Gå til innhold

Språkfeil som irriterer meg

SuperNova

Anbefalte innlegg

Gjest Veronica Mars

Au, dette var litt vondt. Sitter og ser på luksusfellen på tv3, og der ble det både sagt og skrevet på skjermen ordet "deligere". Det heter da DELEGERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Det er mye man kunne nevne av ord og uttrykk som blir brukt på feil måte. For eksempel kan man høre og lese at det blir satt fokus på noe. Dette er helt feil. Det riktige ville være å si at man setter søkelys på noe, eventuelt fokuserer eller setter noe i fokus. Fokus betyr brennpunkt.

I sportsreferater hører og leser man støtt og stadig om "utestengelse". Dette ordet finnes ikke. Det heter "utesteng(n)ing". Har noen hørt om at det blir "strømstengelse" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det gjør faktisk enkelte trøndere også... :fnise:

Øy! Hva har trønderes fjøslige romanser, i en seriøs grammatikkdebatt å gjøre?

:lur:

Støtter også helhjertet alle motstandere av SMS-forkortelser, som ikke sendes i lange SMS-er. Gidder man ikke taste "med" på PC-tastaturet, kam man legge "m" inn i ordboka, og autorette.

Men orddelingsgreia oppsto fordi SMS-ordlista ikke virket med sammensatte ord, og ingen skjønte at ved å bruke piltast istedenfor mellomrom, ville ordlista ignorere første del, uten å sette inn mellomrom. Ordkløyvere med bruksanvisningsfobi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-fru Olsen

Jeg ergrer meg grønn over mangel på stor bokstav (norge) eller stor bokstav på fei sted. (I norge må Barna gå på Skolen).

Jeg synes det er utrolig mange som skriver egennavn, særlig på land, med liten bokstav.

Ellers er ord som : aldri (allri, alldri, alldrig) et ord jeg synes det burde være mulig å skrive riktig.

Nysgjerrig skal skrives med g, ikke med k!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men orddelingsgreia oppsto fordi SMS-ordlista ikke virket med sammensatte ord, og ingen skjønte at ved å bruke piltast istedenfor mellomrom, ville ordlista ignorere første del, uten å sette inn mellomrom. Ordkløyvere med bruksanvisningsfobi...

Kan kanskje ha noe med programmer som OpenOffice også, blir helt gal av det programmet, det deler så og si alle ord. Sitter med OpenOffice på tentamen og får så mange røde streker over alt, fordi den ikke godkjenner helt normale ord :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

Hva med dette da:

"Folk er dårlig på rettskriving" "Er alle folk snill" Skal det ikke være Folk er dårlige og Er alle folk snille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med dette da:

"Folk er dårlig på rettskriving" "Er alle folk snill" Skal det ikke være Folk er dårlige og Er alle folk snille?

Nei, det er nok ikke påbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en "fin" en i dag. Sto på et skilt på disken i et bakeriutsalg:

Hjemmelagte knekkebrød 39,-

Og jeg tenkte med en gang på stakkarene som sitter på bakrommet og verper knekkebrød...

Tror vel at de mente at knekkebrødene var laget av de samme folkene som lager resten av varene de selger i dette utsalget. Altså såkalt hjemmelagede (i motsetning til fabrikkproduserte).

I grunnen irriterer jeg meg over at ting man får kjøpt i butikker heter hjemmelaget, for hvis det stemmer at de er laget hjemme så vil jeg gjerne vite hvem de er laget hjemme hos. Og ikke minst om dette hjemmet er godkjent av myndighetene for kommersiell matproduksjon.

*endret* grov skrivefeil i språkforumet da gitt...

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au, dette var litt vondt. Sitter og ser på luksusfellen på tv3, og der ble det både sagt og skrevet på skjermen ordet "deligere". Det heter da DELEGERE!

Jeg leste "deiligere" ... :fnise:

Ellers har vi et skilt på en kafé her i byen der det står "kjukke skiver". Og skiltet er laminert!!

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste "deiligere" ... :fnise:

Ellers har vi et skilt på en kafé her i byen der det står "kjukke skiver". Og skiltet er laminert!!

Her en dag så jeg en her inne på KG som skrev "kjukk", og jeg trodde faktisk ikke at det var seriøst ment..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange feil irriterer meg, men topplista mi:

- orddelingsfeil

- d-er som ikke skal være i ord, f.eks. blandt og sundt

- hun/ henne- feil

- værre *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orddelingsfeil irriterer jeg meg grønn over. Spesielt på butikkskilt eller i aviser osv.

Og så irriterer jeg meg over og/å-feil. Særlig de verbale, altså hvis noen sier "Jeg har aldri prøvd oG gå på ski" med tydelig OG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en "fin" en i dag. Sto på et skilt på disken i et bakeriutsalg:

Hjemmelagte knekkebrød 39,-

Og jeg tenkte med en gang på stakkarene som sitter på bakrommet og verper knekkebrød...

Tror vel at de mente at knekkebrødene var laget av de samme folkene som lager resten av varene de selger i dette utsalget. Altså såkalt hjemmelagede (i motsetning til fabrikkproduserte).

I grunnen irriterer jeg meg over at ting man får kjøpt i butikker heter hjemmelaget, for hvis det stemmer at de er laget hjemme så vil jeg gjerne vite hvem de er laget hjemme hos. Og ikke minst om dette hjemmet er godkjent av myndighetene for kommersiell matproduksjon.

*endret* grov skrivefeil i språkforumet da gitt...

Det går an å skrive hjemmelagde også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det går an å skrive hjemmelagde også ;)

Ja, men hjemmelagTe blir jo feil uansett. Hvis ikke vi snakker om egg da, og eventuellt også heller/fliser/belegningsstein. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Vi har vel alle våre kjepphester. Min er at jeg irriterer meg noe så vanvittig over å få brev der avsender bruker De og Dem. Senest skjedde dette i en innkalling til kontroll på sykehuset: "Dersom timen ikke passer for Dem, er det fint om De ringer ...."

Hvilket år er det? 2008! Vi bruker ikke de formene lenger. Forsøker du å være høflig overfor meg? Så skriv riktig, for pokker!

Hva irriterer deg? :popcorn:

Jeg irriterer meg over:

Utartet seg. Utartet betyr "utviklet seg til noe verre enn"

Henrettet uten dom. Henrette betyr "avlive etter en dom"

Et kompliment. Kompliment er hankjønn, ikke intetkjønn. Det heter en kompliment eller sier man et restaurant?

De som sier orginal. Det heter original og begge i-ene skal uttales.

Særskriving. Blir ganske tungvint å lese etter en stund når innholdet får en helt annen mening.

Når noen feilaktig omtaler særskriving som orddeling.

Tapte mot. Det heter tapte for.

Sikkert mye annet også, men jeg kommer ikke på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

I August henger det mange Pærer på Trærne.

Stor bokstav i alt som kan ligne på egennavn er irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil bruk av preposisjoner er irriterende. Musli for frokost, knekkebrød for lunsj. Et tips for noe. Lyst for sjokolade. Tar opp kampen om vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...