Gå til innhold

Hva vil dere si er idealvekten


Gjest lita og nett

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida
Det er så individuelt.
Amen.

Ellers så syns jeg man burde fokusere mer på helse enn på utseende. Jeg liker å trene og spise sunt fordi jeg vil ha en kropp som fungerer - som stort sett er frisk og som ikke hemmer meg i hverdagen eller når jeg ønsker å gjøre større kraftanstrengelser.
Halleluja!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lært at det er minus 110 på jenter. altså om du er 165. blir det 55. er du 175, blir det 65 osv. det stemmer i hvert fall på meg, men det kommer jo an på hvordan du er bygd og hva du selv trives med :)

dette har jeg også lært, og mener at også stemmer på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har allerede sagt: hva som er idealvekt for en er ikke nødvendigvis idealvekt for en annen. Jeg og venninna mi er like høye, hun veide rundt 10 kilo mindre enn meg og så veldig bra ut - jeg så skrapa ut, mager i ansiktet og ikke helt bra ut (bortsett fra at jeg ikke blir helt kvitt fettdepoene på magen...) - vi har rett og slett forskjellig kroppsbygning. Hun lå under det som betegnes som normal BMI, jeg lå midt i normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Denne tråden er SYK!!!

Hvorfor i hele verden får den stå?

Antakeligvis fordi mange her sier at det er individuelt osv, og det ikke er et ensidig fokus på slanking. Jeg syns det kan være ok med tråder som denne siden den tillater forskjellig synspunkt, når man tenker på at det i en vennegjeng kan utvikle seg en kultur hvor det diskuteres vekt på en usunn måte uten at det kommer andre innspill inn som en motvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Jeg har også lært 110 fra høyde i cm, og finner at det stemmer med de fleste. Men det er selvsagt veldig individuelt. Tror også det stemmer at det er blitt normalisert å være litt blubbete. Jeg er 160cm høy og 52kg (siste måling). Det gir BMI i nedre grense, men det hadde ikke vært noe usunt med tre-fire kilo til ned. Og det er en grunn til brukernavnet mitt: jeg er bygget for fart og kraft, og har mye muskler. Å si at en er undervektig bare fordi BMIen er lav, er i beste fall en forenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er SYK!!!

Hvorfor i hele verden får den stå?

Kanskje fordi den viser at vekt alene ikke er et godt mål! Høyde og vekt sier egentlig veldig lite,kroppsbygning er veldig forskjellig, og selv om man har en gitt høyde er det ikke en vekt som er "riktigt" for akkurat den høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er idealvekten høyde minus 100 - altså om du er 170, så er 70 riktig vekt.

Jeg er 167 og burde veid 67 - men gjør jeg det... niks :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at det er minus 110 på jenter. altså om du er 165. blir det 55. er du 175, blir det 65 osv. det stemmer i hvert fall på meg, men det kommer jo an på hvordan du er bygd og hva du selv trives med :)

Dette lærte vi også av helsesøster på ungdomsskola, husker jeg. Hvis man var 170 cm høy var idealvekta ca 60 kg, hvis man var 165 cm høy var idealvekta ca 55 kg osv osv. Men man må jo ta hensyn til muskelmasse, beinbygning og hva man trives med, selvfølgelig, så dette blir jo veldig generelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Jeg synes det høres overvektig ut at en kvinne veier 70 kg og er 170 cm høy. :sjenert:

Selv prøver jeg å komme ned i 55 og tror nok det blir trivselsvekten. det vanskelige er å holde seg på stabil vekt og ikke hoppe over treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg er 177 høy og veier vel 74 kg. det er også trivselvekten min. den gamle regelen om 10 kg under høyden, fungerer ikke for meg. jeg har veid 65 kg og da blir jeg rett og slett knoklete - har veldig markerke kravebein og hofter, og disse stikker fort ut når jeg kommer under 70. er veldig muskelsatt også, særlig de store muskelgruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Jeg synes det høres overvektig ut at en kvinne veier 70 kg og er 170 cm høy. :sjenert:

Samd! Tek utgangspunkt i meg sjølv då: eg har vore 61kg på dei 160cm, og då var eg god og blubbete, altså. Og eg har mykje musklar - då løfta eg godt over 120kg i knebøy utan særleg problem. Feit var eg like fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen hvor en trekker fra 110 cm fra høyden gir en lav vekt. Samtidig synes jeg det å trekke fra 100 cm gir en noe høy vekt. For en gjennomsnittlig høy kvinne vil jeg si at en kan trekke fra 100-110 cm fra høyden. Idealvekten for en kvinne på 165 cm blir da 55-65 kg, noe som også befinner seg innenfor en sunn bmi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...