silvius Skrevet 24. mars 2008 #1081 Del Skrevet 24. mars 2008 Gratulerer med 20 veker :-D Du verden som tida flyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #1082 Del Skrevet 24. mars 2008 Som antatt er ikke alle planene gjennomført. Men vi har sola oss på altanen, og gått tur. Som tidligere nevnt har jeg badet, og vasket totalt 3 maskiner med klær. Jeg har strikket, slappet av, sett litt tv, snakka med mannen og laga svinesteik til middag. Badet er like rotete, og soverommet har like lite plass til vugga, men de er mange dager å ta av. Dessuten, da jeg skulle vise mannen bilde av vugga registrerte jeg at bildeteksten var "nå er vugga for lita til meg, 11 mnd". Med andre ord, babyer vokser ut av vugga før de er gamle nok til "storseng", så vi må ha sprinkelseng etter vugga? I tenkemodus igjen. Glemte å spørre mamma om dette, hva de hadde gjort etter at jeg vokste ut av vugga... Men nå tror jeg klokka tilsier at jeg skal rusle på badet, pusse tenner, og krabbe til sengs. Mannen kommer visst ikke helt enda, men i morgen er det jobb igjen. Og da trenger hodet mitt noen gode timer med søvn først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 24. mars 2008 #1083 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg tror nok ikke at jeg ville latt babyen gå direkte over til stor-seng etter vugga nei. (for den del, ville ikke latt babyen ligge i vugga så lenge som 11 mnd heller - kan være veldig farlig når babyen begynner å bli "urolig" - de kan falle ut, selv om kanten er høy...) Her er det vugge-slutt når barna begynner å snu seg mage-rygg eller rygg-mage. Plutselig får de en fot over kanten, som kan føre til... ja, trenger jo ikke si det... (like farlig kan det være å ha sengebunnen i sprinkelsenga i øverste stilling etter samme tid, dersom sengekanten da blir lav...) Sporer av jeg... Men altså - ikea har jo en billig og bra sprinkelseng til den tiden mellom vugge og stor-seng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 24. mars 2008 #1084 Del Skrevet 24. mars 2008 Me gjekk over til grindseng då H var ca seks mnd og flytta på eige rom. Då snudde han seg og sette seg opp og slikt. Han kjem til å ligga i grindsenga fram til veslesøster er stor nok til å overta ho, når veslesøster er ca halvåret og H er ca to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #1085 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg er ikke sikker på om jeg lå i vugga så lenge som 11 måneder heller da altså. Men la meg si at dette er en helt annen type vugge enn den min vesle svoger sover i, den kan han snart ikke ligge i lenger. Den henger fra taket, og har ikke såååå høye kanter Men dette er ei vugge som som står på gulvet, har sengebunnen nederst, og er omtrent like høy som ei sprinkelseng, å få en fot over kanten krever derfor at man er i skolealder... Men når barnet kan stå kan det vel potensielt sett vugge frem og tilbake og kanskje klare å få den til å velte, var vel derfor jeg flyttet ut av den... Sprinkelseng fra ikea har vi jo sett på, men da kan vi jo likegodt sånnsett ha den hele tiden (og ha bunnen høyere oppe når babyen er helt fersk) i stedet for denne vugga.. Sånn rent bortsett fra at pappa altså bygget denne til jeg ble født, så det er litt sånn sentimentalitet i det hele... og at noe sier meg at svigermors spørsmål i påska, kombinert med mannens hukommelse, tyder på at det muligens finnes ei babyseng (sprinkelseng?) på loftet hos dem også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 24. mars 2008 #1086 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg ville gått for vugga den første tiden jeg da - ev som soveplass på stua i allefall (dersom dere har plass da) Vil nok tro at dere trenger en mellomting mellom vugga og stor-seng uansett, så på den måten er det jo bare en madrass til vugga, og et laken eller to, som må kjøpes ekstra. Og det ville jeg gjort, for å få brukt vugga som pappaen din lagde...! Uten tvil! En sprinkelseng gir ikke samme sentimentalitenen, synes jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #1087 Del Skrevet 24. mars 2008 Tenkte å ha den på soverommet heller enn på stua, og det blir nok en mellomting da ja, på et vis. Det får vi finne ut av etterhvert, det er jo nettopp det at pappa lagde den som gjør det litt kos med denne vugga, selv om ei sprinkelseng sikker hadde vært mer praktsik. Bare meget usikker på hvordan madrassmålet er, og hvor lett det blir å få tak i madrass til den da, men det MÅ vi jo bare ha. Må huske å spørre mamma om det en dag, om de kan plukke den ned fra loftet og måle madrassmålet. (pluss hvor stor plass jeg trenger, vi har et litt lite soverom, og jeg tror den tar litt mer plass en ei smal sprinkelseng egentlig....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 24. mars 2008 #1088 Del Skrevet 24. mars 2008 Med madrass så er det jo bare å kjøpe en billig skumgummimadrass, og så skjære den til selv ;-) Og med f.eks et lammeskinn oppå, så blir det helt perfekt. (og billigere enn å spesialbestille madrass, vil jeg tro) Vanskelig med lite soverom ja. Vi har det selv, og må tenke litt alternativt for å få plass til sprinkelseng på rommet. Men alt går jo for en periode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 24. mars 2008 #1089 Del Skrevet 24. mars 2008 Me dreiv og bar vogga mellom soverommet og stova den første tida, det var jo sååå koseleg å ha vesle H liggande her inne saman med oss! Me kjem nok til å prøva å bæra vogga inn i stova denne gongen også, for det er jo noko heilt anna å ha ei vogge i stova enn å ha ei diger vogn der. Men såvidt eg hugsar så har de soverommet i kjellaren, så det blir nok litt vanskeleg å bæra vogga opp og ned trappa eit par gongar for dagen, så det beste blir vel å bestemma seg for at vogga skal stå den eine plassen og ha ein alternativ soveplass på den andre. Madrass ja, me har jo også ei handlaga vogge, så me måtte også måla opp kor stor madrass me måtte ha. Me enda opp med å kjøpa ei god skumgummimadrass på Reflex som me skar til, slik at ho passa i vogga. Laken er jo ikkje noko problem, det er jo berre å bruka bomull- eller flanellaken, slike som ein stappar nedmed kanten. Ei lita dyne, vogndyne brukte me i vogga, den kan du flytta frå den eine soveplassen til den andre. I tillegg er det jo deilig for babyen å ha lammeskinn i vogga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #1090 Del Skrevet 25. mars 2008 Regner med det blir å skjære til skumgummi ja, for tviler på at vi finner en ferdig i det målet. Siden vi har soverommet i kjelleren blir det ikke aktuelt å bære opp og ned nei, så det blir nok heller å ha en annen soveplass i stua, vi får se hva vi finner på. Det ER mye å tenke på fremover. Og det skal vi kose oss med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ballerina Skrevet 25. mars 2008 #1091 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg har sett sånne små kurver hjemme hos mange som babyen sover i på dagtid! Kjempesøtt også tar det ikke så mye plass Og siden den ikke er så stor så liker jo babyen den godt også F.eks. noe slikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #1092 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Vi finner nok en dagtidsløsning ja. (Ikke heeeeelt utenkelig at vi evt kan låne den min svoger henger og dingler fra taket i da, for han har straks vokst ut av den uansett, så han kan ikke bruke den når vår baby kommer... Vi har jo allerede fått tilbud om å låne klær han har vokst fra, så... kanskje?) Mange søte kruver å velge mellom ellers, det ordner seg nok. Sånn som den i linken f.eks ja. Så mye kooooselig å tenke på fremover. Endret 25. mars 2008 av Malama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caos Skrevet 25. mars 2008 #1093 Del Skrevet 25. mars 2008 Ja, slik som henger å dingler i tanket som du sier, det synes jeg ser så koselig ut! Dere finner nok en løsning ja, og det er koselig i denne planleggningstiden kan jeg tenke meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #1094 Del Skrevet 25. mars 2008 Er det meninga jeg skal jobbe? Når sola skinner, det er blå himmel, konsentrasjonen flyter... og jeg sitter her og kjenner babyen sparke inni magen min? Hvordan skal jeg tenke på jobb, når han ligger der og sparker? Snart lunsj. Tror jeg må rusle på butikken og skaffe mat. Og etter lunsj er det jo bare en god time, vel, halvannen time da, så er jeg ferdig for dagen, deilig med denne reduserte arbeidstida... Lurer på om jeg "fortjener" det... om jeg trenger det, om jeg burde forlenge den eller ei altså.... og om jeg evt burde pratet me legen min om det...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 25. mars 2008 #1095 Del Skrevet 25. mars 2008 Synes du bør ta en prat med legen din om en eventuell sykemelding ja... Kan jo eventuelt redusere den litt hvis du føler deg bedre... Men kanskje ikke noen vits å gå altfor hardt ut med en gang. Nå er du jo ganske uthvilt etter påsken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simpleminded Skrevet 25. mars 2008 #1096 Del Skrevet 25. mars 2008 Dessuten, da jeg skulle vise mannen bilde av vugga registrerte jeg at bildeteksten var "nå er vugga for lita til meg, 11 mnd". Med andre ord, babyer vokser ut av vugga før de er gamle nok til "storseng", så vi må ha sprinkelseng etter vugga? I tenkemodus igjen. Glemte å spørre mamma om dette, hva de hadde gjort etter at jeg vokste ut av vugga... Apropo vugge... Jeg fikk en bok av venninna mi i påska om barnet 0-6 år. Her sto det at babyen kommer til å trives godt i vugga, men etterhvert som babyen klarer å dra seg opp selv så anbefaler de sprinkelseng Vi får vugge av foreldrene mine, men må nok investere i en sprinkelseng når vugga ikke kan brukes mer.. Men ikke nødvendig med begge tingene i hus samtidig syns jeg. Smak og behag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #1097 Del Skrevet 25. mars 2008 Burde jeg bestille en legetime tro, for å prate med legen? Ettersom legen alltid har 30-60 minutter kø på venteværelset har han vel ikke akkurat tid til telefonsamtaler... Men jeg har sykemelding ut denne uka, ogmin lege jobber bare annenhver fredag, så det begynner muligens å haste litt om jeg skal ha legetime før den går ut? Nå ER jeg uthvilt etter påska, og har hatt en rolig dag i dag, ikke jobba masse, men gleder meg likevel til gå hjem. Det kan jo selvsagt være fordi hodet mitt er innstilt på at jeg skal gå klokka to da, slik at jeg føler det er lenge nok, og det ER jo deilig å gå klokka to, uansett... Så jeg er litt usikker... men legen ville jo ikke bestemme noe som helst sist heller, så han vil vel ikke gjøre noe annet enn å skrive ut det jeg ber om likevel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 25. mars 2008 #1098 Del Skrevet 25. mars 2008 Vanskelig avveining å ta det der ja... Ikke så lett å vite om det blir litt mye før en eventuelt har prøvd... Men du skal jo ikke slite deg helt ut heller... Kan du ikke ringe legen og høre om de har mulighet for å gi deg en time. Eller om du kan få en forlengelse... Er du ikke 30% sykemeldt eller noe nå? Kanskje prøve 20% en periode og se om det fungerer greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #1099 Del Skrevet 25. mars 2008 Jo, jeg er 30% nå, for jeg måtte bare si en prosent til den dama, og et par timer kortere føltes greit (siden det er sånn i to-tida hodet mitt føltes oppbrukt) 20% hadde sikkert fungert greit det også. Kanskje ta en telefon til legen og høre om de kan gi meg en time i løpet av uka, de pleier jo være greie med sånne timer på kort frist egentlig (derav de lange køene på venteværelset, alle får time om de ber om det, bare at av og til er det flere som da får den samme timen... men legen tar jo inn bare en om gangen...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #1100 Del Skrevet 26. mars 2008 Sitter og prøver å fatte at et hus har rast sammen i byen jeg kommer fra. En etasje helt borte vekke. 5 stykker fortsatt savnet, og det er ansett som umulig å overleve den varmen og røyken som var der da det brant for litt siden... I det minste er savnet-tallet nedjustert fra 6 til 5, fordi en av de savnede ikke var hjemme i natt, og derfor ikke er inni der likevel. Savnet betyr jo ikke at de er inni der, bare at de ikke har fått kontakt med dem enda og derfor ikke vet hvor de er. Men faren er nok stor for at de var inni der og sov i sengene sine når huset falt sammen rundt dem... For en forferdelig tanke. Da blir min irritasjon over å ikke komme gjennom på telefon til legen liten i forhold... Jeg skal jo ikke noe viktig hos legen engang, jeg er ikke kritisk syk, de bare ba meg ringe igjen halv ni i dag fordi legen ikke har ordinære timer igjen denne uken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg