Gjest Veronica Mars Skrevet 20. februar 2008 #41 Del Skrevet 20. februar 2008 Au, dette var litt vondt. Sitter og ser på luksusfellen på tv3, og der ble det både sagt og skrevet på skjermen ordet "deligere". Det heter da DELEGERE! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. februar 2008 #42 Del Skrevet 20. februar 2008 Det er mye man kunne nevne av ord og uttrykk som blir brukt på feil måte. For eksempel kan man høre og lese at det blir satt fokus på noe. Dette er helt feil. Det riktige ville være å si at man setter søkelys på noe, eventuelt fokuserer eller setter noe i fokus. Fokus betyr brennpunkt. I sportsreferater hører og leser man støtt og stadig om "utestengelse". Dette ordet finnes ikke. Det heter "utesteng(n)ing". Har noen hørt om at det blir "strømstengelse" ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 21. februar 2008 #43 Del Skrevet 21. februar 2008 . Det gjør faktisk enkelte trøndere også... Øy! Hva har trønderes fjøslige romanser, i en seriøs grammatikkdebatt å gjøre? Støtter også helhjertet alle motstandere av SMS-forkortelser, som ikke sendes i lange SMS-er. Gidder man ikke taste "med" på PC-tastaturet, kam man legge "m" inn i ordboka, og autorette. Men orddelingsgreia oppsto fordi SMS-ordlista ikke virket med sammensatte ord, og ingen skjønte at ved å bruke piltast istedenfor mellomrom, ville ordlista ignorere første del, uten å sette inn mellomrom. Ordkløyvere med bruksanvisningsfobi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-fru Olsen Skrevet 21. februar 2008 #44 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg ergrer meg grønn over mangel på stor bokstav (norge) eller stor bokstav på fei sted. (I norge må Barna gå på Skolen). Jeg synes det er utrolig mange som skriver egennavn, særlig på land, med liten bokstav. Ellers er ord som : aldri (allri, alldri, alldrig) et ord jeg synes det burde være mulig å skrive riktig. Nysgjerrig skal skrives med g, ikke med k! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 21. februar 2008 #45 Del Skrevet 21. februar 2008 Men orddelingsgreia oppsto fordi SMS-ordlista ikke virket med sammensatte ord, og ingen skjønte at ved å bruke piltast istedenfor mellomrom, ville ordlista ignorere første del, uten å sette inn mellomrom. Ordkløyvere med bruksanvisningsfobi... Kan kanskje ha noe med programmer som OpenOffice også, blir helt gal av det programmet, det deler så og si alle ord. Sitter med OpenOffice på tentamen og får så mange røde streker over alt, fordi den ikke godkjenner helt normale ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 21. februar 2008 #46 Del Skrevet 21. februar 2008 Hva med dette da: "Folk er dårlig på rettskriving" "Er alle folk snill" Skal det ikke være Folk er dårlige og Er alle folk snille? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #47 Del Skrevet 21. februar 2008 Hva med dette da: "Folk er dårlig på rettskriving" "Er alle folk snill" Skal det ikke være Folk er dårlige og Er alle folk snille? Nei, det er nok ikke påbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 21. februar 2008 #48 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Så en "fin" en i dag. Sto på et skilt på disken i et bakeriutsalg: Hjemmelagte knekkebrød 39,- Og jeg tenkte med en gang på stakkarene som sitter på bakrommet og verper knekkebrød... Tror vel at de mente at knekkebrødene var laget av de samme folkene som lager resten av varene de selger i dette utsalget. Altså såkalt hjemmelagede (i motsetning til fabrikkproduserte). I grunnen irriterer jeg meg over at ting man får kjøpt i butikker heter hjemmelaget, for hvis det stemmer at de er laget hjemme så vil jeg gjerne vite hvem de er laget hjemme hos. Og ikke minst om dette hjemmet er godkjent av myndighetene for kommersiell matproduksjon. *endret* grov skrivefeil i språkforumet da gitt... Endret 21. februar 2008 av Kvist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest milkyway Skrevet 22. februar 2008 #49 Del Skrevet 22. februar 2008 Ambefale!! Eller enda verre; AMMBEFALE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 22. februar 2008 #50 Del Skrevet 22. februar 2008 missliker