Gå til innhold

Lunefull livslek


FruLuna

Anbefalte innlegg

Forrige uke spiste jeg fisk til middag 4 dager. Uten å tenke over det eller planlegge det. Det tror jeg må være ny rekord. Målet mitt er å spise fisk to ganger i uken. Da jeg var liten hatet jeg fisk i alle former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige uke spiste jeg fisk til middag 4 dager. Uten å tenke over det eller planlegge det. Det tror jeg må være ny rekord. Målet mitt er å spise fisk to ganger i uken. Da jeg var liten hatet jeg fisk i alle former.

Også fisk som er så godt! Tror nok det å hate fisk er en barneting :) Selv om jeg elsket ørret/laks og stekt makrell da jeg var liten, så var det meste annet av fisk skikkelig hat. Nå er fisk (hvis tilberedt på den riktige måten vel og merke) noe av det beste jeg vet :) Har du noen spennende fiskeoppskrifter å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ada Blûe
Tror det kan være veldig lurt å ha en fot innenfor forskning. Selv om jeg aldri tror jeg kommer til å bli en heltidsforsker, da hadde jeg ikke tatt en så lang og klinisk rettet utdannelse, så gir det for det første en større kompetansebredde, for det andre er det økonomisk smart å ha en doktorgrad, og ikke minst er det spennende å kunne drive med forskning som kan være med på å føre til en bedre behandling for pasientene.

Hva slags type forskning kunne du tenkt deg å drive med da? Basalforskning, lab, klinisk forskning, epidemiologi?

Mitt favorittfelt hadde vel blitt innenfor klinsik forskning, da så pasientnært som mulig. Og vært med på en klinisk behandlingsstudie innen kreft hadde vært mest spennende. Epideminologi er også på sin side svært interessant, og jeg har inntrykk av det gjøres mye spennende på den fronten i forhold til kreftsykdommer. Å finne sammenhenger mellom eksponering og sykdomstilstander er jo svært interessant, særlig fordi jeg også er opptatt av den forebyggende biten av jobben.

Heldigvis finnes det mange forskere ute i klinikken, ikke bare på kontorer bak en reol med permer. Jeg må være der ute og møte menneskene - ikke bare se tall i statistikker.

Skal jeg sende en CV til deg da, ang. assistensjobben? :ler:

Bra med 4 fiskemåltider, forresten. Det er mer enn meg, enda jeg er glad i fisk. Har du noen spennende oppskrifter å dele, kanskje? :)

Endret av Ada Blûe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen er helt herlig.

Fredag hadde jeg helt fri, og sov lenge. Etter litt rydding/klesvask/husarbeid pakket jeg og noen venner piknikkurven, tok med tepper, radio og VIN og spiste lunsj i parken. Hadde på tynn, tynn sommerkjole, store solbriller og lette sandaler :) Etterpå gikk vi hjem til oss og lagde tapas, og drakk mer vin ;)

I går jobbet jeg noen timer, så gikk jeg innom en park og møtte noen venner. På kvelden var det reker hos en venninne, så vorspiel et annet sted, og så en liten tur ut. Gikk hjem i anstendig tid, og det er jeg glad for i dag. I dag har jeg bare drevet dank, gått en tur på fjellet og senere skal jeg møte noen folk i byen.

Har masse fornuftig jeg skulle gjort, og burde sikkert lest masse til eksamen, men klarer ikke å motivere meg når det er så fint vær. Så herlig det er å ikke nødvendigvis måtte lese og lære, bare være!

I morgen skal jeg jobbe litt igjen, og resten av uken blir det nok ganske intensive dager. Nesten så jeg skulle ønske det kunne bli litt overskyet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ada Blûe
Denne helgen er helt herlig.

Fredag hadde jeg helt fri, og sov lenge. Etter litt rydding/klesvask/husarbeid pakket jeg og noen venner piknikkurven, tok med tepper, radio og VIN og spiste lunsj i parken. Hadde på tynn, tynn sommerkjole, store solbriller og lette sandaler :) Etterpå gikk vi hjem til oss og lagde tapas, og drakk mer vin ;)

Åh, det høres virkelig ut som en perfekt helg! Håper en lesefri og hyggelig helg kan motivere deg litt når de intensive dagene kommer, da. Det blir mye jobbing frem mot eksamen på meg også, men jeg håper å kunne bruke av lesetiden ute i solen. Kan ikke du også det? :)

Kos deg siste dagen i langhelgen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt to særdeles lange dager på labben (henholdsvis 13 og 13 1/2 time) denne uken, tok jeg meg fri i dag :) Sov som en stein til kl 11, og nå ser jeg siste del av reprisen på morgen-tv, drikker smoothie med friske jordbær og venter på at egg skal kokes...

...og om lidt er kaffen klar :kaffe:

Planen for resten av dagen er som følgende:

- Trene. :trene: Jeg har ikke vært på treningssenteret på veldig lenge nå. Har gått veldig mye og prioritert å dra på fjelltur fremfor å dra inn og trene når det har vært så fint vær. Men i dag er det litt overskyet, og jeg trenger en god styrketrening i dag, i tillegg til litt intervall.

- Shoppe ;) I tillegg til en del essensielle ting som begynner å gå tomt (à la tannkrem, ansiktskrem og dusjsåpe), skal jeg se etter bukser (jeans og sommerbukser), lang 70-tallskjole som kan brukes både i et bryllup og til å sprade rundt med til hverdags i sommer (hvis noe slikt finnes) og sko (ballerina, pumps, Converse, joggesko til utetrening). Tror ikke jeg klarer å finne alt dette i dag, men greit å starte litt ;) (Så skal du se at jeg i stedet kommer hjem med tre topper og et skjørt som jeg egentlig ikke trenger...hihi..). Problemet blir buksene. Jeg trenger virkelig bukser, men synes det er vanskelig å finne noen fine. Og kjedelig å prøve de.

- Planlegge ukene frem til jeg drar til Italia. Dvs. frem til eksamen, og uken jeg skal forske mellom eksamen og Italia. Det blir aldri slik jeg har planlagt, men greit å i hvert fall ha en oversikt over alt som skal gjøres.

I tillegg er det en del jobb- og andre avtaler jeg må få avklart og skrevet ned :) I kveld skal jeg spise middag og henge med en god venninne. Vet ikke om vi skal ut og spise eller lage hjemme. Skal sannsynligvis ut og spise sushi i morgen, så da kan det kanskje være greit å spise hjemme i dag...man er jo student ;)

Jeg har litt lyst å lage en skikkelig fin 17.mai-kake!

Endret av FruLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgen hørtes ut som en drømmehelg. Det var jo også så nydelig vær at man måtte bare nyte det.

Når reiser du til Italia, og hvor i Italia skal du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når reiser du til Italia, og hvor i Italia skal du? :)

Reiser i slutten av juni, skal bo på en vingård i Liguria (i nord, mot grensen til Frankrike). Gleder meg helt vanvittig til det :) Skal også til Island i sommer, så jeg tror denne sommeren blir veldig bra ;)

------------------------

Nå har jeg blitt student igjen på "ordentlig", og begynner også å føle eksamenspanikken snike seg innpå meg...

Dessuten har jeg klart å bli syk, :forkjola: det var nok 17.mai i tynn kjole som var med og spilte inn... Vært to dager på skole + jobb om kvelden med litt feber, snørr, hoste, rennende øyne... Har vært hjemme fra skolen i dag, men håper jeg er frisk igjen i morgen. Har virkelig ikke tid til å være syk nå, men hvis det ikke skal sitte i veldig lenge, bør jeg vel ta det litt med ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, hei, hvordan går det med eksamensforberedelsene? Håper på rapport/reisebrev fra Italia og Island :nikker: Jeg har så utrolig lyst til å reise til Island. Lykke til med eksamen og eksamensforberedelser forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Nytt studieår, nye muligheter :)

Etter en fantastisk flott sommer, med mye reising (Frankrike, Italia og Island) og en del intensiv forskning...og litt dankdriving...er jeg tilbake på studiestedet og back in buisness.

Frankrike/Italia-turen var med en venninnegjeng. Vi bodde en uke på vingård i Italia, og var også innom Sør-Frankrike på vei til og fra vingården. En herlig tid med mye vin (produsert på stedet, naturligvis), masse god mat, avslapping, opplevelser, shopping (jeg kjøpte den dyreste vesken jeg noen ganger kommer til å kjøpe...), bading, kjøring i 140 på autostradaen, og mye mer.

Islandsturen var HELT fabelaktig! Anbefaler alle å ta en tur til Island, naturen der slår helt pusten ut av en... Goldt lavalandskap, sterke farger, kokende vann opp fra jorden, ville islandshester, firkantede sauer, majestetiske fjell og brusende hav. Jeg skal garantert tilbake!

Nå skal jeg bare være i Norge i litt over en uke til, så skal jeg på utveksling til København :) Gleder meg masse! Jeg elsker byen, og det skal bli godt å få "ny vind under vingene"... Med et så langt studium på ett sted, kan man bli litt lei av å se de samme veggene dag ut og dag inn, så jeg føler at dette er noe jeg vil ha godt av :) Dessuten skal jeg bo i en leilighet for meg selv, og det er en ny opplevelse for meg som hittil bare har bodd i små kollektiv. Gleder meg også til å kunne styre helt for meg selv. Jeg skal ha tre fag i København, og skal ta en eksamen i hvert fag. Alle eksamene er muntlige, og innebærer undersøkelse av pasient. Dette er en ny eksamensform for meg, men det er slik de muntlige eksamene blir fremover, så det er bare å hoppe i det. Gleder meg faktisk litt til det!

Dessverre blir oppholdet bare 3 måneder langt, fordi jeg må tilbake for å ta skriftlig og muntlig eksamen i et fag her rett før jul, fordi det ikke var mulig å ta det der nede. Dette faget følger jeg litt undervisning i nå, og prøver å få tatt journaler og andre obligatoriske ting før jeg reiser ned. Pensum må jeg lese på egen hånd, og det er et stort og omfattende fag, så det kommer til å kreve selvdisiplin.

Samtidig har jeg forskningsprosjektet mitt som nærmer seg artikkelskrivingsfasen - veldig spennende!

Så jeg har mye å henge fingrene i... Skal prøve å oppdatere her litt oftere enn jeg har gjort i sommer. Nå får jeg nesten komme meg hjem - jeg sluttet på forelesning for nesten 2 timer siden.. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det mandag igjen. Neste mandag er jeg i KØbenhavn :)

I dag har vært en travel dag. Jeg har uketjeneste på avdeling, og det betyr å møte på morgenmøte med legene, så på røntgenmøte, så henge i frakken til en av legene som har fått i oppgave å ta vare på deg, med varierende entusiasme. I dag var det heldigvis hyggelige leger jeg var med. De kan noen ganger være litt bryske. Men som oftest er faktisk sykepleierne verre å omgås, de er litt sånn "ikke kom her og tro at du er noe". ;)

Så var det mottak av pasient, sykehistorie, undersøkelse, diktering, ny pasient, osv... Pluss litt dataproblem og et par telefoner til IT-avdelingen, det gjør en ikke mindre stresset. Men det er gøy å være litt "lege" igjen, og snakke med hyggelige pasienter (som regel). Undersøke og prøve å få funnene til å passe sammen med sykehistorien og kom opp med en eller flere mulige diagnoser. Litt detektivarbeid innimellom.

Nå pøsregner det ute, men det gjør ingenting. Vurderer å ta meg en middagslur, men er redd jeg ikke våkner før i morgen hvis jeg legger meg ned nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må gjøres før jeg drar på søndag:

* Gå gjennom alle skuffer og hyller på rommet og prøve å finne den forsvunnede reflekshammeren min.

* Tørke støv i hyller mens jeg leter

* Legge frem ting, klær og papirer jeg skal ha med til Kbh

* Rydde rom, støvsuge og vaske gulv

...oppdateres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell litt mer om Islandsturen din da, jeg skal til Island i november og vil gjerne høre litt mer :)

Håper du får et fint opphold i København! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell litt mer om Islandsturen din da, jeg skal til Island i november og vil gjerne høre litt mer :)

Håper du får et fint opphold i København! :)

Jo, nå skal du høre... ;)

Vi hadde kun 4 hele dager der, og jeg skulle nok ønske å ha litt lenger tid, men vi rakk en del.

Første dagen gikk vi mest inne i Reykjavik og så litt i butikker. I den største handelgaten der (og den er ikke så veldig stor), Laugarvegi, er det en herlig blanding av litt dyre "posh"-butikker og masse second hand-butikker. Jeg handlet ikke noe der, men det var morsomt bare å titte. Hvis du vil shoppe, vil jeg anbefale kjøpesenteret Kringla, som ligger litt utenfor sentrum. Jeg bodde på et hotell like i nærheten, Grand hotel, og det var ikke så dyrt og veldig fint. Så hvis du ikke har sted å bo, kan jeg anbefale det.

Vi kjørte også en runde første dagen og så på Snorres bad. Jeg husker ikke helt hva det het der det lå, men det var et lite sted hvor det bare lå en internatskole og en kirke/samfunnshus. Men er verdt å få med seg hvis du skal ut og kjøre. Vi så også Hraunfoss, som er en stor elv hvor vann kommer ut som fosser under lavaen. Vi kjørte også til Borgarnes og Selfoss, som er mer store tettsteder enn byer. Det er vel bare Reykjavik og Akureyri i nord som kan kvalifisere som by.

Dag nr. 2 kjørte vi til "det gylne triangel", som består av Tingvellir (det første parlamentet), Geysir og Gulfoss. Dette bør du få med deg! I hvert fall hvis du er glad i natur og blir imponert over kokende vann og springkilder som kommer opp av bakken. Jeg ble i hvert fall fascinert.

Vi var også to dager i den blå lagune, som er et badested som består av varme kilder. Det var mye turister der, men likevel verdt å få med seg. Utrolig deilig å bade der. Er ikke sikkert det er så mye turister der i november, når du skal dit :)

Var og spiste på bl.a. Lækjarbrekka, som er i et lite hus i den mest sentrale enden av Laugarvegi (handlegaten). Veldig god mat og koselig atmosfære, men litt dyrt.

Jeg var ikke så mye ute på byen i Reykjavik, men det virket som om det var et bra uteliv. Men styrte unna de mest populære stedene. Et sted som var min stil, heter Organ. Det lignet litt på Garage i Bergen, hvis det sier deg noe.

Kan sikkert skrive mer, men som sagt var jeg der ikke så lenge, selv om jeg føler at vi rakk å gjøre mye. Har veldig lyst å reise tilbake igjen.

Gled deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, nå skal du høre... ;)

Vi hadde kun 4 hele dager der, og jeg skulle nok ønske å ha litt lenger tid, men vi rakk en del.

Første dagen gikk vi mest inne i Reykjavik og så litt i butikker. I den største handelgaten der (og den er ikke så veldig stor), Laugarvegi, er det en herlig blanding av litt dyre "posh"-butikker og masse second hand-butikker. Jeg handlet ikke noe der, men det var morsomt bare å titte. Hvis du vil shoppe, vil jeg anbefale kjøpesenteret Kringla, som ligger litt utenfor sentrum. Jeg bodde på et hotell like i nærheten, Grand hotel, og det var ikke så dyrt og veldig fint. Så hvis du ikke har sted å bo, kan jeg anbefale det.

Vi kjørte også en runde første dagen og så på Snorres bad. Jeg husker ikke helt hva det het der det lå, men det var et lite sted hvor det bare lå en internatskole og en kirke/samfunnshus. Men er verdt å få med seg hvis du skal ut og kjøre. Vi så også Hraunfoss, som er en stor elv hvor vann kommer ut som fosser under lavaen. Vi kjørte også til Borgarnes og Selfoss, som er mer store tettsteder enn byer. Det er vel bare Reykjavik og Akureyri i nord som kan kvalifisere som by.

Dag nr. 2 kjørte vi til "det gylne triangel", som består av Tingvellir (det første parlamentet), Geysir og Gulfoss. Dette bør du få med deg! I hvert fall hvis du er glad i natur og blir imponert over kokende vann og springkilder som kommer opp av bakken. Jeg ble i hvert fall fascinert.

Vi var også to dager i den blå lagune, som er et badested som består av varme kilder. Det var mye turister der, men likevel verdt å få med seg. Utrolig deilig å bade der. Er ikke sikkert det er så mye turister der i november, når du skal dit :)

Var og spiste på bl.a. Lækjarbrekka, som er i et lite hus i den mest sentrale enden av Laugarvegi (handlegaten). Veldig god mat og koselig atmosfære, men litt dyrt.

Jeg var ikke så mye ute på byen i Reykjavik, men det virket som om det var et bra uteliv. Men styrte unna de mest populære stedene. Et sted som var min stil, heter Organ. Det lignet litt på Garage i Bergen, hvis det sier deg noe.

Kan sikkert skrive mer, men som sagt var jeg der ikke så lenge, selv om jeg føler at vi rakk å gjøre mye. Har veldig lyst å reise tilbake igjen.

Gled deg! :D

Jeg gleder meg masse! :) Organ høres definitivt ut som min stil. Skal være der fra 6. til 11. november, men en del av tiden går med til en spillconvention (6. - 8. tror jeg), men vi har tid på ettermiddagen, også fra 9.-11. Får betalt fly og hotell, så det er visst i orden, også tror jeg vi får inngang på spa og blue lagoon. Må notere meg litt av det du har sagt her, jeg vil oppleve mest mulig mens jeg er der! Høres ut som du hadde en super tur da. Vi får ta en jente/kg-tur dit en gang :fnise:

Hvordan er kjøpesenteret Kringla, og hva med maten på Lækjarbrekka, hva slags type mat er det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg masse! :) Organ høres definitivt ut som min stil. Skal være der fra 6. til 11. november, men en del av tiden går med til en spillconvention (6. - 8. tror jeg), men vi har tid på ettermiddagen, også fra 9.-11. Får betalt fly og hotell, så det er visst i orden, også tror jeg vi får inngang på spa og blue lagoon. Må notere meg litt av det du har sagt her, jeg vil oppleve mest mulig mens jeg er der! Høres ut som du hadde en super tur da. Vi får ta en jente/kg-tur dit en gang :fnise:

Hvordan er kjøpesenteret Kringla, og hva med maten på Lækjarbrekka, hva slags type mat er det? :)

Hadde bært bra med en kg-tur dit en gang ja! :jepp:

Kringla er et veldg stort kjøpesenter, så hvis du har planer om å shoppe, finner du det meste der. Det er butikker som Zara, Topshop, Noa Noa, etc. En del skobutikker også. Jeg kjøpte bare et par Converse-sko, men kunne ha shoppet mer hvis jeg hadde hatt mer tid...;) Husk at du får moms-refusjon hvis du kjøper for over 400,-!

Maten på Lækjarbrekka er som sagt dyr, men veldig god. Jeg spiste en meny med en forrett av lammecarpaccio, røket lam og gravet laks, hovedrett av lam med bl.a. polenta ved siden av og sjokoladekake/is/frukt til dessert. De har også andre typisk islandske retter der, som fisk og lundefugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i Køben?? :-D

Det går veldig bra her!

Jeg bor for første gang i mitt liv i en egen leilighet, helt for meg selv :) Det er noe jeg har drømt om lenge, selv om jeg trives med å bo med venner også. Jeg har masse plass, og balkong :jepp:

Har jo bare vært her i to dager, og det har gått i ett med skole, innkjøp av diverse (skolebøker, sengetøy/håndklær, mat, osv.), på å være sosial og bli kjent med folk og på å orientere seg i nabolaget og ellers i byen. Har to praktiske prosjekter som skal gjennomføres i løpet av de nærmeste dagene, det ene er å kjøpe en sykkel og det andre er å finne et rimelig treningssenter som ikke ligger altfor langt unna. Sykkel er must i denne byen!

Vi er bare 15 i klassen, og det er en internasjonal klasse, så alle er veldig sosiale og villige til å bli kjent. Har vært ute og drukket øl med nesten alle sammen i kveld, og jeg har bare et positivt inntrykk :) Tror det kan bli vanskelig å skulle disiplinere seg til å lese i stedet for å drikke øl etter hvert (det koster jo bare rundt 20 kr for en halvliter ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...