Gå til innhold

Hva vil dere si er idealvekten


Gjest lita og nett

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_en

Jeg vet ikke hva du mener med idealvekt, men det som er en helsemessig sunn vekt for deg er bmi mellom 20 og 25, altså hvis du er 1,65 høy mellom 54,5 og 68 kilo sånn ca. I tillegg må man tenke på benbygning og muskelmasse. Muskler veier mer enn fett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest_en
Er selv 165 høy, min ideal vekt tilsvarer en BMI på 15,4. Dette er den vekten jeg har hatt helt siden jeg sluttet å konkurere i langrenn.

Hvorfor har du en så lav idealvekt? WHO setter grensen til sult på bmi 15, bmi 15,4 kan umulig være bra for kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest langrennsjenta
Hvorfor har du en så lav idealvekt? WHO setter grensen til sult på bmi 15, bmi 15,4 kan umulig være bra for kroppen!

Er vant til slike utspill :)

Jeg skrev min idealvekt nettopp for å poengtere det jeg mener er idealvekt. Jeg mener at det ikke finnes noen tall for hva som er idealvekt, jeg mener at idealvekten er den vekten kroppen legger seg på ved et sunt kosthold og litt aktivitet.

Jeg har aldri slanket meg, spiser meg mett 3-4 ganger om dagen og trener så mye/lite jeg har tid til. Det er rett og slett denne vekten kroppen min legger seg på.

Mener overhode ikke at dette er idealvekten for andre men ville illustrere hvor individuelt det faktisk er.

Om det er skadelig for kroppen det tviler jeg på. Alle blod prøvene mine er alltid normale, jeg har et normalt blod trykk og jeg har mens/eggløsning.

Jeg tror det faktisk bare er slik at ikke alle har en A-4 kropp, enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest langrennsjenta
Er vant til slike utspill :)

Jeg skrev min idealvekt nettopp for å poengtere det jeg mener er idealvekt. Jeg mener at det ikke finnes noen tall for hva som er idealvekt, jeg mener at idealvekten er den vekten kroppen legger seg på ved et sunt kosthold og litt aktivitet.

Jeg har aldri slanket meg, spiser meg mett 3-4 ganger om dagen og trener så mye/lite jeg har tid til. Det er rett og slett denne vekten kroppen min legger seg på.

Mener overhode ikke at dette er idealvekten for andre men ville illustrere hvor individuelt det faktisk er.

Om det er skadelig for kroppen det tviler jeg på. Alle blod prøvene mine er alltid normale, jeg har et normalt blod trykk og jeg har mens/eggløsning.

Jeg tror det faktisk bare er slik at ikke alle har en A-4 kropp, enkelt og greit!

PS - glemte å skrive at jeg tror det er like normalt for noen å ligge over "normal" BMI som det er for meg å ligger under.

Husk at BMI viser hvor 90-95% av befolkningen er forventet å falle. Altså vil man finne friske og velfungernde både over og under denne normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
PS - glemte å skrive at jeg tror det er like normalt for noen å ligge over "normal" BMI som det er for meg å ligger under.

Husk at BMI viser hvor 90-95% av befolkningen er forventet å falle. Altså vil man finne friske og velfungernde både over og under denne normalen.

Jo jeg ser poenget ditt, i enkelte sjeldne tilfeller kan man nok ligge over/under bmi grensen og kroppen "klarer" seg uannsett. Men en bmi på 15, 4? Det kan godt hende at kroppen din fungerer fint fordi den er vant til å ha det slik , du spiser deg mett fordi kroppen er vant til å få den matmengden og tror da at den må være mett. Men la oss si at du hadde gått et par tall opp i BMI, da ville du sannsynligvis fungert_enda_ bedre enn du gjør nå. Tror jeg da....

(Har selv vært svært undervektig, og joda jeg fungerte (normalt trodde jeg da) , men etter at jeg la på meg har jeg utrolig mye mer energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snøffelgruff

Jeg lærte en gang i tiden at idealvekt var cm minus 100. Altså om du er 165 høy, så er idealvekta 65 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Jeg er spinkelt/smalt bygget, og er 167 cm høy. Jeg ligger på mellom 52 og 54 uansett hva jeg gjør eller ikke gjør, og sånn har jeg vært siden jeg var tenåring. Men de fleste med samme høyde vil nok veie litt mer uten at de ser noe større ut av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 163 høy og veier nå 67 kg, målet mitt er 60 kg. For meg er det min idealvekt. Men har en veninne som er 160 høy og hennes idealvekt er 70 kg. Er jo så stor forskjell på hvordan vi er bygd, hvor mye muskler vi har og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med momo. Jeg er selv 1,60, men har en forholdsvis nett beinbygning. Når jeg bikket over 65 kilo, syntes det godt. Min idealvekt ligger under det, og under 60 også, for jeg er egentlig nett av natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Hva vil dere si er idealvekten til ei som er 1,65 høy?

hvordan mener dere at hun bør veie?

det kommer helt an på hvordan du er bygd, hvor mye muskler du har osv. men sånn helt overfladisk ville jeg svart 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jeg lærte en gang i tiden at idealvekt var cm minus 100. Altså om du er 165 høy, så er idealvekta 65 kg.

Jeg har lært at det er minus 110 på jenter. altså om du er 165. blir det 55. er du 175, blir det 65 osv. det stemmer i hvert fall på meg, men det kommer jo an på hvordan du er bygd og hva du selv trives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at det er minus 110 på jenter. altså om du er 165. blir det 55. er du 175, blir det 65 osv. det stemmer i hvert fall på meg, men det kommer jo an på hvordan du er bygd og hva du selv trives med :)

Dette gir en BMI helt i nedre kant/under det som er helsemessig. Så dette stemmer ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

hm, oki. forteller bare hva jeg har hørt :) Men dersom jeg skulle veie 70 eller 75 kilo hadde jeg vært rimelig lubben. men det kan ha med beinbygninga mi å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er idealvekten tror jeg avhenger mye av personens benbygning og muskler. Man kan jo ta utgangspunkt i normal sunn bmi, og så se hvor på den skalaen man trives best, men det er bare mine tanker da. Selv er jeg ca 165 høy, og min idealvekt er ca 55 kg, da det er det jeg føler meg vel med, og synes ser best ut på meg, men nå har jeg ganske nett benbygning i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 165 synes jeg 55 kg er passe. Jeg synes generelt at mange jenter er litt lubne, men at det har blitt litt felles synspunkt at det skal være sånn. når ei jente som er 165 veier 65 kilo så er hun ikke slank!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_ebano_*

Er det noen av dere som svarer her som har tenkt over hvilken person som vil finne på å stille et slikt spørsmål på nettet?

Sjansen er rimelig stor for at det er en person med dårlig selvtilltt/spiseforstyrrelse og alle svar i rettningen usunn BMI (dem er det mange av her = SKAM dere) er med på å fyre opp under slike tanker/følelser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
når ei jente som er 165 veier 65 kilo så er hun ikke slank!!
Jo, det er hun. Nå kan det være stor forskjell på to personer som måler 165 cm og veier 65 kg, utfra kroppsbygning, forholdet mellom muskler og fett osv.

Med den vekten er man uansett normalvektig, og ikke en gang på vippen til å være overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Jeg er 175 cm høy og veier 66 kilo. Jeg vil tro min idealvekt er omtrent rundt 64-66 kilo. Trener fotball fire ganger i uken, pluss svømming og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg gjentar egentlig bare det andre har sagt, men jeg syns det er viktig. Det er så individuelt. To personer med lik høyde og vekt kan se forskjellige ut. Det avhenger av beinbygning, muskler vs. fett og fordeling på kroppen.

Jeg tenker også at det avhenger av hva man vil bruke kroppen til. For en som liker å gå i fjellet og være aktiv på ulike måter, vil man gjerne ha mer behov for å f.eks. veie mindre (eller ha mer muskler sammenlignet med fett), sammenlignet med en som trives best i sofaen. Ikke minst vil det avhenge av hva man er villig til å gjøre. Dersom man hater trening og nekter å gjøre det, virker det slitsomt å gå gjennom livet og skulle tyne seg ned i en vekt som er lavere enn det kroppen trives med (hvertfall med lite aktivitet).

Ellers så syns jeg man burde fokusere mer på helse enn på utseende. Jeg liker å trene og spise sunt fordi jeg vil ha en kropp som fungerer - som stort sett er frisk og som ikke hemmer meg i hverdagen eller når jeg ønsker å gjøre større kraftanstrengelser.

Jeg er heller ikke interessert i hva venninnene mine veier eller om de slanker seg for tiden. Når noen begynner å snakke om det, begynner jeg ofte å snakke om noe annet, fordi jeg er så lei av det evinnelige temaet kropp, kropp, kropp. Det kan sikkert være bra å diskutere dette og bruke det som motivasjon dersom man f.eks. skal begynne å trene sammen. Men å sitte i timesvis og snakke om kalorier og vekt - det tror jeg de færreste har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...