Gå til innhold

Hva vil dere si er idealvekten


Gjest lita og nett

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Julie
Jeg er ca 172 og veier 60 kg. Noe jeg syntes er alt for lite.

Høres akkurat passe ut det vel?! Ikke for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_lala_*
Høres akkurat passe ut det vel?! Ikke for lite.

Det kan være for lite for noen, passe for andre, mens enkelte kanskje passer bedre noen kilo lettere.

Selv er jeg 160cm, og bør ikke veie under 65kg. Da blir jeg rett og slett for "tynn" i forhold til skjellettet.. Det ser både jeg selv og de rundt meg. Dessuten liker jeg å ha rumpe og pupper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro deg ned a jente. Mener hun at det er for lite, så er det antageligvis fordi hun synes at hun ser for tynn/beinete ut. Det er veldig sant at benbygning/kroppsbrygning har noe å si.

Min idealvekt er 63-66 og jeg er 169. Skal jeg ha litt mer enn A-cup, så må jeg veie rundt 66. Jeg er bokser, og har mye muskelmasse, og kan derfor se mye tynnere ut enn en som ikke trener stort og veier det samme/mindre.

Endret av PurpleHaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg synes å i det hele tatt vurdere en idealvekt etter et kilogram tall er noe av det absolutt teiteste som finnes.

Du vurderer ikke hvor rask en bil er etter hestekrefter, ei heller burde man vurdere hvor "bra" en person er etter kilogram.

Å bedømme seg selv etter hvor mye man veier er helt på tryne, da dette må sees opp mot mange ting, f.eks kroppsbygning osv.

Klart er det en medisinsk idealvekt for ikke å bli syk, men jeg regner med det ikke var den TS siktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*sukk* Hvorfor er det mye mer akseptert å si "fysj, du veier altfor lite, du har sikkert bein stikkende ut overalt, det er så stygt", enn å si "æsj, du veier altfor mye, valker og fett er ekkelt"?

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har anoreksi så er det sikkert. Men for friske er det ikke idealvekten.

Så j... teit å si! Sånne som deg er grunnen til at jeg ikke taklet at noen tok på meg i mange år! Jeg har alltid vært "tynn" og måttet høre på sånne idiotiske uttalelser som du kommer med. "Å.. så tynn du er.. (er du syk)" Har etterhvert lært meg at det ofte bunner i misunnelse. Ingen tålererer at man sier "å så tykk du er... huff..".

Jeg har alltid vært spedbygget. Jeg er bort i mot aldri syk, sterk, har muskler og er i bra form. Nå er jeg på det jeg vil kalle min idealvekt. Jeg ser sunn ut. Jeg er nå 30 år, og jeg er 168 og veier 52 kg. Har jeg da anoreksi??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway
*sukk* Hvorfor er det mye mer akseptert å si "fysj, du veier altfor lite, du har sikkert bein stikkende ut overalt, det er så stygt", enn å si "æsj, du veier altfor mye, valker og fett er ekkelt"?

Noen sier de tynne hadde hatt det bedre hvis de veide noen kg mer, men de som ligger i den øvre delen av skalaen hadde isåfall også hatt det bedre hvis de veide mindre.

Enig med deg, men du må huske vi er på KVINNEguiden og ikke på stygge-beinrangel-guiden. her skal det gjerne tyte litt her og der, og og husk at fett er synonymt med former! Dem uten former (altså fett) er dessuten ekle.

Nei, jeg sier ikke dette er hele KGs mening, men fy faen så mange ganger enkelte har greid å lire av seg ting som det her! Grøssegru på dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hva vil dere si er idealvekten til ei som er 1,65 høy?

hvordan mener dere at hun bør veie?

Idealvekta mi er den vekten jeg har når jeg spiser regelmessig og riktig alt ut fra behov, lyst og fornuft. Når jeg unner meg kakao med krem etter skituren, når jeg spiser meg mett og god flere ganger om dagen uten å forsake noe.

Idealvekta mi er det tallet vekta viser når jeg unner meg selv det jeg ønsker meg av mat og aktivitet.

Og ja.. jeg opplever like ofte å ha lyst på eple som på sjokolade, men jeg spiser aldri sunt som en erstatning for noe usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Ella_*
Jeg er 167 cm, og skulle jeg veid 60 kilo hadde jeg sett ut som skinn og bein, og hadde brukt 34 i buksevidde (H&M-style). Det er ALT for LITE! Jeg har en kraftig beinbygning, og da jeg var på mitt tynneste veide jeg 66-67 kilo, og da var jeg nesten nede på 36 i buksevidde. Sikkert greit om jeg hadde vært idrettsutøver, men nå foretrekker jeg å ha en sprek kropp med muskler istedenfor.

Derfor kan jeg med glede fortelle at jeg er 167 cm høy og at idealvekten min er 68 kilo.

Vekt er misvisende. Ta bilder og bruk målebånd! BMI er noe man bruker på folkegrupper, ikke enkeltmennesker.

