Gå til innhold

Marsy og annerledeslivet


marsy

Anbefalte innlegg

I dag var målet å amme uten ammeskjold. Vesla hikker nemlig noe forferdelig - så jeg mistenker at hun får i seg litt mye luft gjennom de skjoldene. Nå har hun heldigvis blitt kvikkere enn hun var på sykehuset så hun tok puppen på første forsøk. :hoppe: Fryder meg litt etter at jeg har lest hvor forferdelige disse skjoldene er i en av Gro Nylanders bøker - i følge henne er det nemlig veldig vanskelig å avvenne småtasser fra skjoldene når de er vant til dem. Men her gikk det på første forsøk!

Vesla har smeltet mammas hjerte i dag :) Hun kikket opp på meg i øyekroken mens hun ammet, og når jeg sa "hei" kikket hun bort igjen. Så gjentok vi dette 4-5 ganger til hun smilte så mye at hun mistet hele puppen. Gurimalla, da rant tårene hos mor :gråte:

Hun er veldig lett å ha med å gjøre. Sover rundt 3 timer i slengen, så får hun ny bleie, titte litt på mamma eller pappa, også får hun pupp. Eneste "problemet" er at hun er urolig på natta. Tror hun kanskje har fått døgnet litt snudd av en eller annen grunn - ellers liker hun ikke å sove på soverommet (hun ligger i stua hele dagen).

Skal prøve på en badestund i kveld for å se om det roer henne ned. Også får jeg bare være flink å holde kjeft på natta og ikke dulle... men det er litt vanskelig...... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste "problemet" er at hun er urolig på natta. Tror hun kanskje har fått døgnet litt snudd av en eller annen grunn - ellers liker hun ikke å sove på soverommet (hun ligger i stua hele dagen).

Skal prøve på en badestund i kveld for å se om det roer henne ned. Også får jeg bare være flink å holde kjeft på natta og ikke dulle... men det er litt vanskelig...... :ler:

Gratulerer med avvenning av ammeskjold :). Jeg prøvde også å bruke det, men først etter mange måneder med amming, fordi jeg hadde så vondt i brystvortene. Vi hadde litt tekniske problemer som var vanskelig å gjøre noe med - melken strømmet for fort, og prinsessen klarte ikke å drikke fort nok, og "glapp" taket på puppen hele tiden. Noe som gjorde at hun "rykket" i puppen, og gjorde meg øm og sår. Vi fikk forøvrig ikke til å bruke ammeskjold i det hele tatt!

Veldig vanlig at babyer snur døgnet litt. Men det går seg som regel til av seg selv. Mitt stalltips er å holde natta mørk og dagen lys, uansett om hun skal sove på dagen eller ikke. Vi skiftet bleie i senga med lommelykt :fnise:. Ikke lett å la være med dullingen om natta ;).

Vi begynte tidlig med faste rutiner for å markere forskjellen på dag og natt, men det er ikke noe å stresse med, kan heller komme etterhvert når babyen er 2-3-4 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, nå merker jeg at ikke jeg har vært noe særlig på KG i påsken - du har jo fått babyjenta di! :hoppe: :hoppe: Gratulerer SÅ mye! :juhu:

Høres ut som dere koser dere skikkelig, så deilig at hun er såpass enkel å ha med å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det er betraktelig mindre tid til KG nå, enn når jeg var sykemeldt :fnise:

Jenta er veldig rolig, og vi benytter enhver anledning til å prise oss lykkelige over hvor heldige vi har vært så langt. Hun sover stadig 3 timer i strekk. Så er det tid for stell, litt kos (hvis hun ikke er for sulten) og så pupp til hun blir salig i blikket og vrenger øya bakover i hodet :ler: Så er det bare å legge henne i vogga, så sover hun til neste runde.

Hun er fortsatt våken på natta. Fikk lagt henne fint i går kveld, og fikk sovet i et par timer før hun våknet kl 0230, og da ville hun ikke sove igjen. Umulig å få henne til å ligge i sengen sin uten at hun begynte å gråte. Prøvde med pupp i tre runder for å sjekke om hun var sulten. Prøvde ulike stillinger for å se om hun måtte rape. Prøvde med smokk for å se om hun bare ville ha litt kos... men nei da... Til slutt var det bare pappa som dugde. Hun sovnet søtt på brystkassa hans og sov der i 3 timer... Mannen fikk kink i nakken stakkar :fnise:

Må innrømme at jeg er litt redd for å skjemme henne bort. Tenker at hun er så liten at det ikke er så farlig - men alle andre skal hele tiden bemerke at "huff, dere kan ikke la henne sove i sengen deres, da blir dere aldri kvitt henne". Altså... hun er 16 dager gammel..... stakkar liten.

Har prøvd tipsene dine lille katt. Har det så mørkt vi kan på natten (men da er det jaggu vanskelig å få brystvorta til å treffe lille munnen :fnise:), og prøver å holde prat/dulling til et absolutt minimum. Har også innført kveldsvask/bad og skifte av klær hver kveld som en fin rutine som etter en stund vil signalisere at nå er det natt.

På dagtid ligger hun i vogga i stua, så der er det plenty med både lys og støy. Men det tror jeg hun liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man trenger litt lys for å treffe puppen :ler:!

Men som du sier, hun er jo bare 16 dager gammel. Inni magen har hun jo også hatt en døgnrytme, og det er jo ikke så lett for en liten en å skjønne at resten av verden har et annet opplegg som man bare må innfinne seg med å følge.... :).

Jeg håper du gjør alt som står i din makt for å motarbeide frykten for å skjemme henne bort :). Fortjener hun ikke det da? Typisk vår foreldregenerasjon å komme med sånne kommentarer. Jeg husker min mor sa noen tilsvarende da prinsessen var to uker: hun lå og gråt i bagen sin, og jeg sa til min mor (i telefonen) at jeg måtte gå og ta henne opp. "Ja, hvis du gir henne hånda, tar hun snart hele armen!" var kommentaren fra min mor.... Kjære vene - tenk å si sånt om en to uker gammel baby! Skal jeg la henne ligge og gråte da liksom, så hun ikke skal "ta hele armen"???

Heldigvis vokser vi opp i en tid hvor det er lov å elske barna sine høyere enn himmelen... forhåpentligvis blir ikke barna våre bitre voksne, slik mange er i vår generasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går fikk vi noen småsure kommentarer fordi mannen hadde sovet med henne på brystet en natt. Stakkar mannen hadde jo kost seg fælt, og var stolt over at han kunne roe henne ned - også får han bare sure kommentarer om at det var skikkelig dumt gjort å ta henne opp i senga. :kjefte:

I tillegg kommentarer som : "datteren min koste med barna og bar dem i sånne sjal hele tiden. bortskjemte ble de!"

-----

driver å funderer på en bok jeg skal lage til vesla.

Skal lime inn bilder og minner fra sykehuset (armbånd etc.), og skrive inn små historier fra svangerskapet, fødselen og første tiden hjemme. Må nesten sette igang før jeg begynner å glemme ting....

Men mangler en fin bok da å skrive ting inn i da....

Tenker det blir en fin gave når hun blir større...

kom gjerne med forslag til ting man kan ta med i boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å skjemme bort babyer - er det jeg har hørt av jordmødre. Så det kan du jo si til ditt forsvar. Man skal jo ikke la en nyfødt ligge og gråte i timesvis akkurat. Jeg spurte en helsesøster på sv.skapskurs om akkurat dette. Og hun sa at sånt som skrikekurer osv skulle man vente med til i alle fall 6 mnd mener jeg å huske... Eller var det 8? Uansett tar det jo tid å få dem inn i døgnrytmen. Og rutiner på ting tar det jo tid å opparbeide. Og så fort man har en rutine, så er den vel over - de forandrer seg jo hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en kjempefin natt!

Mannen gikk å la seg tidlig, så da ble jeg sittende oppe å se på sex og singelliv og diverse annet på TV frem til vesla våknet rundt kl 0030. Gikk og la oss på soverommet og etter det sov hun fra 0100-0430 og etter litt ekstra kos sov hun siste økt fra 0515-0830. Var så trøtt at jeg ikke registrerte at alarmen ringte og at mannen dro på jobb :)

I dag skal vi trille til butikken for første gang. Jeg har hatt null apetitt siden fødselen og har overlevd på en brødskive og en yoghurt om dagen, men nå har det virkelig løsnet, og jeg er sulten hele tiden.... lyst på cola har jeg også!! :sjenert:

I dag skal jeg gå igjennom takkelisten fra bryllupet. Vi har fortsatt takkekort vi ikke har sendt ut etter bryllupet :dåne: og bryllupet var for 11 mnd siden!!!

Familien min + vennene våre har fått, men en del fra slekten til mannen har ikke fått. Må se over listen og få sendt disse ut før vi runder ettårsdag ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. klokken er allerede over 17 og jeg har ikke fått kikket på de takkekortene en gang... :(

Trilleturen i dag tok nesten knekken på meg. Var helt utslitt og svimmel når jeg kom inn døra hjemme. Oppoverbakke med vogn, varer og baby ble for mye for kroppen. Må nok bare innse at formen er på bunnivå :sjenert:

Får trene meg opp sakte men sikkert. Er ihvertfall LANGT unna spinning tre-fire ganger i uka som jeg gjorde før jeg ble gravid..... Jernmangel og blodtrykksmedisin bedrer vel ikke utgangspunktet mitt

Kjøpte ROM 123 på butikken, og nå klør jeg etter å pusse opp. Kjøpe oss hus i høst, og har ennå ikke gjort noen ting her. Så nå har vi en liste over ting som må gjøres:

-male taket i 2.etg (stue, kjøkken, spisestue)

-male veggene i stua

-male veggene i gangen

-male soverom ?

-kjøpe hagemøbler

-rydde og plante i hagen

-pusse opp kjøkken (nytt kjøkken eller nye fronter)

mangler også fortsatt litt møbler her og der, og en del bilder på veggene.... også mangler vi penger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man forresten ikke lage jerntabletter man ikke blir helt ødelagt i magen av??? :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store planer du har da :)

Komme i form ja, tror ikke formen er helt på topp her heller. Hvordan er blodtrykket ditt nå forresten, må du fortsatt bruke medisiner?

Har forresten hørt om en type jerntabletter som skulle være bedre for magen, men husker ikke hva de heter desverre. Men du kan jo spørre på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg gå igjennom takkelisten fra bryllupet. Vi har fortsatt takkekort vi ikke har sendt ut etter bryllupet :dåne: og bryllupet var for 11 mnd siden!!!

Hvis det er noen trøst så sendte ikke vi ut et eneste takkekort før vi hadde ett års bryllupdag :ler:. Sikkert noen slektninger som furtet, men det dreit jeg i da, og jeg driter i det nå......

Ting tar tid! Og vi hadde ikke engang en baby å skylde på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mangler også fortsatt litt møbler her og der, og en del bilder på veggene.... også mangler vi penger :ler:

Høres akkurat ut som hos oss! Vi mangler også litt møbler, gardiner, bilder og ikke minst penger! :ler:

Og uten penger kommer man liksom ikke så langt.. Men vi har bodd i huset vårt i tre år nå (det så ikke ut da vi kjøpte det), og tar ting litt etter litt. Det går sakte men sikkert fremover, og det er det man må fokusere på. Ellers blir man gal. Det hadde iallfall jeg blitt!

Oppussing er forresten veldig gøy så snart man er ferdig med det.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: var hos legen i dag, og på en uke har blodtrykket synket fra 150/110 til 115/80. Trapper derfor gradvis ned på tablettene, og kan mest sannsynlig slutte helt om 2 uker. Puh! Er så lettet. Satt en hel dag å leste på nettet om farlige konsekvenser av å ha høyt blodtrykk, og det ga meg jo dødsangst (joda, er nok en liten hypokonder).

Blodprosenten var også fin, så da fikk jeg lov til å prøve meg uten jerntabletter i en uke, så skal jeg måle ny blodprosent neste onsdag. :hoppe: for det også. I går trodde jeg omtrent jeg skulle føde igjen når jeg var på do (beklager detaljer), og det er ikke det man trenger i et sydd underliv :eeeh: Jerntablettene jeg tok skulle forresten være de mest skånsomme for magen/fordøyelsen, så da tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd med de andre :sjenert:

Jeg er forresten verdens mest lettlurte. Skulle bytte mobilabonnement til OneCall, men ble fristet av en fin mobil til 1kr hos Tele2, så nå endte jeg opp med ett års bindingstid der i stedet, og et dyrere abonnement enn jeg skulle ha..... :flau: men mobilen var veldig fiiiin da :fnise:

Fint å høre at vi ikke er de eneste som surrer med takkekort og oppussing... blir nok aldri ferdig med noen av delene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at vi dro innom helsestasjonen for veiing. Nå er småen opp på 3100g, så det kommer seg :) Opp ca 250g på en uke. Skal veie henne på mandag igjen, for termin er egentlig førstkommende søndag, og da er det litt spennende å vite hvor tung hun var rundt termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trøøøøøtt! Vesla var lys våken mellom kl 23 og 03. Tror jeg tok henne opp av senga hennes 8 ganger. Hun var tørr og mett, men lå bare å trykket og laget små "nestenrap" lyder. Prøvde alle mulige måter for å få henne til å rape, men så vidt jeg kunne høre lykkes vi ikke.

Hun sovna til slutt på brystet/magen min, men da sov jo jeg kjempedårlig. Kl 5 var det på'n igjen, og etter det har hun vært urolig frem til rundt kl 10....

Huff. Har akkurat fått spist frokost.. snakk om å snu døgnet. I morgen får vi besøk av helsesøster kl 10, så da MÅ vi klare å komme oss opp litt før. Dessuten kommer foreldrene mine hit i morgen, så da må jeg bruke dagen i dag til husstell. Huff... typisk at jeg ikke er opplagt i det hele tatt i dag.

Mannen har kjørt avgårde med bilen, med vogna baki, så da blir det nok ingen trilling i dag heller...... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke drive med husstell da :klem: Det er viktigere ting i livet enn å tørke støv ;)

Angående det med å skjemme bort ungene, så er det det største sprøytet jeg har hørt. Her sover snuppa i sengen hvis vi har tatt henne opp for amming. Og hvis vi skulle latt henne ligge og skrike i vognen, så hadde hun jo bare blitt illsint. De trenger masse kos og nærhet nå i starten. Det er ingenting som heter å skjemme bort spedbarn. Basta! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov tuppa oppå brystet mitt igjen for natt nr 3 på rad. Etterpå fikk hun skift og pupp, og da hun ikke ville sove i bagen ga jeg henne til pappaen, for at han skulle prøve å rape henne, men da sovnet de begge to, med henne på brystet hans. Jaja... :) HUN har nok storkost seg i natt ihvertfall :fnise:

Skal prøve med varmeflaske i bagen i natt for å se om hun sovner bedre da. Jeg får jo sove med henne oppå meg, men jeg sover jo ikke så godt som ellers. Dessuten synes jeg det er så godt å sove på magen...... Hun lager disse rare lydene sine på natta, også gråter hun etter en stund. Mistenker at det er et forsøk på kontakt, for å få varme og nærhet.... håper varmeflaska hjelper litt. I hele dag har hun lett sovnet både i vippestolen, bilstolen, vogna og i vogga etter å ha fått skift og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå tenk så deilig å være en nyfødt liten baby og få lov til å sove inntil den gode, varme og myke kroppen til mamma eller pappa! :rødme:

Vi får prøve så godt vi kan å ignorere (eller helst bite av) de vemmelige kommentarene om at vi ikke skal overøse barna våre med kjærlighet. Er det noe de aller minste trenger, så er det omsorg og MYE nærkontakt.

Når det gjelder do-problemer anbefaler jeg varmt Duphalac eller Laktulose fra apoteket. Jeg har visst anbefalt dette i flere tråder :fnise:, skikkelig gratisreklame for apotekene her! Men jeg har dessverre mye erfaring med do- og fordøyelseproblemer. Vann og mosjon og fiber og frukt og grønt og alle de klassiske rådene fungerer ikke på meg. Men Duphalac/Laktulose (samme produkt, men to ulike merker) har fungert veldig bra. Jeg fikk anbefalt det på fødeavdelingen, fordi jeg hadde MYE trøbbel med å få i gang systemet etter fødselen. Det har fungert kjempebra på meg, og er mildt mot magen - det "ødelegger" ikke magen slik avføringsmidler kan gjøre over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...