Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!


Coxy

Anbefalte innlegg

Huff, jeg får litt angst av å lese om alt rundt sånn som kan føre til psykisk eller fysisk funksjonshemming, jeg... Er så redd det skal være noe galt med barnet mitt... Eller skje noe galt senere i svangerskapet...

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, jeg får litt angst av å lese om alt rundt sånn som kan føre til psykisk eller fysisk funksjonshemming, jeg... Er så redd det skal være noe galt med barnet mitt... Eller skje noe galt senere i svangerskapet...

:sjenert:

Jeg er veldig splittet her. På en side er jeg nokså hysterisk for jeg vet hvor lite galt som skal til for at det skal få store konsekvenser. På en annen side har jeg et tantebarn med Down Syndrom og hun er jo bare helskjønn. Det er på en måte helt feil å fjerne et foster hvor det er mistanke om DS, at jeg av alle ikke burde gjøre det. Downs er det enkleste funksjonshemming du kan få. Det er mange med det, det har vært det lenge og "løypa er gått opp". Foreldrene får seg et sjokk ved fødselen/når de får vite det, men deretter går livet oppover og bli positivt igjen.

Med andre typer funksjonshemming og fødselsskader knytter det seg mye mer usikkerhet og redsel til hvordan ting vil utvikle seg. Det er dette jeg frykter. Ikke så mye DS, men det er DS jeg skal bli testet for... Jeg har sett hvordan det snur livet opp ned å få et barn som blir mer og mer funksjonshemmet, men jeg har også sett hvilken uendelig kjærlighet man har til barnet og hvor mye dette barnet lærer deg og berører deg.

Skulle gjerne ha skrevet litt mer personlig her med eksempler, men vil ikke legge ut for mye privat om min familie.

Min konklusjon på "hele saken" er at jeg vil gjøre det jeg kan for at barna mine skal være friske, men om det ikke skjer skal jeg takle det også. Vi er ressurssterke og kommer fra ressurssterke familier og vi bor i verdens beste land å bo i. Barna skal uansett få all vår kjærlighet og alt de kan drømme om.

En ting det er viktig å ikke glemme er at de aller, aller fleste barn er det ingenting i veien med. Det kan fort gå godt og gjør som regel det. Likevel er det ikke dumt å ha tenkt tanken på at "dette er mitt barn som jeg skal elske og gjøre alt for - uansett!"

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt i enig hva du skriver, kiri!!!

Uansett hva "slags" barn man får, om det er sykt eller frisk, har downs syndrom eller en annen psykisk utviklingshemming, så blir man minst like glad i barnet sitt. Det kan kanskje også hende at man får et sterkere bånd knyttet til den lille.

Men hva jeg mener er vel at jeg ønsker jo virkelig ikke å få et sykt barn, et ban med downs eller annen funksjonshemming. Selv om man blir minst like sterkt knyttet til dette barnet, og det uansett er en "jobb" å få barn, så vil det å få et barn som ikke er "friskt/normal" kreve ALT av deg. Selvfølgelig vil det også gi mye, spesielt barn med downs syndrom, men, ja.... Jeg vet ikke helt hvordan jeg egentlig skal ordlegge meg for at det ikke skal bli feil. Poenget er vel bare at jeg virkelig håper å få et friskt barn..

Vil du vurdere å ta bort barnet ditt, hvis det viser seg på neste UL at h*n har denne nakkefolden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva jeg mener er vel at jeg ønsker jo virkelig ikke å få et sykt barn, et ban med downs eller annen funksjonshemming. Selv om man blir minst like sterkt knyttet til dette barnet, og det uansett er en "jobb" å få barn, så vil det å få et barn som ikke er "friskt/normal" kreve ALT av deg. Selvfølgelig vil det også gi mye, spesielt barn med downs syndrom, men, ja.... Jeg vet ikke helt hvordan jeg egentlig skal ordlegge meg for at det ikke skal bli feil. Poenget er vel bare at jeg virkelig håper å få et friskt barn..

Tror vi tenker helt likt!

Vi har tenkt mye gjennom dette og kommet fram til at det er veldig vanskelig å trekke en grense på feks at "Down Syndrom slik mitt tantebarn har er ok, men det er ikke hjerneskade". Det er også stor variasjon innen DS. For oss har det derfor blitt at på et så tidlig stadium, og fordi vi ble gravide så lett, velger vi å avbryte, men det kan hende dette endrer seg. Vi får se hva som blir prognosene og om det ikke blir noe, så er det noe som er veldig godt for min psyke å vite om.

Kjenner dette er vanskelig å skrive om. Det blir som å velge bort mine tantebarn og tråkke mine søsken på tærna :( Dette skal definitivt ikke diskuteres i familieselskap!

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskeligere å ta stilling til slike spørsmål dersom man har følt det på kroppen. Det er kanskje "lettere" å bestemme seg for å fjerne en foster/barn med f.eks. Downs dersom man ikke har noe som helst erfaring med det, men bare kjenner til tilstanden utfra hva man har hørt og lest om. Kjenner man noen med Downs i nær familie eller venner har man jo også møtt alle de positive sidene, og det blir vel litt som du Kiri sier, man slipper å "velge vekk" tantebarn, man velger vekk noe man aldri har hatt noe forhold til. Jeg mener ikke at valget er mindre vondt på ene eller andre måten.

Selv prøver jeg å tenke at vi får ta bekymringene når de eventuelt dukker opp, men ja, jeg er litt nervøs foran 18-ukers ultralyd. Dog er det jeg bekymrer meg mest for atskillig mindre alvorlig enn Downs, men alvorlig nok for meg likevel. ;)

---

Er det noen som har kjøpt sånt spesielt bilbelte for gravide? Sånn man fester på det vanlige, så vidt jeg forstod. Er det egentlig vits i, eller er det bare en nok en ting man "må" ha? Eller er det mest for komforten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg lite for alvorlige komplikasjoner, inkl Downs, sannsynligheten er større at babyen er frisk, og skulle det være noe galt så får vi bekymre oss over det når vi evt får den beskjeden rett og slett :) Kommer nok til å være bekymret før ultralyden om 7 uker, men vil ikke ikke tenke så mye på det enda. Den tid den sorg, akkurat nå så koser jeg meg med at det er en liten en med fingre og tær i magen :)

Ang bilbelte så er det mest for komforten at det anbefales, det vil ikke gjøre noe forskjellig forhold til å bruke vanlig belte i en kollisjon (men da må man også bruke vanlig belte! Er mange gravide som lar være fordi det "kan være skummelt med stramt belte over magen i en kollisjon" - ja... og dashbordet er mye bedre?). Sambo har sjekket opp dette ganske grundig, jeg tenker vi kommer til å kjøpe et slikt belte om ikke så lenge, det begynner å stramme litt over magen allerede så for min egen komfort så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi tenker helt likt!

Vi har tenkt mye gjennom dette og kommet fram til at det er veldig vanskelig å trekke en grense på feks at "Down Syndrom slik mitt tantebarn har er ok, men det er ikke hjerneskade". Det er også stor variasjon innen DS. For oss har det derfor blitt at på et så tidlig stadium, og fordi vi ble gravide så lett, velger vi å avbryte, men det kan hende dette endrer seg. Vi får se hva som blir prognosene og om det ikke blir noe, så er det noe som er veldig godt for min psyke å vite om.

Kjenner dette er vanskelig å skrive om. Det blir som å velge bort mine tantebarn og tråkke mine søsken på tærna :( Dette skal definitivt ikke diskuteres i familieselskap!

Det er sant, det er veldig store indviduelle forskjeller når det gjelder DS også. Noen har veldig lett type, noen har mange andre ting i tillegg og er multi-handkapet. Og hvilken grad vet man vel ikke før barnet har kommet til verden...

Skjønner at det er ekstremt vanskelig for deg, at du nesten føler at du "velger bort" ditt eget tantebarn. Men samtidig er det kanskje greit å huske på at det er faktisk ikke tantebarnet ditt du i så fall velger bort!

Jeg kjenner til mange med Downs Syndrom, har gått på skole med en og jobbet rundt flere. Og jeg er helt enig i at de kan virkelig være verdens nydeligste!!! Samtidig, selv jeg nå utdanner meg innenfor feltet og har litt kunnskap om det; Jeg kan virkelig IKKE si at jeg med sikkerhet hadde beholdt barnet, hvis jeg på et tidlig stadium fant ut at barnet hadde DS. Slik jeg tenker akkurat nå, ville jeg helt sikkert tatt det bort. Men om jeg først hadde kommet opp i situasjonen, hadde vi vel måttet tatt en skikkelig runde og vært gjennom en tankeprosses før det endelige valget..

Er det noen som har kjøpt sånt spesielt bilbelte for gravide? Sånn man fester på det vanlige, så vidt jeg forstod. Er det egentlig vits i, eller er det bare en nok en ting man "må" ha? Eller er det mest for komforten?

Tror nok det er for komforten, ja. Har ikke kjøpt det ennå, men har tenkt litt på det. Kjenner det strammer litt, jeg også. Og det blir sikkert verre!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Er snart i uke 16, og lurer veldig på når jeg får ultralydtime. Har dere andre fått beskjed? Purret på legen min, og han lovte at han hadde sendt papirene...

Dukker vel opp i posten snart, tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i dag på min første svangerskapskontroll! Går til Volvat rett og slett fordi de har alt under samme tak pluss at de tilbyr jevnlige UL. Skal på første UL den 29 mai. Det eneste jeg stusser på er at jeg skal ha med morgenurin. Det er greit nok det hvis man skal rett til legen, men jeg skal ikke før 14, og da må prøven være med meg på jobb/ligge i bilen. Blir ikke kvaliteten dårligere da? Jeg har bestemt meg for å bare gå litt tidligere fra jobb, kjøpe meg et prøveglass og levere prøven med en gang jeg kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Fikk brev i posten da jeg var i uke 8 om UL på sykehuset. Fått time til UL når jeg er 18+2 husker jeg ikke helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen på første kontrollen på en tirsdag (jeg var 10+4), på lørdagen fikk jeg brev i posten fra sykehuset med bekreftelse på fødeplass og tidspunkt for UL, så her gikk det veldig kjapt.

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart i uke 16, og lurer veldig på når jeg får ultralydtime. Har dere andre fått beskjed? Purret på legen min, og han lovte at han hadde sendt papirene...

Dukker vel opp i posten snart, tenker jeg. :)

Kan du ikke ringe sykehuset du har søkt om UL på og høre? Jeg vet at jeg er satt opp på time en gang i juni (fikk vite det da jeg ringte og flyttet på den tidlige UL-timen), men har enda ikke fått noe brev... Så det kan jo hende at noen sykehus venter til nærmere UL, med å sende ut brev ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart i uke 16, og lurer veldig på når jeg får ultralydtime. Har dere andre fått beskjed? Purret på legen min, og han lovte at han hadde sendt papirene...

Dukker vel opp i posten snart, tenker jeg. :)

Jeg har heller ikke fått time til UL enda, enda jeg allerede er i min 16. uke. 15+2 i dag... Skal på kontroll hos legen i morgen, og da skal jeg, så vidt jeg har forstått, få time til UL. Legen skulle ringe opp på sykehuset og avtale mens jeg var tilstede i morgen.

Tror det er veldig individuelle forskjeller på når man får timen sin til UL og sånn. Og det med å søke fødested... Du skriver at du bor "langt inni skogen på Østlandet", eller noe sånt, og det gjør jeg også. Er ganske store forskjeller her og fra inni byene har jeg forstått. Her er det ikke så stor tetthet av gravide, og køene er jo dermed ikke så lange... Legen min skal jo som sagt bare ringe og få en time i morgen, og jeg skal jo til UL allerede om 2-3 uker.. Men det er nok ikke noe problem. Er nok bare slik det blir gjort ute i distrkts-Norge.

Når det gjelder fødested er det jo her ikke mange sykehus og velge mellom, det er uansett ett sykehus man "naturlig sokner til", og da trengs det ikke sende inn sånn søknad med det første. Jeg skal inn til en ekstra UL ca 4 uker før termin, og etter hvordan ungen ligger og hvordan alt ser ut, så blir det bestemt fødested. Som sagt; 4 uker før termin.

Skal i dag på min første svangerskapskontroll! Går til Volvat rett og slett fordi de har alt under samme tak pluss at de tilbyr jevnlige UL. Skal på første UL den 29 mai. Det eneste jeg stusser på er at jeg skal ha med morgenurin. Det er greit nok det hvis man skal rett til legen, men jeg skal ikke før 14, og da må prøven være med meg på jobb/ligge i bilen. Blir ikke kvaliteten dårligere da? Jeg har bestemt meg for å bare gå litt tidligere fra jobb, kjøpe meg et prøveglass og levere prøven med en gang jeg kommer....

Tror nok det er viktig at det er morgenurinen (men ikke første stråla!!), så vidt jeg har skjønt. Jeg har bare oppbevert urinprøva i bilen mens jeg har vært på jobb... Det de sjekker er vel bare sukkerinnholdet eller noe sånt, og det forandrer seg nok ikke på noen timer. Er vel med det viktig at man ikke har spist noe først på dagen, kanskje sukkernivået i urina stiger og dermed gir feil utslag....? Er ikke sikker jeg, altså.... :sjenert: Men skal nok helst være morgenurin, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er snart i uke 16, og lurer veldig på når jeg får ultralydtime. Har dere andre fått beskjed? Purret på legen min, og han lovte at han hadde sendt papirene...

Dukker vel opp i posten snart, tenker jeg. :)

Ja, det samme lurer eg på! Eg hadde min første legekontroll i veke 12. Legen min sa at ho skulle bestilla time til UL til meg, så skulle eg få brev i posten. Er no i veke 14, men har enda ikkje fått noko brev. Anar ikkje kor lang tid slikt tar, eg...

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev fra Haukeland i dag, var hos legen for en drøy måned siden, her går det iallfall tid. Skal 19. juni, det passer egentlig fint. Det blir vel noe sånt som 18+5 eller noe.

Angående urinprøve har jeg forstått det slik at de tester for bakterier, og disse har et høyere nivå når de har "blomstret" hele natten enn om man akkurat har vært på do. Du får sette den diskré i kjøleskapet på jobb. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Litt skryt at jeg snart er i uke 16, da... ,) Ifølge tickeren min er jeg 14 + 6, ifølge legen 15 i dag. Prøvde å klemme litt på magen i går, og synes jeg kjente noen hilsner derinnefra. :) Ikke helt bombesikker, det er er jo mange fordøyelsesting og tang i området der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spurte på kontrollen i dag, hva de sjekket i urinen. Det var masse bakterie-greier, sukkerinnhold og noe proteininnhold av noe slag, eller noe sånt... :sjenert:

Litt skryt at jeg snart er i uke 16, da... ,) Ifølge tickeren min er jeg 14 + 6, ifølge legen 15 i dag. Prøvde å klemme litt på magen i går, og synes jeg kjente noen hilsner derinnefra. :) Ikke helt bombesikker, det er er jo mange fordøyelsesting og tang i området der også...

Jeg lurer også litt på om jeg har kjent tegn til liv i magen... Kjente noe første gangen da jeg var 14+2, og etter det har jeg kjent litt nå og da. Innbiller meg litt at det er liv jeg kjenner! :rødme:

------------------------

Har hvert fall vært på kontroll i dag!!! Fikk høre fosterlyden for aller første gang!! :rødme:

Og time til UL har jeg fått også, om to uker! :) GLEDER MEG!!! :)

Endret av Monica85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og SOM jeg gleder meg til å SE den lille!!!

Hvis alt er bra, tror jeg UL blir en fantastisk opplevelse.... :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...