Gå til innhold

Sandras ventebok


Sandra

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke sett at du har hatt dagbok før nå jeg, men det er koselig å lese litt hos deg igjen!

Håper du har hatt en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

:vinke:

I morgen skal jeg til Samtale om forløsningsmetode.

Jeg er så nervøs! :hår:

Timen er kl. 9.

Huff og huff, gruer meg masse.

Har prøvd å skrive ned hvorfor jeg vil ha keisersnitt, mest for å stokke tankene mine.

Skal møte 10 min. før, for prøver og sånn.

Håper det går bra :sukk:

I dag er jeg 26+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen! Det kommer sikkert til å gå kjempebra. Krysser fingre for at du får det som du ønsker :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk :sukk:

Har nå gjennomgått argumentene og grunnene mine én gang til. Har funnet frem kopien av journalen min fra sist svangerskap, jeg må ha med helsekortet og urinprøve i morgen også.

Jeg er glad for at timen endelig er kommet så jeg forhåpentligvis kan få dette ut av verden.

Håper jeg får sove i natt :søvn:

Mamma er lovet full rapport i morgen etter samtalen :mobil:

Det blir vel mest sannsynlig vektestimering også kan jeg tenke meg :klø: Størrelsen på barnet har visst mye å si for risikoen for spftinkterskade på nytt.

"Føtale faktorer. Det er en klar sammenheng mellom fødselsvekt og sfinkterskader. Ved fødselsvekt mellom 2,5-3,5 kg vil omtrent 2 % få sfinkterskade, ved fødselsvekt over 5 kg vil 8-10 % få slik skade.

Hvis kvinnen har hatt sfinkterskade ved første fødsel er gjentagelsesrisiko klart relatert til fødselsvekt i neste svangerskap. Hvis barnet veier < 3 kg vil 1,3 % få skade, hvis barnet veier > 5 kg vil 23,3 % få dette (Sfinkterskader ved fødsel bør reduseres i Norge 2006). "

M veide 3950 g og var 37 rundt hodet. Kan ikke skjønne hvorfor nestemann skulle være noe mindre.

"Risikofaktorer for spfinkterskade er:

Førstegangsfødende, fødselsvekt >4000g, operativ forløsning (vakuum/tang), langvarig 2. stadium, median episiotomi, fødselsinduksjon, epidural anestesi, mors alder, tidligere perinealruptur grad 3 og 4, ødem i perineum, fundustrykk."

Jeg håper jeg kommer med gode nyheter på oppdatering i morgen :danser:

:babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Reka :klem:

Da har jeg vært på Samtale om forløsningsmetode.

Jeg var først inne og tok blodtrykk og leverte urinprøve og etter det satt jeg og ventet på å bli ropt opp. Jeg ar så nervøs, kjente på pulsen min og den gikk kjempefort. Hendene var klissvåte og jeg var helt skjelven.

Så ble jeg ropt opp av en litt eldre mann, kanskje 60 år. Så på skiltet hans at han var overlege.

Vi begynte med å snakke litt om det som stod i journalen min, og jeg begynte selvsagt å stortute :grine: med en gang. Fikk samlet meg, og så snakket vi litt videre om hvordan det gikk i etterkant av sist fødsel, hvilke plager jeg hadde nå osv.

Etter en stund spurte han om hva MITT ønske var, og jeg svarte at jeg ønsket Keisersnitt. Begynte å skjønne at det skulle gå bra, men han spurte også om det var helt sikkert at det var ønske mitt. Og så om det var sjanser for at få meg til å forandre mening. Da svarte jeg nei.

Han sa også at de så klart ikke kunne utelukke at det samme skjedde en gang til (eller en annen grad av ruptur da), og at det ville forsterke de plager jeg hadde, men at det kan være at problemene først dukker opp for fullt når jeg blir eldre og kommer i overgangsalderen og ikke produserer østrogen lenger.

Så sa han keisersnittet var innvilget, og så ringte han til noen som satte opp datoen for keisersnitt med en gang :juhu:

Såååå babyen kommer 4. august! :babysmokk:

Det er så deilig å få dette ut av verden, og jeg var veldig rørt og sliten etter samtalen. Ringte både Sandramannen og mamma og gråt av bare lettelse. Tror legen tok mye hensyn til at jeg var så redd for å føde vaginalt igjen.

Etterpå gikk jeg og kjøpte meg en is :is: for å feire :)

Jeg var på jobben resten av dagen, men kjente at jeg var helt utmattet etter samtalen med legen. Deilig å komme hjem igjen.

Sandramannen gjorde alt med M til kvelden med kveldsmat, kveldsstell og lesing og legging mens jeg lå på sofaen og sov og hvilte meg. Sov under hele Barne-TV også. Og nå tenkte jeg at jeg skulle legge meg snart :sove:

Imorgen er det fysio 10:30.

Jeg må prøve på badedrakten min i kveld og se om jeg kommer inn i den eller om jeg må finne på noe annet lurt. Jeg begynner med bassengtrening på torsdag og da må jeg jo ha en badedrakt eller bikini eller noe :klø: Kan vel ikke gå naken :tommelsmil:

Til helgen skal vi (M og jeg) reise bort til mamma, mens Sandramannen skal være hjemme og gjøre skolearbeid. Siste innpurt for han nå.

Å jeg er så lettet over at jeg slapp å krangle og mase, men at jeg ble forstått og ble tatt på alvor.

Og i dag er det 90 dgaer igjen til babyen kommer :dåne:

Det går fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde egentlig jeg hadde masse barneklær fra sist gang, og at vi ikke kom til å trenge noe som helst, men ser jo det at noe av det blir litt i varmeste laget hvis babyen kommer 4. august. M ble jo født i oktober.

(Er egentlig litt glad for det da :fnise: ) Det er så koselig å gå og se på babyklær!

Denne måneden har vi litt lite penger da, så det får bli neste måned. Har nemlig kjøpt en ny iMac! http://www.apple.com/no/imac/ Det kostet jo ganske my, men trengte ny PC n. Den jeg har har rett og slaett kræsja neon ganger nå, og den BRÅKER så mye også fordi det visstnok er noe galt med strømforsyninger iflg. Sandramannen.

Det ville nesten ikke lønne seg å begynne å oppgradere og fikse på denne gamle mente han, så derfor ble det iMac da! :hoppe:

Den er jo fin og se på også, tenk at hele PCen er den "skjermen". Det blir én ting mindre å støvsuge rundt på gulvet her :Nikke:

Burde få den i løpet av neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du ble hørt og slapp å krangle :juhu: :danser:

4. august!!!! Herlig :hjerte:

Jeg er virkelig glad på dine vegne :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Næmmen!!! Sandra!!!! Så kjekt å se deg igjen da!!! :blomst::klem::hoppe:

Har ikke oppdaget deg før jeg så noe kjent i monjas dagbok i dag!! Dvs..jeg har vel kanskje "sett" deg der før, men det gikk ikke opp noe lys før i dag! :sjenert::ler:

Fulgte deg jo da du fikk M, og en stund etter det..men så forsvant du liksom! Har jo lurt på hvordan det går med dere da!! :)

Utrolig kjekt å se at dere har det bra, og at du er :gravid: igjen!! En liten lillebror!! :hjerte:

Har lest meg igjennom dagboka di her nå, og må si jeg er veldig glad for at du fikk innvilget KS denne gangen! Det er ikke bare bare med klipping og revning..min var "ikke mer" enn 3720 og 37,5 rundt hodet, men jeg skal love deg at det ble endel sying i etterkant iogmed at han ble tatt med vacuum til slutt! Fikk "bare" grad 2 ruptur jeg da, men det har ikke akkurat vært behagelig i ettertid nei :sjenert: Og dette er jo plager man gjerne sliter med i stillhet..for meg har det iallefall tatt lang tid å føle meg helt "normal" igjen..gjør det vel ikke helt enda.. Men nå skal jeg ikke snakke meg vekk med mine plager.. :fnise:

Gleder meg til å følge deg denne gangen også!! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madden! Så kjekt å se deg :) Huff ja, ruptur er en fryktelig opplevelse. Og det er plagene i ettertid, og frykten for at det skal skje igjen som har vært det verste synes jeg. Jeg er bare så glad for at jeg fikk dette overstått, og fikk innvilget keisersnitt.

