Gå til innhold

Uengasjerte foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor skal jeg det?? Når jeg ikke eksisterer i "klikkens" øyne, de ser ikke engang til min kant, og ville vel ikke engang sett om jeg rakk opp handa, ei heller hørt meg si noe..Aldri et hei, aldri et nikk.

Så, nei takk. De får jaggu klare seg selv. Og ikke gidder å jeg stille opp for DERES barn. NEI TAKK!!!!!

Men du ser det som greit at disse "fryktelige menneskene" stiller opp for DITT barn, men du gir F...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil bare minne om at synlig engasjement med tanke på verv, kakebaking, tilstedeværelse osv. er ikke alltid er synonymt med å være engasjert i barnas liv/skolehverdag!

Jeg vet om flere tilfeller der barna blir "glemt" midt oppi alt engasjementet, jeg har et ekstremt eksempel på det i nærmeste familie!

Der foreldrene blir så opptatte av å gjøre alt rett, at det til slutt blir helt feil, og de haster fra det ene møtet til det andre, tar på seg det ene vervet etter det andre fordi de er skal være engasjerte i barnas liv og skolehverdag for enhver pris... mennesker som til enhver tid har minst en finger med i alt som foregår på skole, fritidsaktiviteter osv

Alt engasjementet må til slutt gå på bekostning av noe, døgnet har tross alt bare 24 timer. Av og til går engasjementet på bekostning av mat, andre ganger på bekostning av søvn, familieliv, helse osv, og av og til går det også på bekostning av barna.

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet
Vel, JEG gidder ikke smile til folk som knapt enser deg og er mer opptatt av å snakke med venninna si....enn å servere.

Og når man hører hva de spør om og tar opp under klassemøtene frister det ikke akkurat til videre samkvem med de...

Grilldressen kunne de ha lagt igjen hjemme!

Du har en rimelig negativ holdning til de andre foreldrene da! Ikke rart de overser deg litt kanskje?? Tror ikke jeg hadde orket å bruke mye energi på å være hyggelig mot en som var så grunnleggende negativ til meg jeg heller...

Virker også som om du bruker alderen din som en unnskyldning for å slippe litt unna fordi du føler at du uansett ikke kommer inn i denne gjengen. Jeg er den yngste mammaen i begge klassene til barna mine, men det har aldri vært noe hinder for meg i forhold til engasjement på skolen/i barnehagen. Jeg gjør ikke det for å få nye venner, men for å bidra til et godt miljø rundt ungene mine. Men jeg har, litt uventet, fått en god venninne på kjøpet. Hun er 10 år eldre enn meg, men det spiller da ingen rolle? Andre mødre-gjenger er jeg ikke med i, selv om de finnes i klassene til ungene mine. Det er litt selvvalgt fordi de er ganske annerledes enn meg, og jeg føler kanskje at vi ikke har så mye til felles utenom skolen/ungene. Men jeg har hyggelig kontakt med de alle sammen når vi møtes på foreldremøte eller ved henting/levering på skolen. Det er bare snakk om å være hyggelig og litt positivt innstilt til andre! Er man sur og negativ vil ingen snakke med deg...

Gjest Gjest
Skrevet

Mine foreldre møtte opp på foreldremøter og stilte som oftest på arrangement som skolen hadde, noen ganger endel motvillig.Men de meldte seg aldri frivillig til noe som helst og jeg vet at min mor synes felles sammenkomster med alle foreldre var en ren lidelse. Jeg har overhodet ikke tatt skade av det. Så lenge foreldre stiller på foreldresamtale med læreren og på de fleste foreldremøter så er jeg strålende fornøyd.

Jeg er ikke for at mine barn skal være med på mange aktiviteter. Min datter på 11 har dette året 2 aktiviteter hun går på og det er fordi hun først i år har kommet med et ønske om å begynne på noe. I kveld er det foreldremøte på speideren hvor hun nettopp har begynt. Men jeg har nettopp kommet hjem fra jobb, har ikke bil, har mindre barn som skal legges snart og skal jeg nå foreldremøtet må jeg gå i 45 minutter.Rygg og nakke skrangler skikkelig og jeg behøver å stresse ned.Buss nytter ikke. Ikke aktuellt. Burde jeg da sagt nei til at min datter kunne begynne på speideren fordi jeg ikke kommer til å stille på endel foreldremøter?

Det er jo store sjanser for at ingen av mine grunner til å ikke stille er aksepterte grunner.

Skrevet
Jeg vil bare minne om at synlig engasjement med tanke på verv, kakebaking, tilstedeværelse osv. er ikke alltid er synonymt med å være engasjert i barnas liv/skolehverdag!

Jeg vet om flere tilfeller der barna blir "glemt" midt oppi alt engasjementet, jeg har et ekstremt eksempel på det i nærmeste familie!

Der foreldrene blir så opptatte av å gjøre alt rett, at det til slutt blir helt feil, og de haster fra det ene møtet til det andre, tar på seg det ene vervet etter det andre fordi de er skal være engasjerte i barnas liv og skolehverdag for enhver pris... mennesker som til enhver tid har minst en finger med i alt som foregår på skole, fritidsaktiviteter osv

Alt engasjementet må til slutt gå på bekostning av noe, døgnet har tross alt bare 24 timer. Av og til går engasjementet på bekostning av mat, andre ganger på bekostning av søvn, familieliv, helse osv, og av og til går det også på bekostning av barna.

Med "normalt engasjement" i skolen, d.v.s. å stille opp på et par arrangementer i løpet av året + et foreldremøte eller to tror jeg ikke ødelegger verken familieliv eller helse.

De fleste engasjerer seg jo ikke fullt i alt mulig, det er i ekstreme tilfeller.

Om ungene mine må spise brødskive til middag fordi vi skal på juleavslutning kl. 18 en dag, så tar de ikke skade av det!

Jeg har mange venner med barn, og en god del av de er veldig engasjerte foreldre når det gjelder ungenes skolegang/fritidsaktiviteter. Ingen av de kjører et løp som er ødeleggende for familien på noen måte selv om de er klassekontakter, håndballtrenere, korpsledere e.l. De serverer middag som alle andre, har ungene i seng til vanlig tid og koser seg med ungene sine.

Skrevet
Jeg er ikke for at mine barn skal være med på mange aktiviteter. Min datter på 11 har dette året 2 aktiviteter hun går på og det er fordi hun først i år har kommet med et ønske om å begynne på noe. I kveld er det foreldremøte på speideren hvor hun nettopp har begynt. Men jeg har nettopp kommet hjem fra jobb, har ikke bil, har mindre barn som skal legges snart og skal jeg nå foreldremøtet må jeg gå i 45 minutter.Rygg og nakke skrangler skikkelig og jeg behøver å stresse ned.Buss nytter ikke. Ikke aktuellt. Burde jeg da sagt nei til at min datter kunne begynne på speideren fordi jeg ikke kommer til å stille på endel foreldremøter?

Det er jo store sjanser for at ingen av mine grunner til å ikke stille er aksepterte grunner.

Nå gidder jeg snart ikke gjenta flere ganger at det selvsagt er helt greit å ikke stille opp på alt når man ikke kan! Ærlig talt altså, kan man ikke så kan man ikke. Helt ok! Jeg har måttet droppe noen FAU-møter og forskjellig annet jeg og, sånn er det bare. Men jeg gjør det jeg kan for å stille opp på de viktige tingene, og om noen ber meg bake en kake til juleavslutning klarer jeg å planlegge så jeg får til det.

Det er ikke sånne dager som du hadde i dag vi diskuterer her, det er de foreldrene som generelt ikke stiller opp selv om de nok kan - ihvertfall av og til!

Sånn - nå gidder vi ikke diskutere hvem som har rett til å være borte lenger, eller hva?

Gjest aliya
Skrevet

Dette er jeg veldig enig i!!!! En av klassekontaktene i mitt barns klasse er nettopp sånn; hun driter i sine barns lekser, faglig utvikling, oppførsel på skolen (begge to forrstyrrer undervisningen), men er samtidig veldig negativ til andre foreldre i klassen som velger å engasjere seg mer i leksene og skolearbeidet enn i kakebaking.

Gjest Gjest
Skrevet
Men du ser det som greit at disse "fryktelige menneskene" stiller opp for DITT barn, men du gir F...

