Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Greit start det ja.

I gårkveld var jeg ikke sånn ekstremt trøtt, enda klokka passerte midtnatt før jeg kom meg i seng. Det hadde nok mye å gjøre med denne vridninga av klokka, jeg er ikke helt god på å tilpasse meg den... Men i morges merka jeg jo at det haded blitt for få timer med søvn, i tillegg til at jeg hadde sovet litt urolig. Og egentlig måtte jeg på toalettet den siste timen, men jeg nektet liksom å akseptere det, for å stå opp var enda merutenkelig enn å ignorere det. Men sov ikke så godt da...

Hele kroppen føles rett og slett sliten, så det er sånnsett ikke akkurat den bestem dagen å teste ut kroppen utne sykemelding...

Men planen min er at jeg jobber sånn ca så lenge som jeg ville jobbet med 20-30% sykemelding, og med mindre jeg føler meg veldig piff og opplagt da, så går jeg hjem. I morgen ringer jeg legen, og ber om en time til vurdering av videre sykemelding. Om jeg ikke kan få en time , ber jeg om at de vær så snill forlenger sykemeldinga mi (inkludert i dag) frem til jeg kan få en time.

(Jeg ringer ikke legen idag fordi jeg fikk beskjed om å ringe i morgen, siden min lege ikke har kontortid på mandager)

I dag er jeg 21 fullgåtte uker på vei. Over halve svangerskapet er omme, og magen vokser.

Dessuten burde legen være fornøyd m,ed vektutviklinga mi nå, vekta viste 55 kilo i dag, hvilket er 3-4 kilo opp siden før jeg ble gravid. Og egentlig 3 av dem er kommet etter at jeg var hos ham sist, altså i løpet av disse ukene jeg har vært sykemeldt. Om det er brødskvier i stedet for knekkebrød, mindre stress pga kortere dager, eller mer småspising siden jeg kommer tidligere hjem, eller rett og slett det faktum at vekta kommer jo etter hvert uansett, det vet jeg ikke. Men nå peker i alle fall vekta oppover også! Så får jeg håpe den ikke peker like bratt videre da, for dette er 2 kilo mer enn for en uke siden... (og nei, det er nok ikke bare en tilfeldighet i dag tidelig pga pizzaen i gårkveld eller noe sånn, litt sånn av gammel vane tråkka jeg på vekta på fredag også (pleide jo veie meg hver fredag før ukeskift ble flyttet til mandager) og den var omtrent 55 da også...

Jeg liker jo at vekta gå oppover, for den SKAL oppover, men helst ikke 2 kilo i uka da!

I gårkveld begynte jeg å lure på om fingrene mine hovent opp også, for gifteringen var merkelig trang, og en laget et merke i fingeren min. Men i dag tidlig var den like normal igjen, så enten var det en kveldsgreie (skal sjekke den i kveld) eller så var det fordi jeg var kald (var jo på kamp. Hadde hansker og frøs ikke egentlig, men var jo selvsagt kaldere på fingrene.) Litt "ringmerke" har jeg, men den glir lett over leddet, så jeg kan i alle fall beholde den på en stund til. Har planer om å ta den av (henge den i et kjede om halsen i stedet) dersom det er fare for at den blir sittende så fast at jeg ikke får den av, så jeg sjekker litt sånn av og til for å være sikker på at det fortsatt ikke nærmer seg. Men det virker ikke som om jeg har noe særlig med vann i kroppen, så det er nok ikke fare enda, heldigvis. Jeg har jo blitt gankse vant til å gå med den ringen siden jeg fikk den...

Jaja, får komme meg skikkelig igang med ting og tang på jobb, har ei lang liste jeg bør gjennom, så det er ingen grunn til å vente noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danser: 21 uker!!! :danser:

Greit å sjekke gifteringen med javne mellomrom ja... Kjedelig om den må klippes av...

Mine fingre er vanligvis tynnere når jeg er kald, så rart om det var derfor du slet med ringen. Men er gjerne på kvelden jeg kan hovne litt opp.

Her gikk gifteringen av for en stund siden, fikk litt vann i kroppen så den ble trang....

Får satse på at vekta ikke øker med to kg i uka nei :-D Tror nok du kan ta det med ro. Denne vektøkningen går gjerne litt i rykk og napp, så ikke så unaturlig at det kan bli litt voldsom vektøkning noen uker mens du står stille andre uker.

Ha en fin dag :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk viss du (av alle) skulle gå opp to kg i veka fram til fødselen! Det er nesten 40 kg det! Det morsomme er jo at du ikkje hadde blitt særlig svær ein gong, du hadde blitt veldig masse større, ja, men du hadde berre blitt litt større enn det eg er.... :ler:

Endret av Linn3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en oversikt over gjennomsnittlig normal vektøkning gjennom svangerskapet. Limer den inn her så jeg ikke mister den:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Sånnsett ligger jeg fortsatt litt på etterskudd da...

Men satser nå likevel på at det ikke fortsetter med 2 kilo i uka. :ler:

Så får vi nå bare se hvordan det går med fingre og ring fremover. Ikke verd at den blir sittende så fast at den må klippes nei, så jeg får ta den av før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk viss du (av alle) skulle gå opp to kg i veka fram til fødselen! Det er nesten 40 kg det! Det morsomme er jo at du ikkje hadde blitt særlig svær ein gong, du hadde blitt veldig masse større, ja, men du hadde berre blitt litt større enn det eg er.... :ler:

Vel, 40 kilo opp, det er ca 80% vektøkning det! (for lille meg som svevde rett over 50 før denne babyen flytta inn) Jeg vet jo at jeg er lita og tynn fra før da, og ikke tar skade av å legge på meg, men sååååå mye tror jeg ikke at kroppen min klarer å bære på, stakkars kondisen min... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 40 kilo opp, det er ca 80% vektøkning det! (for lille meg som svevde rett over 50 før denne babyen flytta inn) Jeg vet jo at jeg er lita og tynn fra før da, og ikke tar skade av å legge på meg, men sååååå mye tror jeg ikke at kroppen min klarer å bære på, stakkars kondisen min... :ler:

Hørte faktisk om ei som hadde gått opp 40 kg i lunchen. Hun veide 52 kg i utgangspunktet og var 1.60 høy, så må ha vært ganske så rund.

Men hun fikk tvillinger da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte faktisk om ei som hadde gått opp 40 kg i lunchen.

Opp 40 kilo bare i løpet av lunsjen? :overrasket:

Ååååååååå, det var slemt, men jeg måtte bare :ler:

Unnskyld, jente79 :klemmer:

Endret av monja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 40 kilo bare i løpet av lunsjen? :overrasket:

:ler: :ler: :ler:

Vi dro akkurat noe lignende til hun som fortalte det. Hun prøvde å si at tvillinger når hun var født veide gjerne mindre enn tvillinger som blir født nå.

Men hun fikk det til å høres ut som hun veide mindre når hun ble født enn hun gjør nå. Noe jeg virkelig håper at stemmer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ringt legekontoret, og kom gjennom overraskened fort og greit.

Jeg fikk tile 14.15, så da får vi se hva legen sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, jeg ringte jo for å få en "hastetime på dagen", slik hun hadde bedt meg om å gjøre da jeg snakket med henne i forrige uke, og heldigvis fikk jeg det.

For ordinære timer var ikke å oppdrive.

I tillegg er jeg veldig fornlyd med at timen er så sent på agen, om jeg hadde fått "ok, kom klokka 11" måtte jeg tatt toget tilbake, gå til legen, toget til byen igjen, jobbe videre, og toget tilbake hjem i ettermiddag. Litt mye stress. Når den er kvart over to, så drar jeg ikke på jobb igjen etterpå (om vi forutsetter at sykemeldinga forlenges, så er arbeidsdagen min over klokka 13 eller 14 uansett...)

Det blir greitå få en prat med legen ja.

Så får vi satse på at han er fornøyd med at jeg har stresset mindre, og gått opp 2-3 kilo i vekt siden sist jeg var der. Og at blodtrykket og pulsen min forhåpentligvis er under kontroll.

Så må jeg bare huske å be ham om å ta en spesiell blodprøve.

Jeg ba om det sist da jeg var på kontroll, sien mamma har fått påvist arvelig høyt kolesterol, men han misforsto visst, og sjekket kolesterolet mitt. Hvilket er helt ok, men det var om jeg hadde denne arveligheten mammas indremedisiner var interessert i å vite (hun ville vite hvor mange av hennes søsken og barn som har det) derfor må jeg spesifisere at han skal ta en annen blodprøve. "Lipoprotein lille-a" heter den, og er altså om jeg har proteiner i blodet, visstnok. *memorisere navnet*

Ja, lunsjen er over, og om et kvarters tid er antakelig arbeidsdagen over, i alle fall skal jeg gå om senest en halvtime for å nå toget (kom tiiiidelig på jobb i dag jeg (for meg å være, var her litt oer halv åtte) så da kan jeg gå tiedligere også, i alle fall om jeg får forlenget sykemeldingen....

Håper det.

Jeg er egentlig i knallgod form jeg, har det utmerket.

Derfor er det rart å be om sykemelding.

Men jeg er ganske sikker på at jeg føler meg såpass bra FORDI jeg er sykemeldt, fordi jeg stresser mindre, fordi sjefen har latt meg gi bort en del arbeidsoppgaver (og jeg får kvitte meg med enda litt til dersom dette blir "permanent") og fordi jeg faktsik går hjem i 13-14 tida.

Det er deeeeeilig å ha overskudd til å strikke til babyen, vaske litt klær og ta ut søpla. Jeg snakker ikke om å sprette rundt og rydde hele huset fordi jeg får fri fra jobb til å gjøre husarbeide, men om å ha litt overskudd etter arbeidstid, nok til å fungere normalt.

Jeg vet at det er vanlig å være sliten etter jobb, og at "alle" lett synker ned i sofaen etter middag og blir sittende der, men det er ikke "alle" som har gått til sengs klokka ni fordi de ikke orket gå oppigjen trappa etter å ha vært på toalettet, og egentlig ikke så poenget med å sitte en time til på sofaen uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er godt å ha overskudd til litt mer enn jobb og sofaen...

Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsene dine ;)

Er jo litt som skal ordnes til disse små også, da er det greit at en orker det.

Får håpe du slipper å vente alt for lenge hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp inn til legen sånn ca til forventet tid, en times tid etter oppsatt time.

Greit det, jeg leste meg gjennom et par blader på venteværelset, er vant til det.

Sykemeldignen fikk jeg forlenget uten det minste problem, og det virker som om det egentlig er opp til meg hvor lenge og hvor mye jeg vil være sykemeldt, det er bare å ringe om jeg vil ha den forlenget når den går ut, med mindre jeg føler at jeg har lyst inn på kontoret til en time da.

Og blodprøven, som han vel og merke aldri hadde vært borti før, fikk han da etter å ha konferert med haukeland fylt ut skjema for, men lab'en var stengt så jeg må komme tilbake en annen dag å ta den da. Mellom 9 og 14, men det er jo greit, ettersom jeg er 30% sykemeldt skal jeg nok klare det.

Op på vekta sendte han meg, når jeg sa jeg hadde lagt på meg, og etter hans målinger, som er litt annerledes enn mine da (og på ulike vekter fra gang til gang) har jeg gått opp 4 kilo på en måned, så det var han fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Så bra at du fikk sykemelding uten noe styr :) Så lenge du blir i bedre form av kortere dager så er jo det absolutt det beste for deg! :-D

Ha en fin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det merkes godt på kroppen å få jobbe litt mindre.

Og ikke minst det at jeg vet at når jeg har vært der de tilmålte timer, da skal jeg hjem. Normalt sett blir det "bare en halvtime til..." Nå går jeg når jeg skal gå (vel, eller ti minutter senere da, lett å bli stående og snakke litt med sjefen, ettersom jeg uansett ikke rekker noe tog før en halvtime etter jeg skal slutte på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at alt gikk bra hos legen og at han var fornøyd med vektøkningen :-D

Lett å bli litt lenger når en jobber fullt ja... Har hørt om de som blir sykemeldt bare for å unngå overtid...

Lettere å gå hjem med god samvittighet når man faktisk er sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...