annbefale #grøsser# Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 23. februar 2008 #51 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Au, dette var litt vondt. Sitter og ser på luksusfellen på tv3, og der ble det både sagt og skrevet på skjermen ordet "deligere". Det heter da DELEGERE! Jeg leste "deiligere" ... Ellers har vi et skilt på en kafé her i byen der det står "kjukke skiver". Og skiltet er laminert!! Endret 23. februar 2008 av Harlekin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #52 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg leste "deiligere" ... Ellers har vi et skilt på en kafé her i byen der det står "kjukke skiver". Og skiltet er laminert!! Her en dag så jeg en her inne på KG som skrev "kjukk", og jeg trodde faktisk ikke at det var seriøst ment.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #53 Del Skrevet 24. februar 2008 Mange feil irriterer meg, men topplista mi: - orddelingsfeil - d-er som ikke skal være i ord, f.eks. blandt og sundt - hun/ henne- feil - værre *grøss* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 24. februar 2008 #54 Del Skrevet 24. februar 2008 Orddelingsfeil irriterer jeg meg grønn over. Spesielt på butikkskilt eller i aviser osv. Og så irriterer jeg meg over og/å-feil. Særlig de verbale, altså hvis noen sier "Jeg har aldri prøvd oG gå på ski" med tydelig OG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #55 Del Skrevet 25. februar 2008 De som skriver MANGEN når de mener mange. Hva skal de med den ekstra Nen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #56 Del Skrevet 26. februar 2008 Så en "fin" en i dag. Sto på et skilt på disken i et bakeriutsalg: Hjemmelagte knekkebrød 39,- Og jeg tenkte med en gang på stakkarene som sitter på bakrommet og verper knekkebrød... Tror vel at de mente at knekkebrødene var laget av de samme folkene som lager resten av varene de selger i dette utsalget. Altså såkalt hjemmelagede (i motsetning til fabrikkproduserte). I grunnen irriterer jeg meg over at ting man får kjøpt i butikker heter hjemmelaget, for hvis det stemmer at de er laget hjemme så vil jeg gjerne vite hvem de er laget hjemme hos. Og ikke minst om dette hjemmet er godkjent av myndighetene for kommersiell matproduksjon. *endret* grov skrivefeil i språkforumet da gitt... Det går an å skrive hjemmelagde også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 26. februar 2008 #57 Del Skrevet 26. februar 2008 Det går an å skrive hjemmelagde også Ja, men hjemmelagTe blir jo feil uansett. Hvis ikke vi snakker om egg da, og eventuellt også heller/fliser/belegningsstein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 5. mars 2008 #58 Del Skrevet 5. mars 2008 Vi har vel alle våre kjepphester. Min er at jeg irriterer meg noe så vanvittig over å få brev der avsender bruker De og Dem. Senest skjedde dette i en innkalling til kontroll på sykehuset: "Dersom timen ikke passer for Dem, er det fint om De ringer ...." Hvilket år er det? 2008! Vi bruker ikke de formene lenger. Forsøker du å være høflig overfor meg? Så skriv riktig, for pokker! Hva irriterer deg? Jeg irriterer meg over: Utartet seg. Utartet betyr "utviklet seg til noe verre enn" Henrettet uten dom. Henrette betyr "avlive etter en dom" Et kompliment. Kompliment er hankjønn, ikke intetkjønn. Det heter en kompliment eller sier man et restaurant? De som sier orginal. Det heter original og begge i-ene skal uttales. Særskriving. Blir ganske tungvint å lese etter en stund når innholdet får en helt annen mening. Når noen feilaktig omtaler særskriving som orddeling. Tapte mot. Det heter tapte for. Sikkert mye annet også, men jeg kommer ikke på det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 5. mars 2008 #59 Del Skrevet 5. mars 2008 I August henger det mange Pærer på Trærne. Stor bokstav i alt som kan ligne på egennavn er irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 5. mars 2008 #60 Del Skrevet 5. mars 2008 Feil bruk av preposisjoner er irriterende. Musli for frokost, knekkebrød for lunsj. Et tips for noe. Lyst for sjokolade. Tar opp kampen om vekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå