Gjest LilleLala Skrevet 28. oktober 2007 #61 Skrevet 28. oktober 2007 Spesielle navn: Gerd, Bjørg, Oddny, Signe, Magnhild, Rigmor Odd, Bjarne, Arne, Einar, Fritjof, Kåre, Alf Disse navnene finner du ikke på barn og unge i dag. Med disse navnene er du garantert at barnet er alene om navnet. Istedenfor å drive med sånne kvasi-engelske motenavn! Smak og behag... Jeg synes ingen av disse navna er fine. Siobhan var nydelig!
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2007 #62 Skrevet 28. oktober 2007 Smak og behag... Jeg synes ingen av disse navna er fine. Siobhan var nydelig! Poenget til denne gjesten var vel at man kan ha et spesielt navn som samtidig er norsk!
Gjest LilleLala Skrevet 28. oktober 2007 #63 Skrevet 28. oktober 2007 Jepp, og jeg utrykte bare hva jeg synes om navna.
Saeria Skrevet 28. oktober 2007 #64 Skrevet 28. oktober 2007 Siobhan = Shi-vawn /Shiv-awn http://www.behindthename.com/name/siobhan http://www.babynamesofireland.com/pages/girl-names-n-z.html
Saeria Skrevet 28. oktober 2007 #65 Skrevet 28. oktober 2007 Forøvrig uttales det irske navet Cian helst Key-in. Men likte også uttalelsen Sian godt.
Meaty Skrevet 28. oktober 2007 #66 Skrevet 28. oktober 2007 Spesielle navn: Gerd, Bjørg, Oddny, Signe, Magnhild, Rigmor Odd, Bjarne, Arne, Einar, Fritjof, Kåre, Alf Disse navnene finner du ikke på barn og unge i dag. Med disse navnene er du garantert at barnet er alene om navnet. Istedenfor å drive med sånne kvasi-engelske motenavn! Hehe...mamma'n min heter Signe, og jammen er ikke navnet til den eneste søsteren hennes i første rad der også Hvis jeg og min nord-irske samboer får barn en gang så er det tradisjon i hans familie at første gutten blir oppkalt etter far - bare så synd at min samboer har et navn som høres helt greit ut når det er uttalt på engelsk - men når det uttales på norsk liker jeg det ikke (selv om det er et helt vanlig navn her i landet også). Men jeg tror vi kommer til å bruke navn som finnes i enten hans eller min familie, men som også er "internasjonale" navn. F.eks. synes jeg navnet Jane (som finnes i hans fam.) er fint både på engelsk og norsk.
Gjest LilleLala Skrevet 28. oktober 2007 #67 Skrevet 28. oktober 2007 Ja, vet det uttales slik, men det hadde nok blitt for problematisk enn det tydligvis allerede er!
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 28. oktober 2007 #68 Skrevet 28. oktober 2007 Nettopp - men hadde dere vært norske begge to hadde det bare hørtes dumt ut... Men samtidig bør man jo kanskje velge navn etter landet man bor i. For interessens skyld; hvordan uttales Siobhan da? Ser noen andre har svart på uttalen. Vi bodde i Irland da de ble født og det var da usikkert om vi skulle flytte til Norge noen gang. Så vi valgte navn etter et landet vi bodde i. Jeg er enig med deg i det altså. At man bør velge litt navn etter landet man bor i. Det er ikke alltid like greit for jentene mine å ha navnene de har. De har norske mellom navn da og de irske navnene er litt sånn som har gått i arv i mannen min sin familie og jeg syntes det var fine navn så da ble det sånn. I Irland er dette helt vanlige navn - så vi har liksom ikke valgt veldig spesielle eller eksotiske navn. Sånn egentlig.
Gjest Gjest_Kjersti_* Skrevet 28. oktober 2007 #69 Skrevet 28. oktober 2007 Hehe...mamma'n min heter Signe, og jammen er ikke navnet til den eneste søsteren hennes i første rad der også Hvis jeg og min nord-irske samboer får barn en gang så er det tradisjon i hans familie at første gutten blir oppkalt etter far - bare så synd at min samboer har et navn som høres helt greit ut når det er uttalt på engelsk - men når det uttales på norsk liker jeg det ikke (selv om det er et helt vanlig navn her i landet også). Men jeg tror vi kommer til å bruke navn som finnes i enten hans eller min familie, men som også er "internasjonale" navn. F.eks. synes jeg navnet Jane (som finnes i hans fam.) er fint både på engelsk og norsk. Ja de norske navnene der var jo typiske for foreldre-generasjonen vår tenker jeg. Skal se de kommer tilbake igjen de også! Mathea, Oda, Dorothea og slik navn er jo på moten igjen nå. Jeg har oldemødre som het noe slikt. Så du skal se at våre barnebarn igjen kommer til å hete Bjørg og Grethe!! Det finnes jo mange navn som er fine på både norsk og engelsk da. I både England og Irland er det vanlig at eldste sønnen får fars navn. Samtidig er det vanlig at barna har to fornavn. Det er ingenting i veien for at farens første fornavn (som skal gå i arv) blir sønnens andre fornavn. Altså hvis pappaen heter Robert så kan sønnen heter John Robert. navn som går på begge språk: John Robert William Michael Robin Jacob Benjamin Christopher Jane Jeanine Anne Christine Rebecca Celina Suzanne Isabel Helene Karen Ellen Har engelsk mann og tre barn og har klart å finne dobbelt navn til alle som går på begge språk. Med en fornavn selv som er vanskelig å få uttalt på engelsk - Kjersti - var det naturlig å finne navn til barna slik at de ikke opplevde problemer med uttale. I England kaller med kødjørsti - ikke pent.... Og broren min - Terje = tødji
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2007 #70 Skrevet 28. oktober 2007 Siobhan = Shi-vawn /Shiv-awn http://www.behindthename.com/name/siobhan http://www.babynamesofireland.com/pages/girl-names-n-z.html Hehe nå vet jeg hva jeg ikke skal kalle datteren min... Synes ikke det var så veldig pent. Mange utenlandske navn som er pene altså, det er ikke det...
Gjest Gjest_Sadie_* Skrevet 28. oktober 2007 #71 Skrevet 28. oktober 2007 Skal vel innrømme at jeg synes synd på barnet ditt. Jeg har bare hørt navnet Leander av de du nevner. Er du fra Island? Eller er du spesielt glad i kalkulatorer? Grunnstoffer? Herregud! Vi har da ikke sånne tullenavn på Island! En del norrøne navn (som nordmenn synes er veldig rare), men ikke noe i den retningen! Takk og pris!
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #72 Skrevet 28. oktober 2007 Min datter skal hete Celia, synes det er et nydelig navn (kommer fra latin og betyr himmel), kjenner forøvrig en annen person som også har dette navnet..
estrella Skrevet 28. oktober 2007 #73 Skrevet 28. oktober 2007 navn som går på begge språk: John Robert William Michael Robin Jacob Benjamin Christopher Jane Jeanine Anne Christine Rebecca Celina Suzanne Isabel Helene Karen Ellen Rebecca er et aldeles nydeligt navn (hehe.. lurer på hvorfor det egentlig) Men de andre navnene som du skrev i begynnelsen, Dorothea og Mathea er jo så søte! Men Oda, det er jo vanlig nå? Kjenner mangen som heter det..
Liset Skrevet 28. oktober 2007 #74 Skrevet 28. oktober 2007 Iben er både gutte- og jentenavn. Ja det var det ja..... Jeg kjenner det bare som jentenavn. Så jeg måtte sjekke statistisk sentralbyrå sine sider. Var 86 gutter som het det og over 400 jenter. Så Iben blir det!
Branna Skrevet 28. oktober 2007 #75 Skrevet 28. oktober 2007 Hehe... Jeg er litt rar ja Men jeg tenkte å kombinere med et "vanlig" navn, så kan barnet velge selv senere om det blir for rart... Cian Alexander (Uttales Si-an) er en sterk favoritt hvis det er gutt og jeg er så utrolig glad i navnet Cailin (Uttales Kai-linn) men har ikke funnet noe som jeg liker som jeg kombinere det med. Cian skal vel egentlig ikke uttales Si-an, ettersom det er et meget vanlig irsk guttenavn (og på irsk uttales alle c-er som k). Cian er forsåvidt er utrolig fint navn, og noe jeg egentlig kunne tenke meg å kalle min egen sønn, bare med riktig uttale. Jeg har veldig sansen for keltiske navn. Har irske aner, men innser jo at en god del navn ikke funker så godt i Norge. Siobhan synes jeg i grunnen er et av de som faktisk funker, uttalen tatt i betraktning. Aberet er at svært få vet hvordan man uttaler navnet. Jeg også har en forkjærlighet for irske/keltiske navn. Jeg liker spesielt: Jenter - Aedin, Cara, Ciara, Erin, Niamh, Eilis, Branna ( ) og Riona Gutter - Bran, Conn, Declan, Ciaran, Caradoc, Rhodry (de to siste er walisiske, også veldig fine) Ellers liker jeg også litt mer vanlige navn, som for eksempel Aurora. Kunne tenke meg å kalle datteren min for Linn Aurora, for eksempel. Av guttenavnene er Bran og Ciaran favorittene
Saeria Skrevet 28. oktober 2007 #76 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Dæven! Ciaran er en av mine absolutte favoritter også. Vet at det er veldig vanlig i Irland, men jeg har falt pladask for det. Men så var det det at jeg lovte gubb at hvis vi fikk en sønn en gang, så skulle han få kalle han opp etter en Liverpoolspiller. Endret 28. oktober 2007 av Saeria
Branna Skrevet 28. oktober 2007 #77 Skrevet 28. oktober 2007 Dæven! Ciaran er en av mine absolutte favoritter også. Vet at det er veldig vanlig i Irland, men jeg har falt pladask for det. Men så var det det at jeg lovte gubb at hvis vi fikk en sønn en gang, så skulle han få kalle han opp etter en Liverpoolspiller. Ja, jeg vet, det er så fint Synd med fotballnavnet da, men hvem vet, kanskje dere får to sønner?
Pastor Knut Skrevet 28. oktober 2007 #78 Skrevet 28. oktober 2007 Cian skal vel egentlig ikke uttales Si-an, ettersom det er et meget vanlig irsk guttenavn (og på irsk uttales alle c-er som k). Cian er forsåvidt er utrolig fint navn, og noe jeg egentlig kunne tenke meg å kalle min egen sønn, bare med riktig uttale. Nå kom jeg plutselig til å tenke på en tysker jeg møtte. Vi presenterte hverandre, og jeg har et tysk etternavn men det uttales på en norsk måte. Tyskeren ristet på hodet og fortalte at jeg ikke uttalte mitt navn på rett måte. Så belærte han meg om hvordan mitt etternavn egentlig skulle uttales. Hadde denne tyskeren ikke vært så alvorlig i sin belæring, da ville jeg nok bare ledd av det hele.
Karmosin Skrevet 28. oktober 2007 #79 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har tydeligvis et for noen veldig spesielt navn (det er utrolig hvor mange gale stavemåter og uttaler man kan få ut av TRE BOKSTAVER!!!), og har igrunnen alltid vært glad for det - men navnet mitt er ikke så opplagt å erte med. En del keltiske og lignende navn kan nok fort bli veldig rare på norsk, selv om vi har fått inn enkelte ganske greie navn som Kenneth. Hvis husbonden og jeg får barn vil jeg fryktelig gjerne gi dem reale norrøne navn, men vi får prøve å styre unna det verste mobbepotensialet. Jeg tror ikke den hypotetiske sønnen vår blir hetende Grim eller Illuge, selv om jeg synes det er skikkelig stilige navn.
Gjest imli Skrevet 29. oktober 2007 #80 Skrevet 29. oktober 2007 Mange keltiske navn er sikkert fine de, men med to helt norske foreldre og norskt etternavn høres det bare dumt ut, etter min mening. Når man ikke har tilknytning til landet i det hele tatt... Vet godt at ikke alle navn vi regner som norske er norske opprinnelig, men likevel. Det er forskjell på innarbeida navn (som har blitt innarbeida fordi de er enkle å uttale på norsk) og andre utenlandske navn med umulig uttale.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå