Gå til innhold

Vil hjelpe kriminelle


Gjest Gjest_Kaia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress
Det er vel og bra med prinsipper, men iblant koster de mer enn de smaker

Heilt klart, det er ein av ulempane med å ha integritet.

Styrk heller oppfølgjinga, skaff dei jobb og betalingsplan, på den måten får ein gjett dei ein sjanse utan å sparke alle ærlege sjeler i andletet ved å lette dei eks-kriminelle for gjelda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kenneth
Heilt klart, det er ein av ulempane med å ha integritet.

Styrk heller oppfølgjinga, skaff dei jobb og betalingsplan, på den måten får ein gjett dei ein sjanse utan å sparke alle ærlege sjeler i andletet ved å lette dei eks-kriminelle for gjelda.

Integritet og prinsipper går begge veier.

Jeg registrerer at du liker å dra fram alle de ærlige sjelene. Jeg er en av de (antar jeg). Hvis dette forslaget mot formodning skulle bli en realitet, og dette viser seg å være samfunnsmessig formålstjenlig, så synes jeg det er et godt forslag.

Jeg synes ikke du skal skyve "alle ærlige sjeler" foran deg i argumentasjonen, så lenge det sikkert er flere med meg som både er ærlige og stiller seg positive til forslaget. Bortsett fra et generelt lite tiltalende utseende, tror jeg ikke ansiktet mitt vil bære preg av verken slag eller spark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrk heller oppfølgjinga, skaff dei jobb og betalingsplan, på den måten får ein gjett dei ein sjanse utan å sparke alle ærlege sjeler i andletet ved å lette dei eks-kriminelle for gjelda.

Siden du er en såkalt ærlig sjel så skal du få lov til å være mottaker av dette sparket.

*SPARK*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil leder for justiskomiteen at staten skal slette gjeld delvis dersom vedkommende slutter med kriminalitet.

Hjelpe trøste - ikke bare får man full utdannelse, fri kost og losji - sannelig skal ikke staten slette gjeld også .. Det MÅ bare være i Norge det tenkes i slike baner ... ærlig talt - premiere forbrytere på denne måten ..

Vel, det er en måte å se det på.

Men er det trolig synes du, at en person som kommer ut av fengsel med gjeld opp til øra og et rulleblad så svart som natta, skulle velge å slutte med kriminalitet?

Kanskje det kan være fornuftig å se bort i fra hevnbehovet og være litt pragmatisk.

Kanskje man med dette håndgrepet oppnår at noen av dem griper sjansen til et lovlydig liv og derved sparer samfunnet for mye større kostnader enn den erstatningssummen man ofret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikkje så langt unna kvardagen for alle andre med gjeld, det? 20 år nedbetalingstid er heilt vanleg, og ti år ekstra fordi ein har gjort noko dumt? Ja, det synes eg folk bør kunne talke sjølv. Det burde vere betalingsutsetting med rentefritak, resten får ein jammen meg klare.

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev?

Problemet er jo at denne gjelden kommer på toppen av helt vanlig gjeld som boliglån og studielån og har man en gjeld på f.eks. 500.000 i ubetalte bøter, bidragsgjeld, ubetalte erstatningskrav etc. når man slipper ut, så utgjør bare de årlige rentene ca. 60.000 kroner. Når man da i tillegg stiller langt bak i køen på arbeidsmarkedet og kanskje får en dårlig betalt jobb, innebærer dette at det tar uhyre lang tid før man blir ferdig med gjelden og tilsvarende lang tid før man får mulighet til å skaffe seg noe så normalt som et boliglån. Hvis man da f.eks. er så heldig å få en jobb som gir 16.000 utbetalt i måneden, vil det da ta nesten 30 år før man har nedbetalt gjelden og kan starte med å leve et såkalt normalt liv forutsatt at man betaler 5.000 i måneden og da altså sitter igjen med 11.000 kroner som skal dekke absolutt alle levekostnader inkludert bolig.

Det er ikke nedbetalingstiden i seg selv som er problemet. Det er det faktum at nedbetalingstiden på denne gjelden kan stå i veien for muligheten til å gjøre ting som du og jeg tar som en selvfølge. Selv om nedbetalingstiden på bolig- og studielån også ofte er nærmere 30 år, så innebærer det at man faktisk har et sted å bo og en utdannelse mens nedbetalingen pågår. Man nyter altså godt av det man nedbetaler på i motsetning til de det her er snakk om.

Jeg er forresten selv en ærlig sjel med bolig- og studielån, men jeg oppfatter det absolutt ikke som noe spark i ansiktet om noen som har kommet litt skjevt ut med livet sitt, får økonomisk hjelp til å få det på fote igjen hvis det er det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Jeg synes ikke du skal skyve "alle ærlige sjeler" foran deg i argumentasjonen, så lenge det sikkert er flere med meg som både er ærlige og stiller seg positive til forslaget. Bortsett fra et generelt lite tiltalende utseende, tror jeg ikke ansiktet mitt vil bære preg av verken slag eller spark.

Neivel, du likar ikkje at eg seier det er eit spark til ærlege sjelar. Eg meiner det er eit spark til ærlege sjelar sjølv om nokre av dei likar å få spark i trynet.

Leo, eg leste innlegget ditt, og eg skjøna det også. Eg hadde ikkje sitert deg om eg ikkje hadde lest det. Eg trur du misforsto svaret mitt. Eg meiner at det bør vere greit om dei eks-kriminelle får hjelp til å finne ein stad å bu og hjelp til jobb, slik at dei kan få betalt gjelda si, sjølv om det tek lang tid. Ok, så får dei kan hende ikkje kjøpt seg ein bustad. Neivel, vala ein tek tidleg i livet får konsekvensar. Det meiner eg er heilt greit, dårlege val bør få konsekvensar. Når kriminelle kjem ut igjen bør dei få god oppfølgjing, og eg meiner det bør vere ei prioritert oppgåve å skaffe dei ein jobb, samt økonomiske råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neivel, du likar ikkje at eg seier det er eit spark til ærlege sjelar. Eg meiner det er eit spark til ærlege sjelar sjølv om nokre av dei likar å få spark i trynet.

Sannheten er at det er et patetisk forsøk på hersker teknikk, som blir brukt av individer som ikke har noen å fare med i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer jo som vanlig lovlig sent inn i debatten...

1. At man får all den utdannelsen man vil ha i Norske fengsler er vel en sannhet med noen modifikasjoner.

Se for deg jobbintervjuet for en toppjobb i Orkla:

"så jeg ser du har en master innen økonomi og ledelse, hvor tokk du denne hen?"

"Den tok jeg i Ila Landsfengsel, satt inne for grov økonomisk utroskap hos mitt forje firma, så... Når kan jeg begynne?"

Klart du kan sikkert få litt utdannelse på videregående nivået, men ærlig talt: hva vil du la dem gjøre? Sitte å tenke over hva de har gjort galt? Vel, det funker ikke, da blir man sittende og tenke over hvorfor man ble tatt.

Gi dem heller en utdannelse, det er faktisk nøkkelen til å komme seg på beina igjen.

2. Slett den forbanna gjelda.

Økonomi er kanskje den sterkeste grunnen til at folk blir kriminelle, det nytter ikke å starte på et nytt og lovlig liv nå man har dype økonomiske vansker.

Synes jeg så en utallelse fra Knut, fra den Nrk serien "Siv & Knut en kjærlighetshistorie" hvor han sa at hvis han viste hva som ventet han (gjeld) etter at han ble dopfri, hadde han valgt å fortsatt være narkoman.

Det synes jeg sier en del om hvilken vanskelig start folk får etter fengselsopphold.

Nei, det er ikke snakk om å være for snill eller naiv, men det handler om å ikke sende folk tilbake på de akkurat samme sporene som ledet dem til fengsel.

Dere har gjort noe galt dere også, i et svakt øyeblikk, tatt en dårlig avgjørelse.

