Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unnskyld meg - men tror du virkelig at et Jehovas Vitne-barn får lov til å omgås "vanlige" unger? Deres tro gjør at de har et veldig anstrengt forhold til både barnehage, skole, politikk, militæret, sykehus, osv .. så jeg tror neppe at de hadde fått lov til å omgås mine sønner :ler:

Når det er sagt så synes jeg det er viktig at ungene får oppleve forskjellige religioner og forskjellige skikker - innenfor normalen - altså ikke fanatiske sekter - som jeg anser bl.a. Jehovas Vitner å være.

Begge sønnene mine har hatt bestekompiser som er katolikker - strengt praktiserende katolikker .. De har begge vært med dem i kirken, både på gudstjenester og ved andre religiøse og kulturelle samlinger. Jeg ser på slikt som verdifull lærdom å ta med seg - på akkurat samme måte som jeg ikke nekter ungene mine å delta på skolegudstjenester heller ..

Så selvsagt hadde jeg sendt ungene mine med vennene sine i kirkene de tilhører - det skulle bare mangle.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet
Unnskyld meg - men tror du virkelig at et Jehovas Vitne-barn får lov til å omgås "vanlige" unger? Deres tro gjør at de har et veldig anstrengt forhold til både barnehage, skole, politikk, militæret, sykehus, osv .. så jeg tror neppe at de hadde fått lov til å omgås mine sønner :ler:

Jeg har da vitterlig omgått Jehovas vitner gjennom hele oppveksten tiltross for at jeg hverken er vitne eller kristen selv, så jeg synes ikke sammenligningen var så "far out there".

Synes forøvrig dette er en spennende diskusjon.

*Følger med videre*

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

De fleste Jehovas vitne barn går da i allminnelig skole og en del av dem går også i barnehage. Der omgås de - som Wolfmoon korrekt påpeker andre barn.

Derfor kunne det MEGET vel tenkes Tulipa at ditt barn kunne etter en skoledag være invitert med på møte hos dem.

Men jeg ser da at du har grenser for hvem som er fanatisk. Det er bra det. Det har jeg også. Derfor mener jeg at en juletilstelning i en frikirke menighet ikke har noe i skoleverket å gjøre.

Endret av Blondie65
Skrevet
Unnskyld meg - men tror du virkelig at et Jehovas Vitne-barn får lov til å omgås "vanlige" unger?

Jada, barn av Jehovas Vitne går i vanlig skole og selvsagt får de omgås det du kaller vanlige barn. Vanligvis ser det ingen problemer - i alle fall var det ingen problemer de 16 år jeg underviste i skolen. Fikk god kontakt med foreldrene og hva JV sto for også.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg synes ikke det er i orden å lære barna at det finnes engler selv om de er nevnt i juleevangeliet feks (så vidt jeg husker). Jeg godtar ikke at mine barn blir undervist i kristendom (eller annen religion) som om det var en sannhet. Blir de derimot fortalt at "dette tror kristne", "dette tror jøder" er dette noe helt annet, og religionsundervisning er viktig, både fordi det er en stor del av mange menneskers liv og også en viktig del av vår historie og kultur.

Likevel: kristne (og muslimer, jøder osv) lærer opp sine barn i sin tro. Selvfølgelig står det ateister fritt til å gjøre det samme om de ønsker det, uten at det er noe noen andre har noe med.

Spørsmålet er: Har ateister lov til bedrive forkynnelse? F.eks hvis læreren er ateist. Har læreren lov til å si at juleevangeliet er oppdiktet og at jesus ikke har noen ting med jul å gjøre?

Skrevet

Jeg hadde også en venninne som som var med i Jehovas Vitne. Hun var som alle andre og deltok på skolegudstjenestene i kriken (statskirken). Familien hennes var veldig hyggelige og jeg tenkte aldri på at de hadde en annen tro. Jeg ble aldri invitert med på gudstjeneste i deres meniget, men jeg er sikker på at mine foreldre ikke hadde nektet meg å bli med.

Min datter har en venninne som er muslim. Hun er også med på skolens gudstjenester. Tror aldri hennes familie har vært kritiske til det. Hvis min datter hadde blitt invitert med henne til moskeen hadde hun fått lov til det.

Jeg mener at kunnskap om hverandres tro og kultur bidrar til økt forståelse, toleranse og respekt for andre. Jeg mener at frykten for hjernevasking er svært overdrevet her.

Skrevet
Spørsmålet er: Har ateister lov til bedrive forkynnelse? F.eks hvis læreren er ateist. Har læreren lov til å si at juleevangeliet er oppdiktet og at jesus ikke har noen ting med jul å gjøre?

Nei, det har ikke læreren lov til.

Skrevet

Foreldre - ja absolutt, de har lov til å forkynne for sine barn enten det er ateisme eller noe annet. Lærer: nei. En lærer bør ikke si "Gud finnes ikke".

Når det gjelder spørsmålet om læreren har lov til å si at juleevangeliet er oppdiktet: dette er jo kontroversielt også blandt kristne, jeg har møtt flere kristne som har sagt at deler av Bibelen (feks skapelsesberetningen) ER oppdiktet, noe som vel ikke er så rart med tanke på at religioner ofte låner fra hverandre.

På barneskole-nivå er det neppe noe poeng i å ta opp dette, men jeg mener absolutt læreren bør si at "de kristne tror at..." heller enn å formidle juleevangeliet som om det er en faktisk hendelse.

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt: Jesus hadde opprinnelig ingenting med julefeiringen å gjøre. Derfor blir det feil og si "vi feirer jul for å feire at Jesus ble født". Også her (mener jeg) læreren bør si: "de kristne feirer jul for å feire Jesus fødsel, andre feirer feks lysfest".

Skrevet
Jeg synes ikke det er i orden å lære barna at det finnes engler selv om de er nevnt i juleevangeliet feks (så vidt jeg husker).

Joda, engler er nevnt i juleevangeliet. Limer det inn her siden det er sentralt i denne diskusjonen. Personlig synes jeg juleevangeliet er en vakker historie uansett hva man tror på.

JULEEVANGELIET

Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall. Denne første innskrivning ble holdt mens Kvirinius var landshøvding i Syria. Og alle drog av sted for å la seg innskrive, hver til sin by. Josef drog da fra byen Nasaret i Galilea opp til Judea, til Davids by Betlehem, siden han var av Davids hus og ætt, for å la seg innskrive sammen med Maria, sin trolovede, som ventet barn. Og mens de var der, kom tiden da hun skulle føde, og hun fødte sin sønn, den førstefødte, svøpte ham og la ham i en krybbe. For det var ikke plass til dem i herberget.

Det var noen gjetere der i nærheten som var ute og holdt nattevakt over sauene sine. Med et stod en Herrens engel foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble meget forferdet. Men engelen sa til dem: "Frykt ikke! Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket: I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe." Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:

"Ære være Gud i det høyeste og fred på jorden blant mennesker som har Guds velbehag."

Da englene hadde forlatt dem og vendt tilbake til himmelen, sa gjeterne til hverandre: "La oss gå inn til Betlehem for å se dette som har hendt, og som Herren har kunngjort oss." Og de skyndte seg av sted og fant Maria og Josef og det lille barnet som lå i krybben. Da de fikk se ham, fortalte de alt som var blitt sagt dem om dette barnet. Alle som hørte på, undret seg over det gjeterne fortalte. Men Maria gjemte alt dette i sitt hjerte og grunnet på det. Gjeterne drog tilbake, mens de priste og lovet Gud for det de hadde hørt og sett; alt var slik som det var blitt sagt dem.

(Luk.2.1-20)

Skrevet
Tabris og dere andre som ønsker barna deres fritatt fra religiøs forkynning - "hva gjør dere når deres 8-åring kommer hjem og vil skifte klær og bli med bestevennen og familien i kirken på gudstjeneste - hva svarer dere da"?

Då svarar jag att 8 åringen gärna får gå. Kanske följer jag med för att senare kunna diskutera med barnet. Jag ser en stor skillnad i att barnet själv tar initiaitiv till att följa med och att det görs som en gruppaktivitet.

När jag var i 15 års åldern följde jag med en kompis till hennes frikyrka på diverse aktiviteter. Det hjälpte mig att förstå hennes tro men också stärka mig i min egen (ikke-tro).

Jeg mener at kunnskap om hverandres tro og kultur bidrar til økt forståelse, toleranse og respekt for andre. Jeg mener at frykten for hjernevasking er svært overdrevet her.

Enig i det första. Jag vill också poängtera att respekten också behöver gå mot de som inte tror och att det är viktigt att lära barnen om att olika människor har olika tro och livssyn.

Det är nog inte hjernevasking som är den största rädslan, i alla fall inte hos mig, utan brist på reflektion om vad olika saker betyder. Jag respekterar stort de som tror och kyrkliga traditioner. Så pass mycket att jag inte vill genomgå religiösa sermonier (dop, bröllop etc) för att de är fina.

Jag reagerade härom året när en vanlig 8 åring tittade på mig som om det något fel med mig/oss när jag svarade barnet på en fråga:

"Nej, varken Storebror eller Lillasyster är döpta. Vi tror inte på Gud".

Det verkade som om 8 åringen aldrig hade hört att det var en möjlighet. Kanske är det för tidigt att reflektera över sånt men jag tycker det var tråkigt att se den chockerade reaktionen.

Gjest Tulipa ii
Skrevet
Då svarar jag att 8 åringen gärna får gå. Kanske följer jag med för att senare kunna diskutera med barnet. Jag ser en stor skillnad i att barnet själv tar initiaitiv till att följa med och att det görs som en gruppaktivitet.

När jag var i 15 års åldern följde jag med en kompis till hennes frikyrka på diverse aktiviteter. Det hjälpte mig att förstå hennes tro men också stärka mig i min egen (ikke-tro).

Enig i det första. Jag vill också poängtera att respekten också behöver gå mot de som inte tror och att det är viktigt att lära barnen om att olika människor har olika tro och livssyn.

Det är nog inte hjernevasking som är den största rädslan, i alla fall inte hos mig, utan brist på reflektion om vad olika saker betyder. Jag respekterar stort de som tror och kyrkliga traditioner. Så pass mycket att jag inte vill genomgå religiösa sermonier (dop, bröllop etc) för att de är fina.

Jag reagerade härom året när en vanlig 8 åring tittade på mig som om det något fel med mig/oss när jag svarade barnet på en fråga:

"Nej, varken Storebror eller Lillasyster är döpta. Vi tror inte på Gud".

Det verkade som om 8 åringen aldrig hade hört att det var en möjlighet. Kanske är det för tidigt att reflektera över sånt men jag tycker det var tråkigt att se den chockerade reaktionen.

Men dette er jo en gruppeaktivitet - for barnet hadde ikke kommet på å gå dit selv uten at vennens foreldre hadde spurt.. Jeg ser det på akkurat samme måte som diverse skoleaktiviteter.

Når det gjelder Jehovas Vitner så er jeg oppvokst like ved en av de største møtelokalene deres og JV`er i vår nærområde har ALDRI nærmet seg oss "vanlige" mennesker.

Hvis JV`er ikke er helt fanatiske så ser jeg ingen grunn til å nekte barna mine å gå dit ..

Mannen min og vennene hadde det som "hobby" å gå på diverse religiøse møter i alle mulige gudstro-lokaler - men han har aldri tatt noen skade av det .. Han har et mye mer avslappet og åpnent forhold til religion enn noen andre mennesker jeg kjenner.

Skrevet
Når det gjelder det siste spørsmålet ditt: Jesus hadde opprinnelig ingenting med julefeiringen å gjøre. Derfor blir det feil og si "vi feirer jul for å feire at Jesus ble født". Også her (mener jeg) læreren bør si: "de kristne feirer jul for å feire Jesus fødsel, andre feirer feks lysfest".

Hva som er opprinnelig og ikke i den festen vi feirer i siste del av desember er ikke fullt ut tilgjengelig historisk. Noe vet vi, noe er antagelser. Derfor er din bruk av "opprinnelig" ikke sakssvarende. Historisk sett kan vi ikke fastslå hva man først "egentlig" feiret da, trolig har solsnu noe med det å gjøre, men her er det tradisjonslag på tradisjonslag, tradisjonselver har møttes, flytt sammen og skilt lag.

Jeg er forsåvidt enig i at læreren kan si det du foreslår. Bortsett fra at jeg synes det må modifiseres utifra det problematiske som ligger i tanken om "rene rom" i dette landskapet, jfr. det jeg har sagt før. Både strenge ateister og fundamentalistiske kristne har som ideal at disse rommene faktisk finnes eller skal etableres. Jeg er uenig både i at de faktisk finnes, og uenig i at vi skal prøve å etablere dem. Det har vært forsøkt før av konservative kristne i Norge (jfr. folk som Gisle Johnson - og det har blitt forsøkt gjort av totalitære regimer mht et ateistisk livssyn. Jeg er dypt skeptisk til slik tankegang.

Men i alle fall: Alle tradisjoner som er knyttet til jul/jòl/midtvintersblot/lysfest/solsnu eller hva vi nå ønsker å kalle det er i alle fall "opprinnelig" (med alle forbehold om bruken av ordet) religiøse. Men som jeg før har sagt: Hva symbolene betyr avhenger av den som tolker. Derfor kan man idag godt si at man feirer en ateistisk eller hvilken som helst annen slags lysfest, men samtidig være forberedt på at akkurat den tydningen av denne festen ikke nødvendigvis samsvarer med majoritetets-tolkningsfellesskapets tydning av det vi gjør på denne festen.

• 2 uker senere...
Skrevet

I min datters klasse fikk både en muslimsk gutt og en buddhistisk jente være med på julespillet av foreldrene. Jeg ble positivt overraska og glad! :nissegutt:

Skrevet
Hadde proterstert villt selv. Religion er et personlig anliggende. Skolen oppgave er å formidle nøytral lærdom om alle religionene, ikke å snikforkynne for ungene våre.

Tja, vi er ikke så vanskelige å be når det gjelder å feire jul på alle andre måter, og vi vet alle at det liksom er for å feire jesu fødsel for rundt 2000 år siden.

Er det noen her som feirer av andre grunner og som forklarer ungene sine at det er pga at solen snur for eksempel?

Nå er jo et julespill en del av det vi liksom feirer da, så jeg ser egentlig ikke problemet. Jeg ser bare hykleriet.

Skrevet
Hvordan kan de se på det som forkynnende? Jeg ser på skole-skuespill i julen som en hyggelig tradisjon og kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å delta ..

Samme her, og jeg er ikke veldig kristen. Ikke er jeg medlem av statskirken heller. Jeg har vel bare ikke så sterke følelser rundt temaet religion at jeg lar det bli en kjepphest for meg. Det finnes så mye annet som er mye viktigere.

Og vi har jo en statlig kirke her i landet, og vi feirer jo liksom jul pga Jesus, så hvorfor skal ikke ungene lære akkurat den historien?

Jeg hadde ikke hatt motforestillinger mot å sende mine barn på andre religioners feiring av forskjellige ting heller.

Jeg er ikke kristen selv. Men julespill er faktisk bl.a en tradisjon på veldig mange skoler. Hvorfor kan man ikke se på det som et skuespill/eventyr i stedet for å nekte ungene å fremføre det?

Nå i dag er det jo så i vinden at man ikke skal bedrive forkynnelse, se bare på siste ukers mas om KRL-faget i skolene

Paradokset er at jeg tror flesteparten av foreldrene som protesterte er medlemmer i statskirken.

Det har du antakelig helt rett i.

Rekk opp hånda alle som ikke har meldt seg ut :ler:

Nei, jeg hadde ikke latt ungene mine være med i noe som involverte tungetale.

Hvorfor det? Hvorfor ikke la ungene få se og oppleve så mye som mulig - det kan jo faktisk utvide horisonten deres en smule, og også gi dem et reelt grunnlag til å treffe egne valg når den dagen kommer.

Eller er vi litt redd for at de skal velge utenfor VÅRE preferanser?

Gjest Helen Parr
Skrevet
Hvorfor det? Hvorfor ikke la ungene få se og oppleve så mye som mulig - det kan jo faktisk utvide horisonten deres en smule, og også gi dem et reelt grunnlag til å treffe egne valg når den dagen kommer.

Nå har jeg ikke bladd meg tilbake for å lese akkurat hva jeg svarte på, men synes å huske at spørsmålet var om jeg ville sende guttene mine på gudstjeneste alene hvor det forekom tungetale, og der er svaret klart nei. Jeg har forstått at dette kan oppfattes som ganske skremmende for små barn. Min eldste er åtte år, og fikk invitasjon til dette en gang han var med i et kor i Pinsemenigheten. Jeg var rett og slett ukomfortabel med å sende han alene på dette, og det var egentlig ikke noe alternativ å være med selv. Selv de som var med i menigheten rådet meg til å ikke sende ham alene. Det synes jeg var skvært sagt av dem.

Imidlertid er jeg ikke redd for at de skal velge utenfor våre preferanser.

Skrevet

Jeg har en samboer som har vokst opp i pinsemenigheten, og opplevd tungetale fra han var liten. Og etter å ha hørt hans opplevelse av dette er jeg helt sikker på at dette ikke er noe jeg ville utsatt mine evt barn for.

Sånn rent generelt mener jeg også at barn ikke bør delta i noen form for religiøs ekstase, også de formene man finner innenfor min egen religion. De må gjerne velge det de selv ønsker når de er gamle nok, men jeg mener at enkelte former for religiøs utlevelse må man være voksen for å kunne velge å delta i.

Skrevet
Jeg ville ikke latt ungene mine sunget noen religiøse sanger.

I denne tråden har jeg sett flere utsagn alá dette. At det ble dette som ble sitert er av den enkle grunn at det var det første jeg så akkurat nå...

Det jeg ønsker å spørre om er litt på siden av tråden, men likevel interessant fra mitt synspunkt:

Dere ønsker ikke at barna skal delta i noen kristne aktiviteter, synge kristne sanger osv i skolens regi, men hvor konsekvente er dere med dette på fritiden?

Er det slik at dere nekter barna å gå i kor, korps , musikk-skole, dramagrupper, speider, hvis barna ønsket det? Det kan jo hende at de måtte spille, synge eller framføre noe som hadde et religiøst innhold ved en eller anledning, selv om det er unntaket, ikke regelen...

Eller hva med å gå på ungdomsklubb som har tilhold i et menighetshus, men som ikke er forkynnende.

Og hva hvis barna selv ønsker å synge sanger med religiøst innhold, bare fordi sangene var fine?

Eller om de ønsket å gå på "klubben", selv om "klubben" var i kjelleren på menighetshuset?

Eller om de ønsket å delta i skolegudstjenesten fordi de synes det er hyggelig, stemningsfullt, interessant eller lærerikt?

Ville dere godtatt dette?

Jeg må innrømme at jeg hadde sett mørkt på det om jeg skulle "beskytte" barna mine mot alt religiøst...

Skrevet

Dette handler om kultur og tradisjoner, ikke om tro. Jeg er lei av at folk bryter ned kulturer og tradisjoner. Jeg spilte i mange klassiske kristne julespill og tok ingen skade av det. Kritendommen har en unik historie i Norge, og historien om Jesus er utelukkende positiv for unge barn. Jesus ville ta fra oss alle synder, og ønsker godt for alle mennesker, ikke bare for de som kaller seg "guds utvalgte".

Vern om dine tradisjoner, ellers vil du ikke kjenne igjen dine barn!

Gjest gjestfrid
Skrevet
Jula= jesus fødsel

Hvorfor feirer dere andre jul??

jul=vinterblot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...