Gå til innhold

Spesielle navn, har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg elsker spesielle navn, men forloveden er mere for de klassiske navnene. Jeg har falt pladask for Imre (Ungarsk) og Phaedra (gresk), men tror neppe jeg får gjennomslag for de. Syntes Iben var helt herlig, men det blir sikkert for sært for den bedre halvdelen det også.

Ser ut som om vi etterhvert får oss en Mathias eller Nathaniel hvis det blir gutt. :P

Ellers kjente jeg ei som ga barna sine naturnavn: Rein, Sol og Vår. Hver for seg synes jeg de er fine, men når hele søskenflokken samlet hadde sånne navn og ble introdusert så tenkte jeg "hippie" med en gang hihi. Man venner seg nå til alt. ;)

Og helt ærlig, jeg tror det er mye vanligere med "rare" navn nå, spesielt med så mange invadrere ungene har i sin omgangskrets.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Imre er nydelig! Om jeg får en gutt, blir det enten Imre, Nathaniel eller Jesper.

Jentenavn er mye verre å finne syns jeg. Er så ufattelig mange stygge jentenavn, enten heter de Gabriela Michelle, Tora og Oda, eller Sarah og Emilie. :sukk:

Edit: Phaedra, så ikke før etterpå at du også hadde Nathaniel på lista! :jepp: men Imre er da et guttenavn?

Endret av Gaby
Skrevet

Jeg synes gamle, norske navn er fint jeg :) Da får ungen "normalt" navn, men slipper samtidig å hete det samme som tre andre i klassen...

Skrevet (endret)
Imre er nydelig! Om jeg får en gutt, blir det enten Imre, Nathaniel eller Jesper.

Jentenavn er mye verre å finne syns jeg. Er så ufattelig mange stygge jentenavn, enten heter de Gabriela Michelle, Tora og Oda, eller Sarah og Emilie. :sukk:

Edit: Phaedra, så ikke før etterpå at du også hadde Nathaniel på lista! :jepp: men Imre er da et guttenavn?

Har også utrolig sans for Nathaniel, min oldefar het det og. Liker også veldig godt Gabriela, Sara og Silja. Har mange andre også :)

Endret av Heritære
Skrevet

Imre er guttenavn ja. Jeg bare nevnte navnene jeg gjerne skulle hatt på barna mine (forutsatt at det blir gutt og jente hehe)

Jeg har ett favorittnavn - Mone :jepp:

Har aldri hørt "Mone" før. Mona, ja, men ikke Mone :)

Ellers viste det seg at halvdelen ikke var så negativ til Iben som jeg trodde. Han skal tenke på det hihi

Skrevet

Jeg må bare innrømme at jeg syns mange av disse fantasinavnene som folk absolutt skal finne på til sine små undre er helt forferdelige. Noen er bare komiske, andre er rett og slett stygge.

Mine barn har gamle, norrøne navn som ikke er så mye brukt i dag, men som har blitt brukt endel før. Tror ikke det er noen fare for at de får to klassekamerater med samme navn, og hvis det skulle skje, så tar jeg det helt rolig. Vi var to i min klasse som het det samme, det plaget ikke meg på noen som helst måte.

Skrevet
Mine barn har gamle, norrøne navn som ikke er så mye brukt i dag, men som har blitt brukt endel før. Tror ikke det er noen fare for at de får to klassekamerater med samme navn, og hvis det skulle skje, så tar jeg det helt rolig.

Nei jeg håper for guds skyld du ikke flipper ut hvis det skulle skje :)

Skrevet

He he, nei jeg skal nok takle det ganske bra:) I motsetning til andre som har svart på denne tråden, som får det til å fremstå som en katastrofe om deres barn skulle ha samme navn som en i samme klasse......

Gjest antigartner
Skrevet

Min teori er at hvis man virkelig skal være spesiell idag, og gi barna navn som ikke vil være gjengangere i barnehagen, bør barna få navn som er vanlige blant folk fra 30 til 70 år.

Det er f.eks ganske langt mellom

Bjørg

Randi

Hege

Monica

Linda

Oddvar

Hans

Knut eller

Ottar

i småskolen og barnehagene idag.

Skrevet
He he, nei jeg skal nok takle det ganske bra:) I motsetning til andre som har svart på denne tråden, som får det til å fremstå som en katastrofe om deres barn skulle ha samme navn som en i samme klasse......

Det er jo sånt man aldri kan sikre seg mot, med mindre man gir dem "fantasi-navn" som er så grusomme at man kan være sikker på at ingen andre vil kalle barna sine det samme.

Skrevet
Imre er guttenavn ja. Jeg bare nevnte navnene jeg gjerne skulle hatt på barna mine (forutsatt at det blir gutt og jente hehe)

Ah, bare jeg som roter litt :ler:

Martinius, det er det ikke mange barn som heter nå for tiden! Et annet gammelt navn som jeg syns er stilig, er Sakarias. Kjenner en liten gutt som heter det :)

Skrevet
Ah, bare jeg som roter litt :ler:

Martinius, det er det ikke mange barn som heter nå for tiden! Et annet gammelt navn som jeg syns er stilig, er Sakarias. Kjenner en liten gutt som heter det :)

Og Karolius. Gammelt navn her nord iallefall! Kjenner en som heter Odin Karolius. Er nok ganske alene om den kombinasjonen.

Skrevet
Og Karolius. Gammelt navn her nord iallefall! Kjenner en som heter Odin Karolius. Er nok ganske alene om den kombinasjonen.

Heh, ja det kan jeg godt forstå. Jeg hørte en gang om noen som het Blake Morten og Krystle Johanne (etter Dynastiet), jeg grøsser litt :)

Gjest antigartner
Skrevet
Jeg hørte en gang om noen som het Blake Morten og Krystle Johanne (etter Dynastiet), jeg grøsser litt :)

:skratte:

Skrevet

Ønsker helt klart å finne litt uvanlige navn til mine barn. Jeg var en av sju stk som het Stine på ungd.skola. Veldig upraktisk, og etterhvert ble det så venner brukte etternavnene istedenfor, så det skulle gå an å skille oss. Det er fortsatt veldig mange som kaller meg ved etternavn, og det plager meg...ettersom det hele tiden minner meg på den personen jeg fikk det av.

Men jeg tror jeg er litt enig med noen her; det skal ikke være .for. spesielt heller. Fra jeg var veldig lita har jeg vært veldig glad i Mathias (uten at det er spesielt, forsåvidt), men det brukte jeg på hunden :fnise: Så da står jeg igjen med 2 jentenavn; Éa (her trengs det mest sannsynlig et mellomnavn) og Vårin - det siste bruker jeg forøvrig som nick her inne, så jeg klarer vel å "bruke opp" det også :gjeiper:

Skrevet
Jeg må bare innrømme at jeg syns mange av disse fantasinavnene som folk absolutt skal finne på til sine små undre er helt forferdelige. Noen er bare komiske, andre er rett og slett stygge.

Mine barn har gamle, norrøne navn som ikke er så mye brukt i dag, men som har blitt brukt endel før. Tror ikke det er noen fare for at de får to klassekamerater med samme navn, og hvis det skulle skje, så tar jeg det helt rolig. Vi var to i min klasse som het det samme, det plaget ikke meg på noen som helst måte.

Jeg er helt enig med deg... Mange fæle "spesielle" navn, eller nesten enda verre, "spesielle" skrivemåte av vanlige navn... Vet feks om en liten gutt som heter Matz, og ei jente som heter Zahra! Hva er galt med Mats og Sara liksom?

Jeg synes ikke det er krise om ungen min får samme navn som en annen i klassen, men jeg har selv gått i samme klasse med to andre navnsøstre, og det er ikke så artig å måtte ha forbokstaven i etternavnet som påsleng hver gang man blir snakket til. Vi har også et gammelt norrønt navn på vår unge, som for det meste folk fra 60 og oppover heter. Synes det er greit å redusere sjangsen for flere navnebrødre i alle fall :)

Gjest brille-guri
Skrevet

Liker navnet Sjur til en gutt. Og Frid til en jente. Det vil passe godt til stesøsterens navn, som har en sånn fin norrøn klang. Syns ikke de navna er så sære, eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...