Gå til innhold

Sandras ventebok


Sandra

Anbefalte innlegg

Åh, håper virkelig du ikke må krangle deg til ks. Pokker at det skal være så vanskelig å bli hørt i dagens helse Norge. Selv om du hadde en fin fødsel helt til slutten sist gang kan de jo ikke garantere at det blir likt denne gangen. Og hvordan kan man få en fin opplevelse med nestemann om man er redd for ruptur og komplikasjoner som utgang på fødselen? Håper det går din vei :klemmer:

Skjønner godt at du ble lei deg og nervøs over kjøttet du spiste, men jeg synes de burde opplyse om det på forhånd at kjøttet var rått. Sjansen for toxo er vel utrolig liten så prøv å slapp av, få tatt en test til legen for å være på den sikre siden. Det går sikkert bra dette :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag er jeg 19+2 i følge lilypie-tickeren, eller 19+4 i følge de andre.

I morgen skal jeg til svangerskapskontroll hos legen. Da skal jeg ta toxotest, men det er vel kanskje ikke sånn at det vil slå ut på testen så tidlig. Synes jeg husker noe om det.

Det er ingen som har begynt å måle symfyse-fundus mål enda, så det blir spennende å se på det i morgen.

Ellers er det kte nytt her.

Kjenner babyen sparke nesten hver dag nå da. Det er koselig det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på svangerskapskontroll i går.

Han var ikke bekymret for toxoplasmosesmitte, og det beroliget meg mye. Han fikk ikke tatt blodprøve fordi det var ikke noen som kom og hentet dem den dagen. Det ville uansett ikke slå ut så fort. Jeg skal til jordmoren 27. mars så da kan kanskje hun gjøre det?

Har visst fått lett bekkenløsning. Eller alle gravide får jo bekkenløsning, men ikke alle får plager..har jeg forstått det riktig. Uansett så er jeg vel "lett" plaget da..:ler:

Han målte magen min, som lå så vidt over kurven.

Pulsen var på 150.

Vekten hadde gått opp litt til siden sist, men det var ikke så verst.

Han skrev søknaden om samtale til forløsningsmetode til sykehuset jeg skal føde på i går. Han mente jeg ville få svar på når jeg skulle komme til tilme om et par uker. Han mente det ikke ville være problemer med å få keisernsitt med tanke på forrige opplevelse.

I dag har jeg fri. Jobber denne uken, men ikke i dag. M er hos farnor og farfar siden i går etter barnehagen, og vi får en rolig start på dagen her hjemme. Sandramannen sover enda, han så visst på en splatter-film i går kveld, og kom ikke og la seg før kl. 02. Jeg blir trøtt fra 21:30 eller noe sånt jeg.

GOd påske :)

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg 20+4.

Jeg skal til jordmor for svangerskapskontroll i dag. Jeg var jo hos legen for bare én uke siden, men det er litt hyggelig å hilse på jordmoren også da.

Har ikke noe spesielt jeg skal spørre henne om, men tenkte å nevne at jeg noen ganger får så vondt helt nederst i magen på sidene når jeg tisser.

Hadde ikke utslag på U-stixen sist, og har aldri hatt UVI verken i svangerskapene eller ellers, så lurer litt på hva det er. Er ikke bekymret i det hele tatt da.

Kjenner babyen godt i magen nå. Sparker masse, og er spesielt aktiv på kvelden. Snakker litt til han der inne også når han er våken :).

Har fortsatt ikke fått inkalling til smatale på sykehuset, men regner kanskje med at søknaden ikke ble hentet før påske. Var hos legen dagen før påske om morgenen. Og så tar det vel litt tid før de får sett på den da.

Lurer litt på når jeg skal søke om fødselspermisjon eller hva det heter for tiden. Lurer på om jeg skal vente til jeg evt. får dato for et keisersnitt eller om jeg bare skal søke ut i fra termindatoen. Hvis de tar keisersnittet 7-10 dager før terminen, betyr jo det at jeg "mister" 7-10 dager av permisjonen dersom man regner 3 uker permisjon før fødselen.

Eller er det inget nytt her.

Har fri i dag, så jeg pusler litt rundt her hjemme og smårydder litt og bare tar det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra jordmor.

Alt så bra ut :tommelsmil:

Vekt: +4,8 kg

BT: 125/67

U-stix: neg.

Ødem: 0

Leie/Beveg.: +

Fl./min: 150

Jordmor anbefalte at jeg kontakter legen igjen for å få henvisning til fysio. Tenker at jeg venter til over helgen, for da kan jeg kjenne på hvordan det går. Skal nemlig jobbe på fredag kveld og på søndag på dagen, og da er det marginalt bemannet, og det er de vaktene som er verst å jobbe på. Hvis det ikke går så bra, får jeg ringe legekontoret. Jeg får ha en samtale med arb.giveren min igjen, og se om det er mulig å tilrettelegge vaktene mine enda mer. Sist gang jeg jobbet en vakt med helgebemanning (i forrige uke) hadde jeg såå vondt i korsryggen (bekkenet). Det verket og verket, og det var vondt å gå også. Dagen etter var det også ubehagelig, men da hadde jeg heldigvis fri, og ferien begynte (6 dager fri på rad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne å tittet i Monjas dagbok, og fant en veldig smart liste som jeg tenkte jeg skulle herme etter :tommelsmil:

Altså, vi har jo endel utstyr og klær og sånn etter førstemann. Det vi trenger merkes med rødt, og det vi har er svart.

Mer klær

- Overmadrass og madrass til sprinkelseng

- Sprinkelsengkant

- Vippestol

- Kluter til stell

- Håndklær til stell

- Nesesuger til tette neser?

- Nye tåteflasketuter?

- Ammeinnlegg

- Kommode

- Stellematte til å ha oppå vaskemaskinen

- Badebalje

- Zinksalve

- Endel kluter

- Rektalt termometer + hetter

- Nesesuger (tror vi har det, hvis jeg ikke kastet den til slutt)

- Sprinkelseng

- Flere sett med sengetøy

- Babydyne

- Thermopose/ Vognpose

- Endel klær i alle størrelser :ler:

- Lammeskinn

- Tåteflasker

- Lekematte (myk matte)

- Parasoll til vogn

- Vogntrekk

- Myggnetting

Det er nok ikke alt som trenger å være i hus før babyen kommer ser jeg. Vippestol blir nok ikke aktuelt med en gang for eksempel. Tåteflaske blir ikke aktuelt med en gang heller. Ammeinnlegg? Hva hvis amming ikke går så bra denne gangen?

Ellers er det litt ting og tang som skal gjøres her hjemme før babyen kommer.

- Vi skal sette inn noen flere skuffer i en sånn BONDE-hylle fra IKEA som vi har, og så sette inn noen vitrinedører. Så skal vi rydde litt rot fra skrivebordet ned i disse skuffene da..:ler:

- Vi skal rydde vekk et skrivebord/arbeidsplass fra soverommet. Vi trenger ikke den plassen, den brukes egentlig bare som server for en printer og en scanner som står der, men de skal flyttes inn i stua til skrivebordet.

- Kjøpe ny kommode og benk til å sitte på i entréen. (Men det er ikke lett å finne en entrébenk!!)

- Flytte kommoden som står i entréen inn på soverommet og lage plass til babyklærne :hjerte:

- Kjøpe et høyskap til badet som skal fylles med blant annet håndklær (som nå tar opp plass i skapet på soverommet) og alt annet rot som det ikke er plass til sånn det er nå.

- Kjøpe en krakk til badet. Den stolen vi har nå er litt ustabil, sånn klappestol. Det er litt godt å ha noe å sitte på under kveldsstellet. Har sett litt på en krakk fra IKEA som har oppbevaring, men den passer egentlig ikke så veldg godt i fargen da...Hmm..

- Kjøpe en puff og lenestol til stua som matcher sofaen vi har. Vi har altfor lite sitteplasser når vi har besøk.

- Nye gardiner til stua

- Ny stålampe til stua (den andre er blitt helt skeiv, står bare og henger på skrå :ler:) Synes vi trenger en lampe til i et av hjørnene av stua også. :Nikke:

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo flotte tall fra kontrollen din.

Og en skikkelig smørbrødliste med prosjekter i heimen. Det er alltid så morsomt å gjøre noe nytt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest om din forrige fødsel og au auau...det var totalruptur?? Fyttegrisen *grøss* Skjønner veldig godt at du ikke har lyst på en reprise av det nei.

Første jenta vår ble tatt med ks - men det var fordi hun satt i seteleie og ble målt til å være ca 4 kg. Hun var 4,1 kg - 53 cm og hadde en hodeomkrets på 38.5! Du kan trygt si jeg var glad for at jeg fikk ks ja.

Helt imponert over den lista di jeg. Vi har jo også alle ting fra...ja, i fjor. Mannen min har henta de opp fra boden. Litt rart og vemodig å se dem igjen. Sprinkelsenga, stellebord... Nuvel, men denne gangen SKAL vi få brukt det!! :)

Har du en tung type jobb? Jeg tenker på din bekkenløsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en skikkelig smørbrødliste med prosjekter i heimen. Det er alltid så morsomt å gjøre noe nytt hjemme.

