Gå til innhold

Sandras ventebok


Sandra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er en oppdatering fra Sandra:

Jeg har født en liten sugekopp! Var våken hele natten og ammet og har ikke fått så mye søvn. Var oppe og gikk masse i går, så har fått skryt for det. Keisersnittet gikk bra, det er så klart vondt i såret, men luftsmertene er faktisk det verste! Gutten min er helt nydelig. Rosa og fin med masse mørkt hår. Utrolig godt å ha han her! Mini var også stolt, han var her og besøkte meg i går kveld. Jeg er så heldig som har to så flotte gutter!

*snufs*

Så herlig å lese, Sandra!

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sladringen vennen :klem:

Og takk for alle gratulasjoner! :-D

Da er vi hjemme igjen fra sykehuset!

Jeg har fått en flott og stor gutt!

Jeg spurte om å få dra hjem allerede i går, og ettersom alt så greit ut var det OK for dem også.

Det er litt ømt og vondt i såret på magen, men har kjøpt Paracet og det tar i all fall noen av smertene. Det kan bare gå fremover som du sier iingvild :-D

Såret ser veldig fint ut. Overraskende bra synes jeg, og jordmødrene var også veldig fornøyde. Fikk imidlertid en skikkelig kraftig reaksjon på bandasjen kirurgene la på. Store gule væskefylte blemmer langs hele limkanten på basndasjen, og de klødde skikkelig. De sprakk også og væsket litt, men tørket fort opp. Fikk noen tabletter mot klæen på Sykehuset.

Fikk på en annen type bandasje den første dagen etter ks, men dagen etter der kom en lege og så på det og sa at jeg bare skulle bruke tørre kompresser som ble holdt fast av trusekanten. SÅ etter det har jeg bare brukt tørre kompresser, og jeg kunne visst bare slutte med bandasje helt eter i dag. Kjenner at jeg synes det er litt greit å dekke det litt til fortsatt av en eller annen grun så har fortsatt en tørr kompress over såret.

Babyen suger veldig bra. Han er meget ivrig! Han sugde til og med på hånda si da han kom ut av magen!

I natt var vi altså hjemme igjen, og vi sov fint sammen alle tre oppi senga. Babyen vpknet innimellom og fikk pupp, men vi fikk flere lengre søvnperioder, noe som var veldig godt.

Her kommer det et bilde av supergutten :-D

post-1539-1218137999_thumb.jpg

Første natten var veldig slitsom. Sov fra halv 6 til halv 7 på morgenen bare. Og fra halv 7 til 8 bare sånn innimellom. Var helt utslitt den dagen, for jeg fikk jo ikke sove stort før ks heller.

Fikk noen veldige luftsmerter som satte seg i høyre skulder. Det er vanlig etter operasjoner i magen. Det var helt forferdelig, jeg har aldri opplevd liknende (har jo aldri operesrt før heller da). Det kjentes ut som en kniv som stod i den høyre skulderen og under det høyre brystet. Eller så kan det kanskje beskrives som en brudd? Jeg vet ikke men fryktelig var det i all fall. Kunne ikke ligge på ryggen, og ikke på høyre side i det hele tatt.

Det er jo litt vanskelig med operasjonssårsmerter, og bekkenløsning og en veldig sugeivrig baby.

Vel vel, den natten er heldigivs over.

Naten etter sov vi litt bedre, men det er mye lyd på en barselavdeling.

Neste dag gruet jeg meg til neste natt, og da jordmoren sa hun ville ta utreisesamtale med oss den kvelden, spurte jeg altså likeså greit om å få dra hjem igjen den kvelden. Vi måtte tilbake igjen i dag for Føllingprøve og veiing, men er veldig glad for at jeg dro hjem før (selv om det ble litt dyrt med så mange taxiturer :o )

Babyen hadde gått ned 200 gram, ikke så mye det. Fra 4170 g til 3950 g.

Nå er vil hjemme og koser oss med babyen, selv om det er ganske slitsomt med spedbarnsperioden. Hadde glemt den veldige tretthetsfølelsen.

Nå skal jeg slappe av litt, babyen sover nå :-D

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem igjen snuppa! :klem:

Lillebror er bare kjempeskjønn! Han ligner en del på storebroren sin, gjør han ikke?

Håper det går seg til med søvn etter hvert, og at såret gror som det skal. Er M i barnehagen for tida?

Kos dere videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: Takk for det Monja, La Travita og iingvild :-D

Natten har gått greit og dagen har gått bra synes jeg. Han har spist godt til måltidene nå på dagen,og har fått sovet litt etterpå. Ikke bare sove, våkne, puppe, sovne, våkne, puppe om hverandre. Litt mer som en vanlig babydag ;)

Mini er i barnehagen ja La Traviata. Han synes det er litt kjekt å være tilbake der, var jo borte i 6 uker nå i sommer :o Var fint å ha masse tid til bare han nå før babyen kom.

Han synes det er stor stas med lillebror. Vil gjerne se på han og spør etter han med en gang han kommer inn i rommet eller hjem fra barnehagen.

Lurer fælt på hvor jeg har lagt brystpumpa da :klø: Har flytta etter at jeg var ferdig med den etter, og nå aner jeg ikke. Den ligger nok nede i boden et eller annet sted. Flaskene ligger nok der også, sikkert på samme plass. Det er jo en 7-8 Aventflsker som funker helt fint. Dumt å kjøpe alt det utstyret på nytt hvis det ligger her et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med et vondt bryst. Auau!

Det ene brystet har tilstoppede melkeganger, er rødt og kjempevondt. Har hatt frysninger og i går var tempen 38,7. Sandramannen har hjulpet meg masse. Han masserer og masserer og masserer for jeg får det ikke det til selv, det gjør FOR vondt. :(

I dag går det kanskje en tanke bedre enn i går, det er nok takket være hjelpen jeg har fått med massasje. Det så ut til å bli en brystbetennelse, men kanskje vi får snudd det.

Var nede på helsestasjonen for å se på det i går, og skal tilbake igjen i morgen for å sjekke hvordan det går.

Hersens ammeproblemer! Heldigvis er de såre brystvortene litt bedre ;) :-D (*Tenke positivt* )

Vi veide forresten babyen i går. Babyen har virkelig fått i seg mat! Han veide 4170 g ved fødselen, og hadde gått ned til 3950 etter 3 dager. Ikke så verst med andre ord, ca. 5%. 4 dager senere, i går altså, da vi var på helsestasjonen hadde han gått opp til 4390 g! Det er nesten 450 g på 4 dager det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Felicity! :-D

----

Tror forresten det skyldes amme-BHen som har spiler :forvirret:

Tenkte ikke på det denne gangen. Kjøpte uten spiler sist gang.

Jeg orker ikke dra og kjøpe noe enda, har fortsatt problemer med bekkenløsningen, så i går og i dag har jeg gått uten BH.

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt tenking og spekulering kom jeg frem til at det kunne skyldes at melken ikke strømmer så lett. I all fall ikke fra de superømme knutene :( :hår:

Hadde 38,5 i temp i går igjen og følte meg elendig, men vil jo gjerne få til dette uten å bruke antibiotika. Masse frysninger og kjempesvimmel.

Var på helsestasjonen igjen i går, og snkket med jordmor. Hadde mest lyst til å pakke meg inn i en dyne og sove akkurat da.

Fikk en resept på sånn nesespray som fremmer utdrivningsrefleksen, og etter hard massasje (AU!) mens lillemann diet det ene brystet og jeg pumpet det andre brystet, fikk Sandramannen løsnet to kjempevonde kuler. Det strømmet så hardt ut! Jeg ble så glad :-D :-D :hoppe:

I dag har jeg følt meg mye bedre, og selv om puppene er ømme flere steder er det mye bedre. Det har vært sååå slitsomme dager nå. Det virker som det går rette veien.

Håper dette ordner seg før Sandramannen begynner å jobbe på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så slitsom og vondt! Håper det løsner nå, jeg pumpa ut manuelt mens jeg sto i dusjen, og syntes det løsna lettere da. Pumpa også ut med brystpumpe. Masse pes, men alt for å unngå ordentlig brystbetennelse altså. :Nikke:

Håper dere får en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nå på dag 2 av melkeproduktstopp (men kom plutselig på at jeg har hatt smør på brødskiva, får kutte ut det også da). Baby har mye luft i magen på kvelden, og er urolig. Har foreløpig sovnet fint igjen på natten da, så det er bra. Det er mest kvelden som er problemet.

Får ikke rapet han heller. Holder på skikkelig lenge, stryker og klapper på ryggen og rompa. Har han opver skulderen, har prøvd på magen. Noen ganger hjelper det å løfte på beina hans. Han gråter når han promper innimellom, så han har nok ganske vondt.

Tror han sluker endel luft innimellom. Det er nesten verst når det kommer mye melk tror jeg :klø: Trodde først det var når det kom lite, og at han spiste luft i stedet for maten. Kanskje jeg skal prøve å pumpe ut litt melk først når jeg vet det er mye i brystene.

Han sover nå da.