Vel. Kan jeg nekte de?? Ikke ser jeg at de gjør noe spesielt for mitt barn heller.

Gjest Gjest
Skrevet
Du har en rimelig negativ holdning til de andre foreldrene da! Ikke rart de overser deg litt kanskje?? Tror ikke jeg hadde orket å bruke mye energi på å være hyggelig mot en som var så grunnleggende negativ til meg jeg heller...

Virker også som om du bruker alderen din som en unnskyldning for å slippe litt unna fordi du føler at du uansett ikke kommer inn i denne gjengen. Jeg er den yngste mammaen i begge klassene til barna mine, men det har aldri vært noe hinder for meg i forhold til engasjement på skolen/i barnehagen. Jeg gjør ikke det for å få nye venner, men for å bidra til et godt miljø rundt ungene mine. Men jeg har, litt uventet, fått en god venninne på kjøpet. Hun er 10 år eldre enn meg, men det spiller da ingen rolle? Andre mødre-gjenger er jeg ikke med i, selv om de finnes i klassene til ungene mine. Det er litt selvvalgt fordi de er ganske annerledes enn meg, og jeg føler kanskje at vi ikke har så mye til felles utenom skolen/ungene. Men jeg har hyggelig kontakt med de alle sammen når vi møtes på foreldremøte eller ved henting/levering på skolen. Det er bare snakk om å være hyggelig og litt positivt innstilt til andre! Er man sur og negativ vil ingen snakke med deg...

Typisk. Her trekker man egne konklusjoner - så du tror altså at alt er min feil fra starten av....

Jeg har overhodet ikke noe ønske om å komme med i "baviangjengen"!!

Ja, jeg sier det igjen. Dumme foreldre.

Skrevet
Typisk. Her trekker man egne konklusjoner - så du tror altså at alt er min feil fra starten av....

Jeg har overhodet ikke noe ønske om å komme med i "baviangjengen"!!

Ja, jeg sier det igjen. Dumme foreldre.

Ja, med en sånn innstilling, og når du kaller de andre "baviangjengen" og mener at alle de andre foreldrene er dumme, tror jeg faktisk at det er din feil fra starten av. Det kan godt hende at dette er en utrolig sær gjeng mødre, men ut fra det du har skrevet i alle innleggene dine så virker du jo ikke akkurat som en person som man har lyst til å ta kontakt med...

Skrevet

Mine foreldre stilte opp på foreldremøter, konferansetimer og jule- og sommeravslutninger. Men de var aldri i FAU og de valgte å takke nei til andre arrangementer gjennom skolen. Dette fordi de mente at skolen var noe som nettopp skolen skulle ha ansvaret for, og at skolen ikke skulle strekke inn i fritiden. Men mine foreldre var trenere og oppmenn i både håndball, ski og fotball, korpsledere, og stilte opp som frivillige til å være med på idretts- eller musikkturer (noe jeg syntes var kjekt - de holdt seg mest mulig unna meg, OG jeg hadde med "minibanken" ;) ), og gud bedre, så mange kaker de har bakt og dugnadstimer de har lagt ned. Men ikke for skolen.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, med en sånn innstilling, og når du kaller de andre "baviangjengen" og mener at alle de andre foreldrene er dumme, tror jeg faktisk at det er din feil fra starten av. Det kan godt hende at dette er en utrolig sær gjeng mødre, men ut fra det du har skrevet i alle innleggene dine så virker du jo ikke akkurat som en person som man har lyst til å ta kontakt med...

En annen ting er at jeg heller ikke kunne tenke meg å samarbeide med en skole/lærere som har så vidt forskjellig virkelighetsforståelse/ordbruk og tolkning av lover og regler enn det jeg har.

Gjest Blid Gjest
Skrevet

Jeg er så enig, så enig! Mer muggen kjerring skal en lete lenge etter... :ler:

Men mer alvorlig: Folk her går inn for å misforstå og tolke i verste mening! Jeg har to jenter på 7 og 12 år, og på deres skole er det 4 foreldremøter årlig, 2 konferansetimer, juleavslutning, sommeravslutning og påskefest. Med et godt overslag er det altså max. 10 timer som skal settes av per barn i året. Er dette virkelig for mye forlangt? Jeg pleier å lage kake ca. annenhvert arrangement (en langpanne med sjokoladekake faller alltid i smak, og er fiks ferdig på 40 minutter!) og rekker jeg ikke det, kjøper jeg noen greier hos bakeren. Dette kan hvem som helst få til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Men mer alvorlig: Folk her går inn for å misforstå og tolke i verste mening! Jeg har to jenter på 7 og 12 år, og på deres skole er det 4 foreldremøter årlig, 2 konferansetimer, juleavslutning, sommeravslutning og påskefest. Med et godt overslag er det altså max. 10 timer som skal settes av per barn i året. Er dette virkelig for mye forlangt? Jeg pleier å lage kake ca. annenhvert arrangement (en langpanne med sjokoladekake faller alltid i smak, og er fiks ferdig på 40 minutter!) og rekker jeg ikke det, kjøper jeg noen greier hos bakeren. Dette kan hvem som helst få til! :)

Så dere kaller meg "muggen"...

Jeg tror jeg er langt mer positiv og tolerant enn de foreldrene som ikke tåler elever i klassen som er annerledes og nærmest overhodet ikke kan akseptere at disse også skal kunne få lov til å være i en klasse.

Og som sagt; hadde de spurt om jeg ville stille opp med en kake hadde jeg GLADELIG stilt opp. Men meg enser de ikke...

Gjest Gjest
Skrevet
Med "normalt engasjement" i skolen, d.v.s. å stille opp på et par arrangementer i løpet av året + et foreldremøte eller to tror jeg ikke ødelegger verken familieliv eller helse.

De fleste engasjerer seg jo ikke fullt i alt mulig, det er i ekstreme tilfeller.

Om ungene mine må spise brødskive til middag fordi vi skal på juleavslutning kl. 18 en dag, så tar de ikke skade av det!

Jeg har mange venner med barn, og en god del av de er veldig engasjerte foreldre når det gjelder ungenes skolegang/fritidsaktiviteter. Ingen av de kjører et løp som er ødeleggende for familien på noen måte selv om de er klassekontakter, håndballtrenere, korpsledere e.l. De serverer middag som alle andre, har ungene i seng til vanlig tid og koser seg med ungene sine.

Det er jeg enig med deg i, men nå når de "late" (de som ikke vil eller gidder) blir diskutert, så kan vi heller ikke komme unna å nevne de som er "overengasjert", og som mister fokus på hva som er viktig i iveren etter å delta på alt. (Eller å vise seg fram, som også er motivet for et fåtall)

Jeg kjenner som sagt til noen ekstreme eksempler på dette, også innen egen familie.

Vi kan vel være enige i at de "late" og de "overengasjerte" er fåtallet, mens de fleste av oss befinner seg et sted midt i mellom, og har en god balanse mellom deltakelse og "passivitet".

Gjest Blid Gjest
Skrevet
Så dere kaller meg "muggen"...

Jeg tror jeg er langt mer positiv og tolerant enn de foreldrene som ikke tåler elever i klassen som er annerledes og nærmest overhodet ikke kan akseptere at disse også skal kunne få lov til å være i en klasse.

Og som sagt; hadde de spurt om jeg ville stille opp med en kake hadde jeg GLADELIG stilt opp. Men meg enser de ikke...

Så TILBY deg å gjøre noe, for guds skyld!

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Vet du hva, ett år regnet jeg etter hvor mye på barnas skole som var basert på foreldreinnsats.... og det var langt mer enn dine estimerte 10 timer pr barn! ;)

På ett barn:

Høsthalvåret:

1 foreldremøte á 2,5 timer

1 konferansetime á 0,5 time

2 aktivitetskvelder á 4 timer... 8 timer

1 høstgruppe á 3 timer

1 Grøtfest á 3 timer

1 juleverksted á 3 timer

1 vintergruppe á 3 timer

1 juleavslutning á 2 timer

Vårhalvåret:

1 vårgruppe á 3 timer

1 "påskeverksted" á 2 timer

1 sommergruppe á 3 timer

1 sommer avslutning á 3 timer

Totalt ble dette 47 timer på ett barn i løpet av ett skoleår, og da har jeg ikke tatt med "vennegruppene" en gang i mnd, "talentiaden", karneval, diverse oppsetninger på tvers av klassetrinnene og 17. mai arrangement... og de fleste arrangementene er også konsentrert rundt jul, påske og sommeravslutning.

Hvis man da har mer enn ett barn på barneskolen, slik de fleste av oss har, blir det slik at en ikke klarer å rekke over alt!

Det året jeg var klassekontakt reduserte jeg etter foreldrenes ønske antall timer med foreldreaktivitet ved å kutte ut årstidsgruppene, men så kom noen engasjerte ildsjeler som klassekontakt året etter, og gjeninnførte årstidsgruppene, og lanserte i tillegg "vennegrupper"...

Det krever virkelig sin "mann" (eller kvinne) å klare å holde følge med dette tempoet og klare å få med seg alt. :)

Gjest Blid Gjest
Skrevet
Vet du hva, ett år regnet jeg etter hvor mye på barnas skole som var basert på foreldreinnsats.... og det var langt mer enn dine estimerte 10 timer pr barn! ;)

På ett barn:

Høsthalvåret:

1 høstgruppe á 3 timer

1 Grøtfest á 3 timer

1 juleverksted á 3 timer

1 vintergruppe á 3 timer

Vårhalvåret:

1 vårgruppe á 3 timer

1 "påskeverksted" á 2 timer

1 sommergruppe á 3 timer

1 sommer avslutning á 3 timer

Totalt ble dette 47 timer på ett barn i løpet av ett skoleår, og da har jeg ikke tatt med "vennegruppene" en gang i mnd, "talentiaden", karneval, diverse oppsetninger på tvers av klassetrinnene og 17. mai arrangement... og de fleste arrangementene er også konsentrert rundt jul, påske og sommeravslutning.

Hvis man da har mer enn ett barn på barneskolen, slik de fleste av oss har, blir det slik at en ikke klarer å rekke over alt!

Det året jeg var klassekontakt reduserte jeg etter foreldrenes ønske antall timer med foreldreaktivitet ved å kutte ut årstidsgruppene, men så kom noen engasjerte ildsjeler som klassekontakt året etter, og gjeninnførte årstidsgruppene, og lanserte i tillegg "vennegrupper"...

Det krever virkelig sin "mann" (eller kvinne) å klare å holde følge med dette tempoet og klare å få med seg alt. :)

Deres opplegg høres ut som et mareritt! :ler: Er selvfølgelig enig med deg i at det er waaay beyond. Men hadde du holdt deg til foreldremøtene, avslutningene og konferansetimene hadde du endt på ca 10 timer, og det er vel ikke mer enn man bør kunne forlange? :)

Skrevet
På ett barn:

Høsthalvåret:

1 høstgruppe á 3 timer

1 Grøtfest á 3 timer

1 juleverksted á 3 timer

1 vintergruppe á 3 timer

Totalt ble dette 47 timer på ett barn i løpet av ett skoleår,

Vet du hva? jeg forstår ikke hvorfor dette ikke regnes som 47 VELBRUKTE og koselige timer, jeg... Alle møter i forbindelse med skolen anser jeg som viktig å være med på for å forstå hva som skjer i hverdagen til barnet ditt.

Grøtfest, div. hobbyverksted og avslutninger er jo arrangementer hvor dere voksne kan være sammen med barna deres og ha "kvalitetstid". Riktignok sammen med andre barn og deres foreldre, men er det negativt? Kanskje opptrer til og med barna med noe de har øvet på og er stolt over, og så "gidder" ikke halvparten av foreldrene å komme? Nei, det forstår jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Så TILBY deg å gjøre noe, for guds skyld!

Når man ikke vet at enkelte foreldre har blitt ringt opp for å bake kake er det lite man kan tilby!!!

Dessuten - kanskje de andre foreldrene er misunnelige eller ikke synes noe om at når jeg baker så kjøper jeg gjerne ferdigblandete sjokoladelangpannekaker som alltid er populært og forsvinner først blandt kakene............

Ja, ikke vet jeg...

Herregud for noen hårsåre foreldre her er. Vel. Ikke overraskende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...