Gå til innhold

MarianneE`s anekdoter!


MarianneE

Anbefalte innlegg

Det var SÅ koselig hos tante igår!

Mamma&Mannen kom, og alt i alt var vi ti tobente og to firbente. :ler:

Vi var ikke hjemme før kl var 22.30 og TM hadde bare sovet i bilen på vei ut og storkoste seg med jentene til tante. Jentene er i midten av 20 åra og TM sjarmerte dem i senk.

Vi bestemte oss for det på forhånd at vi blir så lenge vi vil, og skulle TM bli trøtt kunne vi legge henne på sofaen en stund.

Leve litt farlig og være litt uansvarlig. :ler:

Men hva ER det med min mor?

Hun har ikke sett oss eller TM på to måneder og det overrasket meg (nok en gang) hvor lite oppmerksomhet hun gir TM.

Det var ikke engang en klem en gang.

Hun har aldri med noe til TM (eller de andre barnebarna sånn sett) og når vi sees er det aldri noe snakk om og ville tilbringe tid med TM.

Hun tilbyr seg aldri og passe henne en kveld (ikke at jeg forventer det, men...) for at Andrè og jeg kommer oss litt ut. Hun spør aldri hvordan TM har det, eller oss.

Jeg hadde gledet meg til og fortelle henne om arv av hus, og responsen jeg fikk var "åja, det var jo fint" og... :sukk: det gjenspeiler bare det jeg alltid har sett; Det er kun henne i hennes verden.

Mamma ville at TM og jeg skulle være med på båttur idag over til Helgeroa.

Men, helt ærlig takket jeg nei.

Jeg kjenner at en dag med mamma&Mannen på tur blir litt mye. Jeg kommer til og irritere meg over ALT før båten har kommet særlig langt.

Derfor skal jeg heller møte dem på kjøpesenteret etterpå. Det passer meg best.

Å, egoismen lenge leve...

Det er litt overskyet enda men meldt sol og 25 varmegrader.

Luftfuktigheten ligger på 62% og alt inne føles fuktig.

Selv tøyet på tørkestativet som ble hengt opp på mandag føles fuktig.

Kjedelig når det er sånn.

Nå; Frokost til TM og meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om dere hadde det hyggelig igår. Men forstår at du synes det er rart, det med moren din. Jeg hadde også reagert. Lurer litt på hvordan foreldrene mine blir evt den dagen jeg har barn.

Synes det var riktig av deg å takke nei.. Møt dem heller etterpå du..

Er det meldt bra vær idag? Det liker jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Sårende at moren din viser så lite interesse for deg og ditt liv, så jeg forstår godt at du ikke ønsket å dra på tur med dem i dag. Det var overhodet ingen egoistisk avgjørelse! Håper du har kost deg og nytt dagen i dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere hadde det hyggelig igår. Men forstår at du synes det er rart, det med moren din. Jeg hadde også reagert. Lurer litt på hvordan foreldrene mine blir evt den dagen jeg har barn.

Synes det var riktig av deg å takke nei.. Møt dem heller etterpå du..

Er det meldt bra vær idag? Det liker jeg!!

Du er i alle fall ikke egoistisk!! :riste:

:klemmer:

Sårende at moren din viser så lite interesse for deg og ditt liv, så jeg forstår godt at du ikke ønsket å dra på tur med dem i dag. Det var overhodet ingen egoistisk avgjørelse! Håper du har kost deg og nytt dagen i dag :klem:

Svarer dere alle tre jeg....

Ja, det er snodig, og jeg vet at jeg er ikke den eneste som har reagert på det.

Og det er veldig motsatt av besteforeldrene på "den andre sida" altså mine svigers.

Og være med dem er som om og ha barnefri...

Igår møttes vi da i byen kl 17.

TM var trøtt og sliten etter veldig sein kveld dagen før og både Andrè og jeg opplevde henne som veldig "prega" av autimes igår, hun var b.la veldig tilbaketrukket og litt mer i sin egen verden enn vanlig og vi så at hun hadde trøbbel med og oppfatte at ble snakket til/med igår

Dette sa jeg til mamma igår litt for at hun skulle vite hvordan vi hadde det og litt for jeg syntes det var pyton. Mamma svarte da så pent;

Ja, men vi er flere som ikke alltid oppfatter at vi blir pratet til så den der synes jeg var dårlig og komme med! :daane:

Dessuten er det ikke ungen som er urolig, det er jeg som bare er sur. :klaske:

Så bare for og toppe det hele kommer de og griller her i ettermiddag.

På min invitasjon.

Føler jeg må be dem på slikt når de er her, og ihvertfall siden broder'n reiste hjem til Stavanger igår og søsterG og familien er i Danmark denne uka.

Da blir det bare meg igjen da... :roll:

Men, nå har jeg gått fra briller til linser etter og hatt briller i en måned tid.

Føles bra med litt uvant og alt føles litt større enn vanlig.

Det er sånn at jeg sitter og ser på hendene mine og lurer på når jeg fikk så svære hender. :ler:

Men solbriller skal bli bra!

TM har fri idag.

Lurer på hva vi skal finne på på dagen.

Kanskje lekeplassen?

Ha en fin dag dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mora di høres helt utrolig ut. :daane:

Håper dere får en fin ettermiddag, til tross for hennes merkelige oppførsel. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet beklageligvis hvordan det er å ha en slik mor, kan ikke annet enn å sende en styrkende :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdags morgen alle sammen!

Her regner det idag, et regnvær som skal være i hele dag.

Men hva gjør vel litt gråvær ute når man kan ha det hyggelig inne?

:)

Mamma&A har vært her og reist igjen.

Grillinga gikk bare fint.

Maten var god, TM pirka i maten og var mest opptatt av og få gå tilbake til badebassenget sitt.

Mamma kom med den annonserte gaven til meg og en til TM.

Jeg fikk ikke uventet en lyslykt i en kurv i fletta pil fra Home&Cottage til meg og til TM.... Et kubbelys til og sette oppi.

Herregud, et KUBBELYS!!

Ungen gleda seg stort til og få gave fra mormor og synes tydelig at et lys var bra og få, men helt ærlig... Da kunne hun heller brukt 20 kr og kjøpt hårspenner til ungen....

Men ellers var det koselig, helt til mamma skulle diskutere om autisme.

Mamma jobber med hardt ramma autister og har sagt ofte at hun ikke ser at TM har tegnene.

Men som jeg sa, at hun leiter nok etter de tegnene de på jobben hennes har.

Disse har ikke TM fordi hun ikke er så hardt ramma.

Men, som mamma sier; Hun ser "noe" men vet ikke hva.

Noen ganger lurer jeg på om det er vi som ser ting som ikke finnes.

Skjønt... jeg vet at det ikke er tilfellet.

Men jeg lurer siden det er så mange som skal prøve og "motbevise" diagnosen hennes.

Folk som kjenner oss tilfeldig argumenterer på den fordi de ikke ser den selv. Og dermed er det vi som lager bråk osv.

Sukk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bli halshogd her ... Kan det være at folk diskuterer med deg fordi du slenger ut "autismekortet" i enhver situasjon der ting ikke går som planlagt eller TM er litt vrang?

Kan det være at folk prøver å minne dere på og få dere til å se at TM tross alt ikke er like ille som mange andre med autisme? Jeg må si at jeg reagerer mange ganger du skylder på autismen fordi ting går litt på tverke. Også friske barn forsvinner langt inn i dagdrømmene og blir umulige å få kontakt med, de hører ikke etter og tar ikke i mot beskjeder eller oppfatter hva som sies til dem. Barn slår seg plutselig vrange på barnepassen på senteret fordi de ikke kjenner den nye barnepasseren eller fordi de plutselig får en motvilje mot personen. Det er ikke nødvendig å sette hver eneste bittelille episode i sammenheng med diagnosen hennes, på den måten gjør du den mer hemmende enn den trenger å være, og det kan bli sånn at alle problemer til slutt bare blir en: jammen hun er autist, så da blir det sånn da.

Jeg sier ikke at dere "ser ting som ikke finnes", men kanskje du skal prøve å tenke litt på at folk ser mye som ikke er autistisk med datteren deres også, og at hun tross alt er en fungerende unge og at mye av det dere tillegger autismen er fullstendig normalt for en liten unge? Just a thought ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bli halshogd her ... Kan det være at folk diskuterer med deg fordi du slenger ut "autismekortet" i enhver situasjon der ting ikke går som planlagt eller TM er litt vrang?

Kan det være at folk prøver å minne dere på og få dere til å se at TM tross alt ikke er like ille som mange andre med autisme? Jeg må si at jeg reagerer mange ganger du skylder på autismen fordi ting går litt på tverke. Også friske barn forsvinner langt inn i dagdrømmene og blir umulige å få kontakt med, de hører ikke etter og tar ikke i mot beskjeder eller oppfatter hva som sies til dem. Barn slår seg plutselig vrange på barnepassen på senteret fordi de ikke kjenner den nye barnepasseren eller fordi de plutselig får en motvilje mot personen. Det er ikke nødvendig å sette hver eneste bittelille episode i sammenheng med diagnosen hennes, på den måten gjør du den mer hemmende enn den trenger å være, og det kan bli sånn at alle problemer til slutt bare blir en: jammen hun er autist, så da blir det sånn da.

Jeg sier ikke at dere "ser ting som ikke finnes", men kanskje du skal prøve å tenke litt på at folk ser mye som ikke er autistisk med datteren deres også, og at hun tross alt er en fungerende unge og at mye av det dere tillegger autismen er fullstendig normalt for en liten unge? Just a thought ...

Hmmm....

Jeg skal for det første ikke halshogge deg.

Har nemlig ingen øks... :ler:

Det er mulig vi (jeg?) tillegger henne autismen det som er normalt for et hvert barn som du sier.

Jeg gjør kanskje det, men jeg har jo og hele tiden sagt at jeg vet ikke på en måte hva som er hva.

Men nå spiller heller det ingen rolle. Hva som er hva mener jeg.

Jeg synes ikke vi "spiller autismekortet" hennes kjapt men f.eks det med ny barnepass på treningssenteret så vet jeg hvor vi skal pushe henne og ikke i f.eks slike situasjoner.

Noen ganger ser jeg at dette er vanlig "trass" og da må hun bare- mens andre ganger ser jeg at det ikke dreier seg om vanlig trass og da slipper hun. Situasjonsbetinget så klart.

Og det er klart at ALLE har dager man er i ulik dagsform som dagdrømming osv, jeg har og dager hvor jeg er litt borte.

Men vi stiller (prøver) samme krav til henne som vi ville gjort uten diagnose.

Vi lar henne ikke slippe unna med noe eller unnskylder henne.

Og det er klart at mange ser ting som ikke er autistisk, vi gjør det jo selv!

Noen ganger "glemmer" vi det helt til det kommer en situasjon hvor vi minnes på det.

Men det jeg reagerer på er at jeg kan sitte på lekeplassen med ei venninne eller andre og snakke om ting som ikke handler om barn, vi kan f.eks diskutere bøker.

Så plutselig sier vedkommende at man skulle ikke tro... er det egentlig sant... har hun virkelig... osv.

Jeg prater lite om det i dagliglivet for jeg synes det er så godt og koble det ut, derfor så forstår jeg heller ikke hvorfor "alle" andre skal ta det opp og diskutere det.

Gjorde jeg meg forstått?

Håper det.

Tenke og skrive samtidig er ikke barebare... :ler:

Idag har det bare regnet.

Vi har bakt sitron cupcakes siden TM fant ut at Løveungen fylte 7 år idag.

Løveungen er en liten løvefigur mindre enn en lillefinger.

Jeg bakte, og TM satte sofaen full av bamser, dukker og Barbiedukker.

De var gjester.

:ler:

Sløv kosedag hjemme.

Føles bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så sitter jeg nå og irriterer meg over de 4 Liker du har fått på innlegget ditt Enigma.

Det betyr at minst 4 personer mener det samme som deg (slik jeg ser det) Greit nok, men hvorfor i helv*** er det ingen som har har sagt noe før deg?

Om dere sitter der og leser det jeg har skrevet tidligere og tenker deres, så gi et pip ihvertfall.

Ærlighet folkens....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte dere er som baker til løveungen :)

Jeg har minimal til liten erfaring med autister så jeg holder kjeft, alltid gjort - alltid vil gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke plusset, og skal ikke uttale meg, da jeg ikke vet nok om autisme eller hvordan dere gjør ting, og jeg har ikke noe med det heller. Jeg har inntrykk av at du er en flink mamma jeg. :klemmer:

Derimot synes jeg det var litt merkelig å gi et kubbelys i gave til jenta di...!

Herlig bilde av Løveungen og kaken forresten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte dere er som baker til løveungen :)

Jeg har minimal til liten erfaring med autister så jeg holder kjeft, alltid gjort - alltid vil gjøre ;)

"Hold kjeft- spis is" er det noe som heter. :ler:

Neida, dere alle må gjerne få lov til og spørre og uttale dere om ting her, jeg skriver som tidligere sagt ingenting jeg ikke tåler og konfronteres med.

*Kanskje jeg fokuserer for mye på den vanlige-TM i dagliglivet og glemmer litt at hun har en diagnose, også setter jeg meg ned her og da kommer det litt mer fram?

*Kanskje er jeg ikke flink nok til og skille her inne mellom vanlig-TM og autist-TM når jeg skriver her, og at autist-TM er den som blir dradd fram, fordi det er hun jeg husker best etter en lang dag?

*Kanskje er jeg ikke så flink til og skrive om tanker om hendelser rundt henne generellt og bare drar fram det vanskelige? Noe jeg vet fra før av at jeg er flink til.... :sjenert:

Uansett så fikk innlegget til Enigma meg til og tenke litt, og det var vel det som var meningen? :)

Og så er det SÅ vanskelig og ikke ta det personlig, men heller saklig!!

:sjenert:

Jeg har ikke plusset, og skal ikke uttale meg, da jeg ikke vet nok om autisme eller hvordan dere gjør ting, og jeg har ikke noe med det heller. Jeg har inntrykk av at du er en flink mamma jeg. :klemmer:

Derimot synes jeg det var litt merkelig å gi et kubbelys i gave til jenta di...!

Herlig bilde av Løveungen og kaken forresten. :ler:

Takk for :klem: og ros.

Og Løveungen ja... den ble feiret med muffins og brus.

Jubilanten satt i sofaen og holdt munn. :ler:

Etter selskapet gikk alle gjestene for og leke sisten (for TM er sisten det samme som gjemsel :fnise: ) så vi fant jo bamser og Barbier under gulvtepper, bak puter, inni hyller osv.

Noe morro må man finne på på en regntung lørdag.

Andrè har kjørt drosje i helga så igår fikk jeg minstemann i seng og satte meg for og se filmen Barnepiken.

Jeg leste boka i forrige uke og... Filmen blir liksom ikke helt det samme etter man har lest boka, desverre. Tror enda ikke jeg har hørt om tilfeller der filmen ble foretrukket fremfor boka.

Jeg har snart bursdag :bursdag:

Og siden jeg ikke klarer og bli helt voksen må jo dagen feires.

Så jeg lurte på og be jentene hit.

Sende Mann&Barn til svigers for natta og så be jentene.

Lurte på og lage pizza? Eller marinert kylling, ris og salat? Eller ost&kjeks?

Pizza frister kanskje minst, og er mest jobb med, siden jeg må lage to.

Kylling smaker best, men ost&kjeks er vel det som frister mest.

*skravler i vei uten mål og mening...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gjøre klar pizzafyllet lang tid i forveien, om så legge det i frysa. Bruker du i tillegg ferdigrevet ost behøver ikke pizza være så stress :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gir min stemme til ost og kjeks. :opplyser::sikle:

Når det gjelder den diskusjonen rundt diagnosen til TM har jeg ikke mye å komme med. Jeg har ikke plusset på innlegget til Enigma. Og jeg har lite greie på autisme. Så jeg synes det er interessant at du skriver såpass mye om TM og diagnosen hennes. Jeg prøver å dra til meg litt kunnskap som jeg kanskje kan få nytte av en eller annen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...