Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jada. La gud og hvermann bli lege. Da blir det trygt på norske sykehus da. Forsmådde psykologistudenter og maktsyke sykepleiere som egentlig ville bli leger alle sammen bare for å komme på toppen i systemet.

De som vil til topps et sted og velger helsesektoren kan bare takke seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Haha, planen var jo nettopp å ik gi legen særlig mye makt. Dersom snittet går ned, går jo statusen også ned??????

Dessuten var jg en medisinstudent selv, og verken sykepleier eller psykologistudent, så bedre lykke til neste gang ;)

Hadde faktisk ingenting med deg å gjøre. Og hvofor skal ikke legen ha mye makten. Noen må faktisk ta den endelige avgjørelsen. Skal resten av bøtteballetten på sykehuset få bestemme i flertall så kommer halvpartene av pasientene til å daue før noen blir enige...

Skrevet

Med makt, så mener jeg den makten de har i samfunnet nå. Kanskje burde jeg helr ha skrevet status....d passer vel bedre. Men tenkte at det var mg u snakka til siden u siterte meg ;)

Skrevet
Hadde faktisk ingenting med deg å gjøre. Og hvofor skal ikke legen ha mye makten. Noen må faktisk ta den endelige avgjørelsen. Skal resten av bøtteballetten på sykehuset få bestemme i flertall så kommer halvpartene av pasientene til å daue før noen blir enige...

Eksakt hvem mener du med bøtteballetten? Ser ut til at du har en ganske nedlatende holdning til alle de som ikke er leger, men som gjør en uvurderlig jobb og som selvsagt kan være like godt egnet som enkeltpersoner til å fatte beslutninger som en lege.

Skrevet

Kva skal vi oppnå med å senke statusen til legane eigentleg?

Skrevet
Kva skal vi oppnå med å senke statusen til legane eigentleg?

En effekt av å senke statusene til legene vil jo f.eks. kunne være at flere søker seg til medisinstudiet av faglig interesse, og ikke slik det er idag hvor mange unektelig søker seg dit fordi det å bli lege gir høyest lønn og høyest sosial status. Det er en viss sjanse for at sistnevnte ender opp som dårlige leger som ikke lytter til pasienter eller kollegaer fordi legen alltid vet best.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Haha, planen var jo nettopp å ik gi legen særlig mye makt. Dersom snittet går ned, går jo statusen også ned??????

Dessuten var jg en medisinstudent selv, og verken sykepleier eller psykologistudent, så bedre lykke til neste gang ;)

Har värt både det ene og det andre. Psykologistudent og Sykepleierstudent tidligere. Trives bra i medisinstudent miljöet. Kunne dessverre ikke si det samme om sykepleiestudiet...Men har vel noe å gjöre med om man trives i faget eller ikke:-) Alle har vel sine ulike plasser.

Medisinstudenter er så forskjellige! Tror ikke det er noen typisk medisinstudent. Men på den andre siden virker det som mange av mine medstudenter har foreldre eller sösken som er leger, eller foreldre med höyere utdannelse. Virker som dette er noe som går igjen hos de fleste, men ikke alle såklart:-)

Skrevet
En effekt av å senke statusene til legene vil jo f.eks. kunne være at flere søker seg til medisinstudiet av faglig interesse, og ikke slik det er idag hvor mange unektelig søker seg dit fordi det å bli lege gir høyest lønn og høyest sosial status. Det er en viss sjanse for at sistnevnte ender opp som dårlige leger som ikke lytter til pasienter eller kollegaer fordi legen alltid vet best.

På same måte kan dei mindre fagleg sterke ende opp som dårlege legar som ikkje skjønar så mykje av faget sitt...

Eg trur det er best for alle partar om legar har skyhøg status, slik at berre dei beste studentane kjem inn, det vil vere ei trygging for oss som skal bruke dei. Det er eigentleg det same kvifor dei blir legar, berre dei er skarpe nok til å bli gode. Eg trur medisinstudiet er så interessant og ikkje minst triggar dei fleste nok til å bli interessert i å bli gode - er ikkje mykje status å vere ein dårleg medisinar.

Skrevet
Eksakt hvem mener du med bøtteballetten? Ser ut til at du har en ganske nedlatende holdning til alle de som ikke er leger, men som gjør en uvurderlig jobb og som selvsagt kan være like godt egnet som enkeltpersoner til å fatte beslutninger som en lege.

Jeg er ikke lege/medisinstudent selv bare så det er på det rene.

og NEI. Alle på sykehuset er ikke like godt egnet som enkeltpersoner til å fatte samme beslutninger som lege. Uavhengig av hvor uvurdelig jobb de selv har.

Det er en grunn til at NOEN er leger og ikke alle.

• 2 måneder senere...
Gjest Mindreverdig_Medisinstudent
Skrevet
Statusorienterte, men forsøker kamuflere det ved å påta seg verv i Røde Kors osv. Leker mor Theresa og hennes mannlige motstykke, men innerst inne gnir de seg grådige i hendene over nesten-millionlønna som venter dem, og de vokser etpar centimeter ekstra av stoltheten over de blåhårede tantene i slekta som dåner av ærefrykt over familiens stolthet; THE DOCTOR. Det verste er at disse selvdiggerne har middels intelligens, det er kun iherdigheten og trangen etter anseelse som gjør at de får gode karakterer. De fleste medisinstudenter har ikke tatt et bevisst valg om hvorfor de studerer medisin. De studerer medisin fordi det representerer en mulighet for å komme øverst i hierarkiet innen helsevesenet. De er alt annet enn idealister. They're in it for the money.

Hilsen en psykologistudent, som er medisinstudentens rake motsetning ;)

Jeg er enig med deg, jeg studerer selv medisin og er narsissist til fingerspissene. Men har du belegg for påstanden om at medisinstudenter er middels intelligente, jeg har lest at middelverdien for intelligensen til ferdigutdannede leger internasjonalt ligger på 125, jeg mener det var på forums.studentdoctor.com jeg leste det, og jeg tror faktisk jeg leste det på psykologiforumet, hehe.

Selv ligger IQen min på rundt 140 ifølge tickle.com, og 128 ifølge en annen test jeg tok online for å sjekke om jeg kunne ha mensa-kvaliteter? Anyway, eneste grunnen til at jeg tok disse, er fordi det er et sårt punkt for meg med intelligensen min, jeg sliter veldig med mindreverdighetskomplekser, ettersom jeg ikke kom inn på medisin i Norge og må studere i øst-europa, samt at jeg på en god dag kun er mensa bånnslamm. Hadde jeg gjort det bedre i matematikkolympiaden, ville jeg studert realfag på blindern, fordi det var det eneste jeg syns var gøy på videregående.

Jeg tror ikke jeg er den eneste som er både selvopptatt og selvmedlidende, men i og med at jeg sannsynligvis er blant de 2% glupeste i befolkningen, og fikk stang-ut på studiet hjemme, hvorfor skulle da norske medisinstudenter ha gjennomsnittlig IQ? Da må det være ganske lav korrelasjon mellom karakterer på videregående og intelligens, noe jeg gjerne skulle trodd for å føle meg bedre, men det tror jeg er en løgn. Den andelen av studenter som kom rett inn er veldig intelligente.

Hva gjelder karakterer under medisinstudiet, så har jeg vært så frekk å spørre folk litt rundtomkring hvor flinke de var på skolen, og det ser ut som om interesse og ambisjoner spiller en større rolle for prestasjon under studiet, selv om jeg ikke kan skryte på meg å ha gjennomført en riktig studie på dette området.

Jeg har ikke lyst til å argumentere imot Tigress, når selv godt utdannede damer i vgs forsvarer at det utdannes få leger, hva har jeg da å vinne på å argumentere imot? :ler: Jeg kunne ønsket meg mer autonomi, og at kravet om legelisens opphører, gjerne internasjonalt, i og med at folk allikevel vil gå til leger som kan framvise utdannelse, og sykehus sannsynligvis ikke vil ansette kvakksalvere. Men det tviler jeg på at jeg kan høste forståelse for, selv om det sannsynligvis ville senket prisene for pasientene. Det er både bra og dårlig for meg, at elementær sosialøkonomi nedprioriteres i skolen til fordel for nynorsk og ibsen (som også i tillegg til mine egne personlighetstrekk, har stor andel av min misere)

Whew, føltes godt å blåse ut litt. Kan jo ikke si slikt i virkeligheten.

PS: jeg vil ikke spekulere i bakgrunnen for psykologistudentens spekulasjoner, men jeg vil si at mitt inntrykk av psykologistudenter er at det er en gjeng med relativt sympatiske og lyse hoder, som motiveres mer av faglige interesser en status, sammenlignet med meg selv. Men også litt hårsåre hva angår status.

Skrevet

Mannlige medisinstudenter er kjedelige..bleke og mindre pene. De har alltid en kjedelig og grå kjæreste ved sin side, og hun skal også bli lege - eller selvsagt: sykepleier. Kjipe folk. Virker ikke som noen livsnytere akkurat..

Gjest Også Gjest
Skrevet
Mannlige medisinstudenter er kjedelige..bleke og mindre pene. De har alltid en kjedelig og grå kjæreste ved sin side, og hun skal også bli lege - eller selvsagt: sykepleier. Kjipe folk. Virker ikke som noen livsnytere akkurat..

Enig, de er dødskjedelige. Virker ikke som om de evner å snakke om noe som helst som ikke har med kroppen og sykdommer å gjøre. De er av den typen som får noia om de blir tvunget til å spille play station noen timer, for den tiden kunne de jo brukt til å lese. En god venninne av meg var på date med en medisinstudent og det var helt forjævlig. Pratet om disseksjon og sånn, da er du bra blåst i huet. Men det spiller ikke så stor rolle, for som du sier så holder helsearbeidere seg til seg og sine, venninna mi var litt spesiell i så måte, fordi hun studerer statsvitenskap og er veldig glup. Date en medisinstudent var ikke blant de glupeste tingene hun har gjort.

Skrevet
Det første jeg tenker på er sykkelhjelm. Inne.

Det første jeg tenkte på var Bergansjakker, turer i fjellet eller skogen, faste treningstider, sundt kosthold og generell døllhet. Overdreven bruk av sykkelhjelm hører vel da inn under generell døllhet. :)

Gjest Gjest_Tora_*
Skrevet

Haha. Dere her inne er akkurat som alle andre som tror dere vet nøyaktig hvordan det er å studere medisin. For det første så tror dere at den ene studenten dere har møtt representerer alle. Akkurat som om den ene sure sykepleieren forteller meg at alle sykepleiere er sure.

Og hvorfor skal ikke vi kunne være stolte av oss selv fordi vi faktisk kom inn på medisin. Har tross alt brukt tiden på videregående på noe fornuftig istedenfor å sitte på rumpa og klage over alt og alle som enkelte andre gjør. All dritten vi får slengt etter oss på videregående om at vi er nerder og idioter uten noe sosialt liv slår vel hardt tilbake på dere nå regner jeg med. De av dere som faktisk ikke orket å ta dere sammen og faktisk fullføre vgs (dette er rettet til enkelte personer. For all del ikke alle, så hold tilbake nakkeskuddet)

Og vi bruker faktisk 6 lange år + turnus på å få denne utdanningen. Som vi faktisk bruker til å hjelpe folk. Vi bruker 12-14 timer i døgnet på studiet. Hver dag + helger og ferier. Og når vi er ferdig så jobber vi 80-90 timer i uka noen av oss. SELVFØLGELIG SKAL VI FÅ GODT BETALT FOR DET. HERREGUD.

6 år ++ med studielån skal faktisk betales tilbake...

Og status. Det er stort sett bare dere "utenforstående" som er så jævlig opptatt av det. Tro det eller ei. De aller fleste av oss kunne ikke brydd oss mindre.

Så der var det ute. Noen ble nok litt støtt, men når dere kan si hva dere mener så gjør jeg det også:P

Skrevet
Haha. Dere her inne er akkurat som alle andre som tror dere vet nøyaktig hvordan det er å studere medisin. For det første så tror dere at den ene studenten dere har møtt representerer alle. Akkurat som om den ene sure sykepleieren forteller meg at alle sykepleiere er sure.

Og hvorfor skal ikke vi kunne være stolte av oss selv fordi vi faktisk kom inn på medisin. Har tross alt brukt tiden på videregående på noe fornuftig istedenfor å sitte på rumpa og klage over alt og alle som enkelte andre gjør. All dritten vi får slengt etter oss på videregående om at vi er nerder og idioter uten noe sosialt liv slår vel hardt tilbake på dere nå regner jeg med. De av dere som faktisk ikke orket å ta dere sammen og faktisk fullføre vgs (dette er rettet til enkelte personer. For all del ikke alle, så hold tilbake nakkeskuddet)

Og vi bruker faktisk 6 lange år + turnus på å få denne utdanningen. Som vi faktisk bruker til å hjelpe folk. Vi bruker 12-14 timer i døgnet på studiet. Hver dag + helger og ferier. Og når vi er ferdig så jobber vi 80-90 timer i uka noen av oss. SELVFØLGELIG SKAL VI FÅ GODT BETALT FOR DET. HERREGUD.

6 år ++ med studielån skal faktisk betales tilbake...

Og status. Det er stort sett bare dere "utenforstående" som er så jævlig opptatt av det. Tro det eller ei. De aller fleste av oss kunne ikke brydd oss mindre.

Så der var det ute. Noen ble nok litt støtt, men når dere kan si hva dere mener så gjør jeg det også:P

Hi hi. Du bekrefter de fleste fordommene jeg har mot medisinstudenter med dette innlegget.

• 3 uker senere...
Skrevet

Bare jeg får dette på det rene; Jeg kom tilfeldigvis over denne siden!!!

Har lest igjennom mange av kommentarene her; Noen har fått meg til å trekke på smilebåndet, andre til sitte igjen med sur smak i munnen. Jeg er enig med mange, og uenig med resten.

1. Om det finnes en typisk medisinstudent? Hmm...et vanskelig spørsmål, og av mange årsaker. Folk velger å studere medisin av ulike årsaker, har ulike tidligere erfaringer (vi har flere tidligere lærere i kullet), etc. Vi har altså alt fra de som sover 5 timer hver natt og er på sykehuset resten av tiden, til slackerne. Dog vil jeg si at det er noen trekk: mange av oss er nevrotiske og skoleflinke.

2. Statusorienterte: igjen, folk har ulike grunner for å studere. Videre bør det nevnes at leger er ikke de eneste som har høy status, det være seg også advokater/dommere, direktører, kjendiser etc.

3. Pengeorienterte: ut fra utdanningsnivå, ansvar og arbeidsmengde, så er ikke akkurat legeyrket det smarte valget hvis du er opptatt av penger. Da bør man heller satse på f. eks. advokater. Den nesten-millionen lønnen som det refereres til, gjelder langt i fra de fleste leger. Du kan f. eks. som geriater bare drømme om en slik lønn, da det hovedsakelig er fastleger med private klinikker i oslo som tjener så mye.

4. Videre, skal man regulere opptakskravet til medisinstudiet, må det skje internasjonalt, siden halvparten av legenstudentene som skal ha turnusplass har studert i utlandet.

5. Noen har hevdet at man bør innføre intervju av kandidatene, framfor kun å basere seg på karakterene. Det har vært opp til høring tidligere, men jeg tror de bestemte seg for å opprettholde dagens metode. Hvordan kan man få innblikk i en person passer som lege i løpet av 30 min intervju? Man tar da ikke hensyn til at studenten sannsynlig vil endre seg i løpet av studiet. Hvor skal man gjøre det gjeldende for de som studerer i utlandet?

6. Det er flere grunner til at karakternivået er/bør være så høyt: 1. mange søker 2. siden studiet krever mye av deg. Medisinstudenter leser mest, og medisinstudenter/leger har høyest selvmordsrate. Du er nødt til å være skoleflink.

7. Noen som mente at kandidater med større evne til empati, og gjerne på bekostning av litt dårligere karakterer, ville gi bedre leger. Jeg er både enig og uenig. Leger er ikke en homogen gruppe, man har alt fra allmennpraktiserende leger (med kun pasientkontakt) til forskere (med ingen). Hvorfor heller ikke selektere senere? Personlig ville jeg heller ha en lege som dr. house, framfor en som er mer empatisk, men medisinsk dårligere.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Er medisinstudent selv, men kan ikke si jeg er en kjedelig person:-) Eller det LOVER jeg at jeg ikke er, hehe.

Det fins ingen typisk medisinstudent, fordi alle folk er forskjellige! Og det er sikkert mange som studerer medisin av ulike årsaker.

Tror kanskje noen personlighetstrekk som går igjen må være utholdenhet og pågangsmot. Det er jo et langt studie, og man må være målrettet. Ambisiøs kanskje? Vet at det er noen som ser på det som noe negativt, men det må nok til:-)

• 2 uker senere...
Skrevet
Bare jeg får dette på det rene; Jeg kom tilfeldigvis over denne siden!!!

Har lest igjennom mange av kommentarene her; Noen har fått meg til å trekke på smilebåndet, andre til sitte igjen med sur smak i munnen. Jeg er enig med mange, og uenig med resten.

1. Om det finnes en typisk medisinstudent? Hmm...et vanskelig spørsmål, og av mange årsaker. Folk velger å studere medisin av ulike årsaker, har ulike tidligere erfaringer (vi har flere tidligere lærere i kullet), etc. Vi har altså alt fra de som sover 5 timer hver natt og er på sykehuset resten av tiden, til slackerne. Dog vil jeg si at det er noen trekk: mange av oss er nevrotiske og skoleflinke.

2. Statusorienterte: igjen, folk har ulike grunner for å studere. Videre bør det nevnes at leger er ikke de eneste som har høy status, det være seg også advokater/dommere, direktører, kjendiser etc.

3. Pengeorienterte: ut fra utdanningsnivå, ansvar og arbeidsmengde, så er ikke akkurat legeyrket det smarte valget hvis du er opptatt av penger. Da bør man heller satse på f. eks. advokater. Den nesten-millionen lønnen som det refereres til, gjelder langt i fra de fleste leger. Du kan f. eks. som geriater bare drømme om en slik lønn, da det hovedsakelig er fastleger med private klinikker i oslo som tjener så mye.

4. Videre, skal man regulere opptakskravet til medisinstudiet, må det skje internasjonalt, siden halvparten av legenstudentene som skal ha turnusplass har studert i utlandet.

5. Noen har hevdet at man bør innføre intervju av kandidatene, framfor kun å basere seg på karakterene. Det har vært opp til høring tidligere, men jeg tror de bestemte seg for å opprettholde dagens metode. Hvordan kan man få innblikk i en person passer som lege i løpet av 30 min intervju? Man tar da ikke hensyn til at studenten sannsynlig vil endre seg i løpet av studiet. Hvor skal man gjøre det gjeldende for de som studerer i utlandet?

6. Det er flere grunner til at karakternivået er/bør være så høyt: 1. mange søker 2. siden studiet krever mye av deg. Medisinstudenter leser mest, og medisinstudenter/leger har høyest selvmordsrate. Du er nødt til å være skoleflink.

7. Noen som mente at kandidater med større evne til empati, og gjerne på bekostning av litt dårligere karakterer, ville gi bedre leger. Jeg er både enig og uenig. Leger er ikke en homogen gruppe, man har alt fra allmennpraktiserende leger (med kun pasientkontakt) til forskere (med ingen). Hvorfor heller ikke selektere senere? Personlig ville jeg heller ha en lege som dr. house, framfor en som er mer empatisk, men medisinsk dårligere.

1. Dr House er verdensmester i empati. Han leser folks følelser på 123 og gir dem psykoterapi fra hofta.

2. Jeg er ikke enig med deg angående inntakskrav og medisinstudiet. Jeg ønsker ikke at utdanning jeg er med på å betale skattekroner til skal seleksjonere. Jeg vil rett og slett ha slutt på statlig utdanning, slutt på lisenskravet, slutt på slavearbeidet (turnus), slutt på manglende autonomi for leger, slutt på kvakksalverloven osv. La sykehusene selv bestemme hvem de vil ansette som leger, og la frie utdanningsinstitusjoner selv få velge hvem som skal få studere.

Skrevet

Politihøyskolen klarer det, og jeg anser ikke lege som et mindre krevende yrke med hensyn på personlighet og ansvar. Intervju lar seg helt sikkert gjennomføre, lær av Politiet.

Studenter som velger å dra til utlandet får bare være, de tar ikke opp studieplasser finansiert i Norge så der går statens grense. Kall det en sikkerhetsventil for de som får nei på intervjuet men vil gi seg selv en sjanse til å forandre seg før de er ferdige som leger. Det stilles vel krav til disse uansett?

Skrevet

Det typiske for akademiker-, medisin- , psykolog- og jusstudenter er at de alle har en hang til å fremme sin studiesituasjon i alle mulige diskusjoner for å legge mer tyngde bak ordene deres. Spesielt på diskusjonsforum hvor de alltid signerer med studieretningen sin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...