Gå til innhold

Uengasjerte foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åh..sånn skal jeg ikke bli: at jeg ikke stiller på foreldremøte og barnas interesser.

Mamma og pappa var med på ALT som skjedde i mitt og min brors liv da vi gikk på håndball, fotball, ski, ballett, korps og u name it. De var sikker slitne, men jeg er evig takknemmelig for at de alltid har stilt opp for meg. Og jeg er STOLT av at mine foreldre var blandt de som lå over med klassen på hytteturer og heiet på håndballaget mitt. Den dag i dag kan vi snakke om de hyggelige opplevelsene i mitt liv, og mamma og pappa vet hva jeg snakker om fordi de VAR DER!

Hvis man får barn, er å følge de opp i skole og interesser en del av pakken. Mener jeg (som riktignok er barnløs enn så lenge, men har en klar visjon om hvordan jeg skal bli når jeg blir stor. Andre har klart det før meg!)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det bør skilles mellom de som ikke blir med på noe, dvs. aldri kommer på foreldremøter eller bidrar til noe til jule- og sommeravslutninger og de som ikke deltar på ekstraopplegg utenom "det vanlige."

Jeg har oppelvd at 7 av 25 har møtt opp på foreldremøter. Jeg har også opplevd at et foreldrepar var klassekontakt i 4-5 år i strekk fordi ingen andre gadd å ta det. De samme foreldrene slet også med å få hjelp til å bake kaker på jul- og sommeravslutning. Dét mener jeg viser lite engasjement fra foreldrene!

At man ikke vil være med på mammakvelder og skiturer på kvelden utenom skolearrangementer skjønner jeg i og med at hverdagen er travel nok.

En ting som er viktig å tenke på: om du forventer at barna dine skal ha hyggelige arrangementer må du faktisk bidra litt. Noen må gjøre jobben, og det er urimelig at alle andre skal gjøre det for deg og dine!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er to forskjellige ting det er snakk om her. Det ene er foreldremøter, å stille opp som klassekontakt eller FAU-representant, og andre viktige ting som jeg er enig i at man bør prioritere.

Kaffekvelder for å bli kjent med foreldrene til barn som mine barn aldri er sammen med og andre "hyggelige sosiale tiltak" er jeg derimot helt uinteressert i. Når man har mange barn går det med alt for mye tid til sånt, og den lille fritiden jeg har vil jeg bruke på helt andre ting.

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet
Jeg synes det bør skilles mellom de som ikke blir med på noe, dvs. aldri kommer på foreldremøter eller bidrar til noe til jule- og sommeravslutninger og de som ikke deltar på ekstraopplegg utenom "det vanlige."

Jeg har oppelvd at 7 av 25 har møtt opp på foreldremøter. Jeg har også opplevd at et foreldrepar var klassekontakt i 4-5 år i strekk fordi ingen andre gadd å ta det. De samme foreldrene slet også med å få hjelp til å bake kaker på jul- og sommeravslutning. Dét mener jeg viser lite engasjement fra foreldrene!

At man ikke vil være med på mammakvelder og skiturer på kvelden utenom skolearrangementer skjønner jeg i og med at hverdagen er travel nok.

En ting som er viktig å tenke på: om du forventer at barna dine skal ha hyggelige arrangementer må du faktisk bidra litt. Noen må gjøre jobben, og det er urimelig at alle andre skal gjøre det for deg og dine!

Akkurat dette var mitt poeng også! At noen aldri bidrar til de viktige tingene - kommer ikke på foreldremøter, vil aldri inn i FAU eller være vara til klassekontakt, gidder ikke bake kake eller hjelpe til med noen arrangementer o.s.v. selv om de sender barna sine på arrangementene slik at de "surfer" på at andre foreldre tar jobben. Det synes jeg er dårlig gjort!

Foreldrekaffe og andre festligheter som kanskje ikke er like viktige har jeg ingen problemer med å skjønne at folk synes er slitsomt! I høst hadde vi en grilling med klassen til den ene datteren min, og jeg synes det var veldig masete å få til det rett etter jobb, få henta to unger på veien, skaffe mat o.s.v.

Men å bidra til arrangementer av og til der de sender ungene sine synes jeg alle skal. Ellers lar du andre ta jobben for deg. Og å stille på foreldremøte bør da være en selvfølge?!

Til deg som hadde gått på cellegift-kur: jeg tror du også skjønte at deg ikke var deg vi snakket om som synes foreldre er uengasjerte. Alle her har nevnt at vi vet at det er noen foreldre som har "gyldig grunn" og rett og slett ikke kan. Det er selvsagt greit! Men de aller fleste kan bidra noe.

Mirabella: jeg hadde også sånne foreldre, og nå streber jeg etter å være sånn selv selv om det er slitsomt til tider. Jeg følte alltid en trygghet i at mine foreldre fulgte med og var engasjerte. Jeg føler også at barna mine liker at jeg og pappaen "alltid" er der når det skjer noe og at de kjenner at vi har et lite bein innafor på skolen og i idrettene de holder på med.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg er egentlig veldig enig i det siste innlegget ditt, ts, og det virker vel egentlig som det er essensen i de fleste andre innleggene her også. Muligens med unntak av noen som bortprioriterer foreldremøter.

Selv har jeg vært foreldrekontakt og fau-representant, det er en selvfølge å stille på foreldremøter, og vi er begge gjerne med på foreldrekonferanser. Inntrykket mitt fra tiden som fau-representant er at de aller fleste stiller ganske mye opp. Unntakene er de som jeg antakeligvis ville betegnet som ressurssvake på enkelte områder.

Skrevet

Jeg har, i løpet av de 11 årene barnet mitt har gått på skolen, gått glipp av et foreldremøte fordi vi var bortreist da beskjed om møtet ble gitt. Jeg har ikke gått glipp av en eneste konferansetime.

Jeg har vært foreldrekontakt i to perioder, jeg har sittet i FAU og jeg har ikke tall på hvor mange kaker jeg har bakt.

Jeg har vært med på overnatting i gymsalen, på tur til lavvoen og på besøk på leirskolen. Jeg har stilt på dugnad og på juleverksted.

Det jeg imidlertid ikke har deltatt i er det jeg oppfatter som tvanssosialisering av barn og voksne. Det går min grense for hva jeg syns er greit å være med på.

Jeg har forresten vært alene med barnet mitt hele tiden, men det er da ingen unnskyldning for å ikke delta i oppveksten til ungen(e), snarere tvert i mot!

Gjest Piper
Skrevet
selv om de sender barna sine på arrangementene slik at de "surfer" på at andre foreldre tar jobben. Det synes jeg er dårlig gjort!

Hva om barna ønsker å delta, skal de ikke ha muligheten til det bare fordi du syns det er dårlig gjort at foreldrene ikke stiller opp? Mener du at disse barna ikke bør få være med på slike aktiviteter, bare fordi foreldrene ikke engasjerer seg?

Det kan godt være det ikke passer for alle å stille på alle møtene, og jeg syns det viktigste foreldremøte er der man sitter og snakker med kontaktlæreren alene. Det andre møte syns jeg egentlig er mye viss vass, men ejg stiller i tilfelle de har noe nytt å komme med. Men det er jo samme saker som blir tatt opp, nye foreldrekontakter, FAU reprenstanter osv eventuelle aktiviteter i løpet av terminen, litt info om hva elevene skal gjøre i løpet av terminen på skolen (men det er lite i forhold til resten av møte), men for de spesielt interesserte er det helt sikkert kjempe kjekt å være der.

Jeg har vært foreldrekontakt i mange år, og nå overlater jeg det ansvaret til andre. Jeg har hatt tre barn igjennom barneskolen, og har vært foreldrekontakt hos alle tre. Men jeg kritiserer ikke de som ikke ønsker å gjøre denne jobben, for man vet aldri årsaken til hvorfor de ikke gjør den. Alle mennesker har ulike liv, og det er mange ulike skjebner der ute som vi vet fint lite om. Men kanskje enkelte mener at foreldre som ikke stiller burde sende en skriftlig melding til de andre foreldrene, sånn at de fikk stilt sin nysgjerrighet og så kunne de diskutert om årsaken var gyldig nok til fravær.

Det er ingen som tvinger noen til å være noe i forbindelse med skolen, og tar en på seg alt av oppdrag da får en også slutte å klage på at man føler man må gjøre det. Det er noe som heter nei, og det er et fint ord man kan bruke når man føler at man har gjort nok. Men en får slutte å klage på alle andre, bare fordi en selv ikke våger å si nei.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er noe som heter nei, og det er et fint ord man kan bruke når man føler at man har gjort nok. Men en får slutte å klage på alle andre, bare fordi en selv ikke våger å si nei.

Da får man ikke klage på det dersom det ikke blir jule- og/ eller sommeravslutning heller! Eller at klassen ikke får boller og brus på 17. mai mens de andre klassene får det!

Gjest Gjest
Skrevet

Vel. Hadde de "engasjerte" foreldrene brydd seg å se andre enn seg selv og gjengen skulle jeg gjerne deltatt på det meste. Men jeg har aldri fått en telefon, og de ser aldri på meg når de skal velge kontaktperson. Så kan de ha det så godt!!!!

Gjest Mor på cellegift
Skrevet

Selvsagt skjønte jeg at det ikke var meg, og de som sliter tilsvarende dere snakker om, men jeg vil bare framheve noe Piper skriver, som sier det jeg mener temmelig klart:

Men jeg kritiserer ikke de som ikke ønsker å gjøre denne jobben, for man vet aldri årsaken til hvorfor de ikke gjør den. Alle mennesker har ulike liv, og det er mange ulike skjebner der ute som vi vet fint lite om. Men kanskje enkelte mener at foreldre som ikke stiller burde sende en skriftlig melding til de andre foreldrene, sånn at de fikk stilt sin nysgjerrighet og så kunne de diskutert om årsaken var gyldig nok til fravær.

I mitt tilfelle var det bare lærere, sosiallærer og rektor som visste hvorfor jeg ikke stilte da jeg tilslutt klarte å begrense meg. Jeg ønsket ikke at fler skulle vite det på grunn av barna.

Jeg vet det ble (blir) spekulert om hvorfor jeg ikke møter på foreldremøter, og hvorfor jeg bare er tilstede når barnet er tilstede (opptrer), men grunnen er en privatsak!

Dere som sier at disse foreldrene er uengasjerte: hva dere om hvorfor de ikke stiller?

Hva vet dere om hvor ofte foreldrene har kontakt med skolen utenom foreldremøtene?

Hva vet dere om hva de gjør som ikke er synlig?

Alt dere vet er at de ikke møter, at de ikke vil ta på seg verv, og trekker konklusjoner ut i fra det...

Gjest GossipGirl
Skrevet
Jeg er helt enig med TS at det er for dårlig av foreldrene å ikke møte opp på foreldremøter, bake kake osv.

Jeg har selv vært foreldrekontakt så jeg vet hvor vanskelig det er å få foreldre til å stille opp. Det blir som regel de samme man spør gang etter gang fordi man vet at de stiller opp.

Når klassen til sønnen min hadde ansvaret for 17. mai feiringen da slet jeg virkelig med å få folk til å stille opp. De fleste foreldre og barn var på skolen hele ettermiddagen, men foreldrene var ikke villige til å feks. dele ut boller og brus, grille pølser eller selge kaffe og kaker. Derfor måtte både jeg, min mann og min eks stille opp for å få kabalen til å gå opp.

Når det var foreldremøter endte det også med at jeg både måtte bake og koke med kaffe selv fordi jeg ikke fikk noen til å gjøre det.

Jeg synes det ikke er noe rart at foreldrene ikke vil stille opp som foreldrekontakt fordi de fleste vet hvor vanskelig det er å få foreldrene til å stille opp så derfor blir det en kjempejobb på den som er villig til å ta på seg det vervet.

Da jeg tok på meg å være foreldrekontakt 2. året på rad tok jeg det opp med de andre foreldrene at jeg satte en betingelse og det var at de måtte stille opp når jeg ringte så jeg slapp å gjøre alt selv. Selvfølgelig var ikke det noe problem, alle var så enige, helt til den dagen kom da jeg tregte hjelp............da var det ingen som kunne (utenom de som bestandig sier ja).

Hvis ikke de gidder å bidra til møtene, får de bare sitte der uten kake...

Skrevet
Hva om barna ønsker å delta, skal de ikke ha muligheten til det bare fordi du syns det er dårlig gjort at foreldrene ikke stiller opp? Mener du at disse barna ikke bør få være med på slike aktiviteter, bare fordi foreldrene ikke engasjerer seg?