Ja, det er endel som skal gjøres nå. Har plutselig fått litt ånden over meg. Er det redebyggerinstinktet mon tro ;)

Sandramannen er vel ikke helt glad for IKEA-tur da :ler: Men han ser jo at vi trenger litt ting og tang han også. Lenestolen og puffen skal vi kjøpe på Bolia. Men resten blir nok på IKEA. HVis vi ikke må på et annet sted også da for den entébenken...

Lest om din forrige fødsel og au auau...det var totalruptur?? Fyttegrisen *grøss* Skjønner veldig godt at du ikke har lyst på en reprise av det nei.

Hei Scorpina.

Nei, det var ikke totalruptur, men grad 3B. Det er graden før totalruptur :sjokkert: M (storebror) var 51 cm 3950 g og 37 cm rundt hodet, så ikke såå stor, men ganske stor. Det var nok mest fordi de fikk litt hastverk med å få han ut for fosterlyden ble så dårlig på slutten. Auau :( Har heldigvis ikke hatt så mye fysiske plager i ettertid, så har nok vært heldig der, men har jo ikke akkurat lyst til føde vaginalt igjen for å finne ut av om det kan gå bra denne gangen også. Nei har veldig bestemt meg for at jeg vil ha KS denne gangen. Jordmor mente i går at de bestemmer det ofte ut i fra størrelsen på babyen, meeen...for det første så tror jeg den vektestimeringen de gjør kan være ganske unøyaktig noen ganger, har sett litt rundt på hvor feil det blir innimellom og dét vil jeg ikke risikere med min bakgrunn. For det andre så spiller det egentlig ingen rolle hvor stor eller liten babyen er, fordi jeg har allerede bestemt meg. Jeg tror at dersom jeg er bestemt på at jeg vil ha KS, så sloss de vel ikke så mye for å få meg til å føde vaginalt. Håper jeg da :ler:

Stor jente førstemannen din! 4,1 kg, 53 cm og 38,5 cm er ikke bare bare nei :ler:

Det er ikke rart at det er litt trist å se alt utstyret fra sist gang Scorpina :(

Listen min fikk jeg inspirasjon fra Monja til å lage. Det er greit med en oversikt så ser jeg bedre hva vi har og hva vi trenger..

Jobben min kan være litt tung til tider ja, jobber som sykepleier. Det kan være litt hektiske vakter, men det er ikke så mye tungt stell. Det er dårlig bemanning på noen av vaktene da, og da er det ganske slitsomt.

Nå er Sandramannen og M dratt av gårde til bhg og skole. Jeg skal jobbe i kveld så har litt tid her hjemme før jeg skal dra. Lurer på om jeg skal hvile meg litt etterpå. Mye sliten og trøtt for tiden, men det er ikke så rart når man tenker på det kroppen holder på med for tiden :babysmokk: Lurer på hvordan det går med bekkensmerter etter i kveld. Skal jo se hvordan det går i helgen, det er to ganske slitsomme vakter jeg har.

I dag er jeg 20+5, snart fullgåtte 20 uker. Det går fremover, men synes den første tiden gikk mye raskere. Men det er uansett alt i alt fantastisk å være gravid. Jeg savnet det faktisk etter at M var blitt født, Det er koselig med stor mage, innimellom alle svangerskapsplager og trøtthet.

Her har vinteren fortsatt overtaket etter det siste storinrykket den gjorde for noen dager siden. Det er masse snø her, og i dag tidlig snødde det som bare det igjen. M koser seg masse i banehagen og aker og har det kjempegøy.

jeg synes våren kan komme snart. Men det har jo egentlig ikke vært så vinter her i år.

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakten gikk kjempefint. Jeg fikk snakket med sjefen min før hun dro hjem og hun syntes det var greit at vi leide inn en ekstra både til den vakten, og den jeg har på søndag.

Det var ganske mye jeg skulle ha gjort på jobben i løpet av helgen i tillegg til de vanlige arbeidsoppgavene, så det passet bra å leie inn en ekstra.

Nå er det helg, og fri i hele dag! :hoppe:

Vi skal avgårde til biblioteket der vi bor og høre på en fortellergruppe som skal fortelle historier for barn over 3 år. Det blir sikkert gøy for Marcus.

Nå vasker vi klær... :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har endelig fått innkalling til samtale om forløsningsmetode....

Jeg skal dit 6. mai, og da er det 3 måneder igjen før termin. Hadde ikke sett for meg at det skulle ta så lang tid før det ble avgjort. Forhåpentligvis blir saken avgjort samme dagen, og jeg får vite keisersnittdato med det samme.

