Gå til innhold

Språkfeil som irriterer meg


SuperNova

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg irriterer meg over særskriving (eller orddelingsfeil som mange kaller det) Herre frisør, sminke merker, osv. Får litt fnatt av det rett og slett. Irriterer meg også over appostrof ved eiendomsform, Lise's sykkel istedenfor Lises sykkel. Ellers bryr jeg meg ikke så mye om skrivefeil.

[/

Det skrives apostrof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare meg som irriterer meg over folk som skriver bokmål, men skriver ordene tolmodig/tolmodighet? Tolmod/tolmodig er nynorsk, på bokmål heter det tålmodighet!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Er det bare meg som irriterer meg over folk som skriver bokmål, men skriver ordene tolmodig/tolmodighet? Tolmod/tolmodig er nynorsk, på bokmål heter det tålmodighet!

:)

For ikke å snakke om når noen skriver tollmodig . Noe annet jeg blir litt oppgitt over, er at mange tydeligvis ikke vet forskjellen på uttale og uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg irriterer vettet av meg over folk som snakker om "lappen", om å "ta lappen". Det heter førerkort!!!! Det har aldri hatt den fjerneste likhet med en lapp. Da jeg fikk førerkort, i gamle dager, var det mer som et hefte, grønt sådan. Jeg har tatt vare på det som et minne, etterat vi gikk over til kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg irriterer vettet av meg over folk som snakker om "lappen", om å "ta lappen". Det heter førerkort!!!! Det har aldri hatt den fjerneste likhet med en lapp. Da jeg fikk førerkort, i gamle dager, var det mer som et hefte, grønt sådan. Jeg har tatt vare på det som et minne, etterat vi gikk over til kort.

Det var faksisk en lapp da jeg fikk mitt førerkort, for 12-13 år siden. Så det kan komme derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg irriterer vettet av meg over folk som snakker om "lappen", om å "ta lappen". Det heter førerkort!!!! Det har aldri hatt den fjerneste likhet med en lapp. Da jeg fikk førerkort, i gamle dager, var det mer som et hefte, grønt sådan. Jeg har tatt vare på det som et minne, etterat vi gikk over til kort.

Altså, det er ikke feil å bruke ordet lappen for førerkortet, bare se her:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg irriterer vettet av meg over folk som snakker om "lappen", om å "ta lappen". Det heter førerkort!!!! Det har aldri hatt den fjerneste likhet med en lapp. Da jeg fikk førerkort, i gamle dager, var det mer som et hefte, grønt sådan. Jeg har tatt vare på det som et minne, etterat vi gikk over til kort.

Eg irriterer meg over folk som trur dei veit, men som eigentleg tek feil.

Som nemnt i eit par innlegg over er det aldeles gangbart å nytte ordet lappen for førarkort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Eg irriterer meg over folk som trur dei veit, men som eigentleg tek feil.

Som nemnt i eit par innlegg over er det aldeles gangbart å nytte ordet lappen for førarkort!

Gangbart er det sikkert, men det er ikke korrekt. Det er et slanguttrykk. Jeg kan også for eksempel si at jeg digger den kule typen som nettopp har tatt lappen, men jeg er neimen ikke sikker på om alle ville forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gangbart er det sikkert, men det er ikke korrekt. Det er et slanguttrykk. Jeg kan også for eksempel si at jeg digger den kule typen som nettopp har tatt lappen, men jeg er neimen ikke sikker på om alle ville forstått det.

Det er vel korrekt når det står i bokmålsordboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gangbart er det sikkert, men det er ikke korrekt. Det er et slanguttrykk. Jeg kan også for eksempel si at jeg digger den kule typen som nettopp har tatt lappen, men jeg er neimen ikke sikker på om alle ville forstått det.

No må du gje deg!

Du vedgår at det er gangbart å nytte ordet, men at det ikkje er korrekt?! Dette heng ikkje på greip. At noko er gangbart tyder at det er gjeldande/gyldig. Dermed skulle det òg vere korrekt!

Meiner du verkeleg at berre ord som alle forstår er korrekte? Om det var rett var det mykje som ikkje var korrekt. Berre tenk på alle framandorda som langt frå alle skjøner.

Trur elles alle forstår dømet ditt: "jeg digger den kule typen som nettopp har tatt lappen" (forresten heilt korrekt bokmål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
No må du gje deg!

Du vedgår at det er gangbart å nytte ordet, men at det ikkje er korrekt?! Dette heng ikkje på greip. At noko er gangbart tyder at det er gjeldande/gyldig. Dermed skulle det òg vere korrekt!

Meiner du verkeleg at berre ord som alle forstår er korrekte? Om det var rett var det mykje som ikkje var korrekt. Berre tenk på alle framandorda som langt frå alle skjøner.

Trur elles alle forstår dømet ditt: "jeg digger den kule typen som nettopp har tatt lappen" (forresten heilt korrekt bokmål).

Ok, jeg skal presisere nærmere hva jeg mener. Som jeg antar du sikkert er enig med meg i, snakker vi forskjellig alt etter konteksten. Innen familien har vi én sjargong, blant venner en annen, i mer formell/offentlig sammenheng snakker og skriver vi litt annerledes, mer korrekt om du vil. Eksemplene kunne forfleres, men du skjønner nok poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ok, jeg skal presisere nærmere hva jeg mener. Som jeg antar du sikkert er enig med meg i, snakker vi forskjellig alt etter konteksten. Innen familien har vi én sjargong, blant venner en annen, i mer formell/offentlig sammenheng snakker og skriver vi litt annerledes, mer korrekt om du vil. Eksemplene kunne forfleres, men du skjønner nok poenget mitt.

Eg er samd i at me snakkar ulikt alt etter konteksten. Men utgangspunktet ditt var at det er uhøyrd å bruke ordet lappen for førarkort. No meiner du at det er ok å seie "lappen" blant familie og vener, men ikkje i formell/offentleg samanheng. Slik å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok, jeg skal presisere nærmere hva jeg mener. Som jeg antar du sikkert er enig med meg i, snakker vi forskjellig alt etter konteksten. Innen familien har vi én sjargong, blant venner en annen, i mer formell/offentlig sammenheng snakker og skriver vi litt annerledes, mer korrekt om du vil. Eksemplene kunne forfleres, men du skjønner nok poenget mitt.

Har du sjekket linken jeg la inn fra språkrådet? Der står det jo at lappen = førerkort. Selv om et ord stort sett brukes i uformelt språk, så blir det ikke mindre korrekt av det.... Lappen er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
No må du gje deg!

Du vedgår at det er gangbart å nytte ordet, men at det ikkje er korrekt?! Dette heng ikkje på greip. At noko er gangbart tyder at det er gjeldande/gyldig. Dermed skulle det òg vere korrekt!

Meiner du verkeleg at berre ord som alle forstår er korrekte? Om det var rett var det mykje som ikkje var korrekt. Berre tenk på alle framandorda som langt frå alle skjøner.

Trur elles alle forstår dømet ditt: "jeg digger den kule typen som nettopp har tatt lappen" (forresten heilt korrekt bokmål).

Enda en link til språkrådet bare å vise at digge også er korrekt. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice
Hehe, mente legimitasjon.. Lett å skrive feil gitt ;)

Tror du går inn for å tøyse litt, jeg ;-). Legitimasjon er ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Har du sjekket linken jeg la inn fra språkrådet? Der står det jo at lappen = førerkort. Selv om et ord stort sett brukes i uformelt språk, så blir det ikke mindre korrekt av det.... Lappen er korrekt.

Ok, har ingen problemer med å innse at jeg kan ta feil, men lappen om førerkort skurrer fremdeles i mine ører ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...