Gå til innhold

Spesielle navn, har du?

Fremhevede innlegg

Gjest McDreamy
Skrevet
På topp jente som ligger Cailin uansett!

Vet du at Cailin er et guttenavn? Iallefall i Skottland

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi heter Elena.

Syns det er spesielt og fint.

Betyr "skinnende", å det er hun virkelig også.

Skrevet
Jenta mi heter Elena.

Elena er vel verken spesielt eller fint. Ligner på Eldna som er "gammel dame navn"

Skrevet (endret)
Elena er vel verken spesielt eller fint. Ligner på Eldna som er "gammel dame navn"

"Gjest" er heller ikke spesielt eller fint. Minner litt om pest, egentlig.

:lete:

Jeg tror jeg gikk meg bort i hodet mitt.

For å holde meg ontopic (det forrige var ikke ment seriøst, bare for å nevne det), så har jeg selv et ganske vanlig navn som jeg nesten alltid må fortelle hvordan staves, fordi det er ett av disse som kan skrives på flere måter, og alle er vanlige. Noe a la Christine og Kristine eller Alexander og Aleksander. Navnet synes jeg derfor godt kan være spesielt, nytt eller anneledes, så lenge det ikke gjør at ungen må stå i en halvtime for å forklare hvor det er fra, hva det betyr, hvordan det staves osv.

Endret av Wind
Skrevet

Noen har forlest seg på Fantasy-litteratur i hvert fall!

(edller skal man skrive phantasia- litherataur eller noe sånn...?)

Skrevet

:skratte:

Skrevet

Noen som tenker på hvor i landet man bor også? Søsteren til bestemoren min het Geline - som forøvrig er et fint og "spesielt" navn - men der hvor de bodde ble det uttalt [gelline]. Da mister det litt av sjarmen med en gang.

Og uttalebiten har vært et lite problem for meg også.. Jeg heter Maren og bor på tjukkeste østlandet, og her er uttalen [maarn], og det er det jeg heter også. Skarrer du på r'en er det greit, da kan jeg godt hete [maren]. Rulle-r er fyfy altså.. Så ikke kom her og si hva jeg heter, det vet jeg veldig godt selv.

Ang. spesielle navn-diskusjonen er det jo mange fine navn som ikke er så sci-fi.. Geline , Mie (som ble nevnt ovenfor), Isa er noen få eksempler. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke bruke bestemors navn overhode (Dagmar), men jeg får se hvor landet ligger når det blir min tur til å få barn.

Skrevet

Jeg skulle egentlig hete Hedda, men det møtte så mye motbør i familien at jeg endte opp med et mer vanlig navn. Er i grunnen fornøyd med navnet mitt. Det er vanlig, men ikke for vanlig. Når jeg en gang får barn vil jeg prøve å unngå de mest vanlige og de helt spesielle navnene.

Gjest Gjest_karina_*
Skrevet
Lurer på hva dere synest om Nilia?

Ps: det er et jentenavn.

Jeg synest det var et pent navn. Spesielt, men ikke for spes. Lurer på om det er flere som liker det.

Skrevet

:hoho:

Skrevet
Jeg synest det var et pent navn. Spesielt, men ikke for spes. Lurer på om det er flere som liker det.

Jeg foretrekker heller Nila, men de ligner jo veldig, da.

Gjest Pascale
Skrevet (endret)

Selv har jeg navnet Pascale (fransk) Batel (jødisk).

Bilde fjernet. - jolie (mod)

Endret av jolie
Skrevet
Jenta mi heter Elena.

høres ut som en av de bulgarske "damene" som inntil nylig frekventere nedre deler av Karl Johan...

Skrevet

Elena blir jo litt rart på norsk da... Du vet vel hvordan det uttales på russisk? Som "Helen" med en sånn rar skarrelyd på h'en. Regner med de som heter det i Norge uttaler det rett frem.

Skrevet (endret)
Elena blir jo litt rart på norsk da... Du vet vel hvordan det uttales på russisk? Som "Helen" med en sånn rar skarrelyd på h'en. Regner med de som heter det i Norge uttaler det rett frem.

Jeg tror nok en russer heller ville uttalt Elena som "Jelena", med mindre noen spesifikt ba om å få uttalt H'en (noe som ville vært merkelig når hun ikke heter "Helena"). Det russiske navnet Елена transkriberes vanligvis til Elena, Yelena eller Jelena.

edit: Men kanskje de har begynt å innføre alternativ uttale på navn, slik vi har begynt å innføre alternativ staving i Norge ;)

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg kjenner/vet om flere russiske damer som heter Elena, og alle uttaler det "Helen" med sånn rar skarrelyd på h'en. Sikkert forskjellige måter å uttale det på...

Skrevet (endret)

Kjenner ei som er delvis Ungarsk som heter Elena. Synes navnet er pent og passer bakgrunnen hennes godt. :)

(Hun uttaler det da rett frem.)

Endret av Wind
Skrevet

Elena var fint synes jeg.

Jeg har tenkt å kalle mine fremtidige barn for noe spesielt, men ikke for spesielt heller. Kjenner en som har kallt ungen sin for Elvis. :roll: Ei heller vil jeg ha navn som kommer fra foreldregenerasjonen, de synes jeg rett og slett er stygge. Kan liksom ikke se for meg den lille jenta mi hete Gunn eller Bjørg. *shudder* Så en mellomting er fint synes jeg. Barnet skal tross alt bære navnet også...

Skrevet

Elena er fint ja. Kjenner etpar småjenter som heter det heromkring, og selv om det bor en og annen russer i området, så har det aldri vært noe problem med det.

En slektning fikk for mange år siden et barn med en russisk mann, og kalte jenta for Jelena for at det skulle uttales på den russiske måten. :)

Det må da ikke være sånn at man må saumfare all verdens land for å finne ut hvordan et navn vil bli uttalt der. Mitt eget navn er ikke greit for ikke-norsk-talende å uttale, men om de har sin egen vri på det så synes ikke jeg det gjør noe. Vi anstrenger oss for å uttale andres (utenlandske navn) mest mulig korrekt, hvorfor skal vi gjøre det enkelt for alle andre? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...