Hilsen "BMI 24"

Jeg er 167 og veier 62 kg, og har buksevide på 28 (faktisk fra HM). Har kraftig beinbygning om har aldri sett tynn ut, liker å kalle meg normal. :) Det meste jeg har veid er 64kg, kunne gjerne tenke meg å komme på 57 kilo, som er min idealvekt.. Skjønner ikke hvor du kan få hele 10 kilo mer til å bli idealvekten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Idealvekten min? Hmm...om jeg ikke trener og spiser alt jeg kommer over ligger vekta på ca. 60 kilo. Nå som jeg trener og er spiser sunt (4-5 ganger daglig) så ligger vekten på 56,5. Jeg er 1.73 høy.

Jeg er ikke noe særlig tynnerer, men strammere, fastere og har fått lavere fettprosent.

Trives best der jeg er nå, da jeg føler at jeg har mer overskudd når jeg trener og spiser sunt.

Til syvende og sist så kan en ikke se på vekt og høyde uten å ha sett en person, vite hva som ser bra ut eller ikke. Jeg er på ingen måte spinkel, har ingen ribbein som stikker ut, og kroppen min kunne fint gått ned noen kilo til uten at jeg ville sett syk ut( ikke at jeg har noe mål om å gå ned, det har bare gått av seg selv pga. livsstil)...Men min beinbygning tillater det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er 165 og må ikke komme under 58-60 kg. da mister jeg mensen og ser alt for tynn ut, idealvekten min er 62-64 kg ;)

Trener mye og har bred beinbygning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere si er idealvekten til ei som er 1,65 høy?

hvordan mener dere at hun bør veie?

Er vel mye viktigere å være opptatt av å se bra ut - ha en pen kropp, enn hva man veier. Altså er jo f.eks. skikkelig veltrente damer som har en heeelt rå kropp, men som veier en god del p.g.a. muskler og benbygning. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg hadde null greie på kosthold, og spiste det jeg ville når jeg var sulten, og generelt sett hadde et usunt kosthold, lå vekten min på ca. 52 kg. Da gikk jeg ikke inn for å trene, men var litt i aktivitet i løpet av dagen. Jeg er forresten 163 cm., og har altså høy forbrenning.

Når jeg derimot går inn for å spise sunt, og trener går jeg ned i vekt. Prøver å spe på med litt sunne fettkilder for å holde kaloriinntaket i sjakk.

Endret av Stellia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Vil det ikkje vere ein bra ting å liggje så lågt innafor BMI som mogleg, eigentleg? Vel og merke om ein ikkje trener mykje styrke og har stor muskelmasse, det gjer jo litt vekt. Altså, ein BMI på om lag 19 må vere ideelt - lite slitasje på ledd og slikt, og det er ikkje snakk om at ein treng det ekstra feittet til noko heller? - Dei fleste kan leve i fleire veker på det feittet dei har på kroppen, og nokon større buffar enn det har vel ingen bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo huske på at noens idealvekt er der man befinner seg når man er normalt aktiv og spiser vanlig, men et godt blandingskosthold, og samtidig føler seg sunn og frisk. Idealvekten er ikke der motebransjen har bestemt. Idealvekten er der kroppen strever seg tilbake til etter en slankekur f.eks, hvis man fortsetter å leve normalt etterpå.

Jeg har også lært å trekke fra 110 på høyden, men dette var av en gammel helsesøster på barneskolen, og jeg tror at aktivitetsnivået vårt har forandret seg vesentlig siden den tid hun lærte om denne tabellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_loopie83_*

I foelge Paul Broca-metoden kan idealvekten regnes ut slik:

Er du 165 cm hoey eller lavere: Hoeyde i cm - 100 = Idealvekt

Er du mellom 166 cm og 175 cm hoey: Hoeyde i cm - 105 = Idealvekt

Er du 176 cm hoey eller hoeyere: Hoeyde i cm - 110 = Idealvekt

Imidlertid kan det vaere en fordel aa ta hensyn til kroppsbygningen. En maaler hvor tykk en er rundt haandleddet for aa finne ut hva slags kroppsbygning en har:

(Disse maalene gjelder for kvinner:)

Er du 15 cm eller smalere rundt haandleddet er du spedbygd

Maaler du fra 16 cm og opp til 18 cm rundt haandleddet er du normalbygd

Maaler du 18 cm eller mer rundt haandleddet er du kraftig bygd

Er du spedbygd trekker du fra 10 % av den opprinnelige utregnede idealvekten for aa finne korrekt endelig idealvekt.

Er du normalbygd trekker du ikke fra noe.

Er du kraftig bygd, legger du til 10% av den opprinnelige utregnede idealvekten for aa finne korrekt endelig idealvekt.

Jeg er 169 cm hoey og maaler 17 cm rundt haandleddet. Det betyr at jeg har normal benbygning og at min idealvekt er 64 kg, noe som kan stemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...