Det kan godt være det ikke passer for alle å stille på alle møtene, og jeg syns det viktigste foreldremøte er der man sitter og snakker med kontaktlæreren alene. Det andre møte syns jeg egentlig er mye viss vass, men ejg stiller i tilfelle de har noe nytt å komme med. Men det er jo samme saker som blir tatt opp, nye foreldrekontakter, FAU reprenstanter osv eventuelle aktiviteter i løpet av terminen, litt info om hva elevene skal gjøre i løpet av terminen på skolen (men det er lite i forhold til resten av møte), men for de spesielt interesserte er det helt sikkert kjempe kjekt å være der.

Jeg har vært foreldrekontakt i mange år, og nå overlater jeg det ansvaret til andre. Jeg har hatt tre barn igjennom barneskolen, og har vært foreldrekontakt hos alle tre. Men jeg kritiserer ikke de som ikke ønsker å gjøre denne jobben, for man vet aldri årsaken til hvorfor de ikke gjør den. Alle mennesker har ulike liv, og det er mange ulike skjebner der ute som vi vet fint lite om. Men kanskje enkelte mener at foreldre som ikke stiller burde sende en skriftlig melding til de andre foreldrene, sånn at de fikk stilt sin nysgjerrighet og så kunne de diskutert om årsaken var gyldig nok til fravær.

Det er ingen som tvinger noen til å være noe i forbindelse med skolen, og tar en på seg alt av oppdrag da får en også slutte å klage på at man føler man må gjøre det. Det er noe som heter nei, og det er et fint ord man kan bruke når man føler at man har gjort nok. Men en får slutte å klage på alle andre, bare fordi en selv ikke våger å si nei.

Unnskyld meg, men dette må jeg si var et ganske teit innlegg - beklager ordbruken...

For det første - nei, selvsagt skal alle barn som vil få være med på alle arrangementer! Dette har da ikke vært noe tema i denne tråden. Elevene er da ikke noe problem i det hele tatt! Det er innsatsen til foreldrene vi snakker om her, og det har da aldri vært snakk om noe annet. Det faktum at veldig mange foreldre sender ungene sine på arrangementer og andre ting som andre foreldre bidrar til, uten noen gang å løfte en finger selv, synes jeg er dårlig.

Ang. alt det andre du skrev:

Jeg ønsker ikke å si nei eller bidra mindre - jeg VIL bidra og ser på det som en viktig oppgave i forhold til mine barn, i tillegg til at jeg liker å være engasjert i så mye som mulig i ungenes liv. Skolen er naturlig nok en stor del av deres liv. Jeg har ingen problemer med å si nei når det ikke passer, men jeg stiller også opp når jeg kan.

Jeg har ikke klaget over at ikke alle foreldre er like engasjerte, men jeg skulle ønske at en del varmer engasjerte enn de er. Jeg skulle ønske at jeg ikke alltid var den eneste eller en av to som stiller opp på ting. Jeg skulle ønske at det ikke var så vanskelig å få hjelp av de andre når jeg som klassekontakt trenger det (og det har ikke vært ofte de har trengt å melde seg akkurat).

Jeg har snakket med lærerne til mine unger om foreldres engasjement i forbindelse med en sak på skolen, og de var ganske oppgitte de og. Ikke særlig motiverende for lærerne at bare halvparten av foreldrene i klassen kommer...

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet mitt og grunnen til at jeg startet tråden - hva kan man gjøre for å få foreldre mer engasjerte?

Skrevet
Selvsagt skjønte jeg at det ikke var meg, og de som sliter tilsvarende dere snakker om, men jeg vil bare framheve noe Piper skriver, som sier det jeg mener temmelig klart:

I mitt tilfelle var det bare lærere, sosiallærer og rektor som visste hvorfor jeg ikke stilte da jeg tilslutt klarte å begrense meg. Jeg ønsket ikke at fler skulle vite det på grunn av barna.

Jeg vet det ble (blir) spekulert om hvorfor jeg ikke møter på foreldremøter, og hvorfor jeg bare er tilstede når barnet er tilstede (opptrer), men grunnen er en privatsak!

Dere som sier at disse foreldrene er uengasjerte: hva dere om hvorfor de ikke stiller?

Hva vet dere om hvor ofte foreldrene har kontakt med skolen utenom foreldremøtene?

Hva vet dere om hva de gjør som ikke er synlig?

Alt dere vet er at de ikke møter, at de ikke vil ta på seg verv, og trekker konklusjoner ut i fra det...

Jeg vil ikke vite HVORFOR foreldre ikke møter opp eller gjør ting ift arrangementer, og jeg ser meg ikke ut enkelttilfeller og tenker at "hun der stiller aldri opp". Jeg dømmer ikke hver og en, har ingen interesse av det. Jeg skulle bare gjerne ønsker at det var noen flere angasjerte foreldre som tok et tak når det trengtes! Helt greit for meg at ikke absolutt alle bidrar, og jeg er fullstendig klar over at ikke alle har mulighet til det heller. Men når jeg som den eneste, eller en av to, stiller opp hver gang i en klasse med 26 elever så er det noe galt med engasjementet til en del tror jeg. Jeg kan ikke tro at av ca 24 par foreldre - altså over 40 mennesker - har ingen mulighet til å stille opp på noe utenom det de MÅ (og knapt nok det).

Gjest Mor på cellegift
Skrevet
Jeg vil ikke vite HVORFOR foreldre ikke møter opp eller gjør ting ift arrangementer, og jeg ser meg ikke ut enkelttilfeller og tenker at "hun der stiller aldri opp". Jeg dømmer ikke hver og en, har ingen interesse av det. Jeg skulle bare gjerne ønsker at det var noen flere angasjerte foreldre som tok et tak når det trengtes! Helt greit for meg at ikke absolutt alle bidrar, og jeg er fullstendig klar over at ikke alle har mulighet til det heller. Men når jeg som den eneste, eller en av to, stiller opp hver gang i en klasse med 26 elever så er det noe galt med engasjementet til en del tror jeg. Jeg kan ikke tro at av ca 24 par foreldre - altså over 40 mennesker - har ingen mulighet til å stille opp på noe utenom det de MÅ (og knapt nok det).

At noen "skulker" skjer selvsagt, jeg skal ikke late som om det ikke skjer, men når det er så mange som du beksriver her.... det må da ligge noe mer bak.

Jeg har aldri i mine år som mor opplevd at 99% av foreldrene uteblir fra et arrangement.

Over til spørsmålet ditt, du kan ikke tvinge dem til engasjement, men du kan gjøre det lettere for deg selv:

Slik det har vært på vår skole:

Vi hadde en liste (klasselisten), og hvem som skulle gjøre hva, og når, gikk på tur...

Som vakter på arrangementer, klassefester, skoledisco osv: de første x antall første gang, de neste x antall andre gang osv etter behov... var det noen som ikke kunne måtte de bytte innbyrdes.

Opp gjennom barneskolen ble det ca 5-7 arrangementer å stille opp på for hver familie. (ca 1 gang i året)

Til foreldremøtene: Guttenes foreldre tok med en kanne kaffe eller tevann, jentenes foreldre tok med kake eller frukt... omvendt neste gang.

17. mai: minst en representant for hvert barn måtte møte. Helst begge dagene, men om det ikke gikk måtte de stille enten til tilrigging 16 mai, eller på 17. mai.

Gjest Gjest
Skrevet
At noen "skulker" skjer selvsagt, jeg skal ikke late som om det ikke skjer, men når det er så mange som du beksriver her.... det må da ligge noe mer bak.

Jeg har aldri i mine år som mor opplevd at 99% av foreldrene uteblir fra et arrangement.

Over til spørsmålet ditt, du kan ikke tvinge dem til engasjement, men du kan gjøre det lettere for deg selv:

Vi hadde en liste (klasselisten), og hvem som skulle gjøre hva, og når, gikk på tur...

Som vakter på arrangementer, klassefester, skoledisco osv: de første x antall første gang, de neste x antall andre gang osv etter behov... var det noen som ikke kunne måtte de bytte innbyrdes.

Opp gjennom barneskolen ble det ca 5-7 arrangementer å stille opp på for hver familie. (ca 1 gang i året)

Til foreldremøtene: Guttenes foreldre tok med en kanne kaffe eller tevann, jentenes foreldre tok med kake eller frukt... omvendt neste gang.

17. mai: minst en representant for hvert barn måtte møte. Helst begge dagene, men om det ikke gikk måtte de stille enten til tilrigging 16 mai, eller på 17. mai.

Hva gjør man når ingen tar hensyn til listene? Det er nemlig det jeg har opplevd.

Skrevet

Slik har "vår" skole det også. Enkelt og greit.

Men diskotek og andre "kosekvelder" /gruppekvelder/helger . Nei takk.

Skrevet

Nei, jeg har heller ikke vært med på arrangementer der de fleste foreldrene ikke møter opp, men problemet er at de ikke bidrar... De kommer og satser på andre andre har bakt kake, ordnet til og hatt kontakt med skole/FAU eller hva det er.

Men - tusen takk for råd! Jeg skal ta de med meg og foreslå slike tiltak på neste foreldremøte.

Jeg prøvde det med gutteforeldre tar med kaffe, jenteforeldre tar med kake på juleavslutning. Vi endte opp med fullt hus av foreldre - alle kom + noen besteforeldre. Og vi hadde tre kaker og fire kanner kaffe å dele på... Alle ungene var skuffa, de var vant med bugnende kakebord fra juletrefester i barnehagen... Det er sånne ting som det jeg synes er trist og dårlig. Det hadde ikke gjort noe om et par av foreldrene ikke hadde hatt mulighet til å ta med noe, men når 14 par jenteforeldre skulle ha med kake og vi fikk tre kaker sier det noe om engasjementet, for jeg VET at alle fikk beskjed og beskjeden var tydelig uten rom for tolkning (jeg skrev den selv, hehe).

Gjest Mor på.......
Skrevet
Hva gjør man når ingen tar hensyn til listene? Det er nemlig det jeg har opplevd.

Krever at de enten møter opp, eller at de skaffer en stedsfortreder. Da blir problemet deres, ikke ditt!

Kan de ikke stille, si: "jeg skjønner det er vanskelig for deg å stille, men da må du bytte med noen andre. Denne gangen er det fra (f.eks) F-K på klasselisten sin tur, du får høre med noen av de andre om de kan stille for deg denne gangen, så kan du ta deres tur neste gang...".

Det er i alle fall det de gjør her...

Gjest Gjest
Skrevet
Krever at de enten møter opp, eller at de skaffer en stedsfortreder. Da blir problemet deres, ikke ditt!

Kan de ikke stille, si: "jeg skjønner det er vanskelig for deg å stille, men da må du bytte med noen andre. Denne gangen er det fra (f.eks) F-K på klasselisten sin tur, du får høre med noen av de andre om de kan stille for deg denne gangen, så kan du ta deres tur neste gang...".

Det er i alle fall det de gjør her...

Dessverre har man ingen sanksjoner mot de foreldrene som bare lar være å komme uten å gi beskjed på forhånd og uten å finne stedfortreder. Tydeligvis kommer jeg fra et sted med færre engasjerte foreldre enn deg, for her er det ikke uvanlig å bare gi blaffen.

Gjest Mor på ...........
Skrevet
Nei, jeg har heller ikke vært med på arrangementer der de fleste foreldrene ikke møter opp, men problemet er at de ikke bidrar... De kommer og satser på andre andre har bakt kake, ordnet til og hatt kontakt med skole/FAU eller hva det er.

Men - tusen takk for råd! Jeg skal ta de med meg og foreslå slike tiltak på neste foreldremøte.

Jeg prøvde det med gutteforeldre tar med kaffe, jenteforeldre tar med kake på juleavslutning. Vi endte opp med fullt hus av foreldre - alle kom + noen besteforeldre. Og vi hadde tre kaker og fire kanner kaffe å dele på... Alle ungene var skuffa, de var vant med bugnende kakebord fra juletrefester i barnehagen... Det er sånne ting som det jeg synes er trist og dårlig. Det hadde ikke gjort noe om et par av foreldrene ikke hadde hatt mulighet til å ta med noe, men når 14 par jenteforeldre skulle ha med kake og vi fikk tre kaker sier det noe om engasjementet, for jeg VET at alle fikk beskjed og beskjeden var tydelig uten rom for tolkning (jeg skrev den selv, hehe).

Først: da jeg var klassekontakt ba jeg foreldrene ringe meg for å bekrefte at de hadde fått lappen, og for å få bekreftet at de stilte på møtet/arrangementet.

Dette kan også være en idé for deg.

Et annet tips kan være å ta det opp på neste foreldremøte...

Si at foreldrene får velge hvordan de vil ha det, du gir dem 3 alternativer:

1: Ingen organisering, alle tar med til eget bruk

2: Det blir samlet inn penger fra foreldrene til innkjøp av kaffe og kaker, da slipper alle å ta med noe som helst. Kaffetrakter blir tatt med for trakting på stedet.

3: Alle bidrar med sin del!

Flertallet bestemmer hvordan det blir framover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...