Gå til innhold

Marsy og annerledeslivet


marsy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fant brevet fra NAV og jeg får barnetrygd fra 1.april ja.

Vi søkte på barnehageplass i går. Litt surrealistisk å gjøre noe så konkret når jenta bare er 1 mnd, men det er ikke full barnehagedekning her (skal bli det i 2008) og vi skal jo ideelt sett ha plass fra 1.mars 09, så da er det greit å søke så fort man kan.

Hadde besøk av en kompis som fortalte at de måtte betale for full plass fra 1.august for å være garantert plass til jenta deres som begynte 1.desember. Hjelp! For oss vil det da tilsvare 17500kr vi må ut med, for en plass vi ikke bruker......

Huff, dette blir spennende. Vi tar ferie på sommeren + mannen tar permisjonsukene sine på våren/sommeren, så da er det 2-3 måneder vi trenger pass. Krysser alt jeg har for at det ordner seg.

I dag har vi feiret 1 mnds dag med lang trilletur i finværet. Når vi kom hjem spiste jeg sen lunsj i solveggen :) Nå har det skyet over, så vesla får kose seg ute alene til hun våkner mens jeg koser meg inne :fnise:

Endret av marsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, det har vært noen slitsomme dager. Vi har vært på helsestasjonen for veiing, på besøk på jobben til mannen, og jobben min, og i dag dro vi 40min unna for å levere bilen på verksted. Ikke bare bare å ta taxi og tog med bilsete og vogn på slep!

Vesla veide 3665, så hun har lagt på seg ca 900g siden vi dro hjem fra sykehuset, 225g i uka i snitt. Nå har hun vært våken 4 timer.... :dåne: fått pupp to ganger, og ligget en stund alene i vogga, men ellers vil hun ligge inntil brystet mitt.

Har prøvd de siste dagene for å se om hun hermer eller smiler, men har fått heller laber respons... håper det skjer noe snart for nå begynner jeg å bli utålmodig...

Fikk babyboka mi i posten fra mamma i går. Moro med babybilder og fakta fra når jeg var baby. Kjøpte akkurat lik bok til jenta vår i dag. Og i tillegg planlegger jeg å lage et flott album med historier fra svangerskap og fødsel. Fikk "lurt" henne til å tegne omrisset av foten hennes i dag mens hun ammet, hånda måtte jeg gi opp, siden det var umulig å få lagt den flatt på papiret :fnise:

Endret av marsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting å ta med i albumet:

ultralydbilde

magebilder

bilder fra fødsel/barsel/første tid hjemme

milepælsdatoer (positiv graviditetstest, første spark osv)

første gang...... (første smil, første bad osv)

omriss av fot/hånd

vekt og cm utvikling

lime inn armbånd fra barsel og første hårlokk

historie om svangerskapet

historie om fødselen

historie om tiden på barsel

egne sider for navnefesten

andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så koselig med slike album!

Synes du har fått med deg det meste, men tips til et morsom ting jeg så en gang. Når det gjelder historien rundt fødsel, tanker rundt positiv test etc, så kan det være gøy om du også får mannen til å skrive. Altså, at begge to setter seg ned å skrive fødselshistorien, og hvordan det ble opplevd. Så kan begge historiene limes inn - den samme historien fra to synsvinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: MellonCollie: ja, fin ide! Pappaen skal skrive også, vi har nok forskjellig oppfattelse av ting. Spesielt fødselen :fnise:

De siste dagene har vi kost oss i finværet. Vi var på Plantasjen i går og kjøpte inn blomster til blomsterkassene, og noen krydderplanter til den lille kjøkkenhagen min. Har hatt problemer de siste 2 dagene med å få vesla til å sove på dagen. Hun er lys våken fra kl 7 til kl 16-17 :dåne: med bare noen små korte hviler innimellom på 30min. Vanskelig å få noe gjort. Når hun sovnet i går ettermiddag sloknet jeg på sofaen med en gang. Heldigvis sover hun kjempegodt på kvelden og natta. På natta er det bare å skifte, gi henne pupp også legge henne igjen. Nå har hun plutselig sluttet å bæsje på natta også, så da kan vi kanskje droppe bleieskift å bare puppe.

Hun har blitt kjempeflink til å holde blikkontakt. Gigantisk forbedring bare på én uke! Fantastisk å kunne se forbedring hver dag. Om en uke skal vi på 6-ukers kontroll, så det blir spennende. Har ikke målt lengden hennes siden fødselen. Prøvde i dag å måle med en tommestokk :fnise: og da ble det rundt 50-52 cm, altså at hun hadde vokst 4-6 cm. Men jeg tror ikke jeg skal stole så veldig på akkurat den målingen. Hun fyller ihvertfall klærne bedre.

Venter veldig på at hun skal smile ordentlig da. Normalt bør det skje i løpet av de nærmeste 2 ukene. Ser at hun blir glad av forskjellige ting, og at hun stadig "småsmiler" og trekker munnvikene litt opp. Og i går så hun rett på mannen og smilte... misunnelig!!! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd å ikke skifte på snupa her i løpet av natten, og det anbefales ikke ;) Plutselig finner hun på at hun skal bæsje, og da er gjerne bleien full av tiss. Kan resultere i en saftig lekkasje :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ikke skifte på snupa her i løpet av natten, og det anbefales ikke ;) Plutselig finner hun på at hun skal bæsje, og da er gjerne bleien full av tiss. Kan resultere i en saftig lekkasje :ler:

Oops... :fnise: takk for tipset. I natt tisset hun på stellebordet mens jeg romsterte rundt etter ny bleie i mørket. Mens den gamle bleien jeg tok av var så god som ny.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tisses det også overalt, han har til og med tissa på katta. Katta lå på gulvet ved stellebordet og kikka forundra opp på meg og skjønte selvsagt ikke hvorfor han ble våt :ler:

Godt å lese at det er flere som ikke sover på dagen. Vi har det likedan vi, med mindre vi går tur. Han kan finne på å sove i fire timer i strekk i vogna etter en trilletur. Men ellers får jeg ikke lagt ham... Men han sover som en stein i meitai da, så jeg får gjort noe husarbeid innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vesla blitt akseptert av pus... tok bare 5 uker (siden vi kom hjem fra sykehuset) gitt! :ler: han kom å la seg bak meg på sofaryggen mens vi ammet, og strekte ut ene labben og la den forsiktig på hodet hennes :ler:

Han bruker å strekke ut labben til oss når han er ekstra kosete, så da tar jeg det som en aksept av lillemor.

Her jaktes det ivrig på smil. I løpet av de siste 7 dagene har hun smilt til mannen, 2 venninner og farmor, og til shampoflaskene på badet :roll: Tror det er like før det løsner ordentlig for hun trekker litt på munnvikene ganske ofte, og når jeg snakker til henne og synger veiver hun ofte med armene, puster fort og lager små "snakkelyder". Men for det meste ser hun litt skeptisk ut :ler:

I morges var det mannens tur til å rape henne etter mat, men da sovnet de jo begge to. Så når jeg våknet igjen lå de to gryntende ved siden av meg i senga :fnise: Så koselig å være familie! :rødme:

Ellers er det omorganisering på jobb, og jeg er en av de som må gå :roll: Heldigvis er jeg i permisjon, slik at jeg er garantert jobb/penger i ca ett år til. Hvis ikke hadde jeg stått uten jobb 1.juni allerede :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig å miste jobben da.. Godt at du er i permisjon og dermed får tid til å forberede deg og finne en annen jobb.

Pusen vår kom og la seg heeelt inntil hodet til snuppa i sengen (hun lå mellom oss) i dag. Og la også en pote på hodet hennes. Hehe. Morsomt når hele familien er samlet. Men jeg passer veldig på henne (pusen altså), slik at hun ikke legger seg oppå snuppa eller tror at snuppa vil leke når hun veiver med armer og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er stadig litt nervøs med pus i nærheten av vesla, men han har ikke prøvd seg en eneste gang heldigvis. Men det er jo uansett viktig å være på vakt.

I dag har mannen for første gang gitt mat på flaske. Jeg pumpet ut 100ml slik at han skulle få prøve, og vi fikk sjekket at hun fortsatt tar flaska (har ikke prøvd på de siste 5 ukene). Gikk heldigvis kjempefint. Men det var jo selvfølgelig ikke nok mat, så da ble det påfyll med pupp etterpå. Skal på konsert om 1 1/2 mnd, og da blir jeg jo borte hele kvelden. Lurer på hvor mye melk jeg må pumpe ut på forhånd da? :dåne: Skal ihvertfall kjøpe inn MME, så vi har det stående i tilfelle det ikke skulle bli nok morsmelk.

Fikk endelig mitt første smil fra vesla i dag også (6 + 2). Hun har jo smilt bittelitt innimellom (regner ikke med når hun smiler i søvne, og når hun smiler pga luft), men ennå ikke ordentlig til meg. Underlig nok skjedde det mens jeg sang "Bed of Roses" av Bon Jovi av full hals :fnise: (jepp, jeg er skikkelig dårlig på barnesanger, men hun skjønner jo uansett ikke forskjellen! :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Revenka
Nå har vesla blitt akseptert av pus... tok bare 5 uker (siden vi kom hjem fra sykehuset) gitt! :ler: han kom å la seg bak meg på sofaryggen mens vi ammet, og strekte ut ene labben og la den forsiktig på hodet hennes :ler:

Han bruker å strekke ut labben til oss når han er ekstra kosete, så da tar jeg det som en aksept av lillemor.

