Gå til innhold

Språkfeil som irriterer meg


SuperNova

Anbefalte innlegg

Vi har vel alle våre kjepphester. Min er at jeg irriterer meg noe så vanvittig over å få brev der avsender bruker De og Dem. Senest skjedde dette i en innkalling til kontroll på sykehuset: "Dersom timen ikke passer for Dem, er det fint om De ringer ...."

Hvilket år er det? 2008! Vi bruker ikke de formene lenger. Forsøker du å være høflig overfor meg? Så skriv riktig, for pokker!

Hva irriterer deg? :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker vi lærte at dette var den korrekte tiltaleformen i brevskriving når vi gikk på ungdomsskole så sent som slutten av 80-tallet. I løpet av 90-tallet forsto jeg at det ikke lenger var vanlig å skrive slik, det kom litt plumps på meg, må jeg si. Alle disse endringene siden skoledagene, de burde jo kanskje sendt oss et memo eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Alle disse endringene siden skoledagene, de burde jo kanskje sendt oss et memo eller noe...

Sett opp meg på den sirkulasjonlisten også ;)

Både språk og definisjoner hadde vært greit å få med seg.

(jeg har f.eks nettopp fått med meg at det har "kommet til" noen verdesdeler siden jeg gikk på skolen :hakeslepp: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"ord delings feil"/ "sær skriving" irriterer meg. Og en del av det som er nevnt over her.

Her også!! Ingenting er så irriterende som ord delings feil!!!! :kjefte:

Og de som kutter ut ordet MED i "sammen med" og skriver: I går var jeg sammen kjæresten min...

Og skrivefeil generelt!!! :fnise:

Når det gjelder slike ting som blir SAGT, er det vanvittig irriterende å høre folk si Mitsubitschi!! Til og med BILFORHANDLERNE på Mitsubishi sier det!!! Det heter MITSUBISHI!! :kjefte:

Endret av mia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som kutter ut ordet MED i "sammen med" og skriver: I går var jeg sammen kjæresten min...

Og skrivefeil generelt!!! :fnise:

Hva med nordlendinger, da, som skriver I går var jeg lamme kjæresten min! :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nordlendinger, da, som skriver I går var jeg lamme kjæresten min! :eeeh:

Det gjør faktisk enkelte trøndere også... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel de ord jeg burde greie og stave riktig. Selv om jeg er dysletiker

Håper altså du har litt selvironi på det, for jeg kunne ikke annet enn å le av at du skrev dyslektiker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det er lenge siden jeg sluttet å irritere meg over skrivefeil og dårlig språk, ikke verdt å risikere hjertefeil på seg :riste: . Jeg observerer, kunne sikkert fylle flere A4-sider med eksempler, men skal nøye meg med noen få.

I de siste årene er det blitt vanlig både i skrift og tale og både blant leg og lærd å si: både (blablabla) - men ((også) blablabla).

Det heter altså ikke både - men, det heter både - og. Eller man kan si ikke bare - men også. Sammenlign med tysk, nicht nur - sondern auch.

En annen mer pussig variant er, eks. jeg satt meg. Det riktige er jeg satte meg.

Et annet eksempel: jeg latet som ... Det heter: jeg lot som... Å late - later - lot - (har) latt.

Så har vi rimelig som blir brukt feilaktig i mange sammenhenger, hvor man med fordel kunne bruke ganske, temmelig, nokså etc.

Det ser ut for meg som preposisjonen på har overtatt fullstendig, eks. flink på, god på, ha en diskusjon på, møte på etc. Det grelleste eksempelet jeg kan komme på var når en kollega fortalte at hennes samboer skulle være barnepike (sic!) på niesen deres som var fire år.

Dette får være nok i denne omgangen. Fortsettelse følger (kanskje) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs Robinson

Til dømes : "Hvordan/hvem bukse?" når det skal vere "hvilken"

-Værre/værst

-Sjeptisk

-legimitasjon

-Og/å feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ord delings feil :gjeiper:

Av ord som uttales feil reagerer jeg på at så få klarer å uttale regissør riktig. Det er irriterende mange som sier "ressisjør, og ressisjere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

"Fordeom" - Hva slags ord er egentlig det? :nei:

"Jeg liker ikke fisk, men jeg spiste det fordeom."

Ellers blir jeg lett irritert når enkle skriveregler fra barneskolen brytes:

- Aldri to l-er i aldri, alltid to l-er i alltid.

- Aldri to m-er i slutten av et ord.

osv.

Endret av Roxie Hart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Håper altså du har litt selvironi på det, for jeg kunne ikke annet enn å le av at du skrev dyslektiker feil...

klart det jeg vet jeg skriver feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...