Gå til innhold

Språkfeil som irriterer meg


SuperNova

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Joda det og. Men da kan folk risikere å tro det er stengt på lørdager.

Sikkert en grunn til at det somoftest står "man-fre 09-18 lør 10-16" osv

Hvorfor lure kundene sine med fancy ord.

Lørdag er da også hverdag vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
"LEPPOMADE"! Det heter jo LEPPE-POMADE

Tiltredes! I samme gate er eyeliner. Jeg har hørt flere si "ailender". Det er en gåte for meg hvordan noen kan få seg til å uttale liner som lender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"LEPPOMADE"! Det heter jo LEPPE-POMADE

Helt enig. Men enda mer irriterende er de som sier lypsyl til alle former for leppepomade. Lypsyl er et egennavn, en leppepomade produsert av Lilleborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg irriterer meg grenseløst når jeg hører og leser "framtiden". Jeg mener man får bruke enten "framtida" eller "fremtiden". "Fram" er nynorsk, og for all ikke noe galt med det. Vi sier jo ikke "framdeles", på nynorsk "framleis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg irriterer meg grenseløst når jeg hører og leser "framtiden". Jeg mener man får bruke enten "framtida" eller "fremtiden". "Fram" er nynorsk, og for all ikke noe galt med det. Vi sier jo ikke "framdeles", på nynorsk "framleis".

En kan gjerne irritere seg, og for meg framstår (eller fremstår :) )ordet framtiden som et stilbrudd. Det er imidlertid ingen språkfeil. Ordet fram er et fullt tillatt bokmålsord, og framtiden er en lovlig form. Se lenke: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Edit: fylt inn et uteglemt ord

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snart 42

Jeg har lagt merke til at flere her inne skriver "vist" når de mener "hvis"...

For ikke å snakke om alle og/å-feil som det kryr av i nesten hver eneste tråd.

Men om disse feilene irriterer meg?? Vel - ikke så veldig akkurat, men tenker litt på at hvis unge folk generelt skriver såpass mye feil som det blir gjort her inne så vil det faktisk være et problem for dem i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at flere her inne skriver "vist" når de mener "hvis"...

For ikke å snakke om alle og/å-feil som det kryr av i nesten hver eneste tråd.

Men om disse feilene irriterer meg?? Vel - ikke så veldig akkurat, men tenker litt på at hvis unge folk generelt skriver såpass mye feil som det blir gjort her inne så vil det faktisk være et problem for dem i arbeidslivet.

[/quote

jeg er ingen nynorsk ekspert (selv om jeg er fra en nynorsk kommune), men er ikke vist lov å skrive på nynorsk da..?

skal ærlig innrømme at her på tråden skriver jeg og/å som det passer meg, pga at det er et forum og ikke rettskriving i stil.. hehe.. skulle vel helst ha skrevet dialekt, men da hadde svært få skjønt hva jeg mente, og jeg vil ikke avsløre hvor på landet jeg kommer fra :)

men når det kommer til å/og så tillater jeg meg selv å skrive det.. litt friere føler jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

jeg er ingen nynorsk ekspert (selv om jeg er fra en nynorsk kommune), men er ikke vist lov å skrive på nynorsk da..?

skal ærlig innrømme at her på tråden skriver jeg og/å som det passer meg, pga at det er et forum og ikke rettskriving i stil.. hehe.. skulle vel helst ha skrevet dialekt, men da hadde svært få skjønt hva jeg mente, og jeg vil ikke avsløre hvor på landet jeg kommer fra :)

men når det kommer til å/og så tillater jeg meg selv å skrive det.. litt friere føler jeg.. :)

Nei, betingelseskonjunksjonen "hvis" heter "viss" på nynorsk. Hvis man er usikker på skrivemåten, kan man unngå problemet ved å bruke "dersom" både på bokmål og nynorsk

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ingen nynorsk ekspert (selv om jeg er fra en nynorsk kommune), men er ikke vist lov å skrive på nynorsk da..?

skal ærlig innrømme at her på tråden skriver jeg og/å som det passer meg, pga at det er et forum og ikke rettskriving i stil.. hehe.. skulle vel helst ha skrevet dialekt, men da hadde svært få skjønt hva jeg mente, og jeg vil ikke avsløre hvor på landet jeg kommer fra :)

men når det kommer til å/og så tillater jeg meg selv å skrive det.. litt friere føler jeg.. :)

Nei, betingelseskonjunksjonen "hvis" heter "viss" på nynorsk. Hvis man er usikker på skrivemåten, kan man unngå problemet ved å bruke "dersom" både på bokmål og nynorsk

okay da har jeg ihvertfall lært noe nytt!! =) tusen takk...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over folk som skriver vanelig i steden for vanlig.

samme her.. blanding av nynorsk der det skrives vaneleg og bokmål der det skrives vanlig.. jeg er på ingen måte ekspert selv, og blander gjerne bokmål og dialekt, men blaning av to ofisielle skriftspråk syns jeg er dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her.. blanding av nynorsk der det skrives vaneleg og bokmål der det skrives vanlig.. jeg er på ingen måte ekspert selv, og blander gjerne bokmål og dialekt, men blaning av to ofisielle skriftspråk syns jeg er dårlig..

Det heter ikke vaneleg på nynorsk, men vanleg. Dessuten er det to f-er i offisiell. Mener ikke å være slem mot deg, altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg over omtrent alle feil som er nevnt i denne tråden!

-værre

-vanelig

-ord deling

-da/når

-hvis/vist

-og/å

-genitivsapostrof

og så videre...

Men den største synderen, og dette tror jeg er et relativt nytt fenomen, er den økende bruken av fullstendig feil spørreord!

"Hvem band liker du best?"

"Hvem feil har du gjort?"

Hva i alle dager er dette da? Er det noen som faktisk snakker slik? Som en uvitende nordlending klarer jeg ikke å skjønne den der, og jeg har aldri hørt noen uttale det heller.

Nå skal jeg gå og hente kaffe "lamme" kollegaen min, før jeg river ut siste rest av håret mitt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men den største synderen, og dette tror jeg er et relativt nytt fenomen, er den økende bruken av fullstendig feil spørreord!

"Hvem band liker du best?"

"Hvem feil har du gjort?"

Hva i alle dager er dette da? Er det noen som faktisk snakker slik? Som en uvitende nordlending klarer jeg ikke å skjønne den der, og jeg har aldri hørt noen uttale det heller.

Nå skal jeg gå og hente kaffe "lamme" kollegaen min, før jeg river ut siste rest av håret mitt. :ler:

Jeg bor i Bergen, og jeg har heller aldri hørt noen si dette. Jeg får helt vondt av å lese det.. Det samme med folk som bruker "henne" feil. "Henne sa at...". *hutre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis
Men den største synderen, og dette tror jeg er et relativt nytt fenomen, er den økende bruken av fullstendig feil spørreord!

"Hvem band liker du best?"

"Hvem feil har du gjort?"

Hva i alle dager er dette da? Er det noen som faktisk snakker slik? Som en uvitende nordlending klarer jeg ikke å skjønne den der, og jeg har aldri hørt noen uttale det heller.

Det der er ganske vanlig her jeg kommer fra (Østfold). Det høres forferdelig ut, men likevel tar jeg ofte meg selv i gjøre det... Og gremmes like mye hver gang. Jeg kunne aldri finne på å skrive det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det verste er de som skriver feil når de til og med vet at det er feil.

Har lest flere "rompe-skrives-rumpe-tråder" på forskjellige forum, alle som skriver rompe fortsetter å skrive rompe i stedenfor rumpe etter å ha sett trådene. Hvorfor det egentlig?

Men O-en ser jo mer ut som ei rumpe enn U da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...