor mage kan livmora lett "gjemme seg" i flesket. Nå snakker jeg om endringer man selv ser og ikke hva andre ser. Der har nok de med mange kg for mye lettere for å se gravide ut enn de slanke..

Min slanke søster og kusine så en liten vinkelforskjell under navelen etter relativt kort tid. Absolutt ingen "mage", men de så endringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne og limer den inn her. Synes det økte mye veldig fort.

Tabell for gjennomsnittlig vektøkning:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vektøkning er jo veldig individuelt, noen går opp mye i begynnelsen, andre mest på slutten... Men greit å se hvor mye gjennomsnittet er uansett.

Jeg har gått ned i vekt jeg :sjenert: men håper jeg skal slippe unna med mindre enn 14 kg vektøkning også, men så har jeg noen kilo for mye allerede slik at jeg ikke trenger å legge på meg noe "ammetillegg". Men jeg prøver jo overhode ikke å slanke meg, bare forsøker å holde matinntak under kontroll og være litt i aktivitet... Nå kaster jeg jo opp omtrent alt jeg spiser så foreløpig går planen ganske dårlig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var omvendt. At om man har helt flat mage så synes små endringer fort, men om man har stor mage kan livmora lett "gjemme seg" i flesket. Nå snakker jeg om endringer man selv ser og ikke hva andre ser. Der har nok de med mange kg for mye lettere for å se gravide ut enn de slanke..

Min slanke søster og kusine så en liten vinkelforskjell under navelen etter relativt kort tid. Absolutt ingen "mage", men de så endringen.

Tja, det varierer vel sikkert frå person til person. Men eg har iallfall opplevd fleire slanke/tynne jenter som er gravide, som det har tatt veldig lang tid før magen dukkar opp hos. Søstera mi er ein av dei. Og ho fekk aldri noko særlig stor mage heller, og såg absolutt ikkje høggravid ut då ho fødte.

Men eg ser såklart poenget ditt med at hos overvektige personar kan magen sikkert skjulast ei god stund, pga alt mageflesket som er der frå før. Kanskje det rett og slett er dei gjennomsnittlige kvinnene magen visar raskast på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett det er superindividuelt ;) Mamma var feks supertynn og lita da hun ble gravid med meg, men hun så absolutt gravid ut - man så ikke at hun var gravid bakfra, men forfra så hadde hun en kjempemage :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lagt på meg tre kilo, men det er fordi jeg spiser omtrent konstant for ikke å være kvalm. Kaste opp gjør jeg nesten ikke lenger.

Også tror jeg hver pupp har gått opp med en halvkilo! Jeg kjøpte ny bh for en uke siden, men holder på å vokse meg ut av den. Dessuten er de ikke bare større, men mye tyngre på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vekt engang, lurer på om jeg skal kjøpe eller om jeg skal la vær. Tror ikke jeg har lagt på meg noe ennå, vet i så fall ikke helt hvor det skal ha havnet. :klø: Ikke på magen iallfall!

Er det sant at man tåler mindre sol når man er gravid? Noen som sa det i dag, vet ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vekt engang, lurer på om jeg skal kjøpe eller om jeg skal la vær. Tror ikke jeg har lagt på meg noe ennå, vet i så fall ikke helt hvor det skal ha havnet. :klø: Ikke på magen iallfall!

Er det sant at man tåler mindre sol når man er gravid? Noen som sa det i dag, vet ikke om det stemmer.

Jeg har ikke hatt vekt før og bare veid med hos legen. Går like fint, det. :)

Man skal være forsiktigere med sol når man er gravid. Man kan få pigmentflekker som ikke forsvinner. Men jeg skal nå ut i sola i dag! Vi trenger jo D-vitaminer også! :)

Ha! Jeg skrøt av at jeg ikke kastet opp lenger - frokosten kom opp i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at jeg ikke er kvalm altså :) Har riktignok ikke veldig lyst på frokost og må true den ned, men når den er inntatt er dagen fin. Har egentlig bekymringsfult lite symptomer... :sjenert: Forrige gang hadde jeg ganske ømme pupper, og idag oppdaget jeg til min store glede at jeg i alle fall har en sår kjertel i den ene puppen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser til egypt i morgen jenter!! Dere får kose dere i vårsolen!!! Er tilbake om en ukes tid.... :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at jeg ikke er kvalm altså :) Har riktignok ikke veldig lyst på frokost og må true den ned, men når den er inntatt er dagen fin. Har egentlig bekymringsfult lite symptomer... :sjenert: Forrige gang hadde jeg ganske ømme pupper, og idag oppdaget jeg til min store glede at jeg i alle fall har en sår kjertel i den ene puppen :fnise:

Rart hva man blir glad for når man går gravid. :)

Jeg reiser til egypt i morgen jenter!! Dere får kose dere i vårsolen!!! Er tilbake om en ukes tid.... :vinke:

Åh, god tur! Litt misunnlig, ja...

Har gått en fin tur i vårsola og plukket blåveis. Herlig!

Synes jeg har fått mage i dag, jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...jeg har ikke kastet opp i dag... men da kommer selvsagt tanker om at noe er galt opp... :sjenert:

Synes absolutt ikke du skal bekymre deg. Bare gled deg over en kvalmefri dag du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er å spise ofte og lite nok. Jeg har så vondt for å slutte å spise, for da kommer jo kvalmen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vektøkningstabellen stemmer hvert fall ikke på meg; 12 uker i morgen, og foreløpig har jeg ikke lagt på meg noen ting!! Tror jeg da. Har ei vekt og veier meg innimellom. Har det skjedd noen forandring kan det ikke være mer enn 0,5kg fra eller til, det er litt vanskelig å lese av nøyaktig da jeg ikke har digital vekt.

På den mage-sida var det jo mange rare mager! :fnise: Er nok fryktelig individuelt i forhold til hva slags kroppsform en har fra før. Jeg tok et magebilde da jeg var 11+2 eller noe sånt, og skal ta igjen nå etterpå. Blir spennende å sammelikne og se om det har skjedd noen forandring! :)

Ellers har jeg i dagboka mi akkurat skrevet en lang avhandling om hvorfor jeg kun går til lege, og ikke til jordmor, og om kontrollen jeg hadde på onsdag! Er noen interressert i å lese det, kan dere lese innlegget her

:banantroll:

Endret av Monica85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...