Gå til innhold

Lunefull livslek

FruLuna

Anbefalte innlegg

:biggrin:

Samme resultat på siste eksamen. O'lykke. I kveld blir det fest, gleder meg!

Men før det må jeg:

- Vaske og støvsuge hele leilighet (gidder ikke ta det altfor nøye, for må sikkert gjøre det på nytt i morgen ;))

- Handle inn det siste

- Bake kake

- Finne på en god velkomstdrink

- Spise litt

- Ordne meg

- Helst sove 1 time, men får se om jeg får tid.

Bare å svinge seg rundt! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Sliten etter eksamen? ;)

Var ikke så sliten, for jeg unnet meg en uke ferie etter eksamen for å nyte den siste tiden i "utlandet". Men så klarte jeg å bli syk akkurat i "rydde-pakke.flytte"-dagene, og det var et slit. Er nesten helt frisk nå, men litt slapp av lite næring og dehydrering i sykdomstiden. Gleder meg til jeg får litt mer energi...

Nå er jeg i gang med innspurten på de to siste eksamenene. Dette blir særdeles hardt... Emnet er ekstremt omfattende, og jeg har kun litt under 2 uker på å lære meg stoffet. Resten av kullet har hatt 8 uker med undervisning, og jeg kjenner godt på følelsen av å henge etter. Siden jeg har vært syk og dermed ikke fått lest særlig godt på et par dager, er jeg ekstra stresset. Men, det får bare gå som det går. Må jeg konte, har i hvert fall hatt et fantastisk flott semester! :D

Tilbake til bøkene.... Hvis jeg er litt fraværende de neste ukene, vet dere grunnen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEI AV Å LESE.

Faget er utrolig spennende, men jeg innser jo at jeg ikke har kapasitet (eller tid) til å sette meg veldig dypt inn i det... Ergelig nok. Blir bare et dypdykk, huske mest mulig og så håpe at eksaminatorene er snille og gir sentrale temaer til eksamen. Har dessverre erfaring med at slikt ikke er tilfelle, men en gang kan jo være den første.

Hvordan lære det viktigste i et enormt tema på en uke? Slik det er nå, føler jeg at jeg har valget mellom å skrive notater fra kapitlene for å lære meg det grundig, med risiko for å ikke nå gjennom alt, eller bare lese og stole på hukommelsen og rekke å lese alt.

18. desember er jeg fri for i år, og da er det rundt 9-10 måneder til neste (enorme) eksamen. Det er ikke lenge til 18. desember, men mye skal læres før den tid.

Ja. Er litt frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Da var det bare én liten eksamen igjen før jeg virkelig kan ta juleferie :) Dette har vært et opplevelsesrikt og travelt semester.

Men i helgen tar jeg meg en liten "førjulsferie", og skal prøve å komme i julesteming med kakebakst, julemusikk, fyr på peisen og annet hyggelig. En julefilm eller to skal jeg også ta meg tid til. Og det er snø!

Og så må jeg komme i mål med julegaver... Jeg hadde store planer om å være ferdig med gavene i god tid i år, helst før eksamensperioden, men det skjedde ikke. Jeg synes det er vanskelig å komme på presanger til familien, fordi:

- de helst vil ha noe jeg har laget (og det pleier de også å få, men i år har jeg ikke hatt så mye tid til det)

- de vil ikke at jeg skal bruke mye penger på gaver til dem (fordi de er i full jobb og jeg er student)

- de ikke trenger noen ting, og derfor ønsker de seg ingenting heller (og det gjør ikke ting så mye enklere)

Hva gir dere til foreldre/tanter/onkler/besteforeldre?

Det er så deilig å ha fri til å sove lenge uten å ha dårlig samvittighet, og til å bare se på tv, lese aviser i timesvis og sose rundt på nettet ;) Men jeg føler meg nesten litt rastløs også.

Tror jeg skal sette meg ned med penn og papir og "idémyldre" julegavealternativer med meg selv. Og så må jeg jobbe med min egen ønskeliste, den er ikke så veldig lang den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei =)

Gaver er virkelig ikke lett... Pappa pleier alltid å bli glad for krimbøker og rødvin, så den er alltid grei. Men ellers så er jeg ganske blank. :( Har fri i morgen så da skal jeg ut på julegaveshopping.

Håper du får en super helg, og at du kommer i julestemning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Cinzano Asti

Hei vennen. :klem: Så flink du er til å stå på! Hvordan gikk den siste eksamen?