Vet jo om at det kommer til å gjøre kjempevondt etterpå, og at det er mer komplikasjoner og ulemper knyttet til et keisersnitt i forhold til en vaginal fødsel, men jeg synes ikke jeg hadde noe annet valg denne gangen.

Det er ikke hyggelig å bli inkontinent for avføring verken som 25-åring eller som 60-åring.

I dag har det vært en helt nydelig dag, og jeg har gått i sommerkjole! Fant en som jeg brukte med M sist svangerskap.

Var hos fysio i dag, og fikk behandling. Etter sist gang fikk jeg så fryktelig vondt, så hun gjorde alt mye mer forsiktig i dag. Håper det hjalp. Det var en periode etter sist behandling at jeg ikke klarte å snu meg i sengen pga smerte fra bekkenet bak på ryggen/setet.

Etter det gikk jeg en liten tur i byen, for jeg trengte en ny badedrakt eller bikini. Jeg skal jo begynne på bassengtrening i morgen og prøvde på badedrakten min i går :ler: Det var et komisk syn! Jeg fikk den på meg, men ikke mer enn det. Den ble jo så kort når magen tok så mye av plassen så utringningen ble mye lenger ned enn vanlig, og badredrakten presset puppene mine sammen så de så ut som to store flate pannekaker :hoho: Jeg kunne med andre ord ikke vise meg frem offentlig i den. Det hadde jo kanskje skapt litt god stemning i svømmehallen, men fant ut at jeg skulle kjøpe noe nytt.

Trengte for så vidt en ny bikini, og dro innom en butikk som heter Change. Der pleier jeg å kjøpe undertøy, og betjeningen pleier å være så greie på å hjelpe til. Fant en fin bikinitopp og en bukse, som jeg tror skal passe fint når jeg ikke er gravid lenger også.

Etter det var jeg innom KapAhl(?) for der har de 25% denne uken for Coop-medlemmer. Kjøpe et fint nytt bomullsbabyteppe, og to sparkedrakter. Det var veldig utplukket på størrelser, men de var fine de jeg fant. Var også innom Lindex og fant 2 bodyer.

På vei hjem satt jeg og ventet på bussen. Så på bilene som kjørte forbi og la merke til en dame som kjørte litt sårlig, sånn gasset masse mens man ikke kommer noe lenger fremover. Vrooooom. :reise: Jeg så på henne mens hun kjørte bortover, og så hun svingte inn på en større vei. Da kom det en buss, og BANG så kjørte bussen rett inn i siden på henne med et smell.

Så da tenkte jeg at jeg måtte gå å se hvordan det gikk med damen, i tilfelle hun hadde skadet seg. Er jo sykepleier. Bilen var knuffet lang inn på sykkelstien, men hun hadde reist seg opp og kommet ut av bilen. Hun sa hun ikke hadde noen smerter noen sted, men at hun følte seg litt "shakey". HUn satte seg inn i bilen igjen, den var smæsja inn på siden foran. Stod med henne en stund til jeg så at det gikk bra, og oppfordret henne til å kontakte lege hvis hun var i tvil om noe. Det var bra det gikk så fint med henne.

Etter det hentet jeg M og vi har lekt med biler som kjører i tunell for å se hvem som kommer lengst :ler: Han vil alltid ha Lynet McCqueen bilen, selv om den alltid kommer til sist :ler: Elsker den bilen der. Etter det har det vært bading og vasking av hår, og så barnte-TV. Nå ha han lagt seg, og det høres ut som han har sovnet :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig bra at samtalen gikk så fint og at du fikk innvilget KS! :-D

M er så søøøt! Brage digger også Lynet McQueen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sandra.

Da har jeg lest igjennom dagboken din, og hadde tenkt å komme med råd ang. keisersnitt, Men det trenger jeg jo ikke. Du har jo fått innvilget :):hoppe:

Jeg fikk reptur jeg også, grad 3. Vet ikke om hvordan bokstav det var, men jeg har plager fortsatt. Jeg kom på etterkontroll på ullevål, der jeg fødte sist, og de anbefalte meg faktisk at jeg burde ta keisersnitt. FOr de kunne ikke garantere at man revnet igjen, noe du fikk høre. Så de skrev et brev, som jeg hadde med meg til ul på ahus, og fikk time til samtale... Det jeg synes var virkelig merkelig er at de snakket om hvor fælt det var og ta KS, og de spurte vel hundre ganger om jeg var sikker på at det var det jeg ville. FOrtalte da, at jeg ønsket egentlig å føde ordentlig, men siden gynokologen på ullevål mente noe annet, ville jeg jo selvfølgelig høre på dem. Det er jo fagfolk. Så da fikk jeg invilget, og fikk dato til 10 juni. Om 5 uker.

Jeg gruer meg, gjør du? Men jeg vil heller gjøre dette, enn å få masse plager senere.

Klem fra Meg.

Godt å høre at du fikk det innvilget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La Traviata :klem: Å ja, jeg er så glad for at alt gikk så bra på samtalen. Hadde jo skrevet 2 sider med argumenter og lest forskningsartikler og sånn for å forberede meg. Fikk heldigvis ikke brukt for dét.

Hei Felicity :vinke:

Jeg var såå nervøs for den samtalen, for hun gynekologen som undersøkte meg på ettårskontrollen har skrevet i journalen min at det ikke var noe i veien for at jeg kunne føde vaginalt neste gang. (Skrev til sykehuset og spurte om å få kopi av journalen min for å se om det kunne hjelpe meg å bearbeide noen av de vonde følelsene fra fødselen). Og så ser jeg at jeg har sagt flere steder at jeg ikke har noe særlig plager. Men det var først etter den ettårskontrollen jeg faktisk tok alt inn over meg og jeg "husket" hva som hadde skjedd. Husker jeg kom hjem fra kontrollen den dagen, og bare gråt og gråt og gråt hele kvelden. Måtte fortelle og snakke om alt om igjen og om igjen til Sandramannen.

Nå går det jo mye bedre.

Jeg har noe plager etter rupturen, det er jo ikke så mye, men vil jo ikke gjøre det verre.

Jeg gruer meg til keisersnittet. Har jo egentlig ikke lyst til dét, ville mye heller født vaginalt igjen. Hadde jo egentlig en veldig fin fødselsopplevelse. Taklet smertene bra, og syntes det var en veldig fin fødsel, helt til slutten ødela alt.

Jordmoren satte ikke noe lokalbedøvelse heller (har hørt at det er vanlig :klø: Uansaett så gjorde det klippet hun gjorde veldig vondt! Bannet jo til henne til og med) Bare synd ikke det klippet holdt da og at jeg revnet mer..

Men men...sånn var det, og nå er det over og jeg slipper heldigvis å tenke på om noe sånt skal skje igjen.

Hei Kiwii :vinke:

I dag dro vi rett opp til et badevann/tjern ikke langt fra der vi bor etter barnehagen. Jeg kjøpte engangsgrill, pølser og lomper på vei hjem fra jobben, og så var vi bare hjemom og hentet sennep og ketsjup, ball, teppe og vann.

Det var så deilig å kose seg, vi satt i skyggen. Så kom svigerforeldre opp (bor like ved de også), og de hadde med seg kaffe på termos og kjeks, og så spilte M og FarFar ball og alle koste seg.

I morgen reiser M og jeg for å besøke moren min, det er 2-3 timer unna med toget. Det blir koselig å besøke henne der nede.