Han har spist så ofte i ettermiddag. Sovner ganske raskt, under 5 min. etter at måltidet har startet. Så våkner han igjen ikke lenge etterpå da, og vil ha mat igjen. Litt slitsomt. Får ikke vekket han heller, heeelt umulig!

Hehe :ler: det er litt typisk det der. Når man vil at de skal sove er de våkne, og når man vil at de skal være våkne sover de og lar seg ikke vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra helsestasjonen :-D

Jordmoren fjernet stripsene fra såret mitt, og det så visst kjempefint ut :-D Det var bra å høre.

Heldigvis trengte jeg ikke mer hjelp med ammeproblemer *puh* Hun syntes jeg så mye bedre ut, og det føler jeg jo på meg selv også. Forrige uke var virkelig slitsom, og nå har jeg mye mer energi, og er i mye bedre humør :Nikke:

Veide lillemann også. 4670 g veier han nå. Det vil si opp 280 g siden sist mandag.

4/8-08, Fødsel: 4170 g

7/8-08: 3950 g

11/8-08: 4390 g

18/8-08: 4670 g

I dag fikk jeg pumpet ut ekstramelk for å ta vare på forførste gang dette svangerskapet. Det gikk over all forventning med 125 mL i en fei :-D

Helte det oppi isterningsposer, og merket posen med dato og mengde. Lurt å ha litt på lur til senere.

Nå skal jeg slappe av litt mens lille sover. Har laget meg en deilig kopp med te :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var helt nydelig=)

Uff, ammeproblemer ja..Bra det ordnet seg hvertfall=)

Jeg mangler den del av den ene brystvorta, og har skorper på begge to..MMMMmmmm DEILIG!=)

Og så bra at ks-såret ser ut til å gro da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så mye!

Hvordan går det med melkeproduktstoppingen? Jeg vurderer å prøve det samme selv. Jenta vår har fått veldig mye utslett i hele ansiktet og halsen/nakken, og legen på helsestasjonen mente det kunne være en reaksjon på noe jeg spiser. Lurer på om det er veldig mye melk i melkesjokolade? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Indo, Kiwii og Siona! :vinke:

Jeg har ikke vært helt konsekvent med den melkeproduktstoppen min. Jeg har brukt smør på brødskiva, men det så ikke ut til at han var så urolig på kvelden de dagene jeg ikke har spsit gulost, philadelphia, ikke drukket melk osv.

I går spiste jeg imidlertid rømme på maten ettersom det hadde gått 3 dager. Lillemann var veldig urolig i går kveld fra kl. 22. Han roet seg ikke skikkelig før kl. 01, så jeg har vært ganske sliten i dag. Tenkte det kunne være rømmen som gjorde det, men så kom jeg på at jeg spiste eple i går også. Det var litt surt, sånn Pink Lady-eple, så det kan jo ha vært det også :klø:

Jeg har spist smør på maten i dag også, men ikke eple da. Skal se hvordan det går i kveld.

Det har gått greit i dag på dagen i dag. Jeg fikk sovet halvannen time fra 11:15 til 12:45 mens lille sov. Det trengtes!

Ellers har jeg prøvd å lufte stumpen hans litt i dag, for den er blitt så sår! :( Han bæsjer så mye, så det er helt umulig å holde pompen tørr. Skifter bleie ofte, og bruker zinksalve. I dag har han ligget endel uten bleie, men det blir jo ganske grisete da... Det kommer jo bæsj hele tiden.. Får bare fortsette med å skifte bleie ofte, og la stumpen løufttørke når jeg skifter bleie. Kjøpte A-krem også for jeg hadde hørt at det skulle være bra, men det hjelp ikke å bruke den. Ble mer sår da. Stakkar liten.

Storebror blir hentet av farmoren sin i barnehagen i dag. Det er stas :-D De koser seg så fint sammen. Samboer kommer litt senere hjem fra jobben i dag, og jeg får besøk av en venninne.

Merker jeg har mindre melk i nbrystene i dag, og tenker at det kanskje kan være på grunn av den slitsomme natten. Var jo oppe noen ganger etter kl. 01 også. Det er vel om natten når man sover at man produserer mest melk? Fikk pumpet ut litt ekstra i går også, 90 mL, men ikke i dag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermiddagen ble ganske slitsom i går. Lillemann var urolig, og fant ikke roen.

Kvelden gikk bedre, og natten gikk også bra; heldigvis :-D

Han lå lenge uten bleie i går kveld også. Sov på magen med stumpen bar rett til værs. Hva annet kan jeg gjøre? Skifter ofte, skal lufte mer i dag, smører med zinksalve, lar stumpen lufttørke etter stelling, jeg er veldig forsiktig når jeg vasker.

Nå våkner han her, så får mate litt og skifte bleie :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...