Gå til innhold

Spesielle navn, har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pussig med navn, da jeg var liten var for eksempel Sofie det dølleste navnet man kunne ha (og som svært få hadde, bortsett fra gamle, ugifte tanter). For noen år siden fikk annenhver jente dette navnet, mens Hege og Linda (som var poppis blant mine jevnaldrende) er heller sjeldent.

Jeg tror ikke barn blir mobbet selv om de har rare navn, som andre her skriver, er det utrolig hva man venner seg til, og mine barn har også venner som har navn jeg i utgangspunktet syntes var underlige men som nå er helt naturlige. Likevel skjønner jeg ikke poenget med disse fantasifulle navnene med innfløkte stavemåter. Greit hvis man skal døpe en båt eller et husdyr, men sånne hybridnavn som ingen klarer å gjette seg til hvordan man skal skrive, for ikke å si uttale blir bare umodent og fjollete for meg, og selv om ikke barnet kan lastes for navnet sitt, må jeg innrømme at jeg tenker mitt om de foreldrene som velger å sette sånne navn på ungen sin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Da jeg ble døpt,fikk jeg et enkelt,men den gangen svææært uvanlig navn på et barn . Det er enkelt å si og enkelt å skrive. Allikevel syntes mange voksne det var et merkelig (!) navn på et lite barn.

I dag ligger navnet mitt på topp 10 over brukte jentenavn i Norge...

Nora?

Jeg var innom en barneskole-klasse med 3 Aurora'er! Jøssenavn..

Skrevet
Nora?

:fnise: dagens Hege og Lindaer ;)

Skrevet

Da min lille jente ble født, hadde jeg veldig lyst at hun skulle hete Iben. Når jeg fortalte mennesker rundt meg om navnet, var det mange som rynket på nesa og hevet bryna.... Så jeg ga meg. Navnet på snuppa ble Sarah Marlen. Synes det er et nydelig navn men om neste barn blir en jente blir det Iben!!!! Og det skal jeg sloss for!!!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har blitt fortalt at bestemoren min lo høyt og var i sjokk i flere dager da hun fikk vite hva jeg skulle hete. Så det vil alltid finnes ulike meninger om navnevalg. Da jeg var liten drømte jeg om å hete Camilla eller Susanne, men ble etter hvert veldig glad i mitt, litt rare navn.

Til syvende og sist må man stole på seg selv, siden man alltids kan finne noe negativt ved alle navn (for langt, for moderne, for gammeldags, for vanlig osv). Men likevel mener jeg at man bør ha tenkt gjennom om navnevalget kan få negative konsekvenser for barnet, siden det er et navn det skal leve med resten av livet.

Skrevet
Tenk hvis alle tenkte sånn :)

Vel, jeg har et stykk barnefar som må nødvendigvis bli enig og!

Nettopp, de som vil ha et navn som ikke står på topp 10 lista må vel få lov? Når noen reagerer på at jeg skrev Tuomas så får de bare reagere..jeg har venner som har navn som ikke er norske, nettopp fordi en eller begge foreldrene er fra andre land..

Jeg liker navn som du har skrevet^^)

Kjenner ei som heter Ariel, ei som heter Leni, ei som heter Hardine, ei som heter Sussa osv.. Det er ikke akkurat vanlige navn :fnise:

Skrevet

For å være helt ærlig så synes jeg ikke Cailin høres rart ut. Har hørt om flere som har navnet og også andre versjoner av det (som faktisk kan være finere). Tror det originalt kommer fra Skottland om jeg ikke tar helt feil?

Skrevet
Nora?

I min klasse er det 2 Kristina/Christina og 3 Karoline/Caroline..

Men så har vi også 4 navn som jeg har ikke hørt en eneste sjel hete heller..

Det er litt rart, fordi jeg heter jo Rebecca, men mangen ganger så skriver folk det Rebekah, Rebecka, Rebeca eller Rebbeka.. Der gjør alle det om til en merkelig måte å skrive det på, når det egentlig er så enkelt som Rebecca :ler:

Skrevet
Da min lille jente ble født, hadde jeg veldig lyst at hun skulle hete Iben. Når jeg fortalte mennesker rundt meg om navnet, var det mange som rynket på nesa og hevet bryna.... Så jeg ga meg. Navnet på snuppa ble Sarah Marlen. Synes det er et nydelig navn men om neste barn blir en jente blir det Iben!!!! Og det skal jeg sloss for!!!

Jeg er ikke særlig glad i alle disse sære, "nye" (eller egenkomponerte) navnene, men Iben synes jeg er supersøtt! Klinger bra i mine ører.

Skrevet (endret)
Det skrev jeg heller ikke. Jeg bare synes det er unødvendig, og jeg synes litt synd på dem som alltid må stave navnet sitt. Jeg har et litt sånt navn. Og det er ikke særlig moro.

Jeg synes det er helt greit jeg, mange som må stave navnet sitt selv om de har et vanlig navn. Faktisk har jeg opplevd at de med de mest vanlige navnene må stave navnene sine mest, nettopp fordi det finnes så utrolig mange ulike kombinasjoner av deres navn, Alexsander, Alexander eller Aleksander.

Nå er ikke navnet mitt egentlig sånn fryktelig spesielt, men møter fremdeles mange som faktisk aldri har hørt det før. Opplever at det mer vanlig i byen, men litt ut på landet hvor jeg selv har flyttet og hvor jeg har familie, må jeg ofte stave og 'forklare' navnet mitt. Yvonne med 'Y', med stum 'E' osv. Og jeg får gjerne spørsmål om jeg kommer fra f. eks Frankrike. Det gjør jeg dog ikke, men det synes jeg i grunn er helt greit. Synes egentlig alltid det har vært deilig å ha et navn ikke alle andre har. Nå er jo jeg født og oppvokst i Oslo, men til og med der har jeg opplevd at jeg har vært den eneste med det navnet, selv om jeg da har gått på en skole med mange hundre elever. Alle husker hvem jeg er pga navnet. Jeg synes for å være helt ærlig det er vanskeligere når man har 5 jenter i klassen som nesten det samme: Lena, Lene, Lisa, Lise og Linda. Navnene er absolutt fine, for all del, det er ikke det jeg mener. Selv kunne jeg godt tenkt meg å kalle mitt barn for noe litt spesielt, så lenge det ikke blir altfor sært. F. eks Aurora er vel et av de fineste navnene jeg vet om og kunne tenkt meg å kalt mitt fremtidige barn for det. Men å ha et sært navn bare for å ha det skjønner jeg ikke helt poenget med. Nå ser jeg dog det er kommentert akkurat navnet Aurora, men allikevel kjenner jeg faktisk ingen som heter det. Når jeg tittet på statestikken for litt siden er det faktisk flere som heter det i Norge enn mitt eget navn. Men det er dog ikke spesielt mange som egentlig heter det når sant skal sies, ble faktisk litt overraska da jeg så statestikken. Trodde det ærlig talt var flere.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Skrevet

Bare litt på siden... Dattera mi heter Iben , vi har fått kjempemye skryt for navnet. Hun har et navn i tillegg som er et navnet vi bruker til vanlig. Får ofte høre at vi skulle brukt Iben.....

Skrevet
Bare litt på siden... Dattera mi heter Iben , vi har fått kjempemye skryt for navnet. Hun har et navn i tillegg som er et navnet vi bruker til vanlig. Får ofte høre at vi skulle brukt Iben.....

Ja, jeg synes Iben er et utrolig nydelig navn! Det var blandt annet min svigermor som var skeptisk til Iben. Hun trodde det var et guttenavn...

Har også tenkt å ha et mellomnavn, gjenstår bare og finne et som klinger bra.

Skrevet
Ja, jeg synes Iben er et utrolig nydelig navn! Det var blandt annet min svigermor som var skeptisk til Iben. Hun trodde det var et guttenavn...

Har også tenkt å ha et mellomnavn, gjenstår bare og finne et som klinger bra.

Iben er både gutte- og jentenavn.

Skrevet
Cian Alexander var faktisk ikke så aller verst. Men tror mange kan komme til å misforstå det som Stian når man uttaler det

Folk kommer til å tro at gutten har talefeil når han presenterer seg. Sånn: stakkars liten klarer ikke si Stian....

Jeg kjenner faktisk en liten jente som heter Sine - og hun får den der hele tiden for alle tror hun egentlig heter Stine, men at hun bare ikke klarer å si det.

Skrevet

Jeg syns sjeldne navn kan være veldig fine, og har vel en ekstra svakhet for nordiske navn, samt en del "oldemornavn". Har ikke sansen for keltiske navn, og spesielt ikke sammen med urnorske etternavn: Siobhan Trøskarvolden høres ikke bra ut. :lur:

Skrevet

Jeg har veldig sansen for keltiske navn. Har irske aner, men innser jo at en god del navn ikke funker så godt i Norge.

Siobhan synes jeg i grunnen er et av de som faktisk funker, uttalen tatt i betraktning. Aberet er at svært få vet hvordan man uttaler navnet.

Gjest Alfhild
Skrevet

Spesielle navn:

Gerd, Bjørg, Oddny, Signe, Magnhild, Rigmor

Odd, Bjarne, Arne, Einar, Fritjof, Kåre, Alf

Disse navnene finner du ikke på barn og unge i dag. Med disse navnene er du garantert at barnet er alene om navnet. Istedenfor å drive med sånne kvasi-engelske motenavn!

Gjest Gjest_Cecilie_*
Skrevet
Jeg har veldig sansen for keltiske navn. Har irske aner, men innser jo at en god del navn ikke funker så godt i Norge.

Siobhan synes jeg i grunnen er et av de som faktisk funker, uttalen tatt i betraktning. Aberet er at svært få vet hvordan man uttaler navnet.

Mine døtre heter Siobhan og Rihannon - men så er mannen min irsk også da, og vi har irsk etter navn. Siobhan Johnsen hadde blitt litt for dumt synes jeg....

Men det er jo sant det med uttale. Vi må - spesielt når det gjelder Siobhan - fortelle hvordan det skal uttales.

Skrevet
Spesielle navn:

Gerd, Bjørg, Oddny, Signe, Magnhild, Rigmor

Odd, Bjarne, Arne, Einar, Fritjof, Kåre, Alf

Disse navnene finner du ikke på barn og unge i dag. Med disse navnene er du garantert at barnet er alene om navnet. Istedenfor å drive med sånne kvasi-engelske motenavn!

Enig, men det er rart hvordan det alltid er motenavna som er "fine"... For 60 år siden var sikkert disse navna "fine" og!

Ikke at jeg synes disse var så ille... Signe er jo feks et pent navn.

Skrevet
Mine døtre heter Siobhan og Rihannon - men så er mannen min irsk også da, og vi har irsk etter navn. Siobhan Johnsen hadde blitt litt for dumt synes jeg....

Nettopp - men hadde dere vært norske begge to hadde det bare hørtes dumt ut... Men samtidig bør man jo kanskje velge navn etter landet man bor i.

For interessens skyld; hvordan uttales Siobhan da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...