Gå til innhold

YRKER MED GOD LØNN

Gjest Gjest_MEG_*

Anbefalte innlegg

hva er problemet. du skjønner hva jeg mener, er ikke det viktigst? gidder ikke å bruke lang tid på å lese gjennom etter jeg har skrivd..

men takk for svar :)

lurer på om noen vet om noen utradisjonelle yrker som tjener bra.. og som det er et behov for.....

Med din gramatikk får du bare en utradisjonelle yrke, og det er i Oslo på kongensgate!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Trine_*

Hei!

Jeg tjener 700 000,-/800 000,- i året (600 000,- fast +bonus).

Har ingen utdannelse foruten Artium.

Kom inn i Finansmiljøet som ung, og har jobbet meg oppover. Her det det mange penger å tjene om man først vil. I det private legges det stor vekt på egen innsats og personlige egenskaper. Mange interssante stillinger foruten investeringsrådgiver (som helst krever øk. bakgrunn).

F.eks: Controller, Compliance, HR m.m.

Underveis finnes det utallige kurs på BI som kan fylles på underveis, og som arbeidsgiver sikkert kan betale.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bli sykepleier! Sykepleier er et yrke med god lønn. Utdannelsen er enkel, og det er lett å få jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Helsegutten
Bli sykepleier! Sykepleier er et yrke med god lønn. Utdannelsen er enkel, og det er lett å få jobb :)

Jeg jobber som sykepleier. Fått 100% stilling, men dette er et vikariat. Jobber 3 delt turnus som vil si både dag, aften og nattevakter. Har mellom 20 - 23 tusen utbetalt, avhengig av hvilke tillegg jeg har fra måned til måned. (Natt/aften).

La det være hevet over enhvær tvil: dette er ikke "god" lønn! For arbeidsbelastningen, ugunstig arbeidstid, ansvaret og utdanningsnivå syns jeg ikke godtgjørelsen er tilstrekkelig.

Det at det går an å "leve" av lønna er ikke det samme som at lønna er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som sykepleier. Fått 100% stilling, men dette er et vikariat. Jobber 3 delt turnus som vil si både dag, aften og nattevakter. Har mellom 20 - 23 tusen utbetalt.

Wow, det er faktisk ganske bra!!! Er du klar over hvor god lønn du har eller?

Sykepleiere har det jammen fett, for jeg kjenner en mannlig anestesisykepleier på offentlig sykehus, og han tjener 600.000 + inkl. tilleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det private legges det stor vekt på egen innsats og personlige egenskaper.

Hva menes med "egen innsats"? Hvordan da? Eksemplifiser...

hva slags personlige egenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_pasta_*

Det går ikke an å gi deg råd utifra så lite opplysninger, men jeg skal gi deg noen generelle råd dersom du ønsker å tjene godt når du kommer ut i arbeidslivet:

- Hold deg unna alle typiske "jente-yrker" (sykepleier, barnehage, frisør etc)

- Ligg unna jobber i stat/fylkeskommune/kommune

- Du trenger ikke begynne med utdannelse med en gang etter videregående. Ta deg en annen jobb i et år eller to hvis du ikke aner hva du vil. Vikarbyråer gjør at du får ulike erfaringer.

- Om du er interessert, flink til å skape relasjoner og strategisk når det gjelder å ta/oppsøke sjanser når de byr seg, vil du typisk tjene godt. Merk at det å være flink til det du driver med, er sekundært. :) Faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å svinge vaskefilla uti nordsjøen? Eller annet cateringarbeid? Krever ingen utdanning annet enn offshorekurset, og har hørt av folk som jobber der at de tjener veldig godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapeut? Har med anatomi å gjere iallfall ;)

Inntekt:

Gjennomsnittlig inntekt for fysioterapeut ansatt i offentlig sektor er omkring 288.000.-. (2006)

Inntekten som privatpraktiserende fysioterapeut er avhengig av mange faktorer og vanskelig å tallfeste. Gjennomsnittlig brutto omsetning for fysioterapeut med kommunal avtale er kr. 450.000,-.

Kilde: www.jobbfeber.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er faktisk ganske bra!!! Er du klar over hvor god lønn du har eller?

20.000 utbetalt er en helt ok lønn, men det er langt fra mye. Du som synes dette er så fantastisk er kanskje ikke gammel nok til å vite hva det koster å leve dersom man ikke skal bo hjemme hos mamma og pappa?

For å regne ut fra en singel, barnløs kvinne mellom 20 og 50 år. Ifølge SIFOs satser trenger hun i underkant av 9000 kroner i måneden til livsopphold. Da er ikke husleie, studielån og forsikringer tatt med. Har den samme kvinnen i tillegg ansvar for barn blir tallene ganske så annerledes.

20.000 kroner utbetalt er altså en helt grei lønn å klare seg på, men å hevde at det er en GOD lønn, det blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.000 utbetalt er en helt ok lønn, men det er langt fra mye. Du som synes dette er så fantastisk er kanskje ikke gammel nok til å vite hva det koster å leve dersom man ikke skal bo hjemme hos mamma og pappa?

For å regne ut fra en singel, barnløs kvinne mellom 20 og 50 år. Ifølge SIFOs satser trenger hun i underkant av 9000 kroner i måneden til livsopphold. Da er ikke husleie, studielån og forsikringer tatt med. Har den samme kvinnen i tillegg ansvar for barn blir tallene ganske så annerledes.

20.000 kroner utbetalt er altså en helt grei lønn å klare seg på, men å hevde at det er en GOD lønn, det blir for drøyt.

Meg igjen. Legger ved en link:

http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å svinge vaskefilla uti nordsjøen? Eller annet cateringarbeid? Krever ingen utdanning annet enn offshorekurset, og har hørt av folk som jobber der at de tjener veldig godt..

Offshorekurset? :fnise: Det finnes ganske mange forskjellige kurs, men jeg regner med du tenker på sikkerhetskurset.

Litt mer seriøst, så er det ikke enkelt å få jobb offshore uten fagbrev. Da skal du i alle fall ha mange års erfaring. Og at de tjener "veldig" godt er en myte. De tjener selvsagt bedre enn en vaskejobb på land, men det er mye bedre betalt å være kokk f.eks. Man gir også opp en stor del av tiden hjemme, og for mange er dette vanskelig, spesielt hvis man har familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. :) Det er utrolig lenge siden jeg skrev første innlegg og jeg trenger ikke flere svar nå.

Jeg har nemlig startet på en høyskole, noe jeg stortrives med :)

Hva valget til slutt endte på velger jeg og ikke si noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan ikke si jeg ble så veldig skuffa..

du vil jo rett og slett ikke jobbe virker det som..det er ikke alle som finner en jobb dem syns er gøy.. Du blir nok en av dem som snylter på oss andre kan jeg tenke meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si jeg ble så veldig skuffa..

du vil jo rett og slett ikke jobbe virker det som..det er ikke alle som finner en jobb dem syns er gøy.. Du blir nok en av dem som snylter på oss andre kan jeg tenke meg

Les innlegget over du.

Og til alle: Beklager hvis jeg har virket veldig negativ til svarene deres. Det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest En usikker fremtid....

Jeg er også elev, 3 klasse på vidregående. Jeg har alltid planlagt å bli lektor. Som er sånn nogenlunde god lønn på, også tror jeg at jeg blir å trives med det. Men nå som karakterene stiger, så vurderer jeg kanskje å se litt på andre yrker. Er selfølggelig avhengig av trivsel. Men en god lønn, skader ikke! Mine sterke sider er sosologi, sosialantroplogi, samfunnsfag, samfunnsøkonomi... generellt samfunns fag. Finnes det noen stjerne jobber innenfor dette området? Jeg er motivert for noen år til på skolebenken!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
Gjest Gjest_Hanne_*

Hvis du liker realfag og vil ha en godt lønnet jobb, gå for

sivil. ing på NTNU. Sjekk ut nettsiden www.NTNU.no. De har mange forskjellige linjer å velge mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, litt snevert å bare gå etter lønn, men:

- Jurist/advokat

- Arkitekt

- Psykolog

- Fysioterpeut/naprapat/kiropraktor (med privatpraksis kan lønna raskt bli høy)

- Siviløkonom (her trenger man bare matematikk, ikke annet av realfag)

- PR-rådgiver/Tekstforfatter/Artdirector (reklamebransjen er generelt godt betalt)

- Dataingeniør (men her trenger man vel realfag)

Generelt tjener man jo best om man er arbeidstaker, ikke lønnsmottaker. Sånn sett kan man jo være frisør, og starte sin egen frisørsalong, og tjene bra, om man er heldig. Det viktigste er uansett å velge et fagfelt man har evner og interesser for. Da kommer man lengst, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_rille_*

:goodbye:

hei :)

jeg lurer på hva jeg skal bli. veldig usikker.

jeg er ute etter noe som jeg slipper matte, kemi og fysikk i studiene. og jeg vil tjene bra av jobben. å ja, jeg vet at det viktigste er trivsel, men jeg vil også tjene bra.

jeg er går i andre klasse vidregående skole, håper på å få noe over 4 i snitt, går på studiespesialiserende(tidligere allmen) så jeg får generell studiekompetanse.

vil gjerne høre hva studie består av i hovedtrekk, arbeisverdagen,

og hav lønnen er, samt hvor vansklig det er å komme inn på studie og hvor i landet det er. :)

jeg takker så mye for alle svar :) :) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...