Ønsker deg en fin jul og håper du har masse tid til å kose deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul, jul, strålande jul! :)

Det er så koselig å være med familien i julen. Mye god mat og vin, koselige samtaler, musikk, gode lukter av juletre og julemat, levende lys i hele huset og hyggelige filmer på tv. Jeg kom i mål med gaveinnkjøpene, og hadde truffet blink på alle, selv om det ble mye mindre hjemmelagde gaver i år enn det pleier å være. Hadde noen planer om å lage gaver som ikke ble noe av pga liten tid, men har tenkt å bruke januar på å lage de, så er de klar til bursdager som nærmer seg.

Ble veldig glad for gavene jeg fikk selv også. Ønsket meg ikke så mye, men jammen klarte de å finne ting jeg trengte og hadde lyst på likevel. Ønsket meg penger til en ganske dyr "dings" jeg trenger, og fikk penger nok til å kjøpe to ;) i tillegg til alt det andre jeg fikk.

(Nå skal det sies at jeg nylig har hatt bursdag også, så gaver har det blitt mye av i det siste ;))

Nå skal jeg spille brettspill, drikke vin og skravle med noen venninner som det er sjelden jeg ser. Så jeg får bare skifte litt, ta med meg iPoden og traske ut i minusgradene. Blir godt med en gåtur også...

Fortsatt god romjul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt år, nye muligheter! :jepp:

Jeg liker godt følelsen av blanke ark, nye planer, forbedringer, positive endringer og mange opplevelser som ligger foran meg. Også godt å se tilbake på året som har gått. Det har vært et veldig fint år for meg. Nye erfaringer, planer som er gjennomført, men jeg er samtidig litt forvirret over at ting jeg hadde planlagt og gledet meg til nå faktisk er et tilbakelagt kapittel.

Januar blir en rolig tid for meg rent skolemessig. Jeg har faktisk en del fri av ulike årsaker, men mye å henge fingrene i uansett.

Dette er noen av planene mine for januar:

- Jobbe! Prøve å tjene opp så mye penger som mulig. Jeg liker jobben, så det er ikke noe problem så lenge de har bruk for meg (og det har de som regel). Det som gjør jobben perfekt for meg, er at jeg kan velge akkurat når og hvor lenge jeg vil jobbe om gangen. Jeg har en liten plan om å ha mye fri og tid til diverse ferier i sommer, så jo mer jeg klarer å jobbe nå, desto mindre må jeg jobbe til sommeren :)

- Få ferdig resultatene til et prosjekt. Det er ikke vanskelig arbeid, men litt kjedelig. Men jeg gleder meg veldig til å se resultatene, så motivasjonen er der for å bli ferdig.

- Begynne på en skoleoppgave som skal være ferdig om ca. 1 år. Gulroten for å bli tidlig ferdig, er at jeg da får fri en måneds tid som er satt av i studieplanen for å jobbe med oppgaven. Det skal jeg klare! Har egentlig begynt, men arbeidet ble lagt på hyllen da andre prosjekter tok mer tid enn jeg trodde. Jeg trives egentlig ikke med å ha så god tid på slike oppgaver, jobber egentlig mer effektivt under press. Så jeg prøver å legge litt press på meg selv...

- Lage album fra utvekslingstiden min. Jeg lengter tilbake, så det blir koselig å fremkalle bildene og mimre :hjerte:

- Besøke en venninne som bor på et litt upraktisk sted (dvs. et sted jeg sjelden er). Dit kommer også flere andre venninner jeg sjelden ser, så dette gleder jeg meg utrolig mye til!

- Gå gjennom klesskap og kott, og prøve å være kritisk i forhold til ting jeg har samlet opp. Rydde og kaste med hard hånd. Finne praktiske oppbevaringsløsninger for det jeg ikke klarer å kaste.

- Gå gjennom hauger med papirer og notater og sette inn i permer. Dette skulle jeg gjort i høst, men eksamenslesingen ble prioritert.

- Kjøpe bøker og begynne så smått å lese til høstens eksamener. Jeg har ingen eksamen til våren, så jeg bør benytte tiden nå til å sette meg litt inn i fagene. Det vil jeg nok være glad for når høsten kommer :jepp:

Altså - jeg har mange planer, og dere skal se at det ikke blir så mye fritid likevel i januar. Men det er mange hyggelige ting som står på programmet også.

Noen nyttårsforsetter har jeg ikke klart å komme opp med i år - har dere?

Endret av FruLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker deg et strålende år! :hjerte: Jeg elsker å begynne med blanke ark når et nytt år kommer, og jeg har virkelig gode følelser for dette året. :) Jeg skal nok komme med noen nyttårsforsetter/mål i boken min, jeg må bare tenke litt mer på dem først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinzano Asti

Mange fine mål for det nye året, Fru Luna! Det var motiverende å lese listen din. Jeg synes du er flink hvis du klarer å begynne tidelig på hovedoppgaven, men jeg skjønner absolutt din motivasjon for å klare det. Ingenting er så deilig som å ligge godt an og slippe alt stresset helt til slutt. Jeg har planer om det samme når jeg begynner å nærme meg en slik oppgave jeg også. Du har bestemt deg for hva du vil finne ut i oppgaven?

Går det greit ellers? Har du fått kommet i gang igjen etter ferien? Bruker du noe av fridagene til jobbing nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med hilsen, C.Asti :)

I dag kom jeg i gang etter ferien. Kom tilbake til studiebyen seeent i går, og holdt på å forsove meg til møte med veileder...heldigvis fikk jeg utsatt møtet så jeg slapp å stresse. Et par andre avtaler unnagjort, og noen ærender utført. I morgen begynner forelesninger for min del, men det blir en kort dag.

Fikk gått gjennom en del data og lagt en plan med veileder for videre arbeid. Jeg har et lass med til dels kjedelig jobbing foran meg (databehandling - jeg trives bedre på laben ;) ), men motivasjonen for å bli ferdig er jo der, så det skal bli godt å få alle data ferdig analysert og statstikken utregnet. Så ser det ut til at jeg får ferdig en artikkel til publisering i et internasjonalt tidsskrift i løpet av året - det blir spennende!

Jeg har levert problemstilling til oppgaven for lenge siden. Tror det skal gå greit å skrive den, men jeg skal skrive på engelsk (vi kan velge, men siden alle artikler og kilder jeg skal bruke er på engelsk, synes jeg det er enklere enn å skulle oversette til akademisk norsk). Jeg er nok flinkere til å uttrykke meg på norsk enn engelsk, men skal nok få det til. Og veileder skal rette oppgaven for meg før jeg leverer, og han har lang erfaring i slikt :)

Vil forresten komme med en oppfordring i dag: I alle store byer (og en del mindre steder) er det fakkeltog for fred/våpenhvile på Gaza. Jeg skal gå. Det starter kl 19. Det er en fin måte å bruke en torsdagskveld på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cinzano Asti

Å få publisert artikkel i et internasjonalt er jo drømmen :hoppe: . Det er jeg sikker på at du klarer, såpass mye forskningserfaring du har allerede, mestrer du vel dette bra. Fortsetter du på samme tema i hovedoppgaven som det forskningen din angår? Jeg heier på deg, Fru Luna - tenk på det når motivasjonen for å jobbe med statistikk er på bånn! :klem:

Jeg merker at jeg ubevisst distanserer meg litt fra det som skjer på Gaza nå; klarer nesten ikke se bildene fra nyhetene. Å høre Gilbert og Fosse rapportere fra sykehusene der nede gir meg en helt ubeskrivelig hjerteskjærende følelse. :tristbla: Flott at du er med på fakkeltoget og viser din medfølelse med alle ofrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med hovedoppgave! Å få noe publisert i et internasjonalt tidsskrift er ikke værst nei! Du får ha lykke til med arbeidet som ligger forran deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med artikkel og hovedoppgave da :) Er nok litt motsatt av deg jeg, foretrekker å uttrykke meg på engelsk. :ler: Det blir sikkert bra, enklere å uttrykke seg på engelsk når kildene dine er på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

En rolig helg rent skole/jobb-messig, men jeg er i gang med oppryddingsprosjektet mitt. Akkurat vært i papircontaineren med to fullstappede poser meg gamle fagblader. Får fagbladet 2 ganger pr måned, så det har hopet seg opp over 5 år. River ut noen artikler jeg kanskje trenger til oppgaven min, eller som jeg synes er spesielt interessante, men har funnet ut at det bare tar opp plass å spare på hele bladet. Da jeg flyttet for snart 4 år siden, flyttet jeg med meg en hel årgang med disse bladene også - det er i hvert fall unødvendig! Så får jeg mer plass på rommet mitt, og mer orden i sakene. Deilig følelse! :)

Nå skal jeg vaske kjapt over badet og ta meg en dusj. Etterpå skal jeg møte en venninne, og så skal vi etter hvert møte en hel gjeng i byen og spise sushi. I kveld blir det vel ut en tur, som vanlig...

Håper alle har en avslappende helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...