Er det da virkelig rettferdig å la en enkelt liten tabbe ødelegge for resten av livet?

Det hander jo uansett ikke om å automatisk slette all gjeld etter endt soningsopphold, men å slette deler av gjelda om vedkommene holder seg unna kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kommer jo som vanlig lovlig sent inn i debatten...

1. At man får all den utdannelsen man vil ha i Norske fengsler er vel en sannhet med noen modifikasjoner.

Se for deg jobbintervjuet for en toppjobb i Orkla:

"så jeg ser du har en master innen økonomi og ledelse, hvor tokk du denne hen?"

"Den tok jeg i Ila Landsfengsel, satt inne for grov økonomisk utroskap hos mitt forje firma, så... Når kan jeg begynne?"

Klart du kan sikkert få litt utdannelse på videregående nivået, men ærlig talt: hva vil du la dem gjøre? Sitte å tenke over hva de har gjort galt? Vel, det funker ikke, da blir man sittende og tenke over hvorfor man ble tatt.

Gi dem heller en utdannelse, det er faktisk nøkkelen til å komme seg på beina igjen.

2. Slett den forbanna gjelda.

Økonomi er kanskje den sterkeste grunnen til at folk blir kriminelle, det nytter ikke å starte på et nytt og lovlig liv nå man har dype økonomiske vansker.

Synes jeg så en utallelse fra Knut, fra den Nrk serien "Siv & Knut en kjærlighetshistorie" hvor han sa at hvis han viste hva som ventet han (gjeld) etter at han ble dopfri, hadde han valgt å fortsatt være narkoman.

Det synes jeg sier en del om hvilken vanskelig start folk får etter fengselsopphold.

Nei, det er ikke snakk om å være for snill eller naiv, men det handler om å ikke sende folk tilbake på de akkurat samme sporene som ledet dem til fengsel.

Dere har gjort noe galt dere også, i et svakt øyeblikk, tatt en dårlig avgjørelse.

Er det da virkelig rettferdig å la en enkelt liten tabbe ødelegge for resten av livet?

Det hander jo uansett ikke om å automatisk slette all gjeld etter endt soningsopphold, men å slette deler av gjelda om vedkommene holder seg unna kriminalitet.

Du mener om vedkommende klarer å holde seg unna politiet. Man kan holde på med kriminalitet over lang tid uten å bli tatt .. enkelte blir aldri tatt. Hvordan i all verden skal den norske stat ha kontroll med om vedkommende faktisk holder seg unna kriminalitet?

I realiteten så risikere man at dette fører til at den kriminelle kan oppta mer gjeld - for plutselig så er vedkommende kvitt store deler av gammel gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå vil leder for justiskomiteen at staten skal slette gjeld delvis dersom vedkommende slutter med kriminalitet.

Hjelpe trøste - ikke bare får man full utdannelse, fri kost og losji - sannelig skal ikke staten slette gjeld også .. Det MÅ bare være i Norge det tenkes i slike baner ... ærlig talt - premiere forbrytere på denne måten ..

hvordan vil du ha det da? To bæreposer i hånden, så mye gjeld at det aldri vil lønne seg å arbeide,så mye gjeld at du aldri får muligheten til å etablere deg? være på bar bakke, så forbrytelser blir det som blir ren netto i lommen?

Helst ligge i rennestenen?

Om vi ble kvitt 5 vinningsforbrytere hvert år, så vil det vre sammfunnsøkonomisk besparende. For meg og deg også........slipper at noen kansje har brudt seg inn i hjemmet ditt/mitt, bestjålet deg ren, hærvert og obben med å fikse opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaia_*
hvordan vil du ha det da? To bæreposer i hånden, så mye gjeld at det aldri vil lønne seg å arbeide,så mye gjeld at du aldri får muligheten til å etablere deg? være på bar bakke, så forbrytelser blir det som blir ren netto i lommen?

Helst ligge i rennestenen?

Om vi ble kvitt 5 vinningsforbrytere hvert år, så vil det vre sammfunnsøkonomisk besparende. For meg og deg også........slipper at noen kansje har brudt seg inn i hjemmet ditt/mitt, bestjålet deg ren, hærvert og obben med å fikse opp igjen.

Jeg mener at man har best av å stå til rette for hva man har gjort og ta de totale følgende av ugjerningen. Kun på den måten vil man lære.

Egentlig så mener jeg at hardbarka kriminelle (eks. Nokas-ranerne) burde sendes til en eller annen gruve hvor de skulle få jobbe og så kunne pengene de tjente der gå til nedbetaling av eventuell gjeld til samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bordogstoler
Kun på den måten vil man lære.

Sånn sa de på 50-tallet også. Måtte slå barna for at de måtte "lære" osv.

Jadda.... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaia_*
Sånn sa de på 50-tallet også. Måtte slå barna for at de måtte "lære" osv.

Jadda.... :lete:

Hehehe .. merkelig å lese her på KG .. Det er greit at kjeltringer får ettergitt sin gjeld ... men barna våre de skal ikke få noe gratis. Leser du om et barn som har brukt opp hele ringetiden sin på 1 dag - så får moren til råd å inndra mobilen, har de spist alt påske-godteriet på skjærtorsdag så må de ikke få nytt på lørdag, hvis de har nasket i butikken så lærer vi dem å betale tilbake - ei heller finnes det noen som gir barna penger uten at de har jobbet for dem ..

Hvorfor skal det være annerledes med kriminelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bordogstoler
Hvorfor skal det være annerledes med kriminelle?

Fordi målet er å få den som slipper ut av fengsel inn i et vanlig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaia_*
Fordi målet er å få den som slipper ut av fengsel inn i et vanlig arbeid.

Javel - og det klarer de ikke uten å få ettergitt gjeld?

Er det enklere å få jobb hvis man ikke må betale gjelden sin selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi dem vanlig gjeldsordning?

Jeg er student, 3 barns-alenemor, har en bedriftskonkurs bak meg og får like store økonomiske problemer som disse, når jeg kommer ut på arbeidsmarkedet igjen. Jeg synes faktisk at jeg slet nok den første stunden etter konkursen ( for de som ikke skjønner hvordan det er, kan spørre seg selv hvordan de ville følt seg om jobben, bilen og kanskje huset forsvant en dag og de måtte klare seg uten arbeidsledighetstrygd frem til de haddde funnet seg en jobb, fordi de ikke hadde rett på dette) og mener at både jeg og de skal ha samme vilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest bordogstoler
Javel - og det klarer de ikke uten å få ettergitt gjeld?

Er det enklere å få jobb hvis man ikke må betale gjelden sin selv?

Joa, mange som klarer det uten å få ettergitt gjeld. Problemet har bare vært at det er mange som ikke klarer det fordi de tenker «hva er poenget med å arbeide om jeg ikke får noe igjen får det?». Det demotiverer dem og til slutt så faller de ut og tilbake i kriminelle løpebaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi dem vanlig gjeldsordning?

Det er jo noe i den retningen det er snakk om og det innebærer jo vanligvis delvis sletting av gjeld.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så mener jeg at hardbarka kriminelle (eks. Nokas-ranerne) burde sendes til en eller annen gruve hvor de skulle få jobbe og så kunne pengene de tjente der gå til nedbetaling av eventuell gjeld til samfunnet.

De late slabbedaskene er sikkert noen elendige gruvearbeidere og dessuten koster det penger å holde dem i arbeid. Hvorfor ikke bare gjøre som kineserne og avlive dem for siden å skaffe noen hardt tiltrengte kroner til statskassa ved å selge organene deres på det svarte markedet? :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe i den retningen det er snakk om og det innebærer jo vanligvis delvis sletting av gjeld.

Men det burde jo ikke være noe å ta sånn på vei over, som mange tilsynelatende gjør her inne, siden det faktisk er noe alle kan søke om. Regelverk gjelder jo også kriminelle. Hva er det denne diskusjonen egentlig dreier seg om da?? At kriminelle ikke skal ha samme goder som andre når de har sonet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...