Ønsker alle en god helg, og håper alle får fint vær :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hallo :) De svenske jordmødrene går på SVT1 på onsdager kl. 21, men jeg tror faktisk at neste episode er siste episode. Har ikke "oppdaget" programmet før for 2 uker sider, men tror de ligger ute på nettsidene til SVT: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=1045657

Tror jeg må ta en titt der snart :Nikke: Jeg blir jo så rørt hver episode. Det er så sterkt å se på fødselen. Så sterke vi kvinner er! Tenk å klemme ut et barn ut av en så liten åpning i kroppen med de smertene! Wow!

Har vært på besøk hos mamma i helgen. Pappa ble også med (de bor på forskjellige steder, men er gift) og vi hadde det veldig hyggelig. Det var jo så deilig og varmt vær! :sol:

Lekte i sandkasse, og gikk turer, har matet svaner og bare kost oss ute.

Vi tok toget opp og ned, og det tok ca. 3 timer hver vei og M oppførte seg som alltid eksemplarisk. Det er så lettvint å ha med den gutten steder :Nikke: *Stolt mamma*

Men hjelpes så mange spørsmål han stiller! :ler: Heeeeeele tiden, det gjelder å smøre seg inn med tjukkeste tålmodighetskrem, for vil ikke si at han skal slutte å stille spørmål eller mase eller hva som helst. Så svarer etter beste evne. Det er jo bra at han er nysgjerrig og kunnskapssøkende. Hahaha, det er helt utrolig hvordan den skravla går. "Hvorfor deeeet mamma?"

---

I dag måtte jeg ringe til det fagforbundet der jeg er organsiert for å stille noen spørsmål jeg hadde om kontigenten min. Skulle begynne å trekke det rett fra lønnen, men så hadde de ikke begynt å trekke det ennå og så hadde jeg plutselig fått en e-faktura på kontigenten igjen, som i tillegg var mye mindre enn det den pleide å være på.

Men makan til frekk dame i telefonen som satt på medlemsservice! Hørte tydelig at hun ble mer og mer irritert og hun svarte ganske frekt. Til slutt sprakk jeg og sa at det ikke gikk an å snakke til folk på den måten, jeg fortalte henne at hun var veldig frekk og at man måtte forvente at hun kunne svare på en ordentlig måte når man ringte for å få svar på to enkle spørsmål. Hun forklarte seg med at hun ville gi tydelige svar...:roll:

Vel vel. Jeg lot det være med det, kunne jo bedt om navnet henne og sendt inn klage eller noe sånn.

Merket at lillebaby i magen hoppet rundt som bare det etter den telefonen.

---

I dag kom pakken med min nye iMac! :hoppe: Men han var veldig uforsiktig han mannen som leverte pakken. Han trillet den en gang rundt som et hjul (bare at denne pakken er en eske ikke et hjul da :roll:) og hørte noen rare knuseaktige lyder, men vet ikke om det var fra den pakken eller ikke.)

Har bare lagt den ned og tittet inn, den er nok litt for tung til at jeg skal løfte den opp. Gleder meg ttil Sandramannen kommer hjem så han får satt den opp :)

---

I dag skal jeg rydde litt her hjemme og vaske litt klær. Deter kjempefint vær i dag også, men litt kaldere. Sånn det pleier å være rundt 17. mai-tider.

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pakket opp iMacen. Det ser ikke ut som det er noen skader på den, i all fall ikke på skjermen. Den er satt opp på skrivebordet, men OJ så stor den skjermen er.

Stor og fiiin :fnise: Blir nok vant til den fort. SKrudde den på for å se hvordan den var, men fikk så mange spørsmål som man måtte svare på, så får vel vente til Sandramannen kommer hjem så han kan svare riktig :-D

Skulle rydde og vaske klær i dag, men det har visst blitt litt lite rydding og ikke så mye vasking heller :sjenert: Deilig med sånne sløvedager innimellom også da :Nikke:

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...