Bekkenløsningen blir desverre verre og verre, så til uka skal jeg til fysio for første gang. Håper det kan stabilisere det hele. Er nå sykemeldt 40%, etter en lang periode med 20%. 40% utgjør ca. 2 dager i uka, og da kan jeg velge vekk de verste vaktene sånn med tanke på bekkenløsningen.

M har lagt seg for en halvtime siden nå, men hører han ligger og snakker og småskrevler med seg selv der inne.

I helgen har vi ikke gjort mye, bare slappet av og det har vært deiiiliiig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:vinke:

Koselig å lese i dagboken din. Så kjedelig at du har fått bekkenløsning. Hadde du det sist du var gravid også? Jeg har heldigvis ikke så mange vondter, men jeg sliter litt med at jeg er så sinnsykt trøtt hele tiden. Skjønner ikke hvordan jeg skal få gjort klart noe som helst til den nye babyen kommer når jeg går rundt i halvsvime hele tiden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siona, ja det er ganske kjedelig. Men det holder seg bra i sjakk hvis jeg ikke gjør så mye :ler: Nå har jeg i all fall gyldige unnskyldninger mot både det ene og det andre her hjemme :ler: . Handle (=bære tungt) og støvsuge (=fy fy visst nok) er det Sandramannen som gjør for tiden.

La Traviata :klem:

Jeg og Sandramannen var i Berlin i helgen. Det var vel omtrent siste sjanse på en stund det :ler: Får vel litt å henge fingrene i etter vært nå.

Berlin var en stor og ganske fin by. Jeg var litt redd for at bekkenløsningen skulle ødelegge, og det ble ganske vondt :( Fikk ikke gått så mye rundt, men koste oss for det da.

Sightseeing ble gjort fra sightseeingbuss første dagen. Fikk sett alt derifra da i all fall :sjenert: Branderburger Tor, Berlinerdomen, riksdagen osv.

Ellers var vi på marked på søndag der jeg fikk kjøpt meg veske og et nytt sjal.

På mandag kjøpte vi litt ting til M som var blitt lovet en liten overraskelse før vi dro. Han fikk en bil og noe sånn rakettlekegreier :ler: Falt veldig i smak.

Ellers har vi bare svinset rundt og spist god mat. Jeg sloknet tidlig her kveld, sånn i 22-tiden, mens Sandramannen koste seg oppe med en god bok hver kveld. Våknet da han skulle legge seg i 01-02-tiden hver natt :ler:

Nå er jeg i 24. svangerskapsuke, og dét er jo en liten milepæl det ettersom det da er medisinsk mulig å redde babyen dersom den skulle komme for tidlig. Ønsker jo selvsagt ikke at den skal komme på leenge ennå da.

Jobber 60% nå, og det virker passe.

Endret av Sandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg vennen! :klem:

Så deilig med tur til Berlin! Kunne godt tenke meg å besøke den byen. Gratulerer med passering av en viktig milepæl i svangerskapet! Håper det går bra på den samtalen du skal ha i mai. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Traviata :klem:

I dag har jeg vært på Plantasjen.

Har kjøpt et nytt bord og to stoler til balkongen, 2 verandakasser og masse fine vårblomster. Jeg har IKKE grønne fingre så aner ikke om de tåler den kalde natten en gang. Har heller ingen peilig ellers :ler: men vi får se nå da. Har kjøpt LECA-kuler som jeg hadde i bunnen, og så god blomsterjord. Jeg har kostet vasket på balkongen, vasket vinduene så nå ser det ordnetlig koselig ut der ute.

Det var ikke så lurt for bekkenet da :sjenert: Kjenner det godt nå, og det blir vel ikke bedre i morgen, men blir jo gal av å gå rundt og ikke gjøre noen ting.

Var hos fysio i går, og fikk noen nye øvelser. Har kjøpt en sånn treningsball som jeg skulle bruke til å gjøre øvelsene. I går og i dag har bekkenet vært vondt. Smertene sitter i symfysen på venstre side.

Det har vært en så deilig dag i dag! :sol: Skikkelig deilig vårvær. Spiste softis i sted og det var så godt :Hehe:

I morgen er jeg 24 fullgåtte uker, det går fremover men saaakte. 113 dager igjen til termin nå.

Jeg gleder meg masse til sommerferien og permisjonen. De blir nesten sammenhengene, så fra sankthansuken og fremover har jeg så og si ferie. Tror det er én eller 2 uker i mellom som jeg skal jobbe før permisjonen begynner.

Nå sitter Sandramannen og M og koser seg med en film. Det er Biler, som M hadde fått låne av en venn i dag. Sandramannen og M var på besøk hos en venninne av Sandramannen som også har barn på samme alder. De hadde også kost seg masse i dag, men mamma fikk tid til å handle og rydde. Alle fornøyde :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...