Her jaktes det ivrig på smil. I løpet av de siste 7 dagene har hun smilt til mannen, 2 venninner og farmor, og til shampoflaskene på badet :roll: Tror det er like før det løsner ordentlig for hun trekker litt på munnvikene ganske ofte, og når jeg snakker til henne og synger veiver hun ofte med armene, puster fort og lager små "snakkelyder". Men for det meste ser hun litt skeptisk ut :ler:

I morges var det mannens tur til å rape henne etter mat, men da sovnet de jo begge to. Så når jeg våknet igjen lå de to gryntende ved siden av meg i senga :fnise: Så koselig å være familie! :rødme:

Ellers er det omorganisering på jobb, og jeg er en av de som må gå :roll: Heldigvis er jeg i permisjon, slik at jeg er garantert jobb/penger i ca ett år til. Hvis ikke hadde jeg stått uten jobb 1.juni allerede :dåne:

Høres veldig søtt ut da, med lillejenta og mannen sovende ved siden av deg. :rødme:

Leit med jobben, men når det først skjedde var det flaks at du var i permisjon. Lykke til med ny jobbsøking. Er vel fortsatt god tid. Ikke så mange utlysninger om sommeren heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig søtt ut da, med lillejenta og mannen sovende ved siden av deg. :rødme:

Du har noe å glede deg til Revenka! :)

Jeg har sovet så dårlig de siste nettene av en eller annen grunn. Og når jeg endelig sovner våkner jo vesla like etterpå. :roll:

Skal prøve å kutte ut kullsyredrikker denne uka, og se om hun blir bedre da. De siste dagene har hun nemlig vært uvanlig urolig både på dagen og natta, og da har jeg drukket bonaqua eller cola zero hver dag..... Tror jeg skal kjøpe fenikkelte på helsekosten også. Det skal visstnok gjøre underverker for luft i små mager :)

Skal på 6-ukers kontroll i morgen, så da må jeg spørre litt om disse rare lydene hun lager. Høres jo ut som både en bil som starter og en hest ligger oppi sprinkelsenga innimellom.... :fnise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det hjelper å kutte ut kullsyre. Nå er vesla tilbake til sitt rolige selv igjen :)

6-ukerskontrollen gikk fint, og alt så bra ut. Nå hadde hun økt med 1400g siden fødsel. Hun gråt forferdelig under lengdemålingen så helsesøster mente hun kun hadde vokst 3 cm, men etter amming målte jeg og mannen henne og da fikk vi at hun hadde vokst 5 cm. Skal på første barseltreff neste uke, og da skal jeg si i fra til helsesøster slik at det blir riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Også jeg som trodde vesla hadde kjempegodt sovehjerte når jeg våknet kl 9 i dag... helt til jeg snudde meg i senga og så henne ligge sovende inntil mannen :roll: :rødme:

Hun hadde tydeligvis grått litt rett etter amming (uten at jeg hadde hørt det?!) og da hadde mannen lagt henne over i vår seng. Der sovner hun jo på et blunk.

Når hun våknet var hun kjempeblid! Lå å kikket på meg, og begynte å veive med armene, gurgle, småsmile og "snakke" (altså rope "bæ" høyt) når jeg snakket med henne og sang mummitrollsangen :ler:

note to self:

uke 5: blikkontakt i korte perioder

uke 6: blikkontakt i hele sanger, flere minutter. Følger ting med blikket. Oppdager uroen for første gang.

uke 7: Følger ting med blikket uten å rykke. Bedre sidesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Innom og hilser på. Veldig fin dagbok du har! Det er så spennende for meg å følge med på utviklingen til den lille dattera di :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: til Amused! Hyggelig du stikker innom. Det er veldig greit å skrive ting ned, slik at jeg husker det senere...

I dag har hun vært umulig å legge på soverommet. Nå har hun ligget på fanget til mannen en times tid, og har akkurat blitt lagt i vogga på stua :roll: ikke så lett å være prinsippfast med liten baby!

Nå ender det med at en av oss må ligge på stua til hun våkner, og ta henne med på soverommet da. Og hun sover kanskje til kl 02-03. Tungvint, og grunnen til at jeg har prøvd å innføre at hun etter kl 20 skal legges på soverommet (noe vi har klart hver dag denne uken).

I dag har både jeg og mannen fått små halvsmil, der hun trekker opp høyre munnvik litt mens hun snøfter og grynter og veiver med armene.

Har vært pupping hver time i hele kveld, så nå frykter jeg ømme brystvorter ved neste amming :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...