Gjest imli Skrevet 27. oktober 2007 #21 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg mente heller ikke at man blir en "stakkar", men det går jo ann å tenke seg til hvilke situasjoner barnet kan komme borti med et uvanlig navn. Jeg er ikke imot uvanlige stavemåter, for det er ikke det å måtte stave navnet som er det værste. Men det å gi barnet et navn som "ingen" har hørt om før synes jeg blir feil. Barn legger fort merke til slike navn og synes det er veldig gøy å lage morsomheter ut av det. Jeg tror (eller vet) at det kan føre til mye usikkerhet for det barnet som bærer navnet og det kan igjen føre til hat mot sitt eget navn. Gi heller barnet ditt et navn som du tror det vil trives med, og ikke vær for opptatt av at navnet skal være uvanlig og "unorsk". Enig. Navn som man så og si finner på selv høres ofte ganske "dumt" ut - som om man på død og liv vil være spesiell. Hva er det som er så fint med det? Og ang stavemåte - vet om en jente som heter Zahrah - det uttales Sara... Hvorfor i allverden kunne man ikke bare skrevet Sara da, når det allikevel uttales på samme måte?
Gjest Gjest_Sirkeline_* Skrevet 27. oktober 2007 #22 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har ett døpenavn som ingen andre i hele Norge hadde. For meg var dette usedvanlig plagsomt fordi jeg hele tiden måtte rette på folk, gjennom hele oppveksten og et godt stykke inn i voksen alder. I og med at jeg ble utstyrt med to navn ved dåpen valgte jeg å stryke det vanskelige på folkeregisteret og syns det har vært en befrielse siden! Forøvrig syns jeg det er flott at man velger andre navn på barna enn de vanlige norske. Det er ikke så lett å få arbeid f.eks. om man heter noe ikke-norskt i dagens samfunn. Men, for all del: la det bli noe barnet kan være bekjent av
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2007 #23 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har ett døpenavn som ingen andre i hele Norge hadde. For meg var dette usedvanlig plagsomt fordi jeg hele tiden måtte rette på folk, gjennom hele oppveksten og et godt stykke inn i voksen alder. I og med at jeg ble utstyrt med to navn ved dåpen valgte jeg å stryke det vanskelige på folkeregisteret og syns det har vært en befrielse siden! Forøvrig syns jeg det er flott at man velger andre navn på barna enn de vanlige norske. Det er ikke så lett å få arbeid f.eks. om man heter noe ikke-norskt i dagens samfunn. Men, for all del: la det bli noe barnet kan være bekjent av Heter du Sirkeline?
Gjest Gjest_Sirkeline_* Skrevet 27. oktober 2007 #24 Skrevet 27. oktober 2007 Heter du Sirkeline? Neida, men jeg hadde ett marsvin som het det en gang
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2007 #25 Skrevet 27. oktober 2007 Neida, men jeg hadde ett marsvin som het det en gang hehe måtte bare spørre
Orthia Skrevet 27. oktober 2007 #26 Skrevet 27. oktober 2007 Dere som er redde for mobbing; det er ikke alltid barn syns navn er "rare" selvom voksne syns det. Sønnen min går i første klasse, og flere av klassekameratene hans har navn jeg aldri har før (både norske og utenlandske). Jeg har likevel aldri hørt noen av barna her snakke om at andres navn er rare- kanskje fordi de tidlig møter navn fra eller inspirert av forskjellige kulturer?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #27 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har full forståelse for det å finne et navn som ikke ligge rpå ti på topp i Norge. Men det jeg ikke skjønner er når man slenger på en ekstra h til slutt, eller bare velger en helt klønete stavemåte som ingen her er vant til bare for at det er ennerledes, når det uttales som et helt ordinært norskt navn? Som Tuomas? Hallo, når man tydeligvis liker ordlyden av Thomas / Tomas, så hvorfor ikke velge et av de to i stedet? Jeg klarer ikke finne argumenter for å velge den vanskeligste varianten jeg... Selv har jeg flere navn jeg liker. Noen er helt vanlige, noen er mer uvanlige. Men jeg prøver ikke å gjøre de vanlige uvanlige ved å flytte på bokstavene...
Gjest Pet Skrevet 27. oktober 2007 #28 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg synes flere av disse navnene høres veldig hjemmesnekret ut. Freykja, for eksempel, hva slags navn er det? Og Kaylaina? :klø: Hvordan skal det uttales?
Gjest Gjest_Sirkeline_* Skrevet 27. oktober 2007 #29 Skrevet 27. oktober 2007 Dere som er redde for mobbing; det er ikke alltid barn syns navn er "rare" selvom voksne syns det. Sønnen min går i første klasse, og flere av klassekameratene hans har navn jeg aldri har før (både norske og utenlandske). Jeg har likevel aldri hørt noen av barna her snakke om at andres navn er rare- kanskje fordi de tidlig møter navn fra eller inspirert av forskjellige kulturer? Det kan absolutt diskuteres. Det er mange innvandrere som har skaffet seg et mer norskt navn, nettopp fordi de møter hindringer av forskjellig karakter. Barn er forøvrig forskjellige, noen mobber, andre gjør det ikke. Jeg tror imidlertid det er større aksept for uvanlige navn etter at Norge har fått mange innvandrere osv.
Gjest LilleLala Skrevet 27. oktober 2007 #30 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg synes flere av disse navnene høres veldig hjemmesnekret ut. Freykja, for eksempel, hva slags navn er det? Og Kaylaina? :klø: Hvordan skal det uttales? Freykja (Det blir forøvrig Frey-sha) møtte jeg ei som hette når jeg reiste rundt på en reise for noen år siden... Navnet satt veldig inntrykk på meg. Kay-lain-a forøvrig, er ikke mitt valg, men barnefaren.... Han hadde tydligvis lest det i en bok eller noe, aldri hørt det før jeg eller, men synes det ikke var stygt.... På topp jente som ligger Cailin uansett!
estrella Skrevet 27. oktober 2007 #31 Skrevet 27. oktober 2007 Hehe... Jeg er litt rar ja Men jeg tenkte å kombinere med et "vanlig" navn, så kan barnet velge selv senere om det blir for rart... Cian Alexander (Uttales Si-an) er en sterk favoritt hvis det er gutt og jeg er så utrolig glad i navnet Cailin (Uttales Kai-linn) men har ikke funnet noe som jeg liker som jeg kombinere det med. Det likte jeg ! Cian Alexander^^)
estrella Skrevet 27. oktober 2007 #32 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Jeg har full forståelse for det å finne et navn som ikke ligge rpå ti på topp i Norge. Men det jeg ikke skjønner er når man slenger på en ekstra h til slutt, eller bare velger en helt klønete stavemåte som ingen her er vant til bare for at det er ennerledes, når det uttales som et helt ordinært norskt navn? Som Tuomas? Hallo, når man tydeligvis liker ordlyden av Thomas / Tomas, så hvorfor ikke velge et av de to i stedet? Jeg klarer ikke finne argumenter for å velge den vanskeligste varianten jeg... Selv har jeg flere navn jeg liker. Noen er helt vanlige, noen er mer uvanlige. Men jeg prøver ikke å gjøre de vanlige uvanlige ved å flytte på bokstavene... Finsk Altså Tuomas er den finske varianten, og da vil jeg heller bruke den versjonen.. men jeg vil uansett ikke ha en unge med navnet Tuomas, Thomas eller Tomas.. Hvis jeg noen gang får en gutt eller to så skal de hete et av disse navnene: Marko, Leo, Matias, Edit: skriveleif Endret 27. oktober 2007 av estrella
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #33 Skrevet 27. oktober 2007 Finsk Altså Tuomas er den finske varianten, og da vil jeg heller bruke den versjonen.. men jeg vil uansett ikke ha en unge med navnet Tuomas, Thomas eller Tomas.. Hvis jeg noen gang får en gutt eller to så skal de hete et av disse navnene: Marko, Leo, Matias, Edit: skriveleif For min del spiller det vel ingen rolle om skrivemåten er forskjellig fordi det er fra et annet land eller fra Norge kjenner. Men poenget var at skrivemåten på navnet forandrer ikke uttalen, og hva er da vitsen? Det var rett og slett skrivemåte i forhold til uttale jeg prøvde å fremheve, ikke hvor navnet kommer fra. Jeg forklarte kanskje litt klønete i sted Selv er jeg glad i August og Nora. Nora er vel ganske vanlig da, så kunne kanskje slengt på en h til slutt for å gjøre det litt mere eksklusivt? hehe, nei, ærlig talt....
Gjest Deborah Skrevet 27. oktober 2007 #34 Skrevet 27. oktober 2007 Hvorfor skal alle på død og liv velge et spesielt navn? De klassiske navnene blir dessverre altfor lite brukt og er meget penere enn alle disse nye navnene.
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2007 #35 Skrevet 27. oktober 2007 Hvorfor skal alle på død og liv velge et spesielt navn? De klassiske navnene blir dessverre altfor lite brukt og er meget penere enn alle disse nye navnene.
estrella Skrevet 27. oktober 2007 #36 Skrevet 27. oktober 2007 For min del spiller det vel ingen rolle om skrivemåten er forskjellig fordi det er fra et annet land eller fra Norge kjenner. Men poenget var at skrivemåten på navnet forandrer ikke uttalen, og hva er da vitsen? Det var rett og slett skrivemåte i forhold til uttale jeg prøvde å fremheve, ikke hvor navnet kommer fra. Jeg forklarte kanskje litt klønete i sted Selv er jeg glad i August og Nora. Nora er vel ganske vanlig da, så kunne kanskje slengt på en h til slutt for å gjøre det litt mere eksklusivt? hehe, nei, ærlig talt.... Det var ikke det jeg mente med at det var fra Finland;-) Det var ikke fordi jeg ville ha den finske versjonen bare fordi jeg likte den måten det skrives på.. Men jeg skjønner jo hva du mener^^) Det blir som jeg skulle hatt Rebecah, bare fordi det ser litt kulere ut.. Jeg vil ikke ha Tuomas på en av ungene mine uansett, jeg vil ha navn som de kan bruke både i Finland og i Norge.. Slik som Marko, Matias, Timo. De er finske, men ingen i Norge vil ha problemer med dem! Til fremtidige jentebebiser så vil jeg ha Eveliina, Linnea, Ingeborg.. Der er det kun Eveliina som er finsk, og det kan kanskje være litt problemer med to i-er, men Ingeborg er etter min norske bestemor, og Linnea kan brukes i alle land..
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #37 Skrevet 27. oktober 2007 På topp jente som ligger Cailin uansett! For meg høres det navnet ut som du har satt sammen et guttenavn og et jentenavn: Kai linn. Kai er for meg et guttenavn, linn er et jentenavn. Høres for meg bare rart ut. (vet man har navn slik som kolbjørg osv, men synes også slike utledete jentenavn kan høres litt rart ut). Høres spesielt rart ut siden man aldri har hørt kombinasjonen kai og linn i samme navn-
Gjest LilleLala Skrevet 27. oktober 2007 #38 Skrevet 27. oktober 2007 Hvorfor skal alle på død og liv velge et spesielt navn? De klassiske navnene blir dessverre altfor lite brukt og er meget penere enn alle disse nye navnene. Tenk hvis alle tenkte sånn Vel, jeg har et stykk barnefar som må nødvendigvis bli enig og!
Gjest Jenna88 Skrevet 27. oktober 2007 #39 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg synes KatrinA er et veldig fint navn.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #40 Skrevet 27. oktober 2007 Da jeg ble døpt,fikk jeg et enkelt,men den gangen svææært uvanlig navn på et barn . Det er enkelt å si og enkelt å skrive. Allikevel syntes mange voksne det var et merkelig (!) navn på et lite barn. I dag ligger navnet mitt på topp 10 over brukte jentenavn i Norge...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå