Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Nei, men jeg har nok gjort det en stund, såpass lenge at jeg ikke helt tenkte over det...

Sliten etter jobb har jeg vært lenge egentlig. Men så kom denne babyen inn i meg, og i desember var jeg trøtt, men det var jo helt normalt. I januar var det årsoppgjør, og hvem er ikke trøtt og sliten etter å ha jobba 13 dager i strekk? Etter et par uker hadde jeg opparbeidet meg 3 dager i plusstid. I februar bare fortsatte jeg å jobbe, og vært sliten, men det har jeg på et vis vært så lenge at jeg ikke tenkte helt over det... jo, jeg har visst at jeg var sliten, men tenkt at sånn er det bare, dette er prisen jeg betaler for det vidunderet som vokser inni meg.

Men, når tanken først ble plantet i meg, så trengte jeg ei helg på å akseptere den, men nå er det absolutt rett og slett deilig å vite at jeg ikke trenger å jobbe så mye, i alle fall ikke de nærmeste dagene. Så tar vi en påsketur til svigerfamilien, og jeg har bedt om at vi retunerer senest søndag slik at jeg har en dag hjemme før jobb igjen. Hva jeg skal gjøre med jobbmengde etter påske vet jeg ikke. Jeg får nok hvile ut i påskeferien, men om det løser problemet med at jeg er sliten på jobb før dagen er omme, er jeg mer usikker på... Men mulig kroppen min har mer vennet seg til situasjonen og ikke er så sliten da? Dette er vel en fase, som går over? (Jada, sier sjefen min. Antakelig i august, da erstattet av søvnløshet og ammetåke i et år eller to...) Vel, lov å håpe...

Men egentlig er det innmari deilig å ta toget hjem klokka halv tre... ikke bare har man fortsatt nok energi til å huske at om man skal på påskeferie etterhvert er det en fordel å vaske klær, men der er faktisk vesentlig mer igjen av dagen enn om man reiser hjem klokken fem også... Det er en luksus som jeg selvsagt ikke fortjener da, rett og slett fritid, betalt fritid?

Men her sitter jeg i alle fall klokken kvart på ni, og selv om jeg gjesper så er jeg ikke så totalt "skutt" som jeg har vært i det siste, og skal nok klare noen påskekort til før jeg krabber til sengs.

Men jeg blir lettere svimmel nå om dagen. Det er vel dette midlertidige blodtrykksfallet som jeg tidvis får når jeg reiser meg, for blodprosenten er det i alle fall ikke noe særlig å klage på, den er 11,8, og det er vel bra det for en som er gravid. Den var 13,4 på siste blodtapping som var i slutten av november, så jeg var vel faktsik allerede gravid, men visste det ikke. 12,noe på første kontroll så den går jo nedover, men det er jo også meningen. KAN joselvsagt være lite jern selv om blodprosenten er bra, men har ikke egentlig grunn til å tro det heller, har alltid hatt et helt ok jernnivå ifølge blodbanken, og spiser et brett jern etter hver tapping, så også etter den siste (med andre ord spiste jeg jernpiller i begynnelsen av desember også)

Jaja, ett eller annet skal det vel alltid være, men om det ikke er verre enn at jeg blir svimmel når jeg reiser meg, skal jeg sannelig ikke klage, for det blir jeg jo i perioder uten å ha et mirakel i magen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok lett å gå på gammel vane nr det gjelder mye jobbing... Dessverre merker man det gjerne først når man har gått for langt...

Synes du skal nyte å slappe litt av nå. Blir nok lettere utover våren. Da er det jo lysere og litt fridager innimellom...

Går heller an å redusere sykemeldingen litt hvis du føler det er veldig feil. Men synes du skal prøve å slappe av litt først.

Angående blodprosent så er ikke jeg den største eksperten. Men kan jo hende du reagerer kjappere på lavere blodprosent enn andre. Vet moren min reagerer veldig fort, selv om hun egentlig ligger bra an i forhold til mange andre...

Jeg har bare målt blodprosenten to ganger. I uke 11 hadde jeg 13,9 nå hadde jeg 12,3. Har ikke følt meg svimmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig blodprosenten min er fin jeg. Har lagt på 12-13 de siste par årene (den blir jo målt ved hver blodtapping) så 11,8 er jo ikke dårlig det, og over 11 er vel det som er "anbefalt normal" for gravide kvinner.

Det jeg tenker litt på nå om dagen, er hva jeg gjør etter påske...

Skal jeg prøve å jobbe helt igjen? (blir det rot for arbeidsgiver i forhold til dette med at de betaler de første 16 dagene, begynner telling av dager på nytt om jeg jobber helt i et par dager, kanskje?) Eller skal jeg få den forlenget? Hvordan vet jeg når jeg ikke trenger den lenger? Burde jeg bestille en time hos min egen lege på tirsdag over påske og få snakket med ham, eller bare ringe og be om en forlengelse? Fikk jo denne utskrevet av en annen lege, uten en reel vurdering, så jeg føler det hadde vært greit å snakke med min egen lege, kanskje?

Aldri vært sykemeldt jeg, aner ikke helt hvordan det pleier foregå, med samtale med legen og sånn. Jeg har jo ikke akkurat en diagnose heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper å lure på hva jeg skal gjøre over påske, for nå kom sykemeldingspapirene i posten, og den går til 30. mars så da har jeg litt tid på meg til å finne ut hva jeg skal gjøre.

Deilig da, korte dager uka etter påske også.

Og siden jeg var på jobb en time lenger i dag pga et arrangement (hvor slitsomt er det å spise kake, liksom?) så skal jeg gå klokken ett i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har ment at disse sparkene jeg har kjent burde være mulig å kjenne på utsiden de siste dagene, men ettersom det ikke er noe mønster i dem, så er det ikke så lett å treffe rett tid for mannen å kjenne. Han prøvde i går, og lurte på om han kjente noe, men jeg kunne ikke si sikkert om babyen hadde sparket da (sååå mye lettere å kjenne det når jeg har min egen hånd der, og jeg må konsentrere meg litt mer når det er han som kjenner. Siden jeg satt og så på tv, så var det ikke så lett å vite om det var de buldrende tarmene mine eller babyen...)

Men i dag tidelig så våknet jeg med krampe i leggen litt før vekker klokka, så vi fikk en fredlig tid sammen etter at krampen var stoppet... Og da lå han med hånda på magen min, og babyen sparket, så han kjente det!

En fin start på fredagen det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dag tidelig så våknet jeg med krampe i leggen litt før vekker klokka, så vi fikk en fredlig tid sammen etter at krampen var stoppet... Og da lå han med hånda på magen min, og babyen sparket, så han kjente det!

En fin start på fredagen det :)

Åååååh! Så koselig da! :hjerte: Blir liksom ekstra virkelig når dere begge kan kjenne liv! :-D

Håper du får en fin fredag, og så er det jo påskeferie! :kaklehone:

(sånn i mangel av påskekyllinger ble det en kaklehøne ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå :hjerte: Så herlig da!! Kjempe kjekt at han også kjenner liv!! :rødme: Å ja, ikke minst en flott start på fredagen! Koselig!

Ha en fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at mannen din fikk kjenne spark. Det var stort for min kjære!!!

Synes det er fornuftig å ha sykemeldingen ut mars. Du kan heller bestille en time hos legen og prate med han rett før sykemeldingen går ut. Så finner dere ut hvordan dere gjør det da...

Er jo ikke sikkert du trenger mer. Vil tro at alt stresset etter jul hang i og har litt av skylda for at du var sliten. Men er jo godt å komme litt ovapå før du vurderer å kutte ut sykemeldingen...

Min svigermor sier at du evt. arbeidsgiver kan søke om å slippe å betale de første dagene ved svangerskap... Det er visst tilbakevirkende, så du kunne jo sjekket det med sjefen.

Greit hvis det skulle bli flere omganger med sykemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grein noen tårer jeg når mannen min fikk kjenne de første sparkene - da var ikke graviditeten lenger bare min men hans og - bittelitt hormoner :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferie, det er fine greier det.

Og en liten babygutt om virrer rundt inni magen min, og innimellom kommer borti meg, og gir seg til kjenne. Livet er herlig!

OG jeg har vært på butikk og handla ny mammabukse og en topp til påske, mannen ba meg kjøpe ny bukse, og var "imponert" når jeg hadde kjøpt topp ogå. OG, jeg var flink, og kjøpte ingen søte, små, blå plagg, for jeg har lyst vi skal kjøpe det første sammen, men jeg titta... så nyyydelige, søte, små blå ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, flink du er som ikkje shopper myye lyseblått! :jepp: Tror det hadde kriblet i fingrene mine jaa! :ler:

Kjekt med litt fler klær som er brukbare når magen vokser! Å jeg har hørt rykter fra din bror om at den vokser! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke alle som har en mann som først "beordrer" eg på shopping, og deretter er fornøyd når jeg kommer hjem med mer enn han hadde bedt meg kjøpe...

Ja, det kribler i fingrene etter å shoppe blått, men hadde lyst til at vi skulle kjøpe det første sammen. Vi kjøpte jo litt i romjula da, om du husker, men ikke noe lyseblått da. Liksom litt annet å kjøpe noe lyseblått til det vi vet er en liten gutt. (og ja, som vi antok, den ene bodyen vi kjøpte kan ikke denne babyen bruke, men det var vi altså forberedt på, og har alternativ bruk for den...)

Jeg er litt rar, men har lyst å kjøpe den første lille lyseblå saken selv, sammen, ikke at det plutselig dukker opp noe mamma ikke klarte la ligge, noe min bror falt for, noe min svoger har vokst fra, ja... you know....

Prøve å dra mannen inn på en butikk med såte små klær i morgen, når han skal ta meg ut for å handle bøker til påske, for det tenkte han jeg trengte... Han kunne spnnsett kjøpt noen når han var på en bokhandler, han vet hva jeg liker, men husker ikke hva han har kjøpt før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skulle på en måte ønske babyen skulle komme ut snart jeg...

Nei, hvem det nå enn var som skulle minne meg på mine ord når jeg satt der på overtid og var utolmodig, det er ikke sånn.

Jeg nyter å være gravid, og ukene flyr, og tida går, og jeg har ikke noe hastverk om å få ut denne ungen NÅ.

Det er bare så mye jeg gleder meg til.

Jeg har så lyst å shoppe klær, vogn og alle disse tingene som mannen ikke synes haster...

Jeg gleder meg sånn til å prøve på de søte bleiene.

Jeg sitter og vindusshopper søøøøøøte vaskekluter og prøver å forklare for meg selv at selv om jeg får med en prøvepakke på vaskenøtter, så trenger jeg sikkert ikke vaskekluter enda, selv om de er søte som gaver også, (om jeg klarer å gi bort noen av dem da...)

Og ja, jeg har lyst å prøve på de søte små bleiene. Hadde jeg sagt det ja?

(Linn3c, pass deg og barna dine, de søte små bleiene mine kan tilpasses både H og lillesøster, når hun kommer ut, så om jeg blir for utolmodig får de kanskje prøve dem :ler: Må jo se hvor store babyer egentlig er, inni der... )

Også ivrer jeg etter nettshopping og søte vaskekluter, og har lyst å kjøpe blå bodyer og babybæring og sånn...

Dessuten klødde jeg så mye på puppen at det kom "vann" utav den, så da har jeg jo nesten grunn for å nettshoppe sånne absorberende innlegg (som får det til å se ut som om de vokser enda mer enn de gjør, disse fremtidige melkemaskinene?) der de tilfeldigvis har de søte vaskeklutene, og de vaskenøttene...? :ler:

Gal? Jeg? Nja, neida... bare nesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt!

Du har mye å glede deg til! Og dere går en utrolig spennende ting i møte. Har dere bestemt dere på vogn forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferie er fine greier.

Vi reiser i morgen, så da blir det lite med oppdateringer her i en ukes tid, tenker jeg. Pc'n blir med, men det er måte på hvor mye jeg bruker den når vi er på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...