Gå til innhold

Spesielle navn, har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mange keltiske navn er sikkert fine de, men med to helt norske foreldre og norskt etternavn høres det bare dumt ut, etter min mening. Når man ikke har tilknytning til landet i det hele tatt... Vet godt at ikke alle navn vi regner som norske er norske opprinnelig, men likevel. Det er forskjell på innarbeida navn (som har blitt innarbeida fordi de er enkle å uttale på norsk) og andre utenlandske navn med umulig uttale.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Freykja (Det blir forøvrig Frey-sha) møtte jeg ei som hette når jeg reiste rundt på en reise for noen år siden... Navnet satt veldig inntrykk på meg.

Frey-sha....Litt for likt "førkja" i uttalelse, kan lett bli et "mobbenavn".

Skrevet

Når det nevnes at man ikke bør gi barnet et uvanlig navn pga fare for evt mobbing( noe jeg forøvrig mener er en dårlig grunn)så kom jeg på at for 18 år siden ble det født ei jente i min krets som skulle få navnet Caroline. DET var et uvanlig navn å kalle barna sine tenkte jeg, hva får de til å kalle barnet sitt for Caroline, av alle navn?

Plutselig var det hver tredje jente som het Caroline, og navnet ble nå helt vanlig.

Skrevet
Når det nevnes at man ikke bør gi barnet et uvanlig navn pga fare for evt mobbing( noe jeg forøvrig mener er en dårlig grunn)så kom jeg på at for 18 år siden ble det født ei jente i min krets som skulle få navnet Caroline. DET var et uvanlig navn å kalle barna sine tenkte jeg, hva får de til å kalle barnet sitt for Caroline, av alle navn?

Plutselig var det hver tredje jente som het Caroline, og navnet ble nå helt vanlig.

Hm, jeg kjente "mange" som het Caroline da jeg gikk på barneskolen, og det er over 20 år siden.

Egentlig så tror jeg det er så vanlig med uvanlige navn nå at det nesten ikke spiller noen rolle, virker som det er lov å kalle ungene "alt" nå for tida.

Skrevet
Leste den andre tråden der noen spurte om lov om navn osv.... Jeg har tenkt ut noen spesielle navn til lille spire, men jeg og barnefaren må nok bli litt enige utover svangerskapet (Eller jeg må overbevise hvor fint navnene egentlig er hihi)

Jente så har jeg Cailin eller Caisia/Casia, Freykja, Kaylaina

Gutt Charon, Cian, Kalev og Leander

Grusom alle untatt Leander... Hvorfor ikke ta det helt ut og heng deg på Hollywood trenden. Jermajesty er jo uvanlig og Pilot Inspektor.

Skrevet

Jeg kjenner noen som heter Leander til etternavn... Er du sikker på at det går an å brukes som fornavn??

Skrevet
Da min lille jente ble født, hadde jeg veldig lyst at hun skulle hete Iben. Når jeg fortalte mennesker rundt meg om navnet, var det mange som rynket på nesa og hevet bryna.... Så jeg ga meg. Navnet på snuppa ble Sarah Marlen. Synes det er et nydelig navn men om neste barn blir en jente blir det Iben!!!! Og det skal jeg sloss for!!!

Iben er også et guttenavn. Kjenner en gutt ,ca 10-12 år som heter det.

Skrevet
Jeg kjenner noen som heter Leander til etternavn... Er du sikker på at det går an å brukes som fornavn??

Det er visst fornavn også. *grøss*

Gjest ¤bella¤
Skrevet

gutten til en jeg kjenner heter det til fornavn.

Hos oss får jenta et veldig spesielt mellomnavn, oppkalt etter oldemoren sin.

Skrevet
Solbjørg er både fornavn og etternavn

Haha, tenk om Leander Solbjørg møter Solbjørg Leander, og blir Solbjørg og Leander Solbjørg Leander :gjeiper:

Skrevet
Da min lille jente ble født, hadde jeg veldig lyst at hun skulle hete Iben. Når jeg fortalte mennesker rundt meg om navnet, var det mange som rynket på nesa og hevet bryna.... Så jeg ga meg. Navnet på snuppa ble Sarah Marlen. Synes det er et nydelig navn men om neste barn blir en jente blir det Iben!!!! Og det skal jeg sloss for!!!

Jeg har ei jente som heter Iben. Har fått utrolig mye skryt for navnet, dog husker jeg at moren min (som er glad i uvanlige navn) reagerete på det. Her en dag sa hun imidlertid at det er et kjempeflott navn.

Skrevet

Når Line og Hilde er et vanlig etternavn i Norge, navn som de fleste kjenner som fornavn. Så vil jeg påstå at Leander er minst like vanlig som fornavn som etternavn i alle fall :)

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Når Line og Hilde er et vanlig etternavn i Norge,
7

er det det? Har jeg aldri hørt, men jeg har aldri hørt noen som heter Leander til etternevn heller da.

Skrevet

Jeg har hørt både Line og Hilde som etternavn, og Helle også.

Skrevet

Her er både Sara og Bjørn vanlige etternavn, men har aldri hørt noen Line og Hilde. :)

Om uvanlige navn til fornavn, så er jeg helt for. Men jeg synes snart at det er mer uvanlig å gi såkalt vanlige navn til barna. Ingen av mine barn har navn som har vært/er på navnetoppen, men det er ingen som reagerer på navnene for det.

Tror det er tre navnetrender for tiden; -de som saumfarer navnetoppene, de som bruker amerikanske navn, og de som bruker gammelnorske navn.

Folk har jo forskjellig smak, og man blir vant til det meste. Ja takk til mangfold for min del. :)

Og Leander er nydelig! :)

Skrevet

Synes også Leander er nydelig. Jeg elsker uvanlige og spesielle navn selv om alle mine barn har norske navn dog gamle navn. Men, skulle jeg fått barn i dag så hadde jeg nok valgt litt mer uvanlig navn. Nå er jo heldigvis min samboer engelsk med skotske aner så jeg kunne ihvertfall ha føyd inn i rekken av navnevalg noe fra hans slekt. Jeg er imidlertidig også litt opptatt å gjenbruke gamle slektsnavn der det er mulig. Har selv ett litt uvanlig fornavn selv om det er vel rundt 1000 stk i Norge som har det, mens etternavnet mitt er bare min familie som har så det er jo kjekt. Min samboer har ikke mindre enn 3 fornavn hvor det ene er ett jeg aldri hadde hørt før :)

Skrevet

Er vel en skihopper som heter Hilde til etternavn!

Leander er sikkert et veldig fint fornavn, for all del, men for meg som er vandt til at det er et etternavn blir det rart og tenke på det som noe annet :)

Er også enig i at ikke alle skal hete Marcus og Emma, jeg har alltid hatt planer om å kalle datteren min Aurora, men nå er det på vei inn, og gidder ikke at hun evnt skal hete det samme som to andre i klassen.....

Iben er også veldig pent forresten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...