Gå til innhold

foreldrenes betydning for barnet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er ingen som sier det, men de aller fleste barn vil få langt flere behov dekket om de er alene med mor enn alene med far. Men selvsagt finens det fedre som klarer å gi fullgod omsorg, åpå samme måte som det finnes mødre som ikke er gode omsorgspersoner. Men i de fleste tilfellene er det utelukket at far kan erstatte en mor, men en mor kan fint klare begge deler :-)

Det er i tillegg noe som heter morsinstinkt, det er det ikek mange menn som har, om de ikke er følsomme og homofile da. Og da burde de jo strengt tatt kanskje vurdere om det er foreldre de ønsker å være...

hvor er det du får dette i fra? vil gjerne se bevis på at mor er bedre omsorgsperson enn far, en statestikk som sier at barn oppdratt av kunn far havner oftere på skråplanet, lider eller på andre måter at det er mulig og se forskjell på et barn/voksen som er oppdratt av kunn far eller kunn mor..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Og en far kan aldri bli fullgod med en mor. Det vet du, det er genetisk betinget. Fedre har gener i seg som sender dem i fengsel, som gjør dem til lovbrytere, mishandlere, overgripere... svært få mødre har de samme belastningene. dette vet selv du - det er bare å se på hva slags kjønn som er overrepresentert på statistikken. Hvor mange kvinner kidnapper utlendninger i Irak og dreper dem? Nettopp: det er bare menn som gjør det. Du må snart forstå at en mann ALDRI kan ta en mors plass, selv om du i ditt private liv innbiller deg at du kan erstatte moren til barna dine. Men det er kasnkje bare for å trøste deg selv fordi du tok barna fra henne....

Nei, ærlig talt! Her går du utifra at en kvinne, kun i egenskap av å være akkurat det, garantert gir bedre omsorg for barn enn en hvilken som helst mann. Snakk om å ha høye tanker om seg selv. Det finnes MANGE mødre der ute som ikke gir god omsorg, og det finnes MANGE fedre som gir veldig god omsorg.

Barn trenger noen som ser dem, er glad i dem og stiller opp for dem. Om denne personen/disse personene er menn eller kvinner er fullstendig likegyldig. Fy for et menneskesyn.

Gener som sender dem i fengsel du liksom :nei: Og bare til orientering, det finnes uendelig mange måter å være en dårlig omsorgsperson på som ikke innebærer fysisk vold, siden det er det du fremhever som typisk "mannlig" i ditt innlegg.

Endret av Dalila
Skrevet
Det er en subjektiv meningsytring. Jeg synes fedre er svært viktige for barn. Jeg vil ikke begrunne det. Er du uenig i at fedre er svært viktige for sine barn?

Jeg er uenig i det. Har dårlig erfaring med både egen og mine barns far. Det betyr dog ikke at jeg tror alle fedre er like dårlige, men svært viktige trenger de ikke å være.

Gjest Marillia
Skrevet

Da yngstemann ble født, var mannen min og jeg veldig opptatt av at eldstemann ikke skulle føle seg oversett. Så når far kom hjem fra jobb, brukte jeg en del tid på eldstemann, slik vi skulle få litt tid alene uten babyen. Dette resulterte i at yngstemann ble nesten mer knyttet til faren enn til meg. Yngstemann foretrakk helt klart farens selskap fremfor meg, jeg var mer den som sto for mat og trøst.

Så jeg tror at en far kan ha en like stor betydning for et barn som mor. Det hele handler vel mer om tid med barnet, omsorgen man yter og kjærligheten man viser.

Gjest =tentacle=
Skrevet
hvor er det du får dette i fra? vil gjerne se bevis på at mor er bedre omsorgsperson enn far, en statestikk som sier at barn oppdratt av kunn far havner oftere på skråplanet, lider eller på andre måter at det er mulig og se forskjell på et barn/voksen som er oppdratt av kunn far eller kunn mor..

Det finnes. Barn av alenefedre havner mer på skråplanet, noen kan sikkert finne linker til deg. Men hva beviser det? De kan like gjerne være skadet av fravær av mor, eller hva mor fant på når hun var der, som av mangler ved fars omsorg eller skader av fars opptreden. Det er heller ikke sikkert at gruppen alenefedre er like egnet som fedre som gruppen samboende fedre, da det i gruppen skilte kan være flere menn som har problemer som påvirker relasjoner og ansvarsevne enn det kan være i gruppen samboende. KAN, det blir jo bare spekulasjoner. Statistikkene på at alenefedre ikke har like harmoniske barn finnes, men de forteller ikke noe om årsaken.

Skrevet (endret)
Hvor er det noen som insinuerer det? Nei, du får nok lære deg å lese... Det er faktisk motsatt: å insinuere at alle kvinern er enig i det fartil2 skriver blir for dumt...

kremt... Det er noen år siden jeg lærte å lese. Hvis du kan lære deg betydningen av å insinuere så hadde det også vært fint. Litt tidligere i tråden skriver noen (du?) at de mener "Live"s innlegg er mistenkelig nært Far til 2`s "idealbilde" av virkeligheten. Her insinueres det at han har skrevet innlegget under falskt navn, fordi ingen kvinne ("Live") kan stå for det som er skrevet. Skjønner?

At "alle kvinner" skal være enig i noe som helst, ser jeg ikke påstått noe sted her, og det finner jeg også svært usannsynlig :fnise:

Endret av Dalila
Gjest ¤bella¤
Skrevet
Statistikkene på at alenefedre ikke har like harmoniske barn finnes,

Hvor? Kan du linke?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvor? Kan du linke?

Jeg gidder ikke, siden jeg har sett dem i avis og ikke på nett. De som er interesserte kan google selv ;) Poenget er at det ikke gir et tilstrekkelig grunnlag for å trekke slutningen om at far ikke er egnet til omsorg.

Skrevet
Det finnes. Barn av alenefedre havner mer på skråplanet, noen kan sikkert finne linker til deg. Men hva beviser det? De kan like gjerne være skadet av fravær av mor, eller hva mor fant på når hun var der, som av mangler ved fars omsorg eller skader av fars opptreden. Det er heller ikke sikkert at gruppen alenefedre er like egnet som fedre som gruppen samboende fedre, da det i gruppen skilte kan være flere menn som har problemer som påvirker relasjoner og ansvarsevne enn det kan være i gruppen samboende. KAN, det blir jo bare spekulasjoner. Statistikkene på at alenefedre ikke har like harmoniske barn finnes, men de forteller ikke noe om årsaken.

jeg leste for noen år siden at alenemørde oftere slo barna sinne i frustrasjon, det sto også at alenemødre introduserte nye "pappaer" oftere, det var vanligere at barn av alenemødre plutselig så en ny mann i senga til mor når barnet våknet, alenemødre var oftere ute på byen og festa, også de helgene de skulle ha barna sinne.

alenefedre sto desverre for de med mest psykiske problemer og som ofte isolerte seg sammen med barnet, var minst sosiale og mange av barna til alenefedre blei mobbet pga klær osv.

er noen år siden jeg leste det så hvor du finner det nå vites ikke, fant link på aleneforeldreforeningen når jeg leste det. (nei ikke to foreldre foreningen men aleneFORELDREforeningen)

Skrevet

Barn som bor kun hos far har større forekomst av problemer. Spørsmålet er hva som har gått forut for disse problemene. Barnas problemer er ikke nødvendigvis en refleksjon av fars omsorgsevner, men ofte et resultat av det barna har opplevd tidligere i livet, også før de ble boende hos far.

Å bli sviktet av nær omsorgsgiver, enten den nærmeste er far eller mor, vil gi større sannsynlighet for at barn utvikler problemer.

Det finnes ingen undersøkelser såvidt jeg vet som underbygger at dette er kjønnsbetinget.

Bare for å kaste inn en brannfakkel her: Kanskje har barn som bor alene med far større problemer fordi mor (som alle har innprentet som den viktigste for barnet) ikke klarte å være mor likevel? Og tilbake sitter far og barn med den dårlige statistikken. Bare en fundering fra min side.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Det kommer helt an på hvordan mor og far forholder seg til barnet, hvordan de oppfyller, eller ikke oppfyller, sin rolle følelsesmessig og ansvarsmessig.

Dette var meget presist formulert, og jeg skriver under på det.

Jeg legger til at jeg har sett flere eksempler på at mor er en bedre omsorgsperson enn far, men det utelukker selvsagt ikke at det finnes eksempler på at far er en bedre omsorgsperson enn mor i konkrete tilfeller.

At mor kan kategoriseres som en bedre forelder enn far, er nok betinget av mer enn biologi.

Dessuten er jeg ganske sikker på at man fyller foreldrerollen på ulike vis, og at det beste er en kombinasjon av begge foreldres omsorg.

Gjest =tentacle=
Skrevet
og hvor står det der at det er mest hoss de som har vokst opp med bare far som er mest utsatt? her står det kunn at barn av aleneforeldre !

Jepp, og det er ikke den jeg har lest. Men som sagt, jeg gidder ikke bruke ettermiddagen på å google.

Skrevet
og hvor står det der at det er mest hoss de som har vokst opp med bare far som er mest utsatt? her står det kunn at barn av aleneforeldre !

Ooops, trodde hun skrev "aleneforeldre" og ikke "alenefedre".

Uansett er det altså ikke tvil om at aleneforeldre ofte får barn med større problemer enn andre, så det er kanskje noe å tenke på før man sprer beina.

Gjest =tentacle=
Skrevet
jeg leste for noen år siden at alenemørde oftere slo barna sinne i frustrasjon, det sto også at alenemødre introduserte nye "pappaer" oftere, det var vanligere at barn av alenemødre plutselig så en ny mann i senga til mor når barnet våknet, alenemødre var oftere ute på byen og festa, også de helgene de skulle ha barna sinne.

alenefedre sto desverre for de med mest psykiske problemer og som ofte isolerte seg sammen med barnet, var minst sosiale og mange av barna til alenefedre blei mobbet pga klær osv.

er noen år siden jeg leste det så hvor du finner det nå vites ikke, fant link på aleneforeldreforeningen når jeg leste det. (nei ikke to foreldre foreningen men aleneFORELDREforeningen)

Det jeg leste handlet altså om utfallet for barna, hvordan de klarte seg. Barna som bodde med alenefar gjorde det dårligst. Jeg tror ikke det sier noe viktig om hva slags forhold mine barn og deres far kan få.

Skrevet

Men faller risikoen hvis man bor sammen med steforelder i tillegg til far/mor? Eller er det samlivsbruddet i seg selv som er årsaken til problemene?

Gjest Silmarill
Skrevet

Både mor og far er viktige i et barns liv!

Barnet "overlever" uten god kontakt med far - men savnet etter den biologiske farens nærvær er der, selvom barnet har andre "mannlige" kontakter som stefar, onkel, bestefar, lærer, faren til kammeraten osv...

Å vokse opp uten at pappa er der for barnet er sårt for et barn!

Pappaen er viktig for et barn på så utrolig mange måter!

Skrevet
Ja, siden du mener, at om du hadde fått barn med din nåværende mann, hadde ikke han vært viktig for barnet....

har jeg